Το νέο Σχέδιο Πολεοδομικής Αμνηστίας αναμένεται να εγκριθεί στη σημερινή απογευματινή συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, θα τεθεί αμέσως σε ισχύ και για περίοδο μόλις έξι μηνών. Στοχεύει στην παραχώρηση της δυνατότητας στους πολίτες να νομιμοποιήσουν αυθαίρετες κατασκευές σε εγκεκριμένες αναπτύξεις, οι οποίες αφορούν κανονιστικές αποκλίσεις μικρής κλίμακας και δεν επηρεάζουν ουσιωδώς το σύνολο, το είδος της ανάπτυξης ή τις ανέσεις των περιοίκων, όπως είναι για παράδειγμα η κάλυψη ανοικτών χώρων, κλείσιμο βεραντών, κατασκευή πέργολων και ψησταριών κ.λπ. Όπως μας λέχθηκε, αρμοδίως, πρόκειται για χιλιάδες αυθαίρετες κατασκευές σε οικοδομές που, λόγω πολεοδομικών παρατυπιών στις οποίες προέβησαν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν τελική έγκριση και κατ’ επέκταση, τίτλους ιδιοκτησίας.
Ποιοι μπορούν να αιτηθούν αμνηστία
Αίτηση για πολεοδομική αμνηστία θα μπορούν να υποβάλουν οι ιδιοκτήτες:
Οικιστικών μονάδων.
Βιομηχανικών, βιοτεχνικών, αποθηκευτικών, κτηνοτροφικών και γεωργικών αναπτύξεων.
Εμπορικών και γραφειακών αναπτύξεων (προσθήκες σε εγκεκριμένα ισόγεια καταστήματα).
Αναπτύξεων αναψυχής/ψυχαγωγίας όπως καφετέριες, εστιατόρια, σνακ μπαρ, κ.ά.
Απαραίτητη προϋπόθεση για συμμετοχή στην πολεοδομική αμνηστία είναι τα ακίνητα που φέρουν πολεοδομικές παρατυπίες να έχουν εξασφαλίσει πολεοδομική άδεια ή/και άδεια οικοδομής μέχρι την ημερομηνία που το Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασίσει την εφαρμογή της, δηλαδή, μέχρι σήμερα 13/9/2024.
Γιατί νέα πολεοδομική αμνηστία
Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 29/7/2015 εφαρμόστηκε σχέδιο παροχής πολεοδομικών κινήτρων με τίτλο: «Μέτρα για τη νομιμοποίηση και αδειοδότηση αυθαίρετων/νέων κατασκευών σε εγκεκριμένες αναπτύξεις». Το εν λόγω σχέδιο, με ισχύ τεσσάρων ετών και συγκεκριμένα μέχρι τις 31/12/2019, παρατάθηκε με τρεις διαδοχικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου μέχρι τις 31/12/2023.
Το γεγονός ότι το εν λόγω σχέδιο αφορούσε μόνο οικοδομές που είχαν αδειοδοτηθεί μέχρι το 2015 είχε ως αποτέλεσμα ο αριθμός των υποβληθεισών αιτήσεων, μόλις 3.151 πολεοδομικές αιτήσεις, να μην είναι αντιπροσωπευτικός του αριθμού των αυθαίρετων κατασκευών παγκύπρια. Όπως εκτιμούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, υπάρχουν πολύ περισσότερες οικοδομές με παρατυπίες των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν επεδίωξαν να επωφεληθούν του σχεδίου για να εξασφαλίσουν πιστοποιητικό έγκρισης και κατ’ επέκταση, τίτλο ιδιοκτησίας. Ως εκ τούτου, κρίθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών ότι θα είναι επωφελής η υλοποίηση ενός νέου πλαισίου πολιτικής για παραχώρηση πολεοδομικής αμνηστίας.
Οι βασικές προϋποθέσεις για συμμετοχή στο σχέδιο
Το Σχέδιο Πολεοδομικής Αμνηστίας θα εφαρμόζεται νοουμένου ότι τηρούνται οι πιο κάτω όροι και προϋποθέσεις:
* Η οικοδομή είναι εγκριμένη και η ανάπτυξη εξασφάλισε πολεοδομική άδεια ή/και άδεια οικοδομής πριν την αναμενόμενη σημερινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
* Οι αυθαίρετες προσθήκες υλοποιήθηκαν πριν την αναμενόμενη σημερινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Σημειώνεται ότι, κατά την υποβολή της αίτησης, ο αρμόδιος μελετητής θα υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση σε σχέση με την ημερομηνία υλοποίησης των αυθαίρετων προσθηκών.
