Φονικοί αερόσακοι Takata: Στο φως στοιχεία των ποινικών ανακρίσεων

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Header Image

Όπως υποστηρίζουν οι γονείς του Κυριάκου Όξινου και της Στυλιανής Γιωργαλλή, πριν τον θάνατο των παιδιών τους δεν ενημερώθηκαν ότι τα μοιραία οχήματα έφεραν Takata.

Στοιχεία και μαρτυρίες, που αποτελούν μέρος της ποινικής ανάκρισης που διενεργήθηκε για τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, θα ακουστούν στη σημερινή συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής για τους φονικούς αερόσακους Takata. Πρόκειται για μαρτυρικό υλικό που βρίσκεται εδώ και μερικές εβδομάδες κάτω απο το μικροσκόπιο του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, Σάββα Αγγελίδη, και του ποινικού τμήματος της Νομικής Υπηρεσίας και αξιολογείται για να διαπιστωθεί κατά πόσο διαπράχθηκαν ποινικά αδικήματα και, εάν ναι, εναντίον ποιου ή ποιων φυσικών ή και νομικών προσώπων.

Πρώτοι θα καταθέσουν ενώπιον της σημερινής συνεδρίας της Ερευνητικής Επιτροπής οι αστυνομικοί που διερεύνησαν τις συνθήκες θανάτου του Κυριάκου Όξινου. Ο τελευταίος έχασε τη ζωή του δέκα λεπτά μετά τα μεσάνυχτα στις 24/01/2023, όταν το όχημα που οδηγούσε, στη λεωφόρο Γρίβα Διγενή στη Λευκωσία και συγκεκριμένα έναντι του Μετοχίου Κύκκου, παρεξέκλινε από την πορεία του, ανέβηκε στη διαχωριστική νησίδα του δρόμου και προσέκρουσε σε δέντρο. Συνεπεία της οδικής σύγκρουσης ήταν ο κρίσιμος τραυματισμός του. Τρεις ώρες μετά ο Κυριάκος υπέκυψε στα τραύματά του. Μετά από έρευνες και εξετάσεις εμπειρογνωμόνων, ο θάνατος του Όξινου αποδόθηκε σε σφαιρίδια που εκτοξεύθηκαν από τον αερόσακο Takata που έφερε το όχημά του.

 

Tι υποστηρίζουν οι γονείς και τι ο Όμιλος Πηλακούτα 

Στη σημερινή συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής για τους Takata θα καταθέσουν και οι γονείς του Κυριάκου, Γιάννος Όξινος και Μαρία Λούη. Μεταξύ άλλων, αναμένεται να απαντήσουν στα όσα υποστήριξε σε προηγούμενη συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Πηλακούτα, Λουκάς Χατζηβασιλείου. Ένα είναι το κυρίαρχο ερώτημα που επιχειρήθηκε να απαντηθεί και στην ποινική ανάκριση: Κατά πόσο η οικογένεια Όξινου ενημερώθηκε πριν το θανατηφόρο τροχαίο ότι το μοιραίο όχημα μάρκας BMW, που αγοράστηκε καινούργιο από την αντιπροσωπεία του Ομίλου Πηλακούτα, έφερε τον προβληματικό αερόσακο Takata. Ο Όμιλος Πηλακούτα υποστηρίζει ότι έγινε η σχετική ενημέρωση αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση για αντικατάσταση του αερόσακου. Από την άλλη, η οικογένεια του Όξινου το διαψεύδει κατηγορηματικά.

Συγκεκριμένα, όταν ρωτήθηκε για τoν θάνατο του Κυριάκου Όξινου, ο γενικός διευθυντής του Ομίλου Πηλακούτα, Λουκάς Χατζηβασιλείου, ανέφερε τα εξής ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής: 

1 Το όχημα BMW που χρησιμοποιούσε ο Κυριάκος Όξινος ήταν εγγεγραμμένο στη γιαγιά του, η οποία το αγόρασε καινούργιο απο την αντιπροσωπεία το 1999. 

