Η εθελούσια (;) έξοδος της Μαρία Γκράτσια Κιούρι από την Dior μάλλον δεν ήταν και τόσο ξαφνική. Από το περασμένο φθινόπωρο η εμπνευσμένη σχεδιάστρια είχε ήδη αρχίσει να καταπιάνεται με το επόμενο project της. Σε συνεργασία με την κόρη της Ρακέλε Ρετζίνι έχουν αναλάβει την αναστήλωση και επαναλειτουργία του Teatro della Cometa, ενός από τα πιο ιστορικά θέατρα της Ρώμης.
Το ότι η 61χρονη Ιταλίδα designer αποφάσισε να επενδύσει την περιουσία που δημιούργησε μέσα από την ενασχόλησή της με τη μόδα σε κάτι που δεν έχει καμία σχέση με τη μόδα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι την εγκαταλείπει οριστικά - αυτό μόνο το μέλλον θα το δείξει. Η ανακοίνωσή της πάντως ότι αποχωρεί από τον οίκο για τον οποίο μεγαλουργούσε τα τελευταία εννέα χρόνια ήρθε μόλις μία μέρα μετά την παρουσίαση της Dior Resort Collection 2026 στη γενέτειρά της τη Ρώμη, στα τέλη Μαΐου.
Σε μια σύντομη και περιεκτική ανασκόπηση της λαμπρής καριέρας της, η Κιούρι ξεκίνησε ως σχεδιάστρια τσάντας για τη Fendi το 1989, μετακόμισε στον Valentino δέκα χρόνια αργότερα ως σχεδιάστρια αξεσουάρ, ενώ το 2008 προβιβάστηκε σε δημιουργική συν-διευθύντρια του οίκου σε αγαστή συνεργασία με τον Πιερπάολο Πιτσόλι.
Το 2016 έγραψε ιστορία -φράση κλισέ, αλλά εδώ ταιριάζει γάντι- ως η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας των γυναικείων συλλογών υψηλής ραπτικής, ready-to-wear και αξεσουάρ του οίκου που είχε ιδρύσει ο Κριστιάν Ντιορ το 1949. Για την Κιούρι ήταν περισσότερο από ζήτημα τιμής να αποδείξει ότι άξιζε τη θέση της, πόσο μάλλον όταν έπρεπε να συνεχίσει τη βαριά κληρονομιά των προκατόχων της Κριστιάν Ντιόρ, Ιβ Σεν Λοράν, Μαρκ Μπόαν, Τζιανφράνκο Φερέ, Τζον Γκαλιάνο και Ραφ Σίμονς.
Εκείνη όχι απλά τη συνέχισε, αλλά την εξέλιξε, δίνοντας το στίγμα της από την πρώτη της κιόλας συλλογή για την Dior, όπου πρότεινε τολμηρούς συνδυασμούς και τα θρυλικά T-shirts με τη στάμπα «Είμαστε όλοι φεμινιστές». Το πνεύμα της γυναικείας ενδυνάμωσης διακατείχε όλες τις συλλογές που σχεδίασε η Κιούρι.
Μέσα σε αυτά τα εννέα υπέροχα χρόνια, η Κιούρι συνεργάστηκε με μια πλειάδα γυναικών καλλιτεχνών, όπως η φεμινίστρια εικαστικός και συγγραφέας Τζούντι Σικάγo, η ακτιβίστρια περφόρμερ, ζωγράφος και γλύπτρια Φέιθ Ρίνγκολντ και οι εικαστικοί Εύα Ζοσπέν και Μικαλένε Τόμας. Στον απόηχο των παρισινών Ολυμπιακών Αγώνων, η Κιούρι είχε επιστρατεύσει την Ιταλίδα καλλιτέχνιδα και τοξοβόλο Σαγκ Νάπολι να εξαπολύει βέλη σε έναν στόχο την ώρα που τα μοντέλα δειγμάτιζαν στο catwalk τα ρούχα της συλλογής Dior SS25.
Ναι, οι καινοτομίες της ήταν πολλές όπως και οι συχνές αναδρομές της στην ιστορία του οίκου. Το 2018, για παράδειγμα, σε συνεργασία με τον Πιέτρο Μπεκάρι, διευθύνοντα σύμβουλο της LVMH, είχε επαναλανσάρει την εμβληματική Saddle Bag που χρονολογούνταν στην εποχή του Γκαλιάνο, ενώ με τη συλλογή Φθινόπωρο/Χειμώνας 2024 είχε αποτίσει φόρο τιμής στον Μαρκ Μπόαν, εμπνευστή της σειράς Miss Dior το 1967.
Η Κιούρι έφερε την άνοιξη και στα οικονομικά του οίκου. Σύμφωνα με την HSBC, τα κέρδη της Dior από τα 2,2 δισ. ευρώ του 2017 εκτοξεύτηκαν στα 9,5 δισ. το 2023 - και αυτό καταχωρείται ως δική της νίκη. Ακόμα όμως και οι κολοσσοί όπως η LVMH γενικότερα και ο οίκος Dior ειδικότερα δεν κατάφεραν να μείνουν αλώβητοι από την πρόσφατη κατακόρυφη πτώση στην αγορά των πολυτελών ειδών.
Το 2024 τα κέρδη της Dior κατρακύλησαν στα 8,7 δισ. σύμφωνα πάντα με την HSBC, ενώ στο πρώτο τέταρτο του 2025 τα έσοδα από τις πωλήσεις των δερμάτινων ειδών της LVMH είχαν μειωθεί κατά 5%. Η Κιούρι δεν ήταν η πρώτη και σίγουρα όχι η τελευταία από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των κορυφαίων οίκων μόδας που θυσιάστηκαν στον βωμό της ανανέωσης, με την ελπίδα ότι τα έσοδα θα πάρουν πάλι την ανιούσα. Εκείνη πάντως είχε προνοήσει και έχει ήδη έτοιμο το επόμενο project της.
Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε και το όνομα του διαδόχου της. Ο 40χρονος Ιρλανδός σχεδιαστής Τζόναθαν Αντερσον, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής της Loewe -που επίσης ανήκει στην LVMH- ήδη από τον Απρίλιο είχε οριστεί καλλιτεχνικός διευθυντής της αντρικής σειράς της Dior μετά την αποχώρηση του Κιμ Τζόουνς τον Ιανουάριο.
Ο Τζόναθαν Αντερσον, ο νέος καλλιτεχνικός υπερδιευθυντής της Dior, ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Loewe τα τελευταία δέκα χρόνια.
Τελικά, ο Αντερσον κρίθηκε άξιος και ικανός να πάρει όλα τα πόστα στον οίκο, κάτι που ο ίδιος θεωρεί -φυσικά- ύψιστη τιμή και τεράστια πρόκληση. Η πρώτη συλλογή που θα παρουσιάσει με την υπογραφή του από το καινούριο δημιουργικό σπίτι του θα είναι η γυναικεία, στο πλαίσιο της παρισινής Εβδομάδας Μόδας τον Οκτώβριο. Τα ψαλίδια -και τα στοιχήματα- έχουν πάρει ήδη φωτιά.
Πηγή: protothema.gr