*Οι παράνομες προσθηκομετατροπές, εκτός και εντός του κελύφους της εγκριμένης οικοδομής, θα πρέπει να εναρμονίζονται με τη μορφολογία και αρχιτεκτονική της οικοδομής, να έχουν κατασκευαστεί με υλικά υψηλής αισθητικής και ποιότητας, και να μην επηρεάζουν αρνητικά το περιβάλλον ή τις ανέσεις των περιοίκων ή τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα τρίτων προσώπων.
* Στις περιπτώσεις υπέρβασης του συντελεστή δόμησης, θα τίθεται όρος στην πολεοδομική άδεια για καταβολή χρηματικού αντισταθμίσματος συγκεκριμένου ποσοστού της αξίας της υπέρβασης για ενίσχυση των Ειδικών Ταμείων του ΚΟΑΓ για την Προσιτή Στέγη, αφαιρουμένου του 10% του απαιτούμενου αντισταθμίσματος, το οποίο θα κατατίθεται, επίσης πριν τη χορήγηση της πολεοδομικής άδειας, στα Ταμεία των Πολεοδομικών Αρχών (Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης), για κάλυψη του διοικητικού φόρτου που θα προκύψει. Στις περιπτώσεις απόκλισης από κανονιστική πρόνοια, θα απαιτείται η καταβολή συγκεκριμένου χρηματικού αντισταθμίσματος ανά κατηγορία απόκλισης, πριν τη χορήγηση της πολεοδομικής άδειας, και ανάλογα αν η ιδιοκτησία εμπίπτει στα όρια τοπικού σχεδίου ή στη δήλωση πολιτικής για την ύπαιθρο.
* Η Πολεοδομική Αρχή θα ενεργοποιεί τον μηχανισμό εξαγοράς επιπρόσθετων απαιτούμενων χώρων στάθμευσης, στις περιπτώσεις που αυτοί δεν είναι δυνατόν να χωροθετηθούν στην προς ανάπτυξη ιδιοκτησία, έστω και εάν η ανάπτυξη εμπίπτει σε περιοχή όπου δεν εφαρμόζεται το διάταγμα - εντολή του υπουργού Εσωτερικών, για εξαγορά χώρων στάθμευσης, χωρίς να απαιτείται η διαδικασία έγκρισης της απόκλισης της εντολής από τον υπουργό Εσωτερικών
Οι βασικές πρόνοιες
Το «Σχέδιο Πολεοδομικής Αμνηστίας για τη Νομιμοποίηση Αυθαίρετων Κατασκευών σε Εγκεκριμένες Αναπτύξεις» που αναμένεται να εγκριθεί στη σημερινή συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου προβλέπει, συνοπτικά, τα ακόλουθα:
Εισαγωγή υποχρέωσης καταβολής χρηματικού αντισταθμίσματος στις περιπτώσεις οικιστικής ανάπτυξης με τρεις κατηγοριοποιήσεις υπέρβασης του συντελεστή δόμησης ως προκύπτουν εντός του κυρίως κελύφους της υφιστάμενης οικοδομής, εκτός του κυρίως κελύφους (οριζόντια ή κάθετη επέκταση), και σε περίπτωση που με την υλοποιηθείσα αυθαίρετη κατασκευή έχει δημιουργηθεί επιπλέον οικιστική μονάδα. Προβλέπεται καταβολή αντισταθμίσματος και στις περιπτώσεις υπέρβασης του συντελεστή δόμησης και για άλλες κατηγορίες ανάπτυξης.
Εισαγωγή υποχρέωσης καταβολής χρηματικού αντισταθμίσματος για κανονιστικές αποκλίσεις (καλυμμένη βεράντα/πέργολα, μειωμένη απόσταση από τα σύνορα, αυξημένο ποσοστό κάλυψης, αυξημένο ύψος ή μήκος βοηθητικής οικοδομής κατά μήκος κοινού συνόρου κ.ά.).