2 Περί τα τέλη του 2019 η κατασκευάστρια εταιρεία των BMW ενημέρωσε την αντιπροσωπεία στην Κύπρο για ανακλήσεις που αφορούσαν τους επικίνδυνους αερόσακους Takata. Ο Όμιλος Πηλακούτα ενημέρωσε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) και ζήτησε να του διαβιβαστούν επικαιροποιημένα τα στοιχεία των ιδιοκτητών των επηρεαζόμενων οχημάτων για να τους ενημερώσει για τη σχετική ανάκληση, με σκοπό την αντικατάσταση των προβληματικών αερόσακων το συντομότερο.

3 Ο Όμιλος Πηλακούτα απέστειλε διπλοσυστημένη επιστολή, τον Φεβρουάριο του 2020, στη γιαγιά του Όξινου με την οποίαν ενημέρωνε για τον προβληματικό αερόσακο που έφερε το όχημά της και καλείτο να προσέλθει στο γκαράζ της αντιπροσωπείας για την αντικατάστασή του. Σύμφωνα, πάντα, με τον γενικό διευθυντή του Ομίλου Πηλακούτα, επειδή δεν υπήρξε ανταπόκριση, τηλεφώνησαν δύο φορές στον αριθμό τηλεφώνου που είχαν στη διάθεσή τους αλλά δεν απάντησε κανείς τις κλήσεις. Λέχθηκε, επίσης, από τον κ. Χατζηβασιλείου ότι η τελευταία φορά που το μοιραίο όχημα βρέθηκε στο γκαράζ της αντιπροσωπείας για σέρβις ήταν το 2011. «Αν τα σέρβις γίνονταν κοντά μας θα εντοπίζαμε την ανάκληση», ανέφερε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής ο κ. Χατζηβασιλείου.

Στον αντίποδα, οι γονείς του Κυριάκου Όξινου υποστηρίζουν ότι ουδέποτε ενημερώθηκαν ότι το όχημα που χρησιμοποιούσε ο Κυριάκος έφερε τους επικίνδυνους αερόσακους Takata. Συγκεκριμένα, υποστηρίζουν ότι η ανάκληση του συγκεκριμένου μοντέλου οχήματος που οδηγούσε ο Κυριάκος εκδόθηκε το 2019 και μέχρι τον Ιανουάριο του 2023, που ο Κυριάκος ενεπλάκη στο θανατηφόρο τροχαίο, δεν υπήρξε καμία ενημέρωση από την αντιπροσωπεία. «Για ένα θέμα ζωής και θανάτου δεν βασιζόμαστε μόνο σε μία επιστολή, η οποία δεν παραλήφθηκε. Προκαλώ τον κ. Πηλακούτα να καταθέσει στοιχεία», δήλωσε η μητέρα του αδικοχαμένου Κυριάκου, Μαρία Λούη, σχολιάζοντας στα ΜΜΕ τη μαρτυρία του γενικού διευθυντή του Ομίλου Πηλακούτα στην Ερευνητική Επιτροπή.

 

Οι καταγγελίες Γιάννου Όξινου για Βαφεάδη

Ο Γιάννος Όξινος αναμένεται να ερωτηθεί και για τη συνάντηση που είχε με τον συμμαθητή του και υπουργό Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, στις 24/04/2023 -τρεις μήνες μετά τον θάνατο του Κυριάκου- όπου τον ενημέρωσε για τους φονικούς αερόσακους Takata και τον κίνδυνο που διατρέχουν χιλιάδες συμπολίτες μας που δεν γνωρίζουν ότι τα οχήματά τους φέρουν τους εν λόγω αερόσακους. Σύμφωνα με τον κ. Όξινο, ο υπουργός Μεταφορών και το υπουργείο του αντέδρασαν με καθυστέρηση. Αποτέλεσμα να χαθεί άδικα ακόμη μια ζωή, της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή.

