Πώς οι τουρκικές μάρκες fast fashion «κατέκτησαν τον κόσμο»

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS

Header Image

Τουρκικοί γίγαντες της γρήγορης μόδας όπως οι LC Waikiki, Koton και DeFacto έχουν ανοίξει εκατοντάδες καταστήματα σε αγορές υψηλής ανάπτυξης αλλά και υψηλού κινδύνου

Σε μια εποχή που οι δυτικοί γίγαντες της γρήγορης μόδας, όπως η Zara και η H&M, εστιάζουν στις μεγάλες, αναδυόμενες αγορές της Ασίας, τουρκικές αλυσίδες όπως η LC Waikiki, η Koton και η DeFacto εφαρμόζουν μια εντελώς διαφορετική στρατηγική: εισέρχονται σε δύσκολες, «παραμελημένες» αγορές υψηλού ρίσκου - και σημειώνουν εντυπωσιακή επιτυχία.

Αγορές όπως η Ουγκάντα, η Μογγολία, το Τατζικιστάν, η Αλβανία, αλλά και χώρες όπως η Βενεζουέλα, η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό ή η Βοσνία, δεν βρίσκονται συνήθως στο ραντάρ των δυτικών retailers. Όμως για τους Τούρκους παίκτες, αποτελούν κρίσιμους κόμβους ανάπτυξης.

Η στρατηγική της LC Waikiki: προσιτές τιμές και τοπική γνώση

Η LC Waikiki, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, αποτελεί την πιο επιθετική και συστηματική περίπτωση. Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, έχει εφαρμόσει στρατηγική επέκτασης σε αγορές με χαμηλό έως μεσαίο εισόδημα, όπου όμως η καταναλωτική ζήτηση για σύγχρονη, φθηνή ένδυση είναι υψηλή.

Ενδεικτικά, λειτουργούσε το 2022, 45 καταστήματα στη Ρουμανία και 32 στη Βοσνία, παρά το πολύ μικρότερο μέγεθος αγοράς, συγκριτικά. Παρουσία σε πόλεις όπως η Καμπάλα (Ουγκάντα), η Ουλάν Μπατόρ (Μογγολία) και τα Τίρανα (Αλβανία), περιοχές σχεδόν αχαρτογράφητες για τους περισσότερους δυτικούς ομίλους.

Κλειδί της επιτυχίας είναι η τοπική παραγωγή, η προσαρμογή στις πολιτιστικές προσδοκίες (π.χ. μέτρια ένδυση σε μουσουλμανικές χώρες) και η τιμολογιακή ανταγωνιστικότητα.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by LC WAIKIKI Ελλάδα (@lcwaikikigreece)

Koton και DeFacto: ταχύτητα, ευελιξία και χαμηλό λειτουργικό κόστος

Η Koton και η DeFacto έχουν υιοθετήσει παρόμοια προσέγγιση. Με βάση το χαμηλό κόστος παραγωγής στην Τουρκία και τις στενές εμπορικές σχέσεις με τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, διατηρούν ευέλικτα μοντέλα εφοδιαστικής αλυσίδας και ανταγωνιστικές τιμές. Επιπλέον, η γεωπολιτική και πολιτισμική εγγύτητα της Τουρκίας με πολλές από τις στοχευμένες χώρες προσφέρει σημαντικό πλεονέκτημα έναντι δυτικών ανταγωνιστών.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Koton (@koton)

Γιατί Zara και H&M κρατούν αποστάσεις

Η Zara και η H&M επέλεξαν να επενδύσουν σε μεγα-αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία ή η Νότια Κορέα, με στόχο οικονομίες κλίμακας και ισχυρή παρουσία σε αγοραστικά κέντρα υψηλής κυκλοφορίας. Ωστόσο, αυτές οι στρατηγικές συχνά απαιτούν μεγάλα κεφάλαια, υψηλό λειτουργικό κόστος και συστημικό έλεγχο ποιότητας και logistics.

Αντίθετα, οι τουρκικές αλυσίδες επιλέγουν ευελιξία: μικρότερα καταστήματα, γρήγορες αδειοδοτήσεις, χαμηλό κόστος μίσθωσης και τοπικές συνεργασίες, ακόμη και σε αγορές με πολιτική ή νομισματική αστάθεια.

Αυτό που για τους δυτικούς θεωρείται «υπερβολικός κίνδυνος», για τις τουρκικές μάρκες είναι ευκαιρία πρώιμης διείσδυσης. Χώρες με νεανικό πληθυσμό, ανεπαρκή πρόσβαση σε επώνυμες αλυσίδες και ανάγκη για οικονομικά ρούχα, προσφέρουν πρόσφορο έδαφος.

Επίσης, η τουρκική εφοδιαστική αλυσίδα επιτρέπει στους retailers να ανταποκρίνονται σε πραγματικό χρόνο στη ζήτηση, χωρίς τις καθυστερήσεις που επιφέρουν οι αποστάσεις ή η ναυτιλία από Ασία προς Ευρώπη.

Η παρουσία τους σε πολιτικά ασταθείς ή υποδομικά ανεπαρκείς χώρες συνεπάγεται προκλήσεις: περιορισμένο real estate, υποανάπτυκτο τραπεζικό σύστημα, ισχνή παρουσία e-commerce και υψηλός πληθωρισμός. Ωστόσο, οι μάρκες επιμένουν, εκτιμώντας τη μακροπρόθεσμη προοπτική αυτών των αγορών.

Με πληροφορίες από Business of Fashion / lifo.gr

 

 

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play