Μεγάλη αύξηση παρουσιάζουν οι διαδικτυακές αγορές των Κυπρίων, με τις πλατφόρμες Shein και Temu να έχουν την τιμητική τους και τον βοηθό επίτροπο Επικοινωνιών Πέτρο Γαλίδη να δηλώνει στον «Π» ότι αναδεικνύεται η ανάγκη για προστασία του καταναλωτή.
Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα το Γραφείο Επιτρόπου για τη Ρύθμιση Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων μετά από έρευνα που διενήργησε, το 2025 το ποσοστό των καταναλωτών που προβαίνει σε διαδικτυακές αγορές ανήλθε στο 76%, ξεπερνώντας όχι μόνο τα ποσοστά του 2023 (65%) και του 2022 (64%), αλλά και το προηγούμενο υψηλό του 2021 (70%), χρονιά κατά την οποία το ηλεκτρονικό εμπόριο είχε εκτοξευθεί ως αποτέλεσμα των περιορισμών λόγω της πανδημίας Covid-19.
Η συχνότητα με την οποία οι καταναλωτές προβαίνουν σε διαδικτυακές αγορές παρουσιάζει παρόμοια αυξητική τάση, με τον μέσο αριθμό ανά μήνα να κυμαίνεται στο 2,0 για το 2025, 1,6 για το 2023, 1,2 για το 2022 και 1,7 για το 2021.
Για την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, 9 στους 10 ερωτηθέντες πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει κάποιου είδους ταχυδρομικές υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, το 88% των πολιτών χρησιμοποίησε ταχυδρομικές υπηρεσίες τους τελευταίους 12 μήνες σημειώνοντας άνοδο 1% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023.
Οι κύριοι χώροι παραλαβής των δεμάτων από τους πολίτες είναι το υποστατικό του παροχέα ή η οικία τους, με 52% και 37%, ενώ 5% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί κυρίως Parcel Lockers.
Οι ερωτηθέντες θεωρούν το κόστος αποστολής δεμάτων υψηλό ή πολύ υψηλό. Παρότι υπάρχει αυτή η αντίληψη, το 56% των πολιτών δηλώνει ότι δεν προχωρά σε σύγκριση τιμών μεταξύ των διαθέσιμων παροχέων ταχυδρομικών υπηρεσιών για αποστολή δεμάτων.
Η μέση ετήσια δαπάνη για την αποστολή/παραλαβή δεμάτων έχει αυξηθεί από €116,50 το 2023 σε €121,10 το 2025.
Ανάγκη προστασίας
Ο βοηθός επίτροπος Επικοινωνιών Πέτρος Γαλίδης, μιλώντας στον «Π», ανέφερε ότι η έρευνα κατέδειξε αυτό που όλοι λίγο ή πολύ ξέρουμε από τις καθημερνές μας δραστηριότητες.
Η επιστολική αλληλογραφία τόσο στην Κύπρο όσο και στην ΕΕ μειώνεται, πρόσθεσε, αναφέροντας ότι ο λόγος είναι η χρήση ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας όπως είναι το email, τα sms και το Whatsup.
Επειδή αυξάνεται πολύ το ηλεκτρονικό εμπόριο, επεσήμανε, αυξάνεται και η παράδοση δεμάτων, εκτιμώντας ότι είναι θέμα χρόνου να πάει ακόμη πιο κάτω η επιστολική αλληλογραφία.
«Στην Κύπρο, οι ελάχιστες επιστολές που στέλνονται και μάλιστα μαζικές είναι οι επιστολές για λογαριασμούς κοινής ωφελείας όπως είναι το ρεύμα και το τηλέφωνο αλλά και τραπεζικοί λογαριασμοί», σημείωσε, εκτιμώντας ότι εάν σταματήσουν να αποστέλλονται και αυτές, θα είναι ελάχιστη η επιστολική αλληλογραφία.
Αντίθετα, υπογράμμισε, οι αποστολές δεμάτων θα συνεχίσουν να αυξάνονται σε όγκο λόγω της ανοδικής τάσης του ηλεκτρονικού εμπορίου που περιλαμβάνει και τις πλατφόρμες Amazon, Shein και Temu.
«Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύεται η ανάγκη για προστασία του καταναλωτή. Ως γραφείο αλλάζουμε τα δεδομένα ρύθμισης με στόχο την προστασία του καταναλωτή», τόνισε. Εξηγώντας, είπε ότι «διαθέτουμε εργαλείο στην ιστοσελίδα για εντοπισμό των πιο κοντινών ταχυδρομικών υπηρεσιών, ενώ παράλληλα ετοιμάζουμε και έργα σύγκρισης τιμών εντός των επόμενων μηνών».
