Θα χρειαστούν χρόνια για την ολοκλήρωση των ανακλήσεων των αερόσακων Takata

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Header Image

Το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, Αλέξης Άννινος, στον «Π» για την ανάκληση των αερόσακων Takata.

Σε συνέντευξή του στον «Π», το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, Αλέξης Άννινος, που εκπροσωπεί τις αντιπροσωπείες των καινούργιων οχημάτων στην Κύπρο, αποκαλύπτει ότι θα χρειαστούν μερικά χρόνια μέχρι να γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες στα οχήματα στα οποία εκκρεμούν σήμερα ανακλήσεις, μεταξύ των οποίων και τα οχήματα που φέρουν τους φονικούς αερόσακκους Takata. Με δεδομένη την παραπάνω επισήμανση-παραδοχή από τις αντιπροσωπείες των καινούργιων οχημάτων που ανέλαβαν να αντικαταστήσουν τους προβληματικούς αερόσακους, εύλογα τίθεται το ερώτημα τι θα ακολουθήσει αμέσως μετά τη δημοσίευση του διατάγματος του Υπουργείου Μεταφορών στις 03/02/2025 στην περίπτωση που προβλέπει την καθήλωση όλων των οχημάτων που φέρουν τους προβληματικούς αερόσακους Τakata μέχρι την αντικατάστασή τους. Θα παραμείνουν καθηλωμένα για χρόνια χιλιάδες οχήματα; Απάντηση στο ερώτημα αυτό ουδείς μπορεί να δώσει σήμερα και όλοι αναμένουν τη δημοσίευση του επίμαχου διατάγματος που αποτελεί εδώ και μέρες αντικείμενο νομοτεχνικού ελέγχου στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας. Η αφαίρεση των προβληματικών αερόσακων από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων δεν συνιστάται καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αποποιηθούν των ευθυνών τους σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος ή και δυστυχήματος.    

Ο υπουργός Μεταφορών, Aλέξης Βαφεάδης, θα δημοσιεύσει στις 03/02/2025 το διάταγμα που θα καθορίζει τον τρόπο διαχείρισης των χιλιάδων οχημάτων στην Κύπρο που φέρουν τους φονικούς αερόσακους Takata. Εσείς ως Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων και Ηλεκτρικών Οχημάτων τι θεωρείτε σωστό και επιβαλλόμενο να περιλαμβάνει το εν λόγω διάταγμα;

Ο χειρισμός ανακλήσεων είναι κάτι που γίνεται για δεκαετίες σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπάρχει σχετικός ευρωπαϊκός κανονισμός, δηλαδή νομοθεσία που ρυθμίζει το θέμα, όπως επίσης διαδικασίες, οδηγίες και καλές πρακτικές δημοσιευμένες από ευρωπαϊκές και άλλες εθνικές Αρχές. Με άλλα λόγια, το θέμα των ανακλήσεων δεν είναι κάτι καινούργιο, ούτε κάτι για το οποίο χρειάζεται να ξαναγράψουμε τους κανόνες. Επιπλέον, εμείς δεν αναφερόμαστε μόνο στις ανακλήσεις για τους αερόσακους αλλά σε όλες τις ανακλήσεις, οτιδήποτε και εάν αφορούν.   

 

Τα μέλη του συνδέσμου σας, δηλαδή οι αντιπροσωπείες των καινούργιων οχημάτων στην Κύπρο, είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε αυτές τις χιλιάδες ανακλήσεις; Πόσο καιρό θα διαρκέσει αυτή η διαδικασία της αντικατάστασης των αερόσακων και, το πιο σημαντικό, για όλο αυτό το διάστημα της αναμονής τα οχήματα με Takata θα πρέπει να κυκλοφορούν ή όχι στους δρόμους; 

Ο αριθμός των επηρεαζόμενων οχημάτων, με την προσθήκη αυτών που δεν διαθέτουν ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, αναμένεται να είναι τόσο μεγάλος που εκτιμάται ότι θα χρειαστούν κάποια χρόνια για να γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες για όλες τις ανοικτές ανακλήσεις, ανάλογα, βεβαίως, και με τη διαθεσιμότητα των εξαρτημάτων.

Εκτός από τα οχήματα που δεν διαθέτουν ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, υπάρχουν και αυτά με ςυρωπαϊκή έγκριση τύπου που για πολλά χρόνια εισάγονταν μεταχειρισμένα με ανακλήσεις που δεν είχαν γίνει στη χώρα προέλευσής τους.

Επιπρόσθετα, έχουμε όλα εκείνα τα οχήματα που είχαν κληθεί για εργασίες ανάκλησης τις προηγούμενες δεκαετίες και οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν ανταποκριθεί. Υπενθυμίζουμε ότι το μπλοκάρισμα αυτών των οχημάτων μέσω του ΜΟΤ μπήκε σε εφαρμογή στα μέσα του 2023. Ταυτόχρονα, έχουμε να τρέξουμε τις υφιστάμενες και μελλοντικές τακτικές ανακλήσεις για οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου ως η ενημέρωση από τον κατασκευαστή.

