Τις τελευταίες εβδομάδες, κυκλοφορεί στο διαδίκτυο μια φήμη σύμφωνα με την οποία η Toyota παρουσίασε ένα επαναστατικό αυτοκίνητο που κινείται με... νερό.
«Με μία κίνηση που θα ταράξει τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία, η Toyota μόλις παρουσίασε κινητήρα που κινείται με νερό και παράγει υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης — εκλύοντας μόνο υδρατμούς! Χωρίς λίθιο. Χωρίς σταθμούς φόρτισης. Μόνο καθαρή ανατροπή» αναφέρεται σε σχετικά «ρεπορτάζ».
Χθες, το περιοδικό Forbes και ο αρθρογράφος Robert Rapier διευκρίνισαν ότι η συγκεκριμένη ιστορία δεν ευσταθεί και βασίζεται σε διαστρεβλωμένες πληροφορίες.
Το νερό δεν είναι καύσιμο
Όπως εξηγεί ο Rapier, το νερό δεν αποτελεί καύσιμο. Είναι στην πραγματικότητα το προϊόν της καύσης του υδρογόνου. Το νερό, σημειώνει, μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ενέργειας — όπως για παράδειγμα στα υδροηλεκτρικά φράγματα ή μέσω της ενέργειας των κυμάτων — αλλά δεν μπορεί να αποτελέσει απευθείας καύσιμο για ένα όχημα.
Προσθέτει ότι η φράση «υδροκίνητος κινητήρας που παράγει υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης» φαντάζει εντυπωσιακή, αλλά πρακτικά δεν είναι ρεαλιστική. Αναφέρει ότι για να παραχθεί υδρογόνο από το νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, απαιτείται εισροή ηλεκτρικής ενέργειας. Δηλαδή, στην πραγματικότητα, η ενέργεια προέρχεται από το ηλεκτρικό ρεύμα και όχι από το ίδιο το νερό. Αν μάλιστα η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από μπαταρία, η όλη διαδικασία καθίσταται πολύ λιγότερο αποδοτική σε σχέση με το να χρησιμοποιηθεί απευθείας η ηλεκτρική ενέργεια για την κίνηση του οχήματος».
Τι ανακοίνωσε πραγματικά η Toyota
Όπως αναφέρει το Forbes, η σύγχυση φαίνεται ότι προέκυψε μέσα από μια πραγματική ανακοίνωση της Toyota το 2023, όταν κατέθεσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για έναν υδρόψυκτο κινητήρα καύσης υδρογόνου. «Αυτό είναι κάτι πολύ διαφορετικό από ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με νερό» σημειώνει το Forbes.
Εξηγεί ότι στο σχεδιασμό της Toyota, ο κινητήρας λειτουργεί με υδρογόνο, όχι με νερό. Η φερόμενη καινοτομία έγκειται στο σύστημα ψύξης. Αντί να βασίζεται σε παραδοσιακά καλοριφέρ ή ψύξη με αέρα, το σύστημα της Toyota ψεκάζει νερό απευθείας στους κυλίνδρους. Αυτό βοηθά στον έλεγχο των υψηλών θερμοκρασιών καύσης που σχετίζονται με το υδρογόνο και επιτρέπει τη χρήση ελαφρύτερων υλικών κινητήρα - βελτιώνοντας τελικά την απόδοση και μειώνοντας το βάρος.
Ωστόσο, το όχημα εξακολουθεί να απαιτεί εξωτερικό ανεφοδιασμό με υδρογόνο. Δεν διασπά το νερό σε υδρογόνο επί του οχήματος και δεν τροφοδοτείται με νερό. Ο όρος «κινητήρα νερού» σε αυτήν την περίπτωση αναφέρεται στο σύστημα ψύξης, όχι στην πηγή καυσίμου.
Η σημαντική διαφορά, όμως, είναι ότι το όχημα αυτό απαιτεί εξωτερική ανεφοδιασμό με υδρογόνο. Δεν παράγει υδρογόνο εντός του αυτοκινήτου, ούτε λειτουργεί απευθείας με νερό»
Συμπέρασμα
Στο συμπέρασμά του ο Rapier καταλήγει λέγοντας ότι οι επαναλαμβανόμενοι ισχυρισμοί για ένα υδροκινούμενο αυτοκίνητο αποτελούν εξαιρετικό clickbait, αλλά δεν ευθυγραμμίζονται με τους νόμους της φυσικής. Το νερό δεν «απελευθερώνει» ενέργεια ως καύσιμο. Απαιτεί κάποια άλλη πηγή ενέργειας για να το μετατρέψει σε καύσιμο.
Σημειώνει ότι αυτό δεν σημαίνει ότι τα οχήματα που κινούνται με υδρογόνο δεν είναι τεχνικά βιώσιμα. «Η Toyota υπήρξε πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα. Αλλά το υδρογόνο πρέπει να παράγεται, να αποθηκεύεται και να παραδίδεται, και κάθε βήμα σε αυτή τη διαδικασία καταναλώνει ενέργεια» προσθέτει.
Καταλήγοντας αναφέρει ότι «όχι, η Toyota δεν έχει κατασκευάσει αυτοκίνητο που λειτουργεί με νερό. Απλώς κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έναν δυνητικά καλύτερο τρόπο ψύξης ενός κινητήρα υδρογόνου. Και ενώ αυτό μπορεί να είναι καλή μηχανική, δεν είναι το θαύμα της ελεύθερης ενέργειας που οραματίζονται οι άνθρωποι όταν διαβάζουν και μοιράζονται ιστορίες για «υδροκινούμενα αυτοκίνητα». Η πραγματική ιστορία είναι πιο λεπτή - και πολύ πιο βασισμένη στην επιστήμη. Απλώς δεν είναι τόσο αξιόλογη για κλικ».