Καθώς ένα αυτοκίνητο παλιώνει μπορεί να αυξηθεί λίγο η κατανάλωση, όμως αν η διαφορά είναι μεγάλη τότε μάλλον φταίνε συγκεκριμένοι τεχνικοί λόγοι. Παρακάτω παρουσιάζουμε τους πιο συνηθισμένους λόγους που ένα αυτοκίνητο αρχίζει να καίει περισσότερο καύσιμο σε σχέση με το παρελθόν.
Μπεκ καυσίμου
Τα μπεκ (fuel injectors) ψεκάζουν βενζίνη στον κινητήρα. Με τον καιρό μπορεί να λερωθούν από κατάλοιπα ή να βουλώσουν. Ένα βρώμικο μπεκ δεν ψεκάζει τη σωστή ποσότητα καυσίμου, με αποτέλεσμα λάθος μείγμα αέρα-βενζίνης που μειώνει την απόδοση και αυξάνει την κατανάλωση. Ευτυχώς, συνήθως τα μπεκ μπορούν να καθαριστούν σε ένα συνεργείο, ενώ μόνο αν έχουν σοβαρή βλάβη χρειάζονται αλλαγή.
Φίλτρα
Όταν το φίλτρο αέρα του κινητήρα βουλώσει από σκόνη, εμποδίζει τον κινητήρα να “αναπνεύσει” (να τραβήξει αρκετό οξυγόνο). Αυτό οδηγεί σε φτωχή καύση και ο κινητήρας καίει περισσότερο καύσιμο για να δώσει την ίδια ισχύ. Γι’ αυτό το φίλτρο αέρα πρέπει να αντικαθίσταται τακτικά, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Ένα φραγμένο φίλτρο καυσίμου περιορίζει τη ροή βενζίνης προς τον κινητήρα. Ο κινητήρας ζορίζεται να τραβήξει καύσιμο, κάτι που μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση σε βάθος χρόνου. Φροντίστε να αλλάζετε και το φίλτρο καυσίμου στα χρονικά διαστήματα που προβλέπει ο κατασκευαστής (π.χ. περίπου κάθε 2 χρόνια ή 50.000 χλμ).
Αισθητήρας λάμδα (Oxygen Sensor)
Ο αισθητήρας λάμδα μετρά το οξυγόνο στα καυσαέρια ώστε το σύστημα να ρυθμίζει σωστά το μείγμα αέρα-καυσίμου. Εάν αυτός ο αισθητήρας λερωθεί ή χαλάσει, δίνει λανθασμένες ενδείξεις και το αυτοκίνητο μπορεί να ψεκάζει περισσότερο καύσιμο από όσο χρειάζεται. Το αποτέλεσμα είναι ότι ανεβαίνει η κατανάλωση (η οικονομία καυσίμου μπορεί να πέσει έως ~40% σε ακραίες περιπτώσεις). Συχνά μια βλάβη του αισθητήρα λάμδα θα ανάψει το λαμπάκι Check Engine, οπότε η αντικατάστασή του συνήθως επαναφέρει την κατανάλωση στα φυσιολογικά επίπεδα.
Καταλύτης
Ο καταλύτης μειώνει τους ρύπους των καυσαερίων, αλλά αν φθαρεί ή βουλώσει μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη αντίσταση στην εξαγωγή τους. Αυτό αναγκάζει τον κινητήρα να κάψει περισσότερο καύσιμο. Σε μια τέτοια περίπτωση πιθανόν χρειάζεται αντικατάσταση του καταλύτη με καινούργιο.