«Πήρα μαζί μου έναν φάκελο με στοιχεία που είχα συγκεντρώσει γιατί, τότε, κανείς δεν γνώριζε γι’ αυτό το ζήτημα. Στη συνάντηση παρευρισκόταν και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου. Τους έδειξα τα στοιχεία. Δεν είχαν ιδέα για το θέμα. Τους έδωσα τα στοιχεία και τους ζήτησα να τα διερευνήσουν αλλιώς θα θρηνούσαμε περισσότερα θύματα. Από τον Απρίλιο του 2023 μέχρι τη στιγμή που σκοτώθηκε η άλλη νεαρή γυναίκα από την Αγία Νάπα, η Στυλιανή Γιωργαλλή, τον Οκτώβριο του 2024, πιστεύω ότι δεν έγινε τίποτα ουσιαστικό», κατήγγειλε ο κ. Όξινος σε συνέντευξή του στη Cyprus Mail. Προσθέτοντας ότι «ο Αλέξης Βαφεάδης ασχολήθηκε με το θέμα όταν η Βουλή άρχισε να του ασκεί πίεση».

Πάντως, ο κ. Βαφεάδης απορρίπτει τα όσα του καταλογίζονται και υποστηρίζει ότι από το 2023, που ανέλαβε καθήκοντα, γίνονται συνεχείς προσπάθειες για υλοποίηση των ανακλήσεων των 80.000 επηρεαζόμενων οχημάτων. 

 

Ο θάνατος της Στυλιανής 

Στη σημερινή συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής αναμένεται να καταθέσουν και οι αστυνομικοί που διερευνούν τον θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή από το Αυγόρου που ενεπλάκη σε τροχαίο στις 21 Οκτωβρίου 2024 στον δρόμο Αυγόρου-Φρενάρους. Η νεκροψία κατέδειξε ότι ο θάνατός της επήλθε από αιμορραγικό σοκ, συνεπεία ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικό αντικείμενο που εκτιμάται ότι εκτοξεύτηκε από τον αερόσακο Takata που έφερε το όχημά της. Το επίσημο πόρισμα αναμένεται να εκδοθεί  προσεχώς. 

Η Στυλιανή οδηγούσε μεταχειρισμένο όχημα εισαγόμενο από τρίτη χώρα. Πρόκειται για χιλιάδες οχήματα που εισήχθησαν στην Κύπρο, κυρίως, από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη και για τα οποία δεν υπέχουν οποιασδήποτε υποχρέωσης για ενημέρωση σε περίπτωση ανάκλησης λόγω επικίνδυνων εξαρτημάτων οι εισαγωγείς-έμποροι αυτών των οχημάτων. Όπως κατέθεσαν ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, ουδέποτε επικοινώνησε μαζί τους ή με τον σύνδεσμό τους το ΤΟΜ για να καθοριστεί η διαδικασία ενημέρωσης των πολιτών σε περίπτωση ανάκλησης οχημάτων όπως έπραξε το ΤΟΜ στην περίπτωση των εισαγωγέων-διανομέων καινούργιων οχημάτων.  

 Στη σημερινή συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής ζήτησε να καταθέσει και ο πατέρας της Στυλιανής, Γιάννος Γιωργαλλής.

 

Παραμορφώθηκε το πρόσωπό του 

Σε άλλη συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής θα καταθέσει και ο Αλέξανδρος Λούγκος, ο οποίος στις 30 Ιουλίου 2017 τραυματίστηκε σοβαρά στο πρόσωπο από αερόσακο Takata. Ενώ οδηγούσε το όχημα του στη λεωφόρο του Προεδρικού, φταρνίστηκε, χτύπησε σε πεζοδρόμιο, άνοιξε ο αερόσακος και του παραμόρφωσε το πρόσωπο.    

Το όχημα BMW που οδηγούσε ήταν εισαγόμενο από τρίτη χώρα. Το ατύχημα με τον αερόσακο Takata έγινε το 2017, ενώ η σχετική ανάκληση για το συγκεκριμένο μοντέλο BMW έγινε το 2019. Η οικογένεια του νεαρού κινήθηκε νομικά εναντίον της κατασκευάστριας εταιρείας BMW και όχι εναντίον του Ομίλου Πηλακούτα καθώς δεν υπέχει νομικής ευθύνης για τα οχήματα από τρίτες χώρες που εισάγονται μεταχειρισμένα στην Κύπρο. Η αγωγή δεν εκδικάστηκε καθώς διευθετήθηκε εξωδικαστικά, με την καταβολή χρηματικών αποζημιώσεων. Μέχρι σήμερα ο Αλέξανδρος υποβλήθηκε σε 22 εγχειρήσεις στο πρόσωπο.

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play