Όταν καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός που σήκωσε η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το ταξίδι της Αννίτας στο Λονδίνο και η ανακαίνιση του καφενέ της Βουλής, θα πρέπει Ελεγκτική Υπηρεσία και Βουλή (κόμματα και βουλευτές) να ασχοληθούν με τα πολύ σοβαρά, με τις συμφωνίες των πολλών εκατομμυρίων ευρώ του Δημοσίου, όπως είναι για παράδειγμα, η σύμβαση που υπογράφηκε πρόσφατα μεταξύ της κυβέρνησης και της Hermes Airports για παράταση της διαχείρισης των αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου μέχρι και το 2033. Σύμβαση που αντί να δημοσιοποιηθεί, παραμένει μυστική αν και αφορά τα αεροδρόμια της χώρας μας.
Οι επιλεκτικές διαρροές στον Τύπο μιλούν για μια τεράστια επιτυχία και εμφανίζουν την κυβέρνηση και δη τον αρμόδιο υπουργό, Αλέξη Βαφεάδη, να πέτυχε τη συμφωνία του αιώνα! Όλα αυτά τα διθυραμβικά ρεπορτάζ και σχόλια που γράφτηκαν για την εν λόγω σύμβαση, που επαναλαμβάνω παραμένει μυστική, προκαλούν υποψίες δεδομένου ότι, αυτές οι επιλεκτικές διαρροές προέρχονται από την ίδια πηγή, το κυβερνητικό στρατόπεδο.
Θα πρέπει, κατ' αρχήν, να μας εξηγήσουν οι αρμόδιοι ποιοι είναι οι λόγοι που επέβαλαν την επέκταση της συμφωνίας διαχείρισης των αεροδρομίων μας με τη Hermes Airports από το 2031 στο 2033 και κατά πόσο υπάρχει δέσμευση ή όρος για την παραχώρηση πρόσθετης παράτασης.
Το μόνο κόμμα που ζήτησε στοιχεία στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου για την επίμαχη συμφωνία είναι ο ΔΗΣΥ. Συγκεκριμένα, ο αρμόδιος υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, κλήθηκε μέσω της κοινοβουλευτικής οδού να απαντήσει στα εξής ερωτήματα που του έθεσε γραπτώς η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου:
1 Υπάρχει πρόθεση να κοινοποιηθεί η συμφωνία στη Βουλή προς ενημέρωσή της; Ζητούμε όπως κοινοποιηθεί στη Βουλή και η μελέτη του ειδικού οίκου που είχε αξιολογήσει τα αιτήματα της Hermes Airports και τις λεπτομέρειες της συμφωνίας.
2 Πριν την υπογραφή της επέκτασης της συμφωνίας λήφθηκε η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή και των αρμόδιων οργάνων της ΕΕ, ιδιαίτερα για θέματα προσφορών, ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων;
3 Στην ανακοίνωσή της η κυβέρνηση αναφέρει και τη δανειοδότηση της Hermes Airports με €20 εκατ. Παρακαλώ, όπως μας κοινοποιήσετε τους όρους του δανείου.
4 Ποιο είναι το καθαρό κέρδος (net profit after tax) της εταιρείας Hermes Airports ανά έτος και τα έσοδα από τη μέρα που ανέλαβε μέχρι και σήμερα; Ποιος είναι ο αριθμός επιβατών ανά έτος;
5 Ποια είναι τα ποσά ανά έτος για τα οποία αποζημιώθηκε η Hermes Airports λόγω του παράνομου αεροδρομίου στα κατεχόμενα και ποιο ποσό θα λάβει η εταιρεία ως αποζημίωση για το έτος 2023-2024;
6 Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού κατά την ημέρα υπογραφής της συμφωνίας, η επένδυση της Hermes Airports στα δύο αεροδρόμια θα ανέλθει στα €170 εκατ. Ποιος θα κοστολογήσει τις επεκτάσεις που θα υλοποιήσει η εταιρεία και ποιος θα διασφαλίσει ότι το κόστος είναι το συμφωνηθέν;
7 Έχουν ληφθεί πρόνοιες στη συμφωνία για συγκράτηση των χρεώσεων και τελών των αεροδρομίων; Τι προνοεί η συμφωνία σχετικά με πιθανές αυξήσεις στα τέλη και φορολογίες του αεροδρομίου;
Η απάντηση που έφτασε στη Βουλή από το γραφείο του Αλέξη Βαφεάδη φέρει τη ένδειξη «Εμπιστευτική». Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο ο υπουργός απάντησε στα πιο πάνω καίρια ερωτήματα που του τέθηκαν από τον ΔΗΣΥ. Φρόντισε, όμως, ο κ. Βαφεάδης να δεσμεύσει την κ. Τσιρίδου ότι δεν θα δώσει την απάντησή του στη δημοσιότητα, βαφτίζοντάς την ως εμπιστευτική. Αλήθεια, γιατί τόση μυστικοπάθεια; Ποιος φοβάται τη διαφάνεια, τον κοινοβουλευτικό έλεγχο και τη λογοδοσία;