Το κράτος οφείλει να διασφαλίζει συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού μεταξύ εταιρειών που προσφοροδοτούν και συνθήκες εφαρμογής των συλλογικών συμβάσεων για όλους τους εργαζόμενους σε ομοειδείς κλάδους, δήλωσε την Πέμπτη η Γενική Γραμματέας της ΠΕΟ, Σωτηρούλα Χαραλάμπους, στον χαιρετισμό της κατά την 3η Παγκύπρια Κλαδική Συνδιάσκεψη της ΠΑΣΥΕΚ ΠΕΟ στο αεροδρόμιο Λάρνακας.
Σύμφωνα με την κ. Χαραλάμπους, ο ανταγωνισμός δεν μπορεί να γίνεται με βάση το ποιος είναι πιο φτηνός λόγω μη εφαρμογής συλλογικής σύμβασης, αλλά την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Προσέθεσε ότι ο χώρος των αεροδρομίων ως χώρος εργασίας έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και πως τα ζητήματα της ασφάλειας και υγείας, της ανάπαυσης, του ωραρίου των εργαζομένων είναι εξίσου σημαντικά με τους αξιοπρεπής όρους απασχόλησης, τονίζοντας ότι «η ΠΕΟ θα συνεχίσει να δίνει έμφαση σε αυτά τα ζητήματα διεκδικώντας εφαρμογή των νομοθεσιών και μέτρα που να διασφαλίζουν την ποιότητα της εργασίας».
Η διοργάνωση σήμερα της 3ης Παγκύπριας κλαδικής συνδιάσκεψης της ΠΑΣΕΥ – ΠΕΟ στα αεροδρόμια αποτελεί επιβεβαίωση της έμφασης που η ΠΕΟ έχει αποφασίσει να δώσει στην δημιουργία και λειτουργία κλαδικών επιτροπών, ανέφερε, προσθέτοντας ότι «με την λειτουργία των κλαδικών επιτροπών επιτυγχάνουμε καλύτερη στόχευση στην συγκρότηση των διεκδικητικών μας στόχων για τον κάθε κλάδο, εξειδικεύουμε τη δράση μας, εμπλέκουμε άμεσα από τα κάτω μέχρι τα πάνω τα τοπικά στελέχη στην καθημερινή συνδικαλιστική δράση».
«Το επόμενο χρονικό διάστημα μας περιμένουν μεγάλοι σημαντικοί αγώνες. Μέχρι τον Ιούνιο με βάση την μεταβατική συμφωνία για την ΑΤΑ πρέπει να υπάρξει νέα μόνιμη και ολοκληρωμένη συμφωνία. Το συνδικαλιστικό κίνημα είναι ενωμένο και έτοιμο να δώσει τον αγώνα για ΑΤΑ για όλους, για ΑΤΑ που να εκπληρώνει τον ρόλο της, να αναπληρώνει πλήρως την απώλεια της αγοραστικής δύναμης από τον πληθωρισμό», είπε η κ. Χαραλάμπους.
«Είναι μπροστά μας η ανάγκη για συνεχείς βελτιώσεις στους όρους απασχόλησης, για δίκαιη φορολογική μεταρρύθμιση, για μέτρα που να βελτιώνουν την κοινωνική πολιτική, για κοινωνική στέγη», ανέφερε καταληκτικά.
Στην ομιλία του, ο Επαρχιακός Γραμματέας ΠΑΣΕΥ ΠΕΟ Λάρνακας Γιώργος Ιουλιανού είπε ότι το σύνολο του προσωπικού που εργοδοτείται στα Αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, καλύπτεται από Συλλογική Σύμβαση εργασίας, ωστόσο δεν παύουν να υπάρχουν τα καθημερινά προβλήματα στο χώρο εργασίας, καθώς, όπως ανέφερε, «σε έναν οργανισμό που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, πέραν των μισθών και ωφελημάτων, των μέτρων ασφάλειας και υγείας, ένα από τα διαχρονικά προβλήματα είναι το ωράριο εργασίας όπου δεν υπάρχουν σταθερές βάρδιες, λόγω των ακανόνιστων πτήσεων και πολλές φορές λόγω της υποστελέχωσης».
Σύμφωνα με τον κ. Ιουλιανού, τον Μάρτιο το 2022 εφαρμόστηκε η φιλελευθεροποίηση της επίγειας εξυπηρέτησης, με αποτέλεσμα να δραστηριοποιηθεί και τρίτος πάροχος επίγειας εξυπηρέτησης.
Προσέθεσε ότι η ΠΕΟ ως Συνδικαλιστικό Κίνημα έγκαιρα και μαζί με τη Hermes και το Υπουργείο Συγκοινωνιών συζήτησε για το μέλλον των εργαζομένων και εφαρμόστηκε ένα Διάταγμα που προνοεί όταν μετακινείται όγκος εργασίας από μια εταιρεία σε άλλη να μετακινείται και το προσωπικό με ό,τι αυτό συνεπάγεται (μισθός, καθήκοντα, υπηρεσία), ενώ έγινε προσπάθεια μαζί με τις εταιρείες να συζητηθούν οι όποιες διαφορές υπήρχαν στις Συλλογικές Συμβάσεις ώστε να σμικρυνθούν.
