Συνάντηση με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Ενέργειας στις 12 Νοεμβρίου για τις προκλήσεις που έχει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης GSI θα έχουν οι Υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας, δήλωσε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργος Παπαναστασίου, μιλώντας την Παρασκευή στη Βουλή, ενώ σε σχέση με το κοίτασμα «Κρόνος» ανέφερε ότι «αναμένεται η τελική επενδυτική απόφαση να παρθεί τέλος του 2025, αρχές του 2026» και εξέφρασε την ελπίδα ότι εντός Νοεμβρίου «θα καταλήξουμε και σε συμφωνία πώλησης (gas sales agreement)».
Αναφορικά με το κοίτασμα «Αφροδίτη», ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι τέλος του επόμενου χρόνου ολοκληρώνεται το FEED (υποδομές), ενώ η τελική επενδυτική απόφαση θα παρθεί τέλος του 2026.
Παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό του Υπουργείου για το 2026, ο οποίος ανέρχεται στα €118.982.002 με αναπτυξιακές δαπάνες €68,25 εκατομμύρια και λειτουργικές δαπάνες €50,72 εκ., ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι σε σχέση με τη μείωση του αναπτυξιακού προϋπολογισμού συμφωνήθηκε με το Υπουργείο Οικονομικών ότι όταν ωριμάζουν έργα «θα ζητούμε επιπρόσθετο κονδύλι», ενώ υπάρχει και το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπως είπε, για το οποίο υπάρχουν πολλά έργα σε εξέλιξη και στα οποία δώσαμε προτεραιότητα.
Αναφορικά με δήλωση που φέρεται να έκανε ότι η ιδιοκτησία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης (GSI) ανήκει στην Κομισιόν, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι ήταν τέτοια η ερώτηση που δέχθηκε στην Πάφο ώστε «η χρήση της λέξης ιδιοκτήτης δεν είχε λεχθεί με την έννοια του κατόχου τίτλου ιδιοκτησίας» και πρόσθεσε πως πέραν του κατόχου τίτλου ιδιοκτησίας, που πρόσφατα έχει αλλάξει από τον EuroAsia Interconnector στον GSI (ΑΔΜΗΕ) «με απόφαση του δικού μας ρυθμιστή, εκείνη η οντότητα που έχει δικαίωμα να αποσύρει την στήριξη του έργου για οποιουσδήποτε λόγους, αυτή είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή».
Ανέφερε ότι «η λέξη ιδιοκτήτης ήταν με την έννοια του αγγλικού όρου, project owner, και όχι με την έννοια του ιδιοκτησιακού καθεστώτος», δηλαδή αυτός που κατέχει τίτλο ιδιοκτησίας, που ανήκει στον ΑΔΜΗΕ.
Είπε ακόμη ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει το έργο μέσα στον 6ο Ενωσιακό κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος, ζήτησε τη συμπόρευση των δύο κρατών μελών που εμπλέκονται (Ελλάδα και Κύπρο) και αποδόθηκε σε έναν φορέα υλοποίησης ο οποίος μετά από απόφαση της ΡΑΕΚ παίρνει και τον τίτλο ιδιοκτησίας».
Σε ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Κυριάκου Χατζηγιάννη, ποιοι ήταν πίσω από το EuroAsia Interconnector, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι δεν γνωρίζει και στις επίμονες ερωτήσεις του κ. Χατζηγιάννη επί του θέματος, παρενέβη ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, λέγοντας ότι «ο Πρόεδρος του Στρατηγικού Συμβουλίου του EuroAsia Interconnector ήταν ο (πρώην Υπουργός Εξωτερικών) Ιωάννης Κασουλίδης» και κάλεσε τον κ. Χατζηγιάννη να ερωτήσει τον κ. Κασουλίδη.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Σύκας, ζήτησε από την Πρόεδρο της Επιτροπής, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, να θέσει τάξη στη διαδικασία και διερωτήθηκε για την παρέμβαση του κ. Παντελίδη και την αναφορά του σε συγκεκριμένο όνομα όταν η ερώτηση είναι προς τον Υπουργό, ενώ η Πρόεδρος της Επιτροπής ζήτησε από τον κ. Σύκα να σεβαστεί τη διαδικασία και ότι δεν έθεσε και προηγουμένως θέμα τάξης.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση του Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Κυριάκου Χατζηγιάννη, ότι χάθηκαν οι χορηγίες, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι «δεν χάσαμε καμία επιδότηση», αναφέροντας ότι η επιδότηση «χάθηκε γιατί έγιναν κακές κατακυρώσεις», ενώ πρόσθεσε ότι αν χρειαστεί θα δώσει στη δημοσιότητα την επιστολή από τον οργανισμό CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία έλαβε προχθές.