Η αγοραία αξία του συντελεστή δόμησης θα υπολογίζεται με βάση τους ισχύοντες Πίνακες Γενικής Εκτίμησης του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, με χρήση και συμπλήρωση του Ειδικού Εντύπου για Εξαγορά της Υπέρβασης του Συντελεστή Δόμησης. Στις περιπτώσεις κανονιστικών αποκλίσεων από πρόνοιες των Σχεδίων Ανάπτυξης, καθορίζεται συγκεκριμένο ποσό για κάθε κατηγορία απόκλισης, ανάλογα με την κλίμακα και σημασία της καθώς και τη διοικητική περιοχή που εμπίπτει η ιδιοκτησία (Τοπικό Σχέδιο/Σχέδιο Περιοχής, ή Δήλωση Πολιτικής για την Ύπαιθρο).
Τα εκατομμύρια ευρώ που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν από την καταβολή των χρηματικών αντισταθμισμάτων θα καταλήξουν στα Ειδικά Ταμεία του ΚΟΑΓ για το Σχέδιο Προσιτής Στέγης, αφού πρώτα θα αφαιρείται ποσοστό 10% από κάθε αντιστάθμισμα, το οποίο θα καταλήγει στα ταμεία των Πολεοδομικών Αρχών (Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης) για την κάλυψη του διοικητικού κόστους.
Οι παρατυπίες και τα χρήματα που θα καταβάλλονται
1 Οικιστικές αναπτύξεις. Σε περίπτωση οικιστικής ανάπτυξης που έχουν υλοποιηθεί επεκτάσεις χωρίς την εξασφάλιση της απαιτούμενης πολεοδομικής άδειας με αποτέλεσμα την υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να εγκρίνει αύξηση του εν λόγω συντελεστή δόμησης κατά 20% ή μέχρι 60 τ.μ., οποιοδήποτε από τα δύο είναι μεγαλύτερο. Οι αυθαίρετες επεκτάσεις είναι δυνατόν να έχουν υλοποιηθεί είτε εντός κελύφους της οικοδομής (ενσωμάτωση βοηθητικών χώρων, υπόστεγων χώρων στάθμευσης και καλυμμένων βεραντών στον εσωτερικό χώρο της μονάδας), είτε και εκτός του κελύφους (οριζόντια ή/και κάθετη επέκταση).
Η Πολεοδομική Αρχή είναι, επίσης, δυνατό να εγκρίνει επέκταση που αφορά αυθαίρετα υλοποιηθείσα επιπλέον οικιστική μονάδα που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της οικογένειας του ιδιοκτήτη του τεμαχίου νοουμένου ότι, με τη νομιμοποίηση της επιπλέον μονάδας δεν παραβλάπτονται ανέσεις και ιδιοκτησιακά συμφέροντα συνιδιοκτητών.
Η εφαρμογή του σχεδίου είναι δυνατή και σε περιπτώσεις οικιστικών διαμερισμάτων σε υφιστάμενες πολυκατοικίες για σκοπούς νομιμοποίησης κατασκευών που αφορούν στην ενσωμάτωση καλυμμένων βεραντών με την προϋπόθεση ότι, με την αίτηση υποβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση όλων των συνιδιοκτητών.
Σε περιπτώσεις υπέρβασης του συντελεστή δόμησης σε οικιστικές αναπτύξεις θα απαιτείται η καταβολή αντισταθμίσματος ανάλογα με τον τύπο και κατηγορία της ανάπτυξης. Η αγοραία αξία θα εξάγεται από τη Γενική Εκτίμηση του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, και η υποχρέωση καταβολής θα διαφοροποιείται ως ακολούθως:
Καταβολή αντισταθμίσματος ύψους 20% της αξίας της υπέρβασης του συντελεστή δόμησης, στις περιπτώσεις που η αίτηση αφορά αύξηση του δομήσιμου εμβαδού εντός του κελύφους της αρχικά εγκριμένης οικοδομής.
Καταβολή αντισταθμίσματος ύψους 25% της αξίας της υπέρβασης του συντελεστή δόμησης, στις περιπτώσεις που η αίτηση αφορά αύξηση του δομήσιμου εμβαδού με κάθετη ή οριζόντια επέκταση εκτός του κελύφους της αρχικά εγκριμένης οικοδομής.
