Στην υλοποίηση μίας ευρείας φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία θα αγγίζει και τους φορολογικούς συντελεστές, με τρόπο όμως που δεν θα επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των κυπριακών επιχειρήσεων, θα προχωρήσει το Υπουργείο Οικονομικών, όπως αποκαλύπτει στον «Π» ο υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης.
Ο ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι με τα υφιστάμενα δεδομένα ο ρυθμός ανάπτυξης θα υπερβεί το 5,5% και είναι ορατή η απόσυρση των κρατικών μέτρων στήριξης της οικονομίας.
-To Υπουργείο Οικονομικών αναθεώρησε την εκτίμησή του για την ανάπτυξη το 2021 στο 5,5%. Με δεδομένο ότι έχουμε ακόμα κρούσματα, αυτή η πρόβλεψη είναι ασφαλής;
Σίγουρα ακόμη επικρατεί αβεβαιότητα. Και αυτή η αβεβαιότητα δεν αφορά μόνο την Κύπρο, αλλά είναι σε παγκόσμιο επίπεδο, τόσο σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πανδημίας όσο σε ό,τι αφορά και τις οποίες προβλέψεις. Πάντα μιλάμε με επιφυλακτικότητα και από την αρχή ήμασταν επιφυλακτικοί στις προβλέψεις μας και συνήθως τις αναθεωρούσαμε προς τα πάνω.
Εγώ είμαι πεπεισμένος ότι, με τα δεδομένα όπως είναι σήμερα, όχι μόνο θα κρατήσουμε το 5,5%, αλλά ενδεχομένως θα το υπερβούμε, κάτι που σημαίνει ότι θα έχουμε καλύψει εντός του 2021 το χαμένο έδαφος όσον αφορά την οικονομική ύφεση του 2020.
Σχέδιο Ανάκαμψης
-Το τελευταίο διάστημα σε δημόσιες τοποθετήσεις σας αναφερθήκατε στην ανάγκη συναίνεσης για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, το οποίο προβλέπει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν μέχρι το τέλος της χρονιάς για να εκταμιευθεί και η πρώτη δόση από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό. Υπάρχει το πολιτικό περιβάλλον για να υλοποιηθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις;
Λογικά, οι μεταρρυθμίσεις δεν θα έπρεπε να ήταν μία προϋπόθεση για την εκταμίευση κονδυλίων προκειμένου να τις υλοποιήσουμε. Είναι μεταρρυθμίσεις που τις χρειάζεται η χώρα. Το πολιτικό περιβάλλον είναι δύσκολο, το έχουμε δει επανειλημμένα, το έχουμε δει πέρυσι με τον προϋπολογισμό και το έχουμε δει και σε σωρεία μεταρρυθμιστικών προτάσεων. Οι αλλαγές είναι παντού δύσκολες και ενδεχομένως στην Κύπρο να είναι πιο δύσκολες. Εγώ αυτό που επιζητώ είναι, επιτέλους, να δούμε το κοινό συμφέρον και να εξευρεθούν εκείνες οι πλειοψηφίες για να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις.
-Μία κριτική των κομμάτων είναι ότι αποφασίσατε ένα σχέδιο και συμφωνήσατε με δεσμεύσεις με την Κομισιόν χωρίς να διαβουλευτείτε.
Είναι μία ανυπόστατη κριτική. Πραγματικά βαρέθηκα τόσα χρόνια η δικαιολογία για την κάθε άρνηση να είναι η έλλειψη διαβούλευσης ενώ γίνονται τακτικότατα διαβουλεύσεις. Και ειδικά σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο, για το Σχέδιο Ανάκαμψης, έγιναν σωρεία συναντήσεων και εστάλησαν επεξηγηματικά σημειώματα. Οι όποιες προτάσεις ήρθαν, αγκαλιάστηκαν και έχουμε και παραδείγματα. Ελπίζω όλα αυτά να μην αποτελούν μία απλή δικαιολογία για να ζήσουμε τη συνήθη κατάσταση την οποία παρατηρούμε, δηλαδή ακόμα μία άρνηση.
Το πολιτικό κεφάλαιο
-Η κυβέρνηση βρίσκεται σε μία χρονική στιγμή στην οποία αρχίζει να μετρά αντίστροφα ο χρόνος για τη λήξη της θητείας της. Ωστόσο, καλείται να κάνει πράγματα. Νιώθετε ότι υπάρχει το πολιτικό κεφάλαιο για να προχωρήσει;
Το πολιτικό κεφάλαιο σε ό,τι αφορά την εκτελεστική εξουσία υπάρχει και το έχουμε αποδείξει και με τις επιδόσεις της οικονομίας και με την προώθηση των μεταρρυθμίσεων και τα πολύ θετικά σχόλια, αλλά και το εύγε από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αυτό το υπαρκτό πολιτικό κεφάλαιο πρέπει να μετουσιωθεί και σε ένα ευρύτερο πολιτικό κεφάλαιο, κάτι το οποίο προϋποθέτει και τη στήριξη μέσω του Κοινοβουλίου, που είναι ένας διαφορετικός θεσμός στην Κύπρο από την εκτελεστική εξουσία. Ένα Κοινοβούλιο που έχει μία νωπή εντολή.
