Ο πρόεδρος του Προσωρινού Συντονιστικού Συμβουλίου για το νέο Επαρχιακό Οργανισμό Αυτοδιοίκησης Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης και υποψήφιος στις προσεχείς εκλογές μιλά στον «Π» για το έργο της μεταρρύθμισης του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης Λευκωσίας, τις ενέργειες που θα κάνουν για ενημέρωση του κοινού και τον ρόλο της τεχνολογίας στην εύρυθμη λειτουργία του Οργανισμού. Μιλά ακόμη για τα οφέλη που θα αποκομίσουν οι πολίτες σε βάθος χρόνου σε επίπεδο υπηρεσιών και κόστους.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα το έργο μεταρρύθμισης του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης Λευκωσίας; (ΕΟΑΛ) Θα προλάβετε τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν;
Να διευκρινίσουμε ότι το έργο της μεταρρύθμισης ξεκίνησε ουσιαστικά το 2022, μετά την ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας από τη Βουλή. Συστάθηκε τότε το Προσωρινό Συντονιστικό Συμβούλιο για τον νέο Οργανισμό. Ως πρόεδρος αυτού του Συμβουλίου, λόγω και της ιδιότητάς μου ως δήμαρχος του μητροπολιτικού δήμου, μαζί με τον διευθυντή Διαχείρισης Έργου και τα υπόλοιπα μέλη του Συμβουλίου κληθήκαμε να εφαρμόσουμε τις πρόνοιες της νομοθεσίας και να προετοιμάσουμε τη μετάβαση στο νέο καθεστώς.
Το ΣΥΛ και το ΣΑΛ θα μπορούσαν να λειτουργήσουν μαζί και αύριο. Αξίζει να υπενθυμίσω ότι πριν περίπου 10-12 χρόνια, ως πρόεδρος του ΣΑΛ, μαζί με τον έπαρχο Λευκωσίας (πρόεδρο ΣΥΛ) υπογράψαμε επιστολή με την οποία ζητούσαμε τη συνένωση των δύο Οργανισμών. Δεν έγινε τότε, αλλά τουλάχιστον αν και καθυστερημένα προχωρούμε σε αυτή τη συνένωση σήμερα.
Σε σχέση με τα θέματα του Κλάδου Ανάπτυξης και τα θέματα που άπτονται πλήρως της δικής μας ευθύνης, π.χ. ετοιμασία γραφείων, προχωρούμε ικανοποιητικά. Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει προχωρήσει στην πρόσληψη προσωπικού, το οποίο άρχισε εδώ και καιρό εκπαίδευση και το Υφυπουργείο Έρευνας και Καινοτομίας σε συνεργασία με το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως εργάζονται πυρετωδώς για την εφαρμογή του λογισμικού Ιππόδαμος.
Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, σε εκείνα τα θέματα που προνοούσε η νομοθεσία, στα προαπαιτούμενα που είχαν καθοριστεί από το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά και σε αρκετά άλλα, είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων.
Tι ενέργειες έγιναν μέχρι σήμερα και τι αναμένουμε τους επόμενους μήνες;
Σε αυτά τα δύο χρόνια προχωρήσαμε σε σημαντικά και ουσιαστικά βήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, τη δομή του νέου Οργανισμού, τους κανονισμούς λειτουργίας, τους κανονισμούς και τα σχέδια υπηρεσίας προσωπικού, τη στέγαση των υπηρεσιών, την καταγραφή των δικτύων ύδρευσης, αποχέτευσης και ομβρίων υδάτων, τη συνένωση των λογισμικών συστημάτων των Συμβουλίων Υδατοπρομήθειας και Αποχέτευσης κ.ά.
Το οργανόγραμμα του ΕΟΑ Λευκωσίας εγκρίθηκε από το ΥΠΕΣ και θεωρήθηκε πρότυπο για τους υπόλοιπους επαρχιακούς οργανισμούς. Επίσης, έχει αγοραστεί καινούργιος εξοπλισμός (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, γραφεία κ.ά.) ώστε να μπορέσει ο νέος Οργανισμός να στηρίξει την εργασία των νέων χρηστών.
Πέραν των πιο πάνω, σε συνεργασία με τα υπόλοιπα Προσωρινά Συντονιστικά Συμβούλια, διαμορφώθηκαν νέοι ενιαίοι κανονισμοί λειτουργίας ύδρευσης και αποχέτευσης που περιλαμβάνουν και ελαφρύνσεις προς τις ευάλωτες ομάδες και τους κατοίκους των ορεινών περιοχών της χώρας.
Τέλος, έχουν καταρτιστεί πλάνα εκπαίδευσης του προσωπικού και ενημέρωσης του κοινού.