Καταβολή αντισταθμίσματος ύψους 30% της αξίας της υπέρβασης του συντελεστή δόμησης, στις περιπτώσεις που η αίτηση αφορά αύξηση του δομήσιμου εμβαδού λόγω αυθαίρετα ανεγερθείσας επιπλέον οικιστικής μονάδας.
2 Βιομηχανικές, βιοτεχνικές, αποθηκευτικές, κτηνοτροφικές και γεωργικές αναπτύξεις. Σε περίπτωση παράνομων επεκτάσεων στις πιο πάνω αναπτύξεις, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να εγκρίνει αύξηση του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης κατά 20% νοουμένου ότι, θα εξασφαλισθεί η σύμφωνη γνώμη της οικείας Τοπικής Αρχής. Η δυνατότητα αυτή θα εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις υφιστάμενων εγκριμένων αναπτύξεων που βρίσκονται εκτός καθορισμένων βιομηχανικών, βιοτεχνικών, κτηνοτροφικών ζωνών ή περιοχών, εξαιρουμένων των περιπτώσεων βιομηχανικών αναπτύξεων κατηγορίας Α' και χοιροτροφικών υποστατικών.
Η Πολεοδομική Αρχή θα θέτει όρο για καταβολή αντισταθμίσματος σε Ειδικό Ταμείο του ΚΟΑΓ πριν τη χορήγηση πολεοδομικής άδειας, ύψους 40% της αξίας του δομήσιμου εμβαδού για βιομηχανικές ή βιοτεχνικές οικοδομές, ύψους 20% της αξίας του δομήσιμου εμβαδού για κτηνοτροφικά υποστατικά και ύψους 10% για γεωργικές αποθήκες, με βάση τη Γενική Εκτίμηση του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας, αφαιρουμένου του 10% του απαιτούμενου αντισταθμίσματος, το οποίο θα καταλήγει στα Ταμεία των Πολεοδομικών Αρχών (Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης), για κάλυψη του διοικητικού κόστους.
3 Εμπορικές και γραφειακές αναπτύξεις. Προς διευκόλυνση μικρών επιχειρήσεων - καταστημάτων - γραφείων που μετέτρεψαν το μεσοπάτωμα ή το ισόγειό τους μέχρι 80 τ.μ. σε κύρια χρήση χωρίς την εξασφάλιση της απαιτούμενης πολεοδομικής άδειας, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να εγκρίνει την πιο πάνω μετατροπή χωρίς το επιπλέον εμβαδόν να υπολογίζεται στον συντελεστή δόμησης και χωρίς να απαιτούνται επιπλέον χώροι στάθμευσης. Το κίνητρο αυτό είναι δυνατόν να εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις ενοποίησης καταστημάτων ώστε να λειτουργούν ως ενιαία επιχείρηση, έστω και αν το άθροισμα του εμβαδού υπερβαίνει τα 80 τ.μ.
Σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις μετατροπής μεσοπατώματος, και δεδομένου ότι το μεσοπάτωμα αποτελεί μέρος της μονάδας, για σκοπούς υποβολής αίτησης για χορήγηση πολεοδομικής άδειας δεν θα απαιτείται η εξασφάλιση των υπογραφών των συνιδιοκτητών. Διευκρινίζεται ότι παρόλο που το εμβαδόν αυτό θα εγγράφεται στον τίτλο ιδιοκτησίας (ως επιπλέον τετραγωνικά μέτρα), δεν θα λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς υπολογισμού του ποσοστού του μεριδίου στην κοινόκτητη ιδιοκτησία.
4 Αναπτύξεις αναψυχής/ψυχαγωγίας. Σε περιπτώσεις αναπτύξεων ψυχαγωγίας (καφετερία, εστιατόριο, σνακ μπαρ, κ.ά.) που έχουν υλοποιηθεί παράνομες επεκτάσεις, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να εγκρίνει αύξηση του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης κατά 20% του ισχύοντος ή μέχρι 100 τ.μ., οποιοδήποτε είναι μικρότερο, που προέκυψε είτε από παράνομη μετατροπή μεσοπατώματος σε κύρια χρήση είτε από παράνομη οριζόντια επέκταση (εξαιρουμένων περιπτώσεων κοινόκτητων οικοδομών) και νοουμένου ότι η παράνομη επέκταση υλοποιήθηκε για βελτίωση της λειτουργικότητας και αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου και δεν επηρεάζει τις ανέσεις των περιοίκων.