Με αυτό το δεδομένο, και με την κυβέρνηση να μην είναι κορεσμένη όσον αφορά την προώθηση μεταρρυθμίσεων και τη διαφοροποίηση του οικονομικού μοντέλου, ευελπιστώ ότι μία νέα Βουλή, με νωπή εντολή, διαθέτει και το πολιτικό κεφάλαιο ούτως ώστε να προωθήσει αυτά τα οποία χρειάζεται η χώρα, όχι επειδή το λέει η κυβέρνηση, αλλά επειδή το λέει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μεταρρυθμίσεις τις οποίες υποδεικνύει κάθε έξι μήνες η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές αφορούν την επίτευξη μίας βιώσιμης κοινωνίας και οικονομίας και τα οφέλη αυτών των μεταρρυθμίσεων δεν είναι αυτή η κυβέρνηση και εγώ ως ΥΠΟΙΚ που θα τα καρπωθούμε, αλλά οι επόμενες γενιές. Τα οφέλη θα αρχίσουν να φαίνονται σε βάθος 5 χρόνων. Είναι γι' αυτό και που το ίδιο το σχέδιο λέγεται Next Generation EU.
Φορολογία
-Διεθνώς υπάρχει μία πρωτοβουλία, που προχωράει, για μία παγκόσμια φορολογική συμφωνία. Με αφορμή αυτές τις διεργασίες θα προχωρήσετε σε φορολογική μεταρρύθμιση ;
Θα προχωρήσουμε σε φορολογική μεταρρύθμιση. Η τελευταία φορολογική μεταρρύθμιση έγινε το 2002 ενόψει της εισόδου στην ΕΕ. Έκτοτε έχουν αλλάξει πολλά και όσον αφορά τη δομή της οικονομίας και πρέπει να εκσυγχρονιστούμε. Σίγουρα θα έχει ένα πράσινο σκέλος, την πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση με κίνητρα και αντικίνητρα που αφορούν τη χρήση καυσίμων και τους ρύπους. Θα δούμε και το σκέλος του εταιρικού φόρου. Πρέπει να πω ότι η Κύπρος πολλές φορές στοχοποιείται άδικα ότι είναι φορολογικός παράδεισος, κάτι το οποίο δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Το να έχεις ένα ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς δεν σε καθιστά φορολογικό παράδεισο.
Μία στρέβλωση η οποία υπάρχει στο υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς είναι ότι ενώ θεωρητικά έχουμε χαμηλό εταιρικό φόρο της τάξης του 12.5% -συζητείται ένα διεθνές μίνιμουμ του 15%- αλλά η ουσιαστική φορολογία είναι πολύ υψηλότερη.
Σε πολλές άλλες χώρες ισχύει το ακριβώς αντίθετο, είναι πιο υψηλός ο εταιρικός φόρος και μετά ακολουθούν κάποιες εκπτώσεις. Στην Κύπρο δεν υπάρχουν εκπτώσεις, αλλά επιβαρύνσεις. Χωρίς, λοιπόν, να υπάρξει βάρος για τις επιχειρήσεις μπορούμε να αλλάξουμε και αυτό το σκέλος, των συντελεστών, προκειμένου να βοηθηθεί και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
-Δηλαδή θα δούμε νέους συντελεστές στην εισφορά για την άμυνα και στο μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων;
Πρέπει να τα δούμε όλα συνολικά και να απλοποιήσουμε και το σύστημα. Δεν είμαι σε θέση να μιλήσω τώρα για συντελεστές, αλλά όλα αυτά θα τα δούμε συνολικά.
Θα είναι μία ευρεία φορολογική μεταρρύθμιση. Σίγουρα θα δούμε και τα θέματα των επιπλέον εισφορών και άλλων φορολογιών σε συσχέτιση και σε συνάρτηση με τον εταιρικό φόρο χωρίς να πλήξουμε την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας, αλλά εκσυγχρονίζοντας το όλο πλαίσιο και διορθώνοντας και κάποιες εσφαλμένες εντυπώσεις που για χρόνια πλήττουν την Κύπρο στο εξωτερικό.
ΑΥΡΙΟ ΣΤΟΝ «Π»
Η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, οι κρατικές εγγυήσεις για δανεισμό, η πορεία μείωσης των «κόκκινων» δανείων και η διόρθωση στα δημόσια οικονομικά
Στην υλοποίηση μίας ευρείας φορολογικής μεταρρύθμισης, η οποία θα αγγίζει και τους φορολογικούς συντελεστές, με τρόπο όμως που δεν θα επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των κυπριακών επιχειρήσεων, θα προχωρήσει το Υπουργείο Οικονομικών, όπως αποκαλύπτει στον «Π» ο υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης.
