Τα Στενά του Ορμούζ έχουν γίνει και πάλι κομβικό σημείο για τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, καθώς οι εντάσεις μεταξύ του Ιράν, του Ισραήλ και των ΗΠΑ συνεχίζουν να κλιμακώνονται.
Πρόκειται για το στενό κανάλι που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τον Κόλπο του Ομάν, με το Ιράν στα βόρεια και το Ομάν στα νότια, μέσω του οποίου διέρχεται περίπου το 15% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου.
Η πλωτή οδός είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς στον κόσμο.
Παρέχει τη μοναδική θαλάσσια διέλευση για τις εγκαταστάσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου του Περσικού Κόλπου του Κατάρ, του Κουβέιτ και της Σαουδικής Αραβίας προς τον ανοικτό ωκεανό. Κατά μέσο όρο περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών διακινούνται μέσω του Στενού του Ορμούζ κάθε μέρα, σύμφωνα με τη Διοίκηση Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ.
Περίπου το 15% της παγκόσμιας προσφοράς αργού πετρελαίου και το 20% του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ή LNG, περνά από τα Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με ανάλυση της Morgan Stanley που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.
Αυτές οι προμήθειες αποτελούν βασικές εισροές για τη βενζίνη, τα χημικά και την ηλεκτρική ενέργεια παντού από την Κίνα στις ΗΠΑ.
Καθώς το Ισραήλ συνεχίζει να διευρύνει τον πόλεμό του κατά του Ιράν, με τα σχόλια του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να σηματοδοτούν όλο και περισσότερο ότι οι ΗΠΑ μπορεί να είναι κοντά σε πιο ενεργή εμπλοκή, δημοσιεύματα έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι το Ιράν θα μπορούσε να «κλείσει» τα Στενά του Ορμούζ, μέσω πολυεπίπεδων απειλών.
Η επίδραση στις τιμές του πετρελαίου
Οι τιμές έχουν σημειώσει άνοδο περίπου 10% από τότε που το Ισραήλ ξεκίνησε την επίθεσή του στο Ιράν και πλέον βρίσκονται κοντά σε υψηλό πέντε μηνών «μετά τη συνάντηση του Αμερικανού προέδρου Τραμπ με την ομάδα εθνικής ασφαλείας του την Τρίτη για να συζητήσουν την κλιμακούμενη σύγκρουση, πυροδοτώντας εικασίες ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να ετοιμάζονται να συμμετάσχουν στην επίθεση», σύμφωνα με αναλυτές της ING Ewa Manthey και Warren Patterson, όπως αναφέρει το Investors.
Η αμερικανική υπηρεσία Energy Information Administration (EIA) εκτιμά ότι το 82% των φορτίων αργού και άλλων καυσίμων που διέσχισαν τα Στενά είχαν παραλήπτες τους Ασιάτες καταναλωτές.
Η Κίνα, η Ινδία, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα ήταν οι κυριότεροι προορισμοί με τις τέσσερις αυτές χώρες να αντιπροσωπεύουν μαζί σχεδόν το 70% του συνόλου των ροών αργού πετρελαίου και συμπυκνωμάτων που διέσχισαν τα Στενά.
Αυτές οι αγορές θα επηρεαστούν πιθανότατα περισσότερο από τις διαταραχές του εφοδιασμού στα στενά.
Οι διαδρομές του πετρελαίου
Τα αραβικά κράτη του Κόλπου, όπως η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ, έχουν αναζητήσει τα τελευταία χρόνια εναλλακτικές διαδρομές για την παράκαμψη του στενού.
Και οι δύο χώρες έχουν δημιουργήσει υποδομές για τη μεταφορά μέρους του αργού τους μέσω άλλων οδών.
Η Σαουδική Αραβία, για παράδειγμα, λειτουργεί τον αγωγό αργού πετρελαίου Ανατολή-Δύση με δυναμικότητα πέντε εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως, ενώ τα ΗΑΕ διαθέτουν αγωγό που συνδέει τα χερσαία κοιτάσματα πετρελαίου τους με τον τερματικό σταθμό εξαγωγής Fujairah στον Κόλπο του Ομάν.
Η EIA εκτιμά ότι περίπου 2,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα για την παράκαμψη του Στενού του Ορμούζ σε περίπτωση διαταραχών της υδάτινης οδού.
Οι δέκα κυριότερες διαδρομές του πετρελαίου:
- Στενά Ορμούζ
- Στενά της Μάλακα
- Διώρυγα του Σουέζ
- Στενά Bab el-Mandeb
- Τουρκικά Στενά
- Στενά της Δανίας
- Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας
- Διώρυγα του Παναμά
- Στενά της Σιγκαπούρης
- Στενά του Γιβραλτάρ
Πηγή: cnn.gr