Επίσης, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να επιτρέψει επέκταση που αφορά τη δημιουργία υπαίθριου χώρου εστίασης με ελαφριές κατασκευές για σκιασμό σε χώρο που έχει εγγραφεί ως περιορισμένη κοινόκτητη ιδιοκτησία (άδεια χρήσης), νοουμένου ότι:
Το εμβαδόν του δεν υπερβαίνει το 30% του εγκριμένου εσωτερικού χώρου εστίασης.
Έχει εξασφαλισθεί το σύνολο των υπογραφών των συνιδιοκτητών και η σύμφωνη γνώμη της Τοπικής Αρχής.
Δεν επηρεάζονται οι ανέσεις των περιοίκων.
Σημειώνεται ότι η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να αποδεχθεί τη χωροθέτηση των επιπλέον απαιτούμενων χώρων στάθμευσης σε άλλο πολεοδομικά κατάλληλο τεμάχιο, καθώς επίσης και να εφαρμόσει τον θεσμό της εξαγοράς.
Σε περίπτωση που η προσθήκη αφορά επέκταση του εσωτερικού χώρου σε τεμάχιο γης που ανήκει είτε σε έναν ιδιοκτήτη, είτε σε περισσότερους, και η επέκταση προτείνεται σε τμήμα γης που είναι εξ αντικειμένου εμφανές ότι ανήκει στον αιτητή, είναι δυνατόν να εγκριθεί υλοποιηθείσα επέκταση εκτός κελύφους της κυρίως οικοδομής, με την οποία προκύπτει υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της ισχύουσας ζώνης, ή του εγκριμένου συντελεστή δόμησης με προηγούμενη άδεια μέχρι 20%, ή μέχρι 100 τ.μ., οποιοδήποτε είναι μικρότερο. Στις περιπτώσεις αυτές, η Πολεοδομική Αρχή θα θέτει όρο για καταβολή αντισταθμίσματος σε Ειδικό Ταμείο του ΚΟΑΓ πριν τη χορήγηση πολεοδομικής άδειας, ύψους 30% της αξίας του δομήσιμου εμβαδού αφαιρουμένου του 10% του απαιτούμενου αντισταθμίσματος, το οποίο θα κατατεθεί επίσης πριν τη χορήγηση της πολεοδομικής άδειας, στα Ταμεία των Πολεοδομικών Αρχών (Επαρχιακοί Οργανισμοί Αυτοδιοίκησης) για το διοικητικό κόστος που θα προκύψει.
5 Αλλαγή χρήσης τμήματος οικιστικής μονάδας σε επαγγελματική στέγη. Σε περίπτωση παράνομης μετατροπής τμήματος κατοικίας σε επαγγελματική στέγη, η Πολεοδομική Αρχή είναι δυνατόν να εγκρίνει την αλλαγή χρήσης σε περίπτωση που αυτή αφορά περιορισμένο εμβαδόν (της τάξης των 60 τ.μ.), εφόσον η μετατροπή έχει υλοποιηθεί για δραστηριοποίηση του ιδιοκτήτη της αντίστοιχης οικιστικής μονάδας, χωρίς εφαρμογή της πρόνοιας για μείωση του συντελεστή δόμησης στο 70% του ανώτατου επιτρεπόμενου για οικιστική χρήση, ενώ επιπλέον δεν θα απαιτείται η υπόδειξη επιπρόσθετου χώρου στάθμευσης.
Η παρούσα πρόνοια αφορά αποκλειστικά επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών, όπως ιατρεία, γραφεία, μικρά φροντιστήρια μίας αίθουσας διδασκαλίας, ή/και εργαστήριο Κατηγορίας Γ (πολύ περιορισμένου βαθμού οχληρίας) και δεν θα εφαρμόζεται σε περιπτώσεις που αφορούν λιανικό εμπόριο ή αναπτύξεις ψυχαγωγίας.