Ο ΥΠΟΙΚ εκτιμά ότι με τα υφιστάμενα δεδομένα ο ρυθμός ανάπτυξης θα υπερβεί το 5,5% και είναι ορατή η απόσυρση των κρατικών μέτρων στήριξης της οικονομίας.
-To Υπουργείο Οικονομικών αναθεώρησε την εκτίμησή του για την ανάπτυξη το 2021 στο 5,5%. Με δεδομένο ότι έχουμε ακόμα κρούσματα, αυτή η πρόβλεψη είναι ασφαλής;
Σίγουρα ακόμη επικρατεί αβεβαιότητα. Και αυτή η αβεβαιότητα δεν αφορά μόνο την Κύπρο, αλλά είναι σε παγκόσμιο επίπεδο, τόσο σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της πανδημίας όσο σε ό,τι αφορά και τις οποίες προβλέψεις. Πάντα μιλάμε με επιφυλακτικότητα και από την αρχή ήμασταν επιφυλακτικοί στις προβλέψεις μας και συνήθως τις αναθεωρούσαμε προς τα πάνω.
Εγώ είμαι πεπεισμένος ότι, με τα δεδομένα όπως είναι σήμερα, όχι μόνο θα κρατήσουμε το 5,5%, αλλά ενδεχομένως θα το υπερβούμε, κάτι που σημαίνει ότι θα έχουμε καλύψει εντός του 2021 το χαμένο έδαφος όσον αφορά την οικονομική ύφεση του 2020.
Σχέδιο Ανάκαμψης
-Το τελευταίο διάστημα σε δημόσιες τοποθετήσεις σας αναφερθήκατε στην ανάγκη συναίνεσης για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, το οποίο προβλέπει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν μέχρι το τέλος της χρονιάς για να εκταμιευθεί και η πρώτη δόση από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό. Υπάρχει το πολιτικό περιβάλλον για να υλοποιηθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις;
Λογικά, οι μεταρρυθμίσεις δεν θα έπρεπε να ήταν μία προϋπόθεση για την εκταμίευση κονδυλίων προκειμένου να τις υλοποιήσουμε. Είναι μεταρρυθμίσεις που τις χρειάζεται η χώρα. Το πολιτικό περιβάλλον είναι δύσκολο, το έχουμε δει επανειλημμένα, το έχουμε δει πέρυσι με τον προϋπολογισμό και το έχουμε δει και σε σωρεία μεταρρυθμιστικών προτάσεων. Οι αλλαγές είναι παντού δύσκολες και ενδεχομένως στην Κύπρο να είναι πιο δύσκολες. Εγώ αυτό που επιζητώ είναι, επιτέλους, να δούμε το κοινό συμφέρον και να εξευρεθούν εκείνες οι πλειοψηφίες για να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις.
-Μία κριτική των κομμάτων είναι ότι αποφασίσατε ένα σχέδιο και συμφωνήσατε με δεσμεύσεις με την Κομισιόν χωρίς να διαβουλευτείτε.
Είναι μία ανυπόστατη κριτική. Πραγματικά βαρέθηκα τόσα χρόνια η δικαιολογία για την κάθε άρνηση να είναι η έλλειψη διαβούλευσης ενώ γίνονται τακτικότατα διαβουλεύσεις. Και ειδικά σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο, για το Σχέδιο Ανάκαμψης, έγιναν σωρεία συναντήσεων και εστάλησαν επεξηγηματικά σημειώματα. Οι όποιες προτάσεις ήρθαν, αγκαλιάστηκαν και έχουμε και παραδείγματα. Ελπίζω όλα αυτά να μην αποτελούν μία απλή δικαιολογία για να ζήσουμε τη συνήθη κατάσταση την οποία παρατηρούμε, δηλαδή ακόμα μία άρνηση.
Το πολιτικό κεφάλαιο
-Η κυβέρνηση βρίσκεται σε μία χρονική στιγμή στην οποία αρχίζει να μετρά αντίστροφα ο χρόνος για τη λήξη της θητείας της. Ωστόσο, καλείται να κάνει πράγματα. Νιώθετε ότι υπάρχει το πολιτικό κεφάλαιο για να προχωρήσει;
Το πολιτικό κεφάλαιο σε ό,τι αφορά την εκτελεστική εξουσία υπάρχει και το έχουμε αποδείξει και με τις επιδόσεις της οικονομίας και με την προώθηση των μεταρρυθμίσεων και τα πολύ θετικά σχόλια, αλλά και το εύγε από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αυτό το υπαρκτό πολιτικό κεφάλαιο πρέπει να μετουσιωθεί και σε ένα ευρύτερο πολιτικό κεφάλαιο, κάτι το οποίο προϋποθέτει και τη στήριξη μέσω του Κοινοβουλίου, που είναι ένας διαφορετικός θεσμός στην Κύπρο από την εκτελεστική εξουσία. Ένα Κοινοβούλιο που έχει μία νωπή εντολή.