Ελαστικά
Τα ελαστικά του οχήματος επηρεάζουν την κατανάλωση λόγω της τριβής με το δρόμο. Αν οδηγείτε με υποφουσκωμένα λάστιχα (χαμηλή πίεση αέρα), η αυξημένη αντίσταση κύλισης κάνει το αυτοκίνητο να καίει περισσότερο καύσιμο – έως και 10% παραπάνω. Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών τακτικά (κατά προτίμηση με “κρύα” λάστιχα) και διατηρήστε την στα επίπεδα που προτείνει ο κατασκευαστής. Επίσης, αν χρησιμοποιείτε λάθος τύπο ελαστικών μπορεί να επιβαρύνετε την κατανάλωση. Για παράδειγμα, τα χειμερινά λάστιχα το καλοκαίρι ή πολύ φαρδιά/βαριά ελαστικά αυξάνουν την τριβή και το βάρος, άρα χρειάζεται περισσότερο καύσιμο. Η διαφορά στην κατανάλωση μεταξύ ενός “οικονομικού” ελαστικού και ενός ελαστικού με υψηλή αντίσταση κύλισης μπορεί να γίνει αισθητή (μέχρι περίπου 7% περισσότερη κατανάλωση).
Ευθυγράμμιση τροχών
Αν η ευθυγράμμιση των τροχών είναι κακή (το αυτοκίνητο “φεύγει” ελαφρά προς τη μία πλευρά όταν αφήνετε το τιμόνι), οι τροχοί δεν κυλούν σωστά ευθεία. Αυτό δημιουργεί πρόσθετη αντίσταση και ο κινητήρας πρέπει να κάψει περισσότερο καύσιμο για να διατηρήσει το όχημα στην πορεία του. Η λύση είναι απλή: μια ρύθμιση ευθυγράμμισης σε συνεργείο θα εξαλείψει την περιττή αντίσταση, επαναφέροντας την κατανάλωση στα κανονικά επίπεδα.
Λάδι κινητήρα
Το λάδι κινητήρα μειώνει τις τριβές μεταξύ των εξαρτημάτων. Αν καθυστερείτε την αλλαγή λαδιών ή χρησιμοποιείτε λάδι λάθος τύπου/ιξώδους, η λίπανση του κινητήρα δεν θα είναι επαρκής. Το παλιό ή πολύ πηχτό λάδι αυξάνει τις τριβές και κάνει τον κινητήρα να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο. Γι’ αυτό να χρησιμοποιείτε τον τύπο λαδιού που συνιστά ο κατασκευαστής και να τηρείτε τα προβλεπόμενα διαστήματα αλλαγής.
Οδήγηση
Ενίοτε η αυξημένη κατανάλωση δεν οφείλεται σε βλάβη, αλλά σε αλλαγές στη συμπεριφορά μας ως οδηγοί. Ένας επιθετικός τρόπος οδήγησης – με απότομα γκάζια και δυνατά φρένα – μπορεί να μειώσει την απόδοση καυσίμου έως και 30-40%. Επίσης, το να αφήνετε τον κινητήρα να δουλεύει στο ρελαντί ενώ είστε σταματημένοι (χωρίς να κινείστε) καίει καύσιμο άσκοπα. Προσπαθήστε λοιπόν να οδηγείτε πιο ομαλά και οικονομικά: επιταχύνετε σταδιακά, διατηρήστε σταθερή ταχύτητα όπου είναι δυνατόν και σβήνετε τον κινητήρα όταν πρόκειται να μείνετε ακινητοποιημένοι για αρκετό χρόνο. Θα δείτε σημαντική διαφορά στην κατανάλωση, χωρίς κανένα κόστος.
Φορτίο
Κάθε περιττό βάρος στο όχημα αυξάνει την κατανάλωση, διότι ο κινητήρας χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να κινήσει μεγαλύτερη μάζα. Αν το αυτοκίνητό σας κουβαλά πολλά βαριά αντικείμενα ή έχετε προσθέσει βαρύ εξοπλισμό (π.χ. μπαγκαζιέρα οροφής, μπάρες, μεγάλες ζάντες), αφαιρέστε ό,τι δεν είναι απαραίτητο. Ελαφρύνοντας το όχημα από περιττά βάρη, βοηθάτε τον κινητήρα να καίει λιγότερο καύσιμο στην ίδια διαδρομή.
Πηγή: newsauto.gr