Η παρούσα πρόνοια θα εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις που με βάση τις πρόνοιες του ισχύοντος σχεδίου ανάπτυξης δεν είναι δυνατή η χωροθέτηση τέτοιας ανάπτυξης, νοουμένου ότι δεν δημιουργούνται αρνητικές επιπτώσεις στις ανέσεις των περιοίκων ή προβλήματα οδικής ασφάλειας. Νοείται ότι σε περιπτώσεις οικιστικών μονάδων σε πολυκατοικίες, η πρόνοια θα εφαρμόζεται μόνο αν η προτεινόμενη ανάπτυξη είναι επιτρεπόμενη με βάση το σχέδιο ανάπτυξης και νοουμένου ότι θα εξασφαλισθούν οι υπογραφές του συνόλου των συνιδιοκτητών.
Με δυνατότητα απόκλισης
Το νέο Σχέδιο Πολεοδομικής Αμνηστίας παρέχει τη δυνατότητα στην Πολεοδομική Αρχή να εξετάζει κατ’ αξία και να εγκρίνει, ανεξάρτητα από το περιεχόμενο οποιωνδήποτε κανονιστικών προνοιών (Σχέδια Ανάπτυξης, Εντολές, κ.ά.), και χωρίς την εξασφάλιση της σύμφωνης γνώμης της αρμόδιας Τοπικής Αρχής, αυθαίρετες επεκτάσεις σε οικοδομές με αρχική πολεοδομική άδεια ή/και άδεια οικοδομής που εμπίπτουν σε δύο κατηγορίες κανονιστικών αποκλίσεων: (α) περιορισμένης κλίμακας και σημασίας τεχνικής φύσεως αποκλίσεις και (β) πιο ουσιαστικές αποκλίσεις.
Οι τεχνικής φύσεως αποκλίσεις περιλαμβάνουν τις αποστάσεις οικοδομών από τα όρια του τεμαχίου, τις αποστάσεις μεταξύ κύριας και βοηθητικής οικοδομής, την υπέρβαση του ποσοστού κάλυψης, το μήκος επαφής βοηθητικών οικοδομών σε κοινά σύνορα, το ανώτατο επιτρεπόμενο ύψος ή/και τον αριθμό ορόφων κύριων και βοηθητικών οικοδομών κ.ά., με άσκηση της διακριτικής ευχέρειας της Πολεοδομικής Αρχής. Νοείται ότι οι αυθαίρετα υλοποιηθείσες επεκτάσεις δεν πρέπει να αλλοιώνουν την αρχιτεκτονική της οικοδομής, ούτε να επηρεάζουν τις ανέσεις των περιοίκων και το περιβάλλον και τη φυσιογνωμία της περιοχής.
Το ύψος του χρηματικού αντισταθμίσματος που θα καταβάλλεται διαφοροποιείται ανάλογα με την κλίμακα και σημασία της απόκλισης, καθώς και την περιοχή που εμπίπτει η ιδιοκτησία (Τοπικό Σχέδιο/Σχέδιο Περιοχής, ή Δήλωση Πολιτικής για την Ύπαιθρο).
Ετοιμάζεται και δεύτερη αμνηστία για τις παρατυπίες των εργολάβων
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το υπουργείο Εσωτερικών εργάζεται πυρετωδώς για την ετοιμασία της δεύτερης φάσης της πολεοδομικής αμνηστίας που θα αφορά τους εγκλωβισμένους αγοραστές, οι οποίοι, αδυνατούν να αποκτήσουν τίτλους ιδιοκτησίας των οικιστικών και επαγγελματικών τους μονάδων εξαιτίας των εργολάβων και των ντιβέλοπερ, οι οποίοι δεν είχαν το οικονομικό και το διοικητικό υπόβαθρο, έκτιζαν και πωλούσαν χωρίς επίβλεψη και έλεγχο και χωρίς να μπαίνουν στον κόπο να καταθέσουν αιτήσεις για τροποποιητικές άδειες ή αιτήσεις για τελική έγκριση. Αποτέλεσμα, να εγκλωβίσουν χιλιάδες ανυποψίαστους αγοραστές χωρίς οι ίδιοι να φέρουν καμία ευθύνη.