Τα αναίμακτα από πλευράς συγκρούσεων στη θάλασσα καλοκαίρια του 2019 και 2018 επέτρεψαν τον εφησυχασμό στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας, όπου από την εποχή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας το 2017, είχε ξεκινήσει διεργασία για την αναθεώρηση των κανονισμών. Από το 2002 ισχύει το ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα ταχύπλοα σκάφη στην Κύπρο, και η προηγούμενη ανολοκλήρωτη προσπάθεια για ανανέωσή τους χρονολογείται δέκα χρόνια. Στο μεταξύ, τα ιδιωτικά ταχύπλοα σκάφη έχουν διπλασιαστεί στις κυπριακές θάλασσες. Το καλοκαίρι του 2017 συνέβησαν τουλάχιστον τέσσερα θαλάσσια ατυχήματα με εμπλοκή ταχύπλοων σκαφών, με τα τραγικότερα να ήταν σε Ακάμα και Κόννο. Στο Blue Lagoon στα τέλη Ιουλίου του 2017, 32χρονη Κινέζα τουρίστρια έχασε τη ζωή της όταν το ταχύπλοο σκάφος που οδηγούσε ο ιδιοκτήτης του -επιχειρηματίας θαλάσσιων σπορ- συγκρούστηκε στα βράχια. Από τη σύγκρουση τραυματίστηκαν άλλα πέντε πρόσωπα. Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά, στον Κόννο, ταχύπλοο που ρυμουλκούσε φουσκωτό κάθισμα συγκρούστηκε με ιδιωτικό φουσκωτό σκάφος, με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό 25χρονης Αγγλοκύπριας, ο οποίος επέφερε μόνιμες συνέπειες στην υγεία της. Το πόρισμα της έρευνας που διενήργησε το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας για τις συνθήκες του ατυχήματος στον Κόννο το 2017 αποδίδει εξίσου την ευθύνη για το ατύχημα στους οδηγούς και των δύο σκαφών, για τον λόγο ότι αμφότεροι δεν είχαν δει ή προβλέψει την πορεία του άλλου σκάφους. Ειδικά για τον χειριστή του ταχύπλοου που ρυμουλκούσε το φουσκωτό κάθισμα πάνω στο οποίο επέβαινε η 25χρονη, το συμπέρασμα της αρμόδιας έρευνας αναδεικνύει ένα κενό στους υφιστάμενους κανονισμούς, οι οποίοι δεν επιβάλλουν την παρουσία δύο επαγγελματιών σε σκάφη που χρησιμοποιούνται για θαλάσσια σπορ. Η αύξηση των χειριστών ταχύπλοου σκάφους σε θαλάσσια σπορ από ένα σε δύο είναι μία από τις κατά καιρούς εισηγήσεις που έχουν γίνει για την αναθεώρηση των κανονισμών. Όπως πληροφορείται ο «Π», η παρουσία δύο επαγγελματιών στα ταχύπλοα που ρυμουλκούν άλλα σκάφη ή αλεξίπτωτα κ.λπ. επιβάλλεται σε μια σειρά από χώρες με παρόμοιες επιχειρήσεις θαλάσσιων σπορ, από την Αυστραλία μέχρι την Τουρκία και από την Ιταλία μέχρι τις ΗΠΑ.
Χωρίς σχέδιο λειτουργίας
Η πιο παράλογη πρόνοια στους υφιστάμενους κανονισμούς για τα ταχύπλοα σκάφη είναι αυτή που επιτρέπει σε τουρίστες να ενοικιάσουν ταχύπλοο χωρίς άδεια χειριστή, την οποία άδεια υποχρεούνται όμως να επιδείξουν οι ντόπιοι για να απολαύσουν την ίδια υπηρεσία. Στον πυρήνα του επαγγέλματος των θαλάσσιων σπορ, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας είχε καταγράψει το 2017 και άλλα κενά όσον αφορά τους κανόνες ρύθμισης. Ενδεικτικά, είχε υποδειχθεί τότε ότι οι κανονισμοί θα πρέπει να καταγράψουν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τα πρότυπα σωσίβιων που χρησιμοποιούνται στα ταχύπλοα. Όπως πληροφορείται ο «Π», σήμερα επαγγελματίες χρησιμοποιούν στα σκάφη τους σωσίβια ακατάλληλα για νερά θάλασσας. Εξίσου σημαντικό κενό κρίνεται η έλλειψη σχεδίου λειτουργίας των επιχειρήσεων. Καθώς πρόκειται για δραστηριότητες στη θάλασσα, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας είχε θέσει το 2017 ζήτημα σύνταξης ενός σχεδίου λειτουργίας για όλες τις επιχειρήσεις θαλάσσιων σπορ.
Τα σκάφη μου… αργά
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το Υφυπουργείο Ναυτιλίας δεν είναι ακόμα έτοιμο να ξεκινήσει τη διαδικασία διαβούλευσης των νέων κανονισμών με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να αναμένεται σύντομα η αναθεώρηση των κανονισμών (ούτε καν για το επόμενο καλοκαίρι), αφού αν και όταν διεξαχθεί η διαβούλευση, έπεται η νομοτεχνική επεξεργασία των κανονισμών από τη Νομική Υπηρεσία.
Ξεχάστηκαν τα ταχύπλοα- Ίδιοι οι κανονισμοί 2 χρόνια μετά το θανατηφόρο

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.