Ανέφερε ότι όταν η Κυβέρνηση ανέλαβε την διακυβέρνηση τον Μάρτιο του 2023 «το έργο ήταν ήδη σε εξέλιξη και υπό την ιδιοκτησία του EuroAsia από το 2011» και πρόσθεσε ότι «εμείς αναλάβαμε ένα ευρωπαϊκό έργο και προσπαθούμε να το βάλουμε σε λειτουργία».
Ανέφερε επίσης ότι για να μπει σε διερεύνηση η ευρωπαϊκή εισαγγελία πρέπει να υπήρξε μια καταγγελία η οποία αφορούσε την προηγούμενη περίοδο και τον φορέα υλοποίησης EuroAsia Interconnector.
Αναφορικά με τη βιωσιμότητα του GSI, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι είναι απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου που στηρίζει το έργο, και πρόσθεσε πως ο ίδιος έχει εξουσιοδότηση από το Υπουργικό Συμβούλιο για να υπογράψει πλαίσιο κατανόησης και με την Ελλάδα, στο οποίο περιλαμβάνονται κάποιες ρήτρες περιλαμβανομένων και των 25 εκ. ευρώ. Πρόσθεσε πως βρίσκονται στο γραφείο του Ευρωπαίου Επιτρόπου Ενέργειας οι προκλήσεις που έχει το έργο και οι οποίες αφορούν γεωπολιτικές, οικονομικές και τεχνικές.
Ανέφερε ότι θα έχουν συνάντηση με τον Επίτροπο και οι Υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ελλάδας στις 12 Νοεμβρίου και πως αυτή γίνεται προσπάθεια να πραγματοποιηθεί νωρίτερα. Πρόσθεσε ότι η Κομισιόν ανέδειξε πως το έργο περιλαμβάνεται σε όλους τους ενεργειακούς διαδρόμους.
«Ο Επίτροπος ,με δική του πρωτοβουλία, λέει ότι θέλει να ξέρει αυτές τις προκλήσεις, αυτά τα προβλήματα που προκαλούνται στο έργο σε μια προσπάθεια επίλυσης τους», σημείωσε.
Επιπλέον, ο Υπουργός Ενέργειες είπε ότι δεν δέχεται ότι χάθηκαν τα 67 εκ. ευρώ που έχουν ληφθεί από την ΕΕ για το έργο του τερματικού σταθμού LNG στο Βασιλικό, ενώ ανέφερε πως δεν είναι μόνο τα 67 εκ. ευρώ αλλά και «τα υπόλοιπα που θα παίρναμε».
Η χορηγία είναι 101 εκ. ευρώ και τα 67 εκ. ευρώ είναι αυτά που έχουν δοθεί μέχρι σήμερα, πρόσθεσε.
Αναφορικά με τους τρεις λόγους που ζητούνται πίσω τα 67 εκ. ευρώ, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι αυτοί είναι «στην κατακύρωση, στη διαχείριση της κατακύρωσης και στην βαθμολογία», προσθέτοντας ότι αν χρειαστεί θα δώσει στη δημοσιότητα την επιστολή.
Σε σχέση με το τερματικό στο Βασιλικό, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην διαδικασία αξιολόγησης και αναμένουμε στον επόμενο μήνα την έκθεση απόκλισης μεταξύ σχεδιασμού και υλοποίησης από τον Σύμβουλο έργου».
«Μετά που θα έχουμε τις αποκλίσεις θα προχωρήσουμε με σχεδιασμό τον οποίο έχουμε», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «αν οι αποκλίσεις είναι μεγάλες θα προχωρήσουμε με άλλο σχεδιασμό τον οποίο έχουμε».
«Προμηθέας»
Ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι το πλοίο «Προμηθέας» «τελειώνει αυτό το μήνα, είναι πιστοποιημένο ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης, υπό δύο προϋποθέσεις, και το πλοίο θα πρέπει να αποφασιστεί προς ποια κατεύθυνση θα πλεύσει».