Αντιλαμβάνεστε ότι ο όγκος εργασίας που προκύπτει είναι τεράστιος καθότι έχουμε να τρέξουμε και μεγάλο αριθμό από καμπάνιες ανακλήσεων που αφορούν πολλά και διάφορα θέματα.

Όσον αφορά το ερώτημά σας κατά πόσο τα οχήματα με Takata πρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους, το σίγουρο είναι ότι για τις περιπτώσεις που επηρεάζονται από ανάκληση και ο κατασκευαστής συστήνει στον ιδιοκτήτη άμεση ακινητοποίηση, αυτό πρέπει να γίνει είτε από τον ιδιοκτήτη του οχήματος είτε με την παρέμβαση του κράτους.

 

Θα αναλάβετε την ευθύνη των ανακλήσεων και για τα μεταχειρισμένα οχήματα που εισήχθησαν από τρίτες χώρες, όπως είναι για παράδειγμα η Ιαπωνία; Αν όχι, γιατί;

Σύμφωνα και με τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό, που αποτελεί μέρος της εθνικής μας νομοθεσίας, η ευθύνη γι’ αυτά τα οχήματα ανήκει στους εισαγωγείς που τα τοποθέτησαν στην αγορά. Αυτό ισχύει και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα μέλη μας, διανομείς του κατασκευαστή, δεν έχουν εισαγάγει αυτά τα οχήματα στη Κύπρο, δεν τα πώλησαν, δεν τα επιθεώρησαν, δεν τους παραχώρησαν εθνική επιμέρους έγκριση τύπου, ούτε και τα ενέγραψαν για κυκλοφορία. Ως εκ τούτου ούτε τα μέλη μας αλλά ούτε και οι κατασκευαστές των οχημάτων είχαν ανάμειξη ή συμμετοχή σε αυτή την εμπορική δραστηριότητα αλλά ούτε και στην απόφαση να ενταχθούν σε κυκλοφορία στην Κύπρο οχήματα χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου. Αυτά τα οχήματα φέρουν έγκριση τύπου τρίτης χώρας, δηλαδή προορίζονται για κυκλοφορία στη χώρα στην οποία αντιστοιχεί η έγκριση τύπου τους, όπως Ιαπωνία, Ταϊλάνδη, Μαλαισία, Σιγκαπούρη, Ηνωμένες Πολιτείες κ.λπ. Τους παραχωρήθηκε εθνική επιμέρους έγκριση τύπου από τις Αρχές της Δημοκρατίας κατόπιν αίτησης των προσώπων που τα εισήγαγαν και τα διέθεσαν προς πώληση στην κυπριακή αγορά.

Η πρόθεση και η προσπάθειά μας είναι η συνεργασία με την εθνική Αρχή, το ΤΟΜ.  Όμως, δεν μπορούμε ούτε είναι δυνατό να αναμένεται από τα μέλη μας να αναλάβουμε νομικές ευθύνες τρίτων περιλαμβανομένων άλλων εμπόρων, μάλιστα, με ποινικές ρήτρες που σύμφωνα και με τη νομοθεσία δεν μας αναλογούν. Ούτε είναι δυνατό να αναμένεται να αναλάβουμε το βάρος όλης αυτής της κατάστασης που δημιουργήθηκε για την οποία εμείς προειδοποιούσαμε.

Ωστόσο, για τις ανακλήσεις οχημάτων χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, που μας έχει υποβάλει το ΤΟΜ στις 14/11/2024 και που αφορούν τους αερόσακους Takata, τα μέλη του συνδέσμου μας προσφέρθηκαν να βοηθήσουν σε συνεργασία με τους κατασκευαστές, εξαιτίας της χαοτικής κατάστασης που δημιουργήθηκε. Ανάλογα με τις οδηγίες που δίνονται ή που θα δοθούν από τους κατασκευαστές για αυτά τα οχήματα που εμπίπτουν σε σχετική ανάκληση και ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των εξαρτημάτων, τα μέλη μας θα μπορέσουν να προβούν στην αντικατάσταση των προβληματικών αερόσακων που εμπίπτουν στην ανάκληση, στα οχήματα που οι ιδιοκτήτες τους θα ανταποκριθούν και σε αυτά που μπορεί να εκτελεστεί η εργασία.

