Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να μετατρέψουν ορισμένα αντικείμενα σε πραγματικές ωρολογιακές βόμβες.
Τις μέρες που η θερμοκρασία χτυπάει «κόκκινο», το εσωτερικό των αυτοκινήτων μετατρέπεται σε κυριολεκτικούς φούρνους. Ακόμα και παρκαρισμένα στη σκιά, τα οχήματα συχνά φτάνουν θερμοκρασίες άνω των 50°C, ενώ αν μείνουν εκτεθειμένα στον ήλιο, η θερμοκρασία στην καμπίνα μπορεί να ξεπεράσει τους 60°C μέσα σε λίγα λεπτά, κάτι που κάνει τη παραμονή μέσα στο αυτοκίνητο αρκετά δύσκολη.
Τα προβλήματα όμως μεγαλώνουν όταν αφήνουμε μέσα αντικείμενα που δεν είναι σχεδιασμένα να αντέχουν σε τόσο ακραίες συνθήκες, αφού ορισμένα από αυτά μπορεί ακόμη και να εκραγούν, προκαλώντας ζημιές στο όχημα ή και σοβαρούς κινδύνους.
Ανάμεσα στα πιο ευαίσθητα αντικείμενα είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές. Κινητά, φορητοί υπολογιστές, tablets, φωτογραφικές μηχανές και powerbanks αποτελούν πλέον καθημερινό εξοπλισμό για πολλούς οδηγούς. Όμως όλες αυτές οι συσκευές διαθέτουν μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι οποίες αντιδρούν πολύ άσχημα σε υψηλές θερμοκρασίες.
Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι το φούσκωμα της μπαταρίας, η ανάφλεξη ή στη χειρότερη περίπτωση η έκρηξή της. Εκτός από την προφανή καταστροφή της ίδιας της συσκευής, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος πρόκλησης πυρκαγιάς στο εσωτερικό του οχήματος.
Το ίδιο επικίνδυνα είναι και αντικείμενα που δεν θεωρούμε «ηλεκτρονικά», αλλά περιέχουν μπαταρίες. Όλα αυτά, αν παραμείνουν σε χώρο με υψηλές θερμοκρασίες, ενδέχεται να εκραγούν με εκτόνωση ενέργειας αρκετή για να σπάσει πλαστικά μέρη, γυαλιά ή ακόμα και να προκληθούν μικρές εστίες φωτιάς.
Από την άλλη, πολλά κοινά σπρέι, όπως αποσμητικά, καθαριστικά, εντομοκτόνα ή ακόμα και σπρέι βαφής, περιέχουν προωθητικά αέρια τα οποία αυξάνουν δραματικά την πίεσή τους με τη θερμότητα.
Το ίδιο ισχύει για τους αναπτήρες, που εκτός από αέριο διαθέτουν και εύφλεκτο υγρό. Σε συνθήκες καύσωνα, οι μικρές αυτές «φιάλες» μπορούν να σκάσουν, προκαλώντας ζημιές στο ταμπλό, τα ντουλαπάκια ή ακόμα και στον χώρο αποσκευών.
Ακόμα κι ένα απλό μπουκάλι με νερό ή αναψυκτικό που φαίνεται αθώο, μπορεί να γίνει καταλύτης για καταστροφή. Το νερό μπορεί να λειτουργήσεις ως μεγεθυντικός φακός, ο οποίος μπορεί να συγκεντρώσει τις ακτίνες του ήλιου σε ένα σημείο της καμπίνας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί σπίθα. Από την άλλη αν υπάρχει ανθρακούχο νερό ή αναψυκτικά μέσα μπορεί από την ζέστη να αυξήσουν την εσωτερική πίεση και να εκραγούν, μια καθόλου ευχάριστη εμπειρία ειδικά αν το μπουκάλι είναι γυάλινο.
Ακόμη και τα φάρμακα και τα προφυλακτικά, αν και δεν αποτελούν άμεσο κίνδυνο για έκρηξη, αλλοιώνονται εύκολα υπό υψηλή θερμοκρασία. Οι περισσότεροι κατασκευαστές ορίζουν ανώτατο όριο αποθήκευσης στους 25°C, όριο που ξεπερνιέται εύκολα μέσα σε ένα αυτοκίνητο το καλοκαίρι. Έτσι, μια φαρμακευτική αγωγή μπορεί να χάσει τη δράση της και ένα προφυλακτικό την αποτελεσματικότητά του.
Εν κατακλείδι, καλό είναι ό,τι και αν είναι αυτό που θες να αφήσεις στο αυτοκίνητο, σκέψου πρώτα αν θα άντεχε σε μια θερμοκρασία 60 βαθμών για ώρες. Αν η απάντηση είναι «μάλλον όχι», πάρε το μαζί σου. Δεν είναι μόνο θέμα πρόληψης ζημιών αλλά και ασφάλειας.
Πηγή: carandmotor.gr