«Αυτό θα εξαρτηθεί πάρα πολύ από την έκθεση που θα λάβει η ΕΤΥΦΑ από την Technip για ποιες αποκλίσεις βλέπει μεταξύ σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου των υποδομών στο Βασιλικό», πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι αν οι αποκλίσεις είναι μικρές και διαχειρίσιμες, τότε είναι άλλος σχεδιασμός παρά του αν ήταν μεγάλες οι αποκλίσεις.
«Αφροδίτη»
Σε σχέση με το σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγής του «Αφροδίτη», ο Υπουργός είπε ότι το σχέδιο έχει συμφωνηθεί με τους επενδυτές αρχές του 2025 και «αυτή την στιγμή γίνονται έρευνες βυθού μεταξύ του κοιτάσματος και του σημείου προσεγιάλωσης στην Αίγυπτο» μέσα στις ΑΟΖ των δύο χωρών».
Είπε ότι μέχρι το τέλος Νοεμβρίου τελειώνει τις εργασίες το ερευνητικό σκάφος που έχει οριστεί από τους ιδιοκτήτες για να αποφασιστεί ο αγωγός που θα συνδέει το κοίτασμα που βρίσκεται στο τεμάχιο 12 με το σημείο προσεγιάλωσης στην Αίγυπτο». Πρόσθεσε ότι τέλος Νοεμβρίου θα ολοκληρωθεί το PRE FEED (αρχικός σχεδιασμός) και τέλος του επόμενου χρόνου το FEED (λεπτομερείς σχεδιασμός για τις υποδομές) και να παρθεί η τελική επενδυτική απόφαση τέλος του 2026 για το «Αφροδίτη».
Κρόνος
Ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι πρόσφατα υπογράφηκαν σημαντικές συμφωνίες στις οποίες εμπλέκονται δύο κράτη, Αίγυπτος και Κύπρος, δύο επενδυτές Eni και TotalEnergy και τρεις ιδιοκτήτες υποδομών στην Αίγυπτο και στο κοίτασμα ΖΟΡ και πρόσθεσε ότι είναι συμφωνίες για να διοχετευτεί το αέριο από τον Κρόνο ,μέσω των υποδομών του ΖΟΡ για να καταλήξει στην Νταμιέτα της Αιγύπτου για υγροποίηση και φόρτωση σε πλοία LNG.
«Είμαστε ένα βήμα πριν από την πώληση του κυπριακού φυσικού αερίου σε ενδιαφερόμενους αγοραστές», ανέφερε και πρόσθεσε πως αγοραστές είναι οι Eni και TotalEnergy και «αναμένεται η τελική επενδυτική απόφαση να παρθεί μετά από αυτές τις συμφωνίες τέλος του 2025, αρχές του 2026».
Ο Υπουργός Ενέργειας εξέφρασε την ελπίδα ότι εντός Νοεμβρίου θα καταλήξουμε και σε αυτή τη συμφωνία που λέγεται συμφωνία πώλησης (gas sales agreement)».
Σε σχέση με το πότε ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει προμηθευτή στην Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού (ΑΑΗ), ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι αυτή τη στιγμή δοκιμάζεται η χοντρική αγορά και ο προμηθευτής θα επιλέξει ποιο θα είναι το πελατολόγιο του και πρόσθεσε πως για αυτό θα αποφασίσει η ελεύθερη αγορά ηλεκτρισμού.
Σε σχέση με τους έξυπνους μετρητές, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι γίνονται πολλές άλλες αλλαγές στο δίκτυο, προσθέτοντας ότι οι έξυπνες μετρητές βοηθούν και τη διαχείριση της παραγωγής να πηγαίνει στην κατάλληλη ώρα στον καταναλωτή ,αλλά και ο καταναλωτής να γνωρίζει και να έχει και διαφορετικές ταρίφες σε διαφορετικές ώρες από διάφορους προμηθευτές.
Κατά την έναρξη της παρουσίασης του προϋπολογισμού, ο Υπουργός Ενέργειας προέβη συνοπτικά σε ένα απολογισμό για το 2025 όπως είναι, μεταξύ άλλων, η έγκριση του αναθεωρημένου σχεδίου ανάπτυξης και παραγωγής του πεδίου φυσικού αερίου «Αφροδίτη», η υπογραφή συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας «HGA» μεταξύ Κύπρου, Αιγύπτου και αδειούχου, η υπογραφή τριών συμφωνιών εκμετάλλευσης της ανακάλυψης φυσικού αερίου «Κρόνος», ανόρυξη των γεωτρήσεων «Electra-1» στο τεμάχιο 5 και «Pegasus-1» στο τεμάχιο 10, η κατοχή του πλοίου ΕΤΥΦΑ-ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ από την ΕΤΥΦΑ και Κυπριακή Δημοκρατία και έναρξη λειτουργίας της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού την 1η Οκτωβρίου 2025.