Σύμφωνα με τον κ. Γαλίδη, ανατρέπεται θεμελιωδώς η ταχυδρομική αγορά όπως την ξέραμε καθώς ενώ παλιά αποφάσιζε ο αποστολέας για την αποστολή, τώρα η τάση είναι να αποφασίζει ο παραλήπτης.
Δουλειές στις μοδίστρες
Η αύξηση των διαδικτυακών αγορών ρούχων από τις πλατφόρμες Temu και Shein, φέρνει αυξημένο όγκο εργασιών και στις μοδίστρες.
Όπως δήλωσε στον «Π», μοδίστρα από τη Λάρνακα, οι αυξημένες αγορές ρούχων από πλατφόρμες έχουν ανεβάσει αισθητά τον κύκλο εργασιών τους λόγω των αναγκών που υπάρχουν για επιδιορθώσεις.
Την αύξηση των διαδικτυακών αγορών, κατέδειξαν εξάλλου και τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat.
Οι ηλεκτρονικές αγορές στην ΕΕ συνεχίζουν να αυξάνονται, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έρευνα για τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) σε νοικοκυριά και από άτομα.
Το 2024, το 77% των χρηστών του διαδικτύου αγόρασαν ή παρήγγειλαν αγαθά ή υπηρεσίες για προσωπική χρήση στο διαδίκτυο τους προηγούμενους 12 μήνες, σημειώνοντας αύξηση 17 ποσοστιαίων μονάδων (π.μ.) σε σχέση με το 2014.
Τα υψηλότερα ποσοστά χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το 2024 ήταν στην Ιρλανδία (96%), την Ολλανδία (94%) και τη Δανία (91%). Αντίθετα, η Βουλγαρία είχε το χαμηλότερο μερίδιο στο 57%, ακολουθούμενη από την Ιταλία και τη Ρουμανία, και οι δύο με 60%.
Στην Κύπρο, το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 68,16% για το 2024 από 38,36% το 2014.
Από το 2014 έως το 2024, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στη Ρουμανία (+43 π.μ., από 17% σε 60%), την Ουγγαρία (+37 π.μ., από 42% σε 79%) και τη Λιθουανία (+36 π.μ., από 36% σε 72%).
Τα προϊόντα που αγοράστηκαν πιο συχνά στο διαδίκτυο το 2024 ήταν ρούχα (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ειδών), παπούτσια και αξεσουάρ, με το 45% να πραγματοποιούν αυτές τις αγορές τους προηγούμενους 3 μήνες.
Ακολουθούν οι παραδόσεις τροφίμων από εστιατόρια, αλυσίδες fast food και υπηρεσίες catering (21%), τα καλλυντικά και τα προϊόντα ευεξίας (20%), τα έπιπλα και τα αξεσουάρ σπιτιού ή τα είδη κηπουρικής (19%).
Μερίδιο 16% έχουν επίσης ο αθλητικός εξοπλισμός (εκτός των αθλητικών ειδών), τα έντυπα βιβλία, τα περιοδικά, οι εφημερίδες και τα συμπληρώματα υγείας όπως οι βιταμίνες (εκτός των ηλεκτρονικών ανανεώσεων συνταγών).
Η καταγγελία για τη Shein
Σημειώνεται ότι ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών σε συνεργασία με 24 οργανώσεις καταναλωτών από 21 χώρες και υπό τον συντονισμό του BEUC (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών), υπέβαλαν πρόσφατα καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της πλατφόρμας Shein.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνδέσμου Καταναλωτών Κύπρου, «η καταγγελία βασίζεται σε μια νέα μελέτη των οργανώσεων καταναλωτών που αποδεικνύει ότι η Shein χρησιμοποιεί διάφορες παραπλανητικές τεχνικές στις διαδικτυακές του διεπαφές για να ωθήσει τους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερα από όσα αρχικά προβλεπόταν».
«Εάν η πλατφόρμα Shein δεν λάβει διορθωτικά μέτρα, οι Αρχές θα πρέπει να παρέμβουν για να αποτρέψουν τον κίνδυνο σοβαρής βλάβης των καταναλωτών έως ότου συμμορφωθεί πλήρως με τις σχετικές ευρωπαϊκές νομοθεσίες», προστίθεται.