Με αυτό το δεδομένο, και με την κυβέρνηση να μην είναι κορεσμένη όσον αφορά την προώθηση μεταρρυθμίσεων και τη διαφοροποίηση του οικονομικού μοντέλου, ευελπιστώ ότι μία νέα Βουλή, με νωπή εντολή, διαθέτει και το πολιτικό κεφάλαιο ούτως ώστε να προωθήσει αυτά τα οποία χρειάζεται η χώρα, όχι επειδή το λέει η κυβέρνηση, αλλά επειδή το λέει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μεταρρυθμίσεις τις οποίες υποδεικνύει κάθε έξι μήνες η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές αφορούν την επίτευξη μίας βιώσιμης κοινωνίας και οικονομίας και τα οφέλη αυτών των μεταρρυθμίσεων δεν είναι αυτή η κυβέρνηση και εγώ ως ΥΠΟΙΚ που θα τα καρπωθούμε, αλλά οι επόμενες γενιές. Τα οφέλη θα αρχίσουν να φαίνονται σε βάθος 5 χρόνων. Είναι γι' αυτό και που το ίδιο το σχέδιο λέγεται Next Generation EU.
Φορολογία
-Διεθνώς υπάρχει μία πρωτοβουλία, που προχωράει, για μία παγκόσμια φορολογική συμφωνία. Με αφορμή αυτές τις διεργασίες θα προχωρήσετε σε φορολογική μεταρρύθμιση ;
Θα προχωρήσουμε σε φορολογική μεταρρύθμιση. Η τελευταία φορολογική μεταρρύθμιση έγινε το 2002 ενόψει της εισόδου στην ΕΕ. Έκτοτε έχουν αλλάξει πολλά και όσον αφορά τη δομή της οικονομίας και πρέπει να εκσυγχρονιστούμε. Σίγουρα θα έχει ένα πράσινο σκέλος, την πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση με κίνητρα και αντικίνητρα που αφορούν τη χρήση καυσίμων και τους ρύπους. Θα δούμε και το σκέλος του εταιρικού φόρου. Πρέπει να πω ότι η Κύπρος πολλές φορές στοχοποιείται άδικα ότι είναι φορολογικός παράδεισος, κάτι το οποίο δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Το να έχεις ένα ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς δεν σε καθιστά φορολογικό παράδεισο.
Μία στρέβλωση η οποία υπάρχει στο υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς είναι ότι ενώ θεωρητικά έχουμε χαμηλό εταιρικό φόρο της τάξης του 12.5% -συζητείται ένα διεθνές μίνιμουμ του 15%- αλλά η ουσιαστική φορολογία είναι πολύ υψηλότερη.
Σε πολλές άλλες χώρες ισχύει το ακριβώς αντίθετο, είναι πιο υψηλός ο εταιρικός φόρος και μετά ακολουθούν κάποιες εκπτώσεις. Στην Κύπρο δεν υπάρχουν εκπτώσεις, αλλά επιβαρύνσεις. Χωρίς, λοιπόν, να υπάρξει βάρος για τις επιχειρήσεις μπορούμε να αλλάξουμε και αυτό το σκέλος, των συντελεστών, προκειμένου να βοηθηθεί και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
-Δηλαδή θα δούμε νέους συντελεστές στην εισφορά για την άμυνα και στο μη μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων;
Πρέπει να τα δούμε όλα συνολικά και να απλοποιήσουμε και το σύστημα. Δεν είμαι σε θέση να μιλήσω τώρα για συντελεστές, αλλά όλα αυτά θα τα δούμε συνολικά.
Θα είναι μία ευρεία φορολογική μεταρρύθμιση. Σίγουρα θα δούμε και τα θέματα των επιπλέον εισφορών και άλλων φορολογιών σε συσχέτιση και σε συνάρτηση με τον εταιρικό φόρο χωρίς να πλήξουμε την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής οικονομίας, αλλά εκσυγχρονίζοντας το όλο πλαίσιο και διορθώνοντας και κάποιες εσφαλμένες εντυπώσεις που για χρόνια πλήττουν την Κύπρο στο εξωτερικό.
Έρχεται ευρεία φορομεταρρύθμιση - Ο υπ. Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης στον «Π»

«Οι αλλαγές είναι παντού δύσκολες, και ενδεχομένως στην Κύπρο να είναι πιο δύσκολες [..] Επιτέλους, να δούμε το κοινό συμφέρον».
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.