Αναφορικά με τους στρατηγικούς άξονες για το 2026, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι είναι η βέλτιστη και βιώσιμη αξιοποίηση των υδρογονανθρακικών πόρων της Κύπρου όπως είναι η αξιολόγηση, έγκριση και παρακολούθηση των Σχεδίων Ανάπτυξης και Παραγωγής ανακαλύψεων, η συνέχιση του ερευνητικού και επιβεβαιωτικού προγράμματος γεωτρήσεων των αδειούχων εντός της κυπριακής ΑΟΖ και συνέχιση των διμερών, τριμερών και πολυμερών συμφωνιών για προώθηση συνεργιών, για βιώσιμη ανάπτυξη των υδρογονανθράκων της Ανατολικής Μεσογείου.
Επιπλέον, ο Υπουργός Ενέργειας αναφέρθηκε στη διαμόρφωση βιώσιμης ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας, με προτεραιότητα τη διασφάλιση προσιτών τιμών ενέργειας προς όλους τους πολίτες, στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης, στην ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και ανταγωνιστικότητας, στην προώθηση της εξωστρέφειας των κυπριακών επιχειρήσεων, στην ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, στην αποτελεσματική λειτουργία του τμήματος Αφερεγγυότητας, στην αναδιοργάνωση και εκσυγχρονισμό του τμήματος Εφόρου Εταιρειών.
Κληθείς μετά την συνεδρία, να σχολιάσει επιστολή που έλαβε από Energean, η οποία υπέγραψε Δήλωση Πρόθεσης Συνεργασίας με την κυπριακή PEC (Power Energy Cyprus) που ανήκει στον όμιλο της Cyfield για κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την ΑΟΖ του Ισραήλ στο Βασιλικό, ο κ. Παπαναστασίου επιβεβαίωσε τη λήψη της επιστολής και πρόσθεσε ότι ζητούν και τις τοποθετήσεις μας.
«Υπάρχει αυτή η πρόταση η οποία είναι μια συνεργασία δύο εταιρειών (ένας πωλητής και ένας αγοραστής) και πρέπει εμείς να τοποθετηθούμε σε αυτό το μνημόνιο που έχουν καταλήξει» και «κατά πόσον η Κυπριακή Δημοκρατία θα επιτρέψει κάτι τέτοιο γιατί η αγορά είναι αναδυόμενη», πρόσθεσε.
Εξάλλου, σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, η Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, είπε ότι είναι ένας προϋπολογισμός που για το ΔΗΚΟ έχει στην καρδιά του, ιδιαίτερα το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
«Αυτό είναι το πρώτο και το βασικό σημείο που δικαίως απασχολεί τα κυπριακά νοικοκυριά, τους Κύπριους πολίτες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «το κόστος της ενέργειας έχει καταντήσει είδος πολιτείας και στενάζουν κάτω από το βάρος του όχι μόνο οι Κύπριοι πολίτες και φορολογούμενοι, αλλά ευρύτερα η οικονομία».
Ανέφερε πως φτηνή ενέργεια σημαίνει ώθηση στην ανάπτυξη και ιδιαίτερη ώθηση στην οικονομία του τόπου και «για αυτό το λόγο επικεντρωθήκαμε στα θέματα που εκκρεμούν και απασχολούν την κοινή γνώμη που αυτά αφορούν το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, τα έργα στο Βασιλικό, την έλευση του φυσικού αερίου και την πορεία της πρόσφατα ανακοινωθήσας ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος».
Η κ. Ερωτοκρίτου είπε ότι πήραν απαντήσεις και θέσεις από την πλευρά του Υπουργείου Ενέργειας που «σε ένα μεγάλο βαθμό μας ικανοποιούν» και πρόσθεσε ότι «υπάρχουν θέματα για τα οποία δεν μπορεί ακόμα να δοθεί συγκεκριμένη απάντηση».
Αυτά είναι, συνέχισε, το θέμα της έρευνας της ευρωπαϊκής εισαγγελίας που βρίσκεται σε εξέλιξη για όλα αυτά που συνέβησαν στο παρελθόν στο θέμα του GSI, όπως επίσης για τα θέματα που αφορούν σημερινά δημοσιεύματα και την πρόταση από ιδιωτική εταιρεία έλευσης αγωγού προς το Βασιλικό, έτσι ώστε να αγοράζουμε φυσικό αέριο για σκοπούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άλλη χώρα, αλλά και ευρύτερα το θέμα της επιχορήγησης του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας, για την οποία ορθά τονίστηκε και από την πλευρά του Υπουργείου ότι ο στόχος και ο σκοπός της συνεχούς επιδότησης δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να συνεχίσει».
