Δεν φαίνεται να μπήκε με το δεξί η εναλλακτική μορφή μετακίνησης στην πόλη με τα ηλεκτρικά σκούτερ, καθώς πολλοί οδηγοί κάνουν παράπονα πως κυκλοφορούν ανενόχλητα μέσα στους δρόμους, ενώ το γεγονός πως δεν συνοδεύτηκε από την απαραίτητη ανάπτυξη υποδομών, έφερε προβλήματα με αποτέλεσμα να μην εξασφαλίζεται η ασφάλεια των χρηστών και η ομαλή κυκλοφορία. Σε μια προσπάθεια περιορισμού των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται τα σκούτερ ή Συσκευές Προσωπικής Κινητικότητας (ΣΠΚ), όπως ονομάζονται, η Αστυνομία διεξήγαγε αυστηρούς ελέγχους καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Σύμφωνα με στοιχεία, μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί κανένα θανατηφόρο ατύχημα φέτος που να σχετίζεται με τα σκούτερ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που εξασφάλισε ο «Π» από την αρχή του 2024 μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου, καταγράφηκαν 2.416 παραβάσεις, με τις πιο συχνές να αφορούν τη χρήση σκούτερ σε μη επιτρεπόμενους χώρους, όπως αυτοκινητόδρομοι ή δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας, φτάνοντας τις 942 περιπτώσεις. Στα στοιχεία που εξασφάλισε ο «Π», καταγράφηκαν 199 περιπτώσεις διακίνησης εκτός της καθορισμένης λωρίδας κυκλοφορίας, ενώ 698 άτομα εντοπίστηκαν να κυκλοφορούν χωρίς κράνος και 364 χωρίς φωσφορούχα διακριτικά. Με βάση τις πρόνοιες της νομοθεσίας, το σύνολο των προστίμων ξεπερνά τις 150 χιλιάδες ευρώ.
Τα εξώδικα
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η χρήση τους επιτρέπεται σε δρόμους όπου το ανώτατο όριο ταχύτητας είναι 30 χιλιόμετρα ανά ώρα, σε ποδηλατόδρομους ή ποδηλατολωρίδες, ή σε προεκτάσεις αυτών. Παράλληλα, οι ιδιοκτήτες των συσκευών ή οι γονείς ανηλίκων κάτω των 14 ετών υποχρεούνται να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή της χρήσης τους από τα ανήλικα πρόσωπα. Για τον λόγο αυτό, οι εφαρμογές (applications) ζητούν την απαραίτητη διαπίστευση. Η χρήση τους σε μη επιτρεπόμενους χώρους, όπως αυτοκινητόδρομοι ή δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας, καθώς και η χρήση σκούτερ που αναπτύσσει ταχύτητες άνω των 20 χιλιομέτρων ανά ώρα, επιφέρει επίσης πρόστιμο ύψους €85.
Πάφος και Λευκωσία
Τον Οκτώβριο του 2024, ο δήμαρχος Πάφου ανακοίνωσε την απαγόρευση της χρήσης σκούτερ στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, με εξαίρεση κάποιους ποδηλατόδρομους και ποδηλατολωρίδες. Η απόφαση αυτή, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, αποσκοπεί στη μείωση των κινδύνων και στην προώθηση της ασφάλειας στους δημόσιους χώρους. Παράλληλα, έξι δήμοι της Λευκωσίας συμφώνησαν να εφαρμόσουν μέτρα για τη διαχείριση των ηλεκτρικών σκούτερ, όπως η τοποθέτηση μοναδικού σειριακού αριθμού, ο καθορισμός σταθμών παραλαβής και η επιβολή προστίμων για τα εγκαταλελειμμένα ή μη κανονισμένα σκούτερ. Οι εταιρείες συμφώνησαν να συνεργαστούν πλήρως με τις τοπικές Αρχές για την εφαρμογή των μέτρων και τη βελτίωση της κατάστασης.
Το κενό
Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, το σύστημα με τα σκούτερ είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να περιορίζεται η ταχύτητά τους αυτόματα. Η διαδρομή τους είναι χαρτογραφημένη, με αποτέλεσμα αν το σκούτερ κινηθεί σε απαγορευμένη περιοχή, να απενεργοποιείται αυτόματα. Επιπλέον, υπάρχουν ειδικοί χώροι στάθμευσης για τα σκούτερ, ενώ η χρέωση συνεχίζεται εάν το σκούτερ σταθμεύσει σε μη επιτρεπόμενο σημείο. Αντίθετα, στην Κύπρο, τέτοια συστήματα δεν έχουν υιοθετηθεί ακόμη. Στο μεταξύ, με βάση το πρόγραμμα πολιτικής συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027», το έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων εντάσσεται στη στρατηγική αξιοποίησης των πόρων που έχουν κατανεμηθεί στην Κύπρο για την περίοδο 2021-2027, μέσω των Ταμείων Πολιτικής Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συγκεκριμένη δράση προγραμματίζεται για τη Λευκωσία, με στόχο την προώθηση της αστικής κινητικότητας και τη δημιουργία πιο πράσινων και ανθεκτικών πόλεων. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 7,4 εκατομμύρια ευρώ, και το έργο στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω ασφαλέστερων και πιο βιώσιμων μετακινήσεων.