Στις 19 Ιουνίου (ημέρα Πέμπτη) θα συνεδριάσει ο Φορέας Κυκλοφοριακών Μελετών, και μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π» θα συζητήσει και το ζήτημα που ανέκυψε με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λευκωσίας για άνοιγμα της Λεωφόρου Μακαρίου προς όλα τα οχήματα. Την ώρα που παρατείνεται το κλίμα αβεβαιότητας και ασυνεννοησίας μετά την πρόσφατη απόφαση το ζήτημα βρέθηκε εκ νέου στο επίκεντρο της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, ενώ ο Δήμος Λευκωσίας βρίσκεται σε αναμονή για την απόφαση του Φορέα Κυκλοφοριακών Μελετών, και αυτό γιατί σύμφωνα με πληροφορίες μας, με βάση την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η όποια κατάληξη του Φορέα, θα είναι δεσμευτική.
Το κράτος υπονόμευσε το όραμα
Ο Δήμαρχος Λευκωσίας Χαράλαμπος Προύντζος, υπερασπίστηκε τις ενέργειες του Δήμου του όσον αφορά το έργο της Λεωφόρου Μακαρίου και την ευρύτερη στρατηγική βιώσιμης αστικής κινητικότητας, υπογραμμίζοντας ότι η Λευκωσία ήταν ο μόνος δήμος που τόλμησε να υλοποιήσει το όραμα που τέθηκε από το 2011. «Ο σχεδιασμός της Μακαρίου ξεκίνησε το 2011 και η κατασκευή το 2018. Ήταν μέρος ενός ολοκληρωμένου πλάνου με λεωφορειολωρίδες – αλλά από όλες αυτές, μόνο τρεις υλοποιήθηκαν. Όλες οι υπόλοιπες παραμένουν στα χαρτιά ή σταμάτησαν για μικροζητήματα», ανέφερε.
Ο κ. Προύντζος επεσήμανε πως ο Δήμος Λευκωσίας δεν ξήλωσε το όραμα, αλλά αντίθετα το υπηρέτησε με αποφασιστικότητα, όταν άλλοι φορείς επέλεξαν την αδράνεια. «Το κράτος ήταν αυτό που υπονόμευσε το όραμα, όχι ο Δήμος. Από το 2011 είχαμε αποδοχή των σχεδίων. Όμως φτάσαμε στο 2025 και ακόμη να δούμε υλοποίηση σε βασικά έργα. Η Λευκωσία πήρε γενναίες αποφάσεις, έκανε ποδηλατοδρόμους, πεζοδρόμια, νησίδες, βελτιώσεις στην προσβασιμότητα – αλλά δεν γίνεται να είμαστε μόνοι μας», δήλωσε με σαφή ενόχληση.
Παραδοχή Θεοπέμπτου
Ο βουλευτής των Οικολόγων και πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, επεσήμανε ότι από το 2010 ξεκίνησε η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου βιώσιμων μετακινήσεων για την πρωτεύουσα, με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους. Το 2020, με καινούργιο σχεδιασμό και νέα διαβούλευση, συνεχίστηκε η εφαρμογή του σχεδίου, επίσης με εξωτερική χρηματοδότηση. Όπως ανέφερε, όλες οι τοπικές αρχές είχαν πλήρη γνώση και συμμετοχή στις διαδικασίες από την αρχή.
«Ήταν ξεκάθαρο ποιοι δρόμοι θα γίνουν μονόδρομοι, ποιοι θα δοθούν αποκλειστικά σε λεωφορεία. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί άγνοια», δήλωσε. Εξέφρασε δε έντονη ανησυχία ότι η αξιοπιστία της χώρας έναντι των ευρωπαϊκών θεσμών τίθεται υπό αμφισβήτηση: «Δεν μπορούμε να ζητάμε ευρωπαϊκά κονδύλια για ένα σκοπό και μετά να πράττουμε το αντίθετο».
Όταν του επισημάνθηκε ότι αρκετά καταστήματα στη λεωφόρο έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, παραδέχτηκε πως το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το σχέδιο αλλά η αποτυχία του κράτους και του Δήμου να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να επανέλθει ο κόσμος στην καρδιά της Λευκωσίας. Ειδικά, είπε, όταν ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο βρίσκεται σε τόσο κοντινή απόσταση, είναι απαραίτητο να υπάρξει στρατηγική προσέλκυσης στην αστική περιοχή.