Ανέφερε ότι «πρέπει επιτέλους το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας να πέσει χρησιμοποιώντας το φυσικό αέριο και βάζοντας εφαρμογή επιτέλους την ηλεκτρική διασύνδεση της Κυπριακής Δημοκρατίας με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου ο συνδυασμός αυτών των δύο, δηλαδή η χρήση του φυσικού αερίου και η ηλεκτρική διασύνδεση, συνδυαστικά θα ενεργήσει στην ραγδαία πτώση της τιμής της ενέργειας».
Η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Σάβια Ορφανίδου, είπε ότι το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης είναι ένα έργο υψηλής γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής σημασίας για την Κύπρο το οποίο δεν ενέχει μόνο την οικονομική διάσταση», προσθέτοντας ότι «είναι ένα έργο το οποίο θα άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, θα οδηγήσει σε περισσότερη ενεργειακή ασφάλεια για τον τόπο μας και θα ενώσει την Κύπρο με το ευρωπαϊκό ενεργειακό δίκτυο».
Ανέφερε ότι άκουσαν σήμερα από τον Υπουργό να λέει ότι υπάρχει ξεκάθαρη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για να προχωρήσει το έργο.
«Την ίδια ώρα, πριν λίγες ημέρες, ακούσαμε τον Υπουργό Οικονομικών στην ίδια Επιτροπή να μας αναλύει τους προβληματισμούς του για την οικονομική βιωσιμότητα του έργου», πρόσθεσε.
Ανέφερε πως θεωρεί πως «δεν υπάρχει άλλο περιθώριο» και «θα πρέπει η Κυβέρνηση να πάρει μια τελεσίδικη απόφαση για αυτό το πολύ σημαντικό έργο με γνώμονα το καλώς νοούμενο συμφέρον του τόπου και των καταναλωτών».
«Ένα έργο το οποίο είναι εξαιρετικής σημασίας και για την ίδια την ΕΕ», κατέληξε.
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Αντρέας Πασιουρτίδης, είπε ότι θα ανέμενε ότι στην εικοσάλεπτη ομιλία του για την παρουσίαση του προϋπολογισμού ο Υπουργός «θα εύρισκε λίγα λεπτά να αναφερθεί στα δύο κορυφαία ενεργειακά ζητήματα της χώρα: το ηλεκτρικό καλώδιο, δηλαδή την ηλεκτρική διασύνδεση και το Βασιλικό» και πρόσθεσε πως «αντ’ αυτού, η μόνη αναφορά του ήταν μία πρόταση ότι κατάφεραν επί της διακυβέρνησής τους, να πάρουν στη κατοχή τους τον Προμηθέα».
Αναφορικά με σημερινό δημοσίευμα για συμφωνία μεταξύ δύο εταιρειών για αγωγό έλευσης φυσικού αερίου από το Ισραήλ, ο κ. Πασιουρτίδης είπε ότι έχουν «τονίσει στο Υπουργείο ότι αναμένουμε και εμείς με ανυπομονησία την άποψη της εκτελεστικής εξουσίας όπως προφανώς και οι ίδιες οι εταιρείες, διότι το ζήτημα αυτό συνδέεται με την αναδυόμενη αγορά φυσικού αερίου που σημαίνει ότι μόνο η ΔΕΦΑ μπορεί να εισάγει φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή» και προσθεσε πως η απόφαση της κυβέρνησης συνδέονται άμεσα και με το τι μέλλει γενέσθαι για το Βασιλικό.
Ανέφερε ότι η ηλεκτρική διασύνδεση και το Βασιλικό, ως δύο έργα που ελέγχονται από την ευρωπαϊκή εισαγγελία, «θα πρέπει επιτέλους να αποτελέσουν αντικείμενο μιας ξεκάθαρης τοποθέτησης από την Κυβέρνηση», και πρόσθεσε πως στο στο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης «εξακολουθεί να υφίσταται η εμφανής διγλωσσία των δύο Υπουργών Οικονομικών και Ενέργειας».