 

Ποιοι ευθύνονται για την τεράστια ολιγωρία που επιδείχθηκε στο θέμα των ανακλήσεων με αποτέλεσμα να χαθούν, επιβεβαιωμένα, δυο ανθρώπινες ζωές; 

Και για τα δύο συμβάντα δεν μπορώ να απαντήσω καθότι δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω οτιδήποτε πέρα από ό,τι διαβάζω στον Τύπο. Οι διαδικασίες και οι πρακτικές για ανακλήσεις οχημάτων είναι γνωστές και καταγεγραμμένες, όπως επίσης και οι πανευρωπαϊκά νομοθετημένες ευθύνες της κάθε εθνικής Αρχής και του κάθε φορέα, είτε πρόκειται για οχήματα που έχουν πωληθεί καινούργια από τους διανομείς του κατασκευαστή είτε μεταχειρισμένα οχήματα με ευρωπαϊκή ή χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου που εισήχθησαν στην Κύπρο από τρίτες χώρες. Ανάλογα με τα δεδομένα της κάθε υπόθεσης, η απάντηση στην ερώτησή σας βρίσκεται σε αυτά τα σημεία.

 

Ο πρόσφατος νόμος που ψήφισε η Βουλή και διέπει τις ανακλήσεις οχημάτων προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι πριν την εγγραφή ή τη μεταβίβαση ενός οχήματος, καινούργιου ή μεταχειρισμένου, θα πρέπει να εξασφαλίζεται βεβαίωση ότι δεν εκκρεμεί ανάκληση και να περνά από έλεγχο ΜΟΤ. Πώς το σχολιάζετε;

Εμείς συμφωνούμε ότι κάθε όχημα που εγγράφεται για κυκλοφορία θα πρέπει να είναι ελεύθερο ανακλήσεων και ασφαλισμένο για χρήση. Αυτό απαιτεί, άλλωστε, και ο σχετικός ευρωπαϊκός κανονισμός που ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία των κρατών-μελών. Εντούτοις, πιστεύουμε ότι η ανάγκη εξασφάλισης βεβαίωσης ελευθέρου ανακλήσεων για κάθε εγγραφή και επιπρόσθετα για κάθε μεταβίβαση ιδιοκτησίας και για κάθε ΜΟΤ οποιουδήποτε οχήματος, επιβατικού, ενοικιάσεως, εμπορικού, φορτηγού και λεωφορείου, αποτελεί κίνδυνο δημιουργίας μιας άνευ προηγουμένου ταλαιπωρίας, καθυστερήσεων και όχι μόνο.

Ο αριθμός των βεβαιώσεων που θα εκδίδονται εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης των μερικών χιλιάδων ημερησίως. Πέραν της πρωτοφανούς ταλαιπωρίας κάθε αυτοκινητιστή, σημειώνουμε την αντικειμενική αδυναμία τήρησης του άκαμπτου χρονικού διαστήματος που προβλέπει η νομοθεσία που θα μπει σε εφαρμογή για σκοπούς κάθε εγγραφής και κάθε μεταβίβασης ιδιοκτησίας και τεχνικού ελέγχου των οχημάτων στο ΤΟΜ.

Έχοντας υπόψη τον αριθμό των οχημάτων στα οποία εκκρεμούν ανακλήσεις, προκύπτει ότι ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων δεν θα μπορεί να εξασφαλίσει τέτοια βεβαίωση ή να περάσει με επιτυχία το ΜΟΤ, ούτε και να μεταβιβαστεί μέχρις ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες των ανακλήσεων στις περιπτώσεις, βεβαίως, που θα μπορούν να γίνουν. Για να γίνουν αυτές οι εργασίες θα πρέπει τα επηρεαζόμενα οχήματα να μπουν σε σειρά εξυπηρέτησης μαζί με όλα τα υπόλοιπα οχήματα, που, όπως περιέγραψα, θα είναι ήδη σε αριθμό πολύ δύσκολα διαχειρίσιμα. Υπενθυμίζω ότι οι ανακλήσεις ποικίλλουν και δεν αφορούν μόνο τους αερόσακους Takata.

Επίσης, σημειώνουμε ότι τα μέλη μας δεν είναι η πρωτογενής πηγή πληροφόρησης για ανακλήσεις για οχήματα με ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, πόσο μάλλον για οχήματα χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου. Επίσης, δεν έχουν νομική ευθύνη να εκδώσουν βεβαιώσεις για οχήματα που δεν εμπορεύθηκαν, πόσο μάλλον για οχήματα χωρίς ευρωπαϊκή έγκριση τύπου, τα οποία δεν αφορούν την ευρωπαϊκή αγορά στην οποία συμμετέχουμε. Γι’ αυτά τα οχήματα, επίσης, διαφάνηκε ότι ο χρόνος ανταπόκρισης του κατασκευαστή στο αίτημα πληροφόρησης προκύπτει να είναι πολύ μεγάλος, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις όπου δεν μπορούν να ανταποκριθούν για διάφορους λόγους.

Οι εισαγωγείς αυτών των οχημάτων, οι οποίοι έχουν και την ευθύνη καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής των οχημάτων που τοποθετούν στην αγορά, οφείλουν να εξασφαλίζουν τέτοιες βεβαιώσεις από εξουσιοδοτημένες πηγές στη χώρα αρχικής εγγραφής του οχήματος, οι οποίες έχουν άμεση και έγκυρη πρόσβαση σε αυτήν την πληροφορία που αφορά την αγορά την οποία εξυπηρετούν.

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play