Συμπλήρωσε ότι οι διαφορές στις εταιρικές Συλλογικές Συμβάσεις, passenger service, έχουν σμικρυνθεί και ότι έχει υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση Αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου, προσωπικού ράμπας στις 28/11/2024 με όλες τις εταιρείες, ενώ πρόσφατα μετά το κλείσιμο του σταθμού της Goldair στο Αεροδρόμιο Πάφου, τον Ιανουάριο του 2025, επήλθε συμφωνία που καθορίζει διασφάλιση και το συνεχές της υπηρεσίας των εργαζομένων στα Αεροδρόμια.
«Πρέπει να μας απασχολήσει η στελέχωση των ομάδων της κάθε εταιρείας με όλα τα επαγγέλματα. Η συστηματική εκπαίδευση των εργαζομένων, η αύξηση των ωρών εργασίας στους εποχιακούς, η μείωση του αριθμού των εργαζομένων σε μερική απασχόληση, ένα ανθρώπινο πρόγραμμα εργασίας, σύμφωνα με την οργάνωση του χρόνου εργασίας και τη συμφιλίωση του ωραρίου με την οικογένεια. Επίσης πρέπει να μπούμε σε συζήτηση με τις Εταιρείες για τις οργανικές θέσεις που εξυπηρετούν τις ελάχιστες ανάγκες στη low season», προσέθεσε σχετικά.
Κλείνοντας, είπε ότι ο ρόλος των Τοπικών Επιτροπών πρέπει να ζωντανέψει ως θεσμός, να αναβαθμιστεί, να αποκτήσουν οι Τοπικές Επιτροπές κύρος ανάμεσα στους εργοδότες και στους εργαζόμενους, όπου βέβαια αυτό είναι δυνατόν.
Στην ομιλία του, ο Γενικός Γραμματέας ΠΑΣΕΥ-ΠΕΟ, Ανδρέας Κουννής, είπε ότι η σημερινή εντάσσεται στο πλαίσιο της εκστρατείας της ΠΑΣΕΥ να αφιερώσει τον Απρίλιο 2025 στις Τοπικές Επιτροπές, με στόχο την υλοποίηση του συνθήματος της Συνδιάσκεψης σε όλους τους τομείς δράσης της Συντεχνίας «Ισχυρές Τοπικές Επιτροπές – Εγγύηση για Δυνατές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας».
Όπως ανέφερε, οι Τοπικές Επιτροπές αποτελούν τον πυρήνα της συνδικαλιστικής δράσης, «είναι οι φωνές των εργαζομένων, οι γέφυρες επικοινωνίας με τη διοίκηση. Μέσα από τη δράση τους, εντοπίζονται προβλήματα, καταγράφονται ανησυχίες, κατατίθενται προτάσεις και – το σημαντικότερο – διεκδικούμε βελτιώσεις με τεκμηριωμένο και αποφασιστικό τρόπο».
Προσέθεσε ότι οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας δεν είναι απλές συμφωνίες, αλλά το αποτέλεσμα αγώνων, διαπραγματεύσεων και διεκδικήσεων που εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς όρους εργασίας, σταθερότητα και σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ προστατεύουν επίσης και τις ίδιες τις επιχειρήσεις, διασφαλίζοντας ισότιμο ανταγωνισμό στο εργασιακό κόστος.
Στη συνέχεια, χαρακτήρισε ως ξεχωριστή επιτυχία την Παγκύπρια Κλαδική Συλλογική Σύμβαση για τους εργαζόμενους ράμπας στα αεροδρόμια, η οποία ανανεώθηκε με ουσιαστικές βελτιώσεις για τα έτη 2024-2026, προσθέτοντας ότι το ίδιο ισχύει και για τις άλλες συλλογικές συμβάσεις, με αυξήσεις και σμίκρυνση των διαφορών ανάμεσα στις επιχειρησιακές συμβάσεις.
Συμπλήρωσε ότι σε διαδικασία διαπραγμάτευσης βρίσκονται σήμερα οι συλλογικές συμβάσεις των εταιρειών 2Serve, Goldair Passenger Services και Hellenic Tzilalis, οι οποίες έληξαν στο τέλος του 2024, ενώ χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετική και τη μεταφορά των εργαζομένων της Goldair στην Swissport Cyprus, μετά το κλείσιμο του σταθμού της πρώτης στο Αεροδρόμιο Πάφου.
Χαρακτήρισε ως σοβαρό ζήτημα τη δυστοκία εξεύρεσης ανθρώπινου δυναμικού στα αεροδρόμια, τα οποία, όπως είπε, «από χώροι προοπτικής και επαγγελματικής ανέλιξης, έχουν μετατραπεί – σε ορισμένες περιπτώσεις – σε χώρους αποφυγής, ιδιαίτερα σε συνθήκες πλήρης απασχόλησης, κάτι που οφείλεται κυρίως στα ασφυκτικά ωράρια εργασίας, στην εποχιακή και μάλιστα μερική απασχόληση κ.α.»
Κλείνοντας, ανέφερε ότι η Συντεχνία θα συνεχίσει να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία και την ενδυνάμωση των τοπικών επιτροπών, στην ανάδειξη νέων στελεχών, στην επιμόρφωση και στη συμμετοχή τους σε διαπραγματεύσεις και στην ευρύτερη ζωή και δράση της ΠΑΣΕΥ-ΠΕΟ.
Πηγή: ΚΥΠΕ