«Σήμερα, ο Υπουργός μάς είπε ότι ο Υπουργός Οικονομικών ήταν παρών όταν λήφθηκε η απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο για το πώς θα προχωρήσουμε με το ηλεκτρικό καλώδιο, ουσιαστικά αναφέροντας ότι ο Υπουργός Οικονομικών γνώριζε εξ αρχής όλα όσα συνέβαιναν», πρόσθεσε.
Όσον αφορά το Βασιλικό, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ είπε ότι «δεν έχουμε δει ούτε και σήμερα, πλάνο το οποίο θα μας γεμίζει με αισιοδοξία, βεβαιότητα και σιγουριά ότι υπάρχει ένας στρατηγικός σχεδιασμός για τα έργα στο Βασιλικό».
Είπε, ακόμη, ότι έχει ζητήσει «για πολλοστή φορά, να μας κατατεθεί αναλυτική κατάσταση με τα ποσά που έχουν καταβληθεί για ρύπους από το 2018 και έπειτα» και πρόσθεσε ότι πληροφορίες του ΑΚΕΛ και τα διαθέσιμα στοιχεία ανεβάζουν το ποσό αυτό πέραν του €1,2 δισ.
Ανέφερε ότι θέματα όπως το e-kalathi, για το οποίο παρενέβη ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τότε, προκειμένου να μας "κουνήσει το δάκτυλο" επειδή καθυστερούσαμε την ψήφισή του, παραμένουν χωρίς αξιολόγηση από το Υπουργείο.
«Η διελκυστίνδα για το ποιος φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη, η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη ή η κυβέρνηση Αναστασιάδη, θα πρέπει να σταματήσει», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «όποιος κι αν φταίει περισσότερο ή λιγότερο, το βέβαιο είναι πως τόσο ο νυν Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και οι σημερινοί Υπουργοί συμμετείχαν στις αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης για τα δύο αυτά έργα».
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ - Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε ότι η ΔΗΠΑ στηρίζει το σχέδιο δράσης του Υπουργείου προς «επίτευξη του πολύπλευρου στρατηγικού του ρόλου στους τομείς της ενέργειας, του εμπορίου, της βιομηχανίας και τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και ταυτόχρονα της προστασίας των καταναλωτών».
«Έχουμε επικεντρωθεί κυρίως στη τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος και συγκεκριμένα στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και των ευάλωτων καταναλωτών, και στη διασφάλιση προσιτών τιμών και μειωμένου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τις επιχειρήσεις, διότι ο ηλεκτρισμός αποτελεί ένα απαραίτητο και βασικό προϊόν για όλους και δυστυχώς στην Κύπρο, η τιμή παραμένει σε πολύ ψηλά επίπεδα», πρόσθεσε.
Ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι κάλεσε τον Υπουργό όπως προχωρήσει με πιο γρήγορους ρυθμούς στην αξιοποίηση των ενεργειακών μας πόρων, στην προώθηση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, στην ολοκλήρωση των έργων υποδομής για την έλευση φυσικού αερίου, στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με γειτονικές μας χώρες και στην αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς ηλεκτρισμού, διότι όλα τα πιο πάνω, όπως είπε, «θα βοηθήσουν συνδυαζόμενα στη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος και δυστυχώς παρατηρούνται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις».
Σε σχέση με τη προστασία και στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι ζήτησε ενημέρωση για τη λειτουργία και μια πρώτη αξιολόγηση της ψηφιακής πλατφόρμας e-kalathi, την ανάγκη για αύξηση των προϊόντων που περιλαμβάνει η πλατφόρμα, την ανάγκη για βελτίωση της πληροφόρησης και εκπαίδευσης των καταναλωτών και τον έλεγχο της αγοράς και ειδικά του ευαίσθητου τομέα των πετρελαιοειδών.
Ανέφερε ότι είναι ενθαρρυντικό ότι το Υπουργείο δήλωσε ότι τα προιόντα στο e-kalathi θα αυξηθούν από 500 σε 1.500 και πρόσθεσε ότι επικροτεί τη θέση του Υπουργείου όπως εκπονήσει αυτή τη στιγμή ένα σχέδιο για τους νέους μας και ειδικά στην ύπαιθρο.
Είπε ακόμη ότι ζήτησε επίσης μεταξύ άλλων να συνεχιστεί η επιχορήγηση του net metering του 4,2 κιλοβάτ για μικρά νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το 2026 και όπως επιχορηγηθεί ένα σχέδιο για την οικιακή αποθήκευση.
ΚΥΠΕ