Επιστρέφουν 24 Χιλιάδες οχήματα
Έντονη ανησυχία εξέφρασε εκπρόσωπος της Cyprus Public Transport (CPT) κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, υπογραμμίζοντας τις βαθιά αρνητικές επιπτώσεις που αναμένεται να έχει το άνοιγμα της Λεωφόρου Μακαρίου για την κυκλοφορία όλων των οχημάτων. «Η απόφαση αντιστρατεύεται τη στρατηγική μετάβασης προς ένα μοντέλο βιώσιμης κινητικότητας και καθαρών μεταφορών, βάσει των ευρωπαϊκών οδηγιών για τη μείωση των εκπομπών ρύπων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, παρουσίασε στοιχεία που καταδεικνύουν τον δραματικό πολλαπλασιασμό της κυκλοφορίας στην περιοχή σε περίπτωση που ανοίξει και πάλι για τα οχήματα η Λεωφόρος. Συγκεκριμένα, 35 χιλιάδες άτομα διακινούνται μέσω του PAME EXPRESS, ενώ με την αλλαγή φιλοσοφίας της Λεωφόρου, θα επιστρέψει το 70% των ατόμων αυτών στα αυτοκίνητα. Δηλαδή 24 χιλιάδες αυτοκίνητα θα επιστρέψουν στους δρόμους της πρωτεύουσας.
Η εξέλιξη αυτή θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις:
· Επιδείνωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
· Αύξηση του θορύβου
· Υποβάθμιση της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής πεζών και ποδηλατών
· Περιορισμός της προσβασιμότητας και λειτουργικότητας της δημόσιας συγκοινωνίας
Ζήτημα βιωσιμότητας για 120 λεωφορεία
Ο εκπρόσωπος της CPT επεσήμανε ότι 120 λεωφορεία εξυπηρετούν σήμερα καθημερινά το τμήμα της Μακαρίου, το οποίο θα επηρεαστεί σοβαρά από την ανατροπή της υφιστάμενης ρύθμισης.
«Η ποιότητα της υπηρεσίας θα υποβαθμιστεί, ενώ η ειδική γραμμή ‘PAME Express’ – που ήδη έχει αυξήσει τη χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς κατά 33% στην περιοχή – καθίσταται μη εφαρμόσιμη», προειδοποίησε.
Δυσοίωνο το μέλλον
Σε μια αιχμηρή παρέμβαση εκ μέρους του Ενεργειακού Γραφείου Κύπρου, η Μαρίνα Κυριάκου έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις ευρύτερες επιπτώσεις της απόφασης επαναφοράς της κίνησης των αυτοκινήτων στη Λεωφόρο Μακαρίου. Όπως τόνισε, η εξέλιξη αυτή δεν είναι απλώς ανατροπή ενός κυκλοφοριακού πλάνου, αλλά ουσιαστικά αναιρεί όλη την προσπάθεια βιώσιμης κινητικότητας που είχε αρχίσει να διαφαίνεται.
«Χρειάζεται να λειτουργήσουν και οι υπόλοιπες υπηρεσίες – να δοθεί χώρος, χρόνος και υποδομές. Όλη αυτή η απόφαση ακυρώνει τη δουλειά που ξεκινήσαμε. Η Μακαρίου ήταν μόνο ένα πρώτο, ενισχυτικό δείγμα. Δεν ήταν το τελικό αποτέλεσμα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η κ. Κυριάκου προειδοποίησε ότι η επιστροφή σε «παλαιούς τρόπους σκέψης» δεν είναι συμφέρουσα για την πόλη και την κοινωνία. Παράλληλα, επεσήμανε ότι το θέμα δεν αφορά μόνο την αστική κινητικότητα, αλλά συνδέεται με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας που έχει συνέπειες άμεσες στην καθημερινότητα των πολιτών. Κι αυτό όπως εξήγησε γιατί όλο και περισσότερο κόσμος τα επόμενα χρόνια δεν θα έχει την οικονομική δυνατότητα να κινείται με αυτοκίνητα.
«Η ενεργειακή φτώχεια έχει και συγκοινωνιακή διάσταση. Όταν ένα νοικοκυριό δεν μπορεί να εξασφαλίσει πρόσβαση σε προσιτή, ασφαλή και αξιόπιστη μετακίνηση, τότε περιορίζεται ουσιαστικά και η ενεργειακή του επάρκεια», είπε, σημειώνοντας ότι ήδη συμπολίτες μας δεν έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν αυτοκίνητο.
Η επιστροφή σε πολιτικές που ευνοούν αποκλειστικά τη χρήση Ι.Χ., όπως τόνισε, αποκλείει ευάλωτες ομάδες και δεν απαντά στις πολυεπίπεδες κοινωνικές ανάγκες των καιρών.