Άλλα τους έταζε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, προεκλογικά και στη συνέχεια η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, στις κατά καιρούς συναντήσεις που είχαν, καταγγέλλουν γονείς και οργανώσεις που ασχολούνται με θέματα της ειδικής εκπαίδευσης, με αφορμή τις αλλαγές που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας. Όπως αναφέρουν συγκεκριμένα, η πρόταση που έχουν ενώπιόν τους απέχει κατά πολύ από την «ενιαία εκπαίδευση» την οποία διαφημίζει η κυβέρνηση, μιας και συνεχίζει, σε κάποιες περιπτώσεις διαιωνίζεται, η διάκριση μεταξύ των μαθητών, η οποία οδηγεί στον στιγματισμό των παιδιών που σήμερα ανήκουν στην ειδική εκπαίδευση. «Η πρόταση που έχουμε αυτή τη στιγμή ενώπιόν μας είναι χειρότερη από εκείνη του 2017, καθώς δεν μιλάμε για νέο νόμο, για ενιαία εκπαίδευση, όπως είχαν υποσχεθεί, αλλά για κάποιες διαφοροποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία», εξήγησε στον «Π» η πρόεδρος του Συνδέσμου ΔΕΠΥ, Μαρίνα Γεωργίου, δίνοντας ως παράδειγμα την αλλαγή που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας σε ό,τι αφορά τα απολυτήρια των «παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» (το ΥΠΑΝ εισηγείται την αντικατάσταση του όρου «παιδί με ειδικές ανάγκες» από τον όρο «παιδί με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»). Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι στην περίπτωση που ένα παιδί πάρει ένα κάπως διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο ή δεν παρακαθίσει σε γραπτές αλλά σε προφορικές εξετάσεις, το ΥΠΑΝ προτείνει όπως αυτό καταγράφεται στο απολυτήριό του, συνοδευόμενο από περιγραφή της κατάστασης του παιδιού, των ακαδημαϊκών και άλλων ικανοτήτων και δεξιοτήτων του.
«Είναι διάκριση»
«Στις εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται πως αν ένα παιδί παίρνει διαφοροποιημένο εξεταστικό δοκίμιο, να αναγράφεται στο απολυτήριο. Αρχικά μιλούν για διαφοροποιημένο δοκίμιο, χωρίς να μας εξηγούν ποιες θα είναι οι τροποποιήσεις, αν οι εκπαιδευτικοί που θα το διαμορφώνουν θα είναι εκπαιδευμένοι όσον αφορά τις ιδιαιτερότητες των παιδιών μας. Παλεύουμε εδώ και χρόνια για τα διαφοροποιημένα εξεταστικά δοκίμια και τώρα έρχονται να μας πουν ότι θα το βάλουν στο απολυτήριο. Είναι διάκριση αυτό το πράγμα. Πώς γίνεται να περιμένουν να το αποδεχτούμε;», σημείωσε η κ. Γεωργίου, προσθέτοντας ότι «οι εισηγήσεις του ΥΠΑΝ αποκλίνουν από το άρθρο 24 που μιλά για το δικαίωμα σε ένα ενιαίο εκπαιδευτικό περιβάλλον για όλα τα παιδιά».
Αντιδρά και η ΚΥΣΟΑ
«Είναι αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία το απολυτήριο που θα τους δίδεται να έχει νομική ισχύ και μορφή όπως οποιοδήποτε απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης. Όπως, δηλαδή, όλων των παιδιών. Η αναγραφή, είτε επισύναψη στο απολυτήριο πέραν των ακαδημαϊκών προσόντων οποιωνδήποτε άλλων ικανοτήτων και δεξιοτήτων ή αδυναμιών των παιδιών, πέραν της καταπάτησης των προσωπικών τους δεδομένων, οδηγεί στην εφ' όρου ζωής «ταμπέλωσή» τους και συνιστά κατάφωρη προσβολή, τόσο της εγγενούς αξιοπρέπειάς τους όσο και της αρχής της μη διάκρισης, βασικές πρόνοιες της αρμόδιας Σύμβασης, καθώς συντελείται ξεκάθαρη δυσμενή διάκριση σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά», σημειώνει την ίδια στιγμή σε πολυσέλιδη επιστολή που απέστειλε στο Υπουργείο Παιδείας η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ). Η ΚΥΣΟΑ διαπιστώνει μάλιστα ότι παρά τις, εκ πρώτης όψεως, βελτιώσεις, οι προτάσεις του ΥΠΑΝ «δεν διασφαλίζουν την ισότιμη και εξατομικευμένη εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία. Απογοήτευση δε προκαλεί το γεγονός ότι αντί για μία ολοκληρωμένη νομοθετική αναθεώρηση στην κατεύθυνση της ενιαίας εκπαίδευσης, πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος και προεκλογική δέσμευση του ΠτΔ, υπάρχει μία αποσπασματική πρόταση, ελλιπής και φτωχότερη από την αμέσως προηγούμενη που τέθηκε από το ΥΠΑΝ». Στο ίδιο μήκος κύματος και οι αναφορές της Παγκύπριας Οργάνωσης για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση και άλλες αναπηρίες «Αγκαλιά Ελπίδας», που επίσης θεωρεί πως οι τροποποιήσεις που προωθούνται δεν θα επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή.
Χωρίς λόγο οι γονείς
Άλλο ένα σημείο στο οποίο αντιδρούν γονείς και οργανώσεις, έχει να κάνει με την πρόταση του ΥΠΑΝ όπως δίνεται η εξουσία στην επαρχιακή επιτροπή να επιλέγει για το αν ένα παιδί θα φοιτά στις ειδικές μονάδες ή όχι. «Με λίγα λόγια, αυτό που γίνεται, είναι ότι έρχονται να στερήσουν το δικαίωμα από τους γονείς, οι οποίοι είναι οι μόνοι που έρχονται σε ουσιαστική επαφή με το παιδί, τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές του, από το να έχουν λόγο για το πού θα φοιτά», είπε η κ. Γεωργίου, τονίζοντας την ίδια στιγμή ότι το χρονικό περιθώριο των τριών μηνών για την αξιολόγηση από την Επαρχιακή Επιτροπή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Α.Ε.) απέχει κατά πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα, όπου έχουμε παιδιά που περιμένουν ένα και δύο χρόνια για να εξεταστούν τα αιτήματά τους. «Ακόμη», συμπλήρωσε, «το Υπουργείο Παιδείας μιλά για κατάργηση των ειδικών μονάδων. Αυτό είναι το ιδεατό, αλλά δεν μπορείς από τη μια μέρα στην άλλη να έρθεις και να καταργήσεις τις μονάδες εφαρμόζοντας Προγράμματα Ενισχυμένης Στήριξης, για τα οποία η ενημέρωση την οποία έχουμε λάβει ως οργανώσεις που εκπροσωπούμε τα παιδιά αυτά και τους γονείς τους, είναι περιορισμένη, γεγονός που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα λειτουργούν όπως οι Μονάδες, με διαφορετικό ωστόσο όνομα». Πέραν των πιο πάνω, επεσήμανε ότι ακόμα περιμένουν από το Υπουργείο Παιδείας να εξηγήσει τι εννοεί όταν αναφέρεται σε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για θέματα που αφορούν παιδιά με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, και κατά πόσον αυτή θα καταστεί υποχρεωτική, προκειμένου, όπως είπε, να δοθούν στους εκπαιδευτικούς οι γνώσεις εκείνες που θα τους επιτρέψουν να κατανοήσουν τα παιδιά πρώτα και στη συνέχεια να συμβάλουν στη μόρφωσή τους.