Μετά από ταλαιπωρία μηνών, ατέλειωτες ουρές και πολλές χαμένες εργατοώρες, επιτέλους, από χθες το απόγευμα έχει δοθεί κανονικά στην κυκλοφορία η γέφυρα της Καλαβασού, ελευθερώνοντας ουσιαστικά τον αυτοκινητόδρομο από τα οδικά έργα. Πλέον η κυκλοφορία είναι απρόσκοπτη και στις τέσσερις λωρίδες του αυτοκινητόδρομου, ενώ τα έργα συνεχίζονται κάτω από τη γέφυρα και αναμένεται να ολοκληρωθούν σε περίπου δύο μήνες.
Σε ανακοίνωσή του, το Τμήμα Δημόσιων Έργων ευχαριστεί το κοινό για την υπομονή και κατανόηση που έδειξε κατά το στάδιο της εκτέλεσης των εργασιών αναβάθμισης και επιδιόρθωσης της γέφυρας Καλαβασού, όπου με τη συμπλήρωσή τους «εξασφαλίζεται η αναβάθμιση της ποιότητας της γέφυρας και κατ’ επέκταση η ασφάλεια της διακίνησης των οδηγών».
Ούτε πιο κοντή ούτε πιο ψηλή!
Χθες, πάντως, συνεχίσθηκε ο σάλος που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες μετά από δημόσιες αναφορές βουλευτών, τοπικών παραγόντων και στελεχών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, σχετικά με το ύψος του βοηθητικού δρόμου που βρίσκεται κάτω από τη γέφυρα της Καλαβασού. Μετά από τον αρχικό χαμό και τη «σκόνη» που σήκωσε το θέμα, κυρίως λόγω της ταλαιπωρίας που περνά εδώ και μήνες ο κόσμος στο πάνω κομμάτι, φαίνεται ότι έγινε πολύς χαμός για το τίποτα, αφού εξαρχής τα σχέδια προνοούσαν αυτό που θα παραδοθεί. Μάλιστα η προσωρινή λύση που έχει δημιουργηθεί υπάρχει τρόπος να παραμείνει, δίνοντας σε ειδικές περιπτώσεις πρόσβαση στα οχήματα που δεν χωράνε κάτω από τη γέφυρα. Η όλη διαφορά δεν είναι 20 εκατοστά αλλά περίπου 80 εκατοστά, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία και Εθνική Φρουρά να ζητούν πρόσβαση 4,5 μέτρων, αντί 3,7, μέσω επιστολής, η οποία όμως στάλθηκε στο τέλος Απριλίου και όχι από την αρχή του έργου.
Το θέμα προέκυψε πρώτα στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής. Σύμφωνα με τα όσα ακούστηκαν στην Επιτροπή, το πρόβλημα διαπιστώθηκε έπειτα από επίσκεψη κάποιων βουλευτών της Επιτροπής στην περιοχή. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τέθηκε το ζήτημα από τις επηρεαζόμενες κοινότητες, ενώ οι εργασίες για την ανακατασκευή της γέφυρας βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Όπως ανέφερε ο βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού Νίκος Σύκας, μετά από επίσκεψη στην περιοχή διαπιστώθηκε το σοβαρό πρόβλημα, εξηγώντας ότι υπάρχει ζήτημα με το ύψος της γέφυρας. Όπως διαπιστώθηκε, πυροσβεστικά και στρατιωτικά οχήματα δεν μπορούν να περάσουν κάτω από τη γέφυρα λόγω του ύψους της. Μάλιστα, όπως ακούστηκε στην Επιτροπή, φαίνεται ότι υπάρχει απόκλιση περίπου 20 εκατοστών.
Σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Δημοσίων Έργων, επιθυμώντας να βάλει ένα τέλος στο μπάχαλο που προέκυψε, αναφέρει το ιστορικό της υπόθεσης. Αρχικά, σημειώνει ότι «κάτω από τη γέφυρα Καλαβασού διέρχεται χωματόδρομος δίπλα από το δυτικό ακρόβαθρο (προς Λεμεσό), ο οποίος συνδέεται με εγγεγραμμένους αγροτικούς δρόμους βόρεια και νότια της γέφυρας. Το καθαρό ύψος είναι 3,7μ. περίπου. Για τις ανάγκες του έργου κατασκευάστηκε προσωρινός δρόμος εντός της κοίτης του ποταμού με καθαρό ύψος 4,9μ».
Το μπαλάκι στο ΤΑΥ
Ακολούθως, η ανακοίνωση ξεκαθαρίζει ότι το αίτημα των κοινοτήτων της περιοχής, της Εθνικής Φρουράς και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σχετίζεται με την πρόθεση όπως «προσωρινός δρόμος παραμείνει σε λειτουργία, ώστε να διασφαλίζεται ικανοποιητικό καθαρό ύψος για διακίνηση συγκεκριμένων οχημάτων. Ξεκαθαρίζει επίσης το Τμήμα Δημοσίων Έργων ότι «το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων, ως η αρμόδια Αρχή για τους ποταμούς, θα πρέπει να αποφασίσει για τη μονιμοποίηση του προσωρινού δρόμου».
Για το ζήτημα, τα Δημόσια Έργα έδωσαν και στη δημοσιότητα ένα πρόχειρο σκίτσο που είναι ουσιαστικά σχεδιάγραμμα της γέφυρας, προκειμένου να γίνει πιο κατανοητό το τι έχει συμβεί. Όπως εξηγεί και η ανακοίνωση, «σε περίπτωση που αποφασιστεί να μεγαλώσει το καθαρό ύψος μεταξύ του υφιστάμενου δρόμου και της γέφυρας, θα πρέπει να ελεγχθεί εάν επηρεάζεται η θεμελίωση της γέφυρας. Θα πρέπει επίσης να τροποποιηθεί η μηκοτομή των εγγεγραμμένων δρόμων εκατέρωθεν της γέφυρας, ώστε να αποφευχθεί δημιουργία κοίλου σημείου κάτω από τη γέφυρα με κινδύνους πλημμύρας. Επιπλέον, η διαφοροποίηση της μηκοτομής θα έχει ως επακόλουθο την αύξηση του εύρους κατάληψης των δρόμων και πιθανόν να απαιτούνται επιπρόσθετες απαλλοτριώσεις».