Τον Ιούλιο το οικονομικό κλίμα στην Κύπρο ενδυναμώθηκε με τον Δείκτη Οικονομικής Συγκυρίας (ΔΟΣ) να αυξάνεται κατά 1,3 μονάδες σε σύγκριση με τον Ιούνιο, έπειτα από τρεις διαδοχικούς μήνες μείωσης. Την έρευνα διεξάγει το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Ωστόσο οι καταναλωτές παραμένουν απαισιόδοξοι.
Οι επιχειρήσεις
Η αύξηση του ΔΟΣ προήλθε από ενίσχυση του επιχειρηματικού κλίματος σε όλους τους τομείς, ιδιαίτερα στον τομέα των κατασκευών. Η ενδυνάμωση του κλίματος συνδέεται κυρίως με βελτιώσεις στην τρέχουσα κατάσταση παρά στις προσδοκίες των επιχειρήσεων.
Στις υπηρεσίες, η άνοδος του κλίματος απορρέει από τις θετικότερες αξιολογήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, παρά τις χαμηλότερες προσδοκίες για τον κύκλο εργασιών.
Στις κατασκευές, το κλίμα καλυτέρευσε εκ νέου, λόγω θετικότερων αξιολογήσεων των επιχειρήσεων για τα υπό εξέλιξη έργα,αλλά και πιο αισιόδοξων εκτιμήσεων για την απασχόλησή τους.
Η ενδυνάμωση του κλίματος στο λιανικό εμπόριο και στη μεταποίηση οφείλεται κυρίως στις βελτιωμένες αξιολογήσεις που έδωσαν οι επιχειρήσεις στους δύο τομείς για την τρέχουσα κατάστασή τους, η οποία αφορά τις πωλήσεις/παραγγελίες και τα επίπεδα των αποθεμάτων.
Οι καταναλωτές
Το καταναλωτικό κλίμα υποχώρησε τον Ιούλιο εξαιτίας της επιδείνωσης σε τρεις από τις τέσσερις συνιστώσες του. Συγκριτικά με τον Ιούνιο, οι καταναλωτές αξιολόγησαν αρνητικότερα την τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση και αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προσδοκίες τους για την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Ειδικότερα, οι αξιολογήσεις των καταναλωτών για την πρόσφατη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους χειροτέρευσαν, ενώ οι προσδοκίες για τη μελλοντική οικονομική τους κατάσταση παρέμειναν σταθερές. Τον Ιούλιο, οι απαντήσεις των καταναλωτών για την πρόσφατη αλλά και τη μελλοντική οικονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώθηκαν σημαντικά. Εντούτοις, οι προσδοκίες για τις μελλοντικές συνθήκες στην αγορά εργασίας παρέμειναν στα επίπεδα Ιουνίου, τα οποία υποδηλώνουν ευνοϊκές συνθήκες.
Τον Ιούλιο, οι αντιλήψεις των καταναλωτών για την πορεία των τιμών κατά τους τελευταίους 12 μήνες αποτύπωσαν περαιτέρω αποδυνάμωση των αυξήσεων, καταγράφοντας τη χαμηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2022. Αντίθετα, οι προσδοκίες των καταναλωτών για τις τιμές κατά τους επόμενους μήνες αναθεωρήθηκαν προς τα πάνω τον Ιούλιο, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων εννέα μηνών.
Τον Ιούλιο, οι προθέσεις των καταναλωτών για πραγματοποίηση μεγάλων αγορών του επόμενους μήνες αποδυναμώθηκαν αισθητά. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές εμφανίστηκαν περισσότερο αρνητικοί τον Ιούλιο, συγκριτικά με προηγούμενους μήνες, ως προς την πιθανότητα αποταμίευσης
Τέλος, ο Δείκτης Οικονομικής Αβεβαιότητας σημείωσε πτώση τον Ιούλιο, λόγω μείωσης της επιχειρηματικής αβεβαιότητας σε όλους τους τομείς εκτός της μεταποίησης. Αν και η αβεβαιότητα των καταναλωτών σε σχέση με τη μελλοντική τους οικονομική κατάσταση κατέγραψε άνοδο τον Ιούλιο, η καταναλωτική αβεβαιότητα παραμένει χαμηλή.