Στέγαση νέων υπηρεσιών
Πού θα στεγαστούν οι υπηρεσίες που θα βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του ΕΟΑ Λευκωσίας;
Οι εργαζόμενοι του νέου ΕΟΑ έχουν χωριστεί με βάση την ιδιότητά τους αλλά και με γνώμονα την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, σε τρία κύρια κέντρα αναφοράς αλλά και σε αποκεντρωμένα σημεία εξυπηρέτησης του πολίτη στην ύπαιθρο.
Τα τμήματα της διοίκησης, της διοικητικής υποστήριξης, οι οικονομικές υπηρεσίες και το τμήμα ελέγχου θα στεγάζονται στο κτήριο όπου βρίσκεται τώρα το Συμβούλιο Αποχετεύσεως Λευκωσίας, στην εντός των τειχών πόλη.
Οι τεχνικές υπηρεσίες της Αδειοδότησης της Ανάπτυξης, της Ύδρευσης, της Αποχέτευσης και της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων, μαζί με το Τμήμα Εξυπηρέτησης του Κοινού, θα στεγάζονται εκεί όπου στεγάζεται σήμερα το Συμβούλιο Υδατοπρομήθειας Λευκωσίας.
Το εργατοτεχνικό προσωπικό του ΕΟΑ μαζί με την αποθήκη υλικών έχουν ήδη μεταφερθεί από τις αρχές του 2024 σε ανακαινισμένα γραφειακά συγκροτήματα και αποθήκες στη βιομηχανική περιοχή Στροβόλου.
Όσον αφορά την ύπαιθρο θα δημιουργηθούν κόμβοι εξυπηρέτησης του κοινού σε σημεία που θα επιλεγούν, ώστε να μην χρειάζεται ο πολίτης που διανέμει στην ύπαιθρο να ταξιδεύει στο κέντρο της πόλης για να εξυπηρετηθεί. Επιπρόσθετα, στην ύπαιθρο θα εδρεύουν και συνεργεία άμεσης δράσης ώστε να γίνεται αποκατάσταση οποιασδήποτε βλάβης αμέσως, σε όποιο σημείο της επαρχίας και αν παρουσιαστεί.
Σχετικά με την ενημέρωση του κοινού για τα νέα δεδομένα, τι προγραμματίζετε το επόμενο διάστημα;
Με κύριο μέλημά μας την επαρκή ενημέρωση των πολιτών, έχουμε συνάψει συνεργασία με εταιρεία επικοινωνίας. Αξιοποιώντας διαφορετικά κανάλια και μέσα (διαδίκτυο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, Τύπο κ.λπ.) θέλουμε να φτάσει το μήνυμα σε όσους περισσότερους πολίτες της επαρχίας, ούτως ώστε να γνωρίζουν ποιες υπηρεσίες εντάσσονται στον νέο Οργανισμό, τον τρόπο λειτουργίας του και τα οφέλη που ενέχει για όλους. Μέσω της σελίδας του Οργανισμού στο Facebook «ΕΟΑ Λευκωσίας», έχει ήδη ξεκινήσει η συστηματική ενημέρωση του κοινού.
Εκπαίδευση προσωπικού
Όσον αφορά το προσωπικό του Οργανισμού τι ενέργειες γίνονται και θα γίνουν για την εκπαίδευσή του;
Σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες, έχουν προγραμματιστεί στοχευμένες εκπαιδεύσεις για διάφορες ομάδες του προσωπικού, σκοπός των οποίων είναι η κατάλληλη προετοιμασία τους για τις επικείμενες αλλαγές.
Σε πρώτο στάδιο έχει ξεκινήσει η εκπαίδευση σε άτομα που θα αναλάβουν ηγετικό ρόλο στον ΕΟΑ Λευκωσίας, αφού αυτά θα καθοδηγήσουν στην πορεία τους υφιστάμενούς τους. Η εκπαίδευση στοχεύει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών που χρειάζονται τόσο για να διαχειριστούν την αλλαγή όσο και για να ηγηθούν αποτελεσματικά των ομάδων και του προσωπικού τους.
Ακολουθεί η εκπαίδευση μεγάλου μέρους του προσωπικού σε θέματα διαχείρισης της αλλαγής και σε μεταγενέστερο στάδιο, μετά την έναρξη εργασιών του νέου Οργανισμού, υπάρχει πρόνοια για περαιτέρω εκπαιδεύσεις που θα αποσκοπούν στην ενίσχυση γνώσεων και δεξιοτήτων.
Αντιλαμβάνομαι ότι η τεχνολογία διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στα νέα δεδομένα. Τι επενδύσεις έγιναν και θα γίνουν το επόμενο διάστημα;
Στόχος μας είναι να βρισκόμαστε δίπλα στον πολίτη και τις ανάγκες του. Παραδοσιακά αυτός ο στόχος θα ολοκληρωνόταν με τη δημιουργία των κόμβων εξυπηρέτησης και άμεσης δράσης. Σήμερα η τεχνολογία μας δίνει νέες δυνατότητες τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσουμε.
