Πρόταση νόμου που προνοεί τη θέσπιση νομοθεσίας για τη ρύθμιση της διαδικασίας και της διαχείρισης της κατανομής του φιλοδωρήματος στους εργοδοτουμένους, κατέθεσε την Πέμπτη στη βουλή, ο βουλευτής Γιώργος Κουκουμάς, εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΑΚΕΛ.
Ειδικότερα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις προβλέπονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
- Καθορισμός του πεδίου εφαρμογής της νομοθεσίας ώστε να περιλαμβάνονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών για την οποία είθισται να καταβάλλεται φιλοδώρημα από τους πελάτες.
- Ορισμός του φιλοδωρήματος ως-
(α) το προαιρετικώς καταβαλλόμενο στον εργοδοτούμενο από τους πελάτες του εργοδότη χρηματικό ποσό, έναντι της παρεχόμενης εξυπηρέτησης ή προϊόντος και το οποίο δύναται να καταβάλλεται σε μετρητά, μέσω πιστωτικής κάρτας ή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, και (β) οποιαδήποτε χρέωση είναι συνδεδεμένη με την παρεχόμενη εξυπηρέτηση και επιβάλλεται υποχρεωτικά στον λογαριασμό πελάτη από επιχείρηση και οποιαδήποτε άλλη χρέωση η οποία εύλογα δύναται να θεωρηθεί από τον πελάτη ότι συνιστά φιλοδώρημα.
3. Πρόνοια ότι το ποσό του φιλοδωρήματος δεν συνδέεται με οποιοδήποτε τρόπο με τον μισθό που ο εργοδοτούμενος λαμβάνει από τον εργοδότη για την εργασία του, ούτε δύναται να υποκαθιστά το σύνολο ή μέρος αυτού, δεν υπόκειται σε εισφορές του εργοδότη ή του εργοδοτούμενου και εκπίπτει του φορολογητέου εισοδήματος του εργοδοτουμένου.
4. Επιβολή υποχρεώσεων στους εργοδότες περιλαμβανομένων των ακόλουθων υποχρεώσεων:
(α) κατανομή του φιλοδωρήματος στους εργοδοτουμένους εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήξης της χρονικής περιόδου για την οποία αυτό κατανέμεται.
(β) κατάρτιση πολιτική κατανομής του φιλοδωρήματος στην οποία, μεταξύ άλλων,
καθορίζεται η διαδικασία καταγραφής και κατανομής του φιλοδωρήματος, (γ) γνωστοποίηση γραπτώς σε έκαστο εργοδοτούμενο κατάστασης κατανομής φιλοδωρήματος, εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία λήξης της χρονικής περιόδου για την οποία διανέμεται το φιλοδώρημα, (δ) τήρηση αρχείου καταχώρισης των φιλοδωρημάτων.
5. Απαγόρευση παρακράτησης ή καθυστέρησης κατανομής του φιλοδωρήματος, ανεξαρτήτως αν ο εργοδότης έχει εξασφαλίσει σχετική συναίνεση των εργοδοτούμενων.
6. Απαγόρευση σύναψης σύμβασης ή σχέσης εργασίας η οποία να περιλαμβάνει συγκεκριμένους δυσμενής για τον εργοδοτούμενο όρους σε σχέση με τη καταβολή του φιλοδωρήματος.
7. Απαγόρευση οποιασδήποτε φύσης διάκριση ή δυσμενής μεταχείριση στη κατανομή φιλοδωρήματος στη κατανομή φιλοδωρήματος.
8. Απαγόρευση κατανομής μέρους ή του συνόλου φιλοδωρήματος σε εργοδοτούμενο του υπό την μορφή προϊόντων ή υπηρεσιών.
9. Διορισμός και εξουσίες επιθεωρητών, κύριο έργο των οποίων είναι η διασφάλιση της πλήρους και αποτελεσματικής εφαρμογής του προτεινόμενου νομοθετικού πλαισίου.
10. Θέσπιση του αδικήματος της παρεμπόδισης του έργου του επιθεωρητή, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες ή/και χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ (€10.000).
11. Θέσπιση του αδικήματος της παράβασης από εργοδότη οποιασδήποτε από τις προτεινόμενες διατάξεις, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες ή/και χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις δέκα πέντε χιλιάδες ευρώ (€15.000).
Όπως τονίζεται, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κρίνονται αναγκαίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι το φιλοδώρημα που καταβάλλουν οι πελάτες έναντι των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, διανέμεται δίκαια και με διαφανείς διαδικασίες από τους εργοδότες στους εργοδοτούμενους τους.