Η τεχνολογία θα παίξει κυρίαρχο ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία του ΕΟΑ αλλά και στην πρόκληση της άμεσης εξυπηρέτησης στις κεντροποιημένες υπηρεσίες, τις οποίες θα παρέχει ο νέος Οργανισμός με διοικητικά όρια όλη την επαρχία. Το στοίχημα της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης δεν έχει περιθώρια να μην κερδηθεί.
Σχεδιάζεται portal εξυπηρέτησης στην υπό κατασκευή ιστοσελίδα του νέου ΕΟΑ, το οποίο θα δίνει την ευχέρεια να εξυπηρετείται ο πολίτης. Ο ψηφιοποιημένος τρόπος λειτουργίας αλλά και εξυπηρέτησης θα πρέπει να καταστεί σε βάθος χρόνου ολιστικός.
Τέλος, ανταποκρινόμενοι στην υποχρέωση εναρμόνισης του νέου Οργανισμού με τον νόμο περί Ψηφιακής Ασφάλειας, έχει αγοραστεί νέο μηχανογραφικό υλικό με στόχο τη δυνατότητα επιχειρησιακής συνέχειας και αποκατάστασης σε περίπτωση εκτεταμένης ζημιάς ή και καταστροφής.
Το στοίχημα ότι με τη μεταρρύθμιση θα απολαμβάνουμε καλύτερες υπηρεσίες με χαμηλότερο κόστος είναι εφικτό ή να αναμένουμε αύξηση στις τιμές;
Αυτός ήταν και ένας από τους κύριους στόχους της ψήφισης της μεταρρύθμισης, άρα από την 1η Ιουλίου και μετά εκεί πρέπει να στοχεύσει ο Οργανισμός. Δηλαδή να απολαμβάνουν οι πολίτες καλύτερες υπηρεσίες και να μειωθούν οι καθυστερήσεις. Αυτό πιστεύω με σιγουριά ότι σε βάθος χρόνου είναι εφικτό.
Επίσης θεωρώ ότι στην πορεία θα δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας που θα καταστήσουν τον Οργανισμό βιώσιμο, αν αφεθεί να λειτουργήσει αποκεντρωμένα από το κράτος. Λέγοντας αυτό, δεν εννοώ σε καμία περίπτωση την έλλειψη ελέγχου. Κυρίως αναφέρομαι σε παρεμβάσεις που, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, θα περιορίζουν την αυτονομία του Οργανισμού να κινηθεί σε εκείνες τις κατευθύνσεις που να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητά του.
Παράλληλα, σημαντική εξοικονόμηση στη λειτουργία του Οργανισμού θα επιτευχθεί μέσω μείωσης στο κόστος αγοράς και χρήσης συμβατικής ενέργειας και μέσω χρήσης ΑΠΕ και εφαρμογών κυκλικής οικονομίας.
Καταπολέμηση γραφειοκρατίας
Αναφορικά με τον χρόνο εξυπηρέτησης η μεταρρύθμιση θα καταπολεμήσει τη γραφειοκρατία που ταλαιπωρεί για χρόνια νοικοκυριά και επιχειρήσεις; Μπορείτε να μας δώσετε συγκεκριμένα παραδείγματα;
Πιστεύω σε βάθος χρόνου μπορεί να επιτευχθεί αλλά πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Αυτό δεν θα συμβεί την 1η Ιουλίου με την έναρξη εργασιών του νέου Οργανισμού.
Για παράδειγμα, όσον αφορά την έκδοση πολεοδομικών και οικοδομικών αδειών, ο πρώτος στόχος, κατά την άποψή μου, θα πρέπει να είναι η ομαλή μετάβαση του προσωπικού που θα ενταχθεί στον κλάδο ανάπτυξης από τις διάφορες πολεοδομικές Αρχές που λειτουργούν σήμερα και η συνέχιση της αδειοδότησης ώστε να μην καθυστερήσουν οι αιτήσεις που ήδη έχουν κατατεθεί. Στην πορεία στόχος θα πρέπει να είναι όλα τα στελέχη να εκπαιδευτούν σε όλα τα είδη αδειοδότησης, να εισαχθούν νέες ενιαίες διαδικασίες, να λειτουργούν όλοι βάσει ενός εγχειριδίου ώστε η νομοθεσία να ερμηνεύεται ομοιόμορφα και ταυτόχρονα όλα τα πιο πάνω να ενσωματωθούν στο νέο λογισμικό σύστημα Ιππόδαμος. Έτσι θα επιτευχθεί η μείωση του χρόνου έκδοσης αδειών.