Συνεχείς είναι οι επαφές και οι παρασκηνιακές ενέργειες του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας προς διεθνείς οργανισμούς που στοχεύουν στην αποτροπή της αναγνώρισης του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου, η λειτουργία του οποίου συνεχίζει να προκαλεί σοβαρά προβλήματα στο FIR Λευκωσίας, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων. Παρά τις συνεχείς υποδείξεις για τους κινδύνους που ελλοχεύουν, η Τουρκία συνεχίζει με την ίδια προκλητικότητα να μη συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη Συνθήκη του Διεθνούς Οργανισμού Αεροπορίας, του οποίου, μάλιστα, είναι μέλος.
Η Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής θέτει σήμερα κάτω από το μικροσκόπιό της το συγκεκριμένο ζήτημα εξαιτίας των επαναλαμβανόμενων δηλώσεων από πλευράς Τουρκίας για απευθείας πτήσεις προς το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου. Την αυτεπάγγελτη εξέταση του θέματος ζήτησαν οι βουλευτές του ΔΗΚΟ, Χρίστος Ορφανίδης και Χρύσανθος Σαββίδης και ο βουλευτής της ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, με στόχο την εξεύρεση τρόπων αντιμετώπισης ενός τέτοιου ενδεχομένου.
Η ασφάλεια των πτήσεων
Από το 1974 η Τουρκία αρνείται να συνεργαστεί με την Κυπριακή Δημοκρατία σε ζητήματα που αφορούν την πολιτική αεροπορία, αγνοώντας προκλητικά τους σχετικούς διεθνείς και ευρωπαϊκούς Κανονισμούς. Το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου, που δεν εποπτεύεται από κανένα αρμόδιο διεθνές ή ευρωπαϊκό ίδρυμα, δημιουργεί παρεμβολές στο FIR Λευκωσίας, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεων. Επί τούτου, αξίζει να αναφερθεί ότι κατά το έτος 2012 αποτράπηκε την υστάτη η σύγκρουση αεροπλάνων στο FIR Λευκωσίας λόγω των λανθασμένων - παραπλανητικών πληροφοριών που δόθηκαν στους πιλότους από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου. Η σύγκρουση στον αέρα αποφεύχθηκε εξαιτίας των προληπτικών ηλεκτρονικών συστημάτων που διέθεταν τα δυο αεροπλάνα, τα οποία ενεργοποιήθηκαν και άλλαξαν την πορεία τους.
Πρόσθετα, η Τουρκία εξακολουθεί να απαγορεύει στα αεροσκάφη που είναι νηολογημένα στην Κύπρο να πετούν πάνω από τουρκικό έδαφος ή στο FIR της Άγκυρας. Απαγορεύει, επίσης, την προσγείωση των αεροσκαφών που απογειώνονται από τους διεθνείς αερολιμένες της Λάρνακας και της Πάφου σε οποιοδήποτε αεροδρόμιό της. Οι απαγορεύσεις αυτές, πέραν του ότι παραβιάζουν τις διεθνείς συμβάσεις, αυξάνουν το κόστος και τις καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, πτήσεις σε συγκεκριμένους προορισμούς διαρκούν περισσότερη ώρα εξαιτίας της ανάγκης να αποφευχθεί ο τουρκικός εναέριος χώρος.
Αύξηση επιβατών
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε, προ ημέρων, στη δημοσιότητα η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του ψευδοκράτους, κατά το έτος 2024 χρησιμοποίησαν το παράνομο αεροδρόμιο 4.842.134 επιβάτες και πραγματοποιήθηκαν 30.865 πτήσεις. Κατά το έτος 2023, το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου χρησιμοποίησαν 3.990.324 επιβάτες και πραγματοποιήθηκαν 26.693 πτήσεις. Να σημειωθεί, ότι το παράνομο αεροδρόμιο του ψευδοκράτους χρησιμοποιούν και αρκετοί Ελληνοκύπριοι με προορισμό την Κωνσταντινούπολη.
Πιέζουν Βρετανοί πολιτικοί
Τον περασμένο Μάιο, ομάδα 50 Βρετανών πολιτικών απέστειλε επιστολή στο Υπουργείο Εξωτερικών ζητώντας την έναρξη απευθείας πτήσεων με τα κατεχόμενα, υποδεικνύοντας ότι αν η Βρετανία δεν δημιουργήσει γέφυρες με το ψευδοκράτος, τότε, υπάρχει το σοβαρό ενδεχόμενο να το πράξουν χώρες όπως η Ρωσία και το Ιράν. Η απάντηση που έλαβαν απο το Φόρεϊν Όφις είναι ότι η Βρετανία αναγνωρίζει μόνο ένα κυπριακό κράτος, την Κυπριακή Δημοκρατία και μόνο μία κυβέρνηση ως τη μόνη νόμιμη κυβέρνηση στο νησί. Επισημαίνοντας, παράλληλα, πως το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για απευθείας πτήσεις καθώς δεν έχει οριστεί ως διεθνές αεροδρόμιο από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Ενέργειες αποτροπής των απευθείας πτήσεων
- Στo πλαίσιo της συμμετοχής του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας στις διάφορες συναντήσεις / επιτροπές των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οργανισμών όπως Eurocontrol, EASA, ICAO κ.λπ., εγείρει, πάντοτε, τα προβλήματα που προκαλεί η Τουρκία στο FIR της Κυπριακής Δημοκρατίας. Όλες οι δράσεις γίνονται μετά από συντονισμό, συνεννόηση και συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία και το Υπουργείο Εξωτερικών.
- Οι προσπάθειες της Τουρκίας για να συμπεριληφθεί το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου στο Περιφερειακό Σχέδιο Αεροναυσιπλοΐας του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) απορρίφθηκε κατηγορηματικά το 1977, με τον διεθνή οργανισμό να αναφέρει ότι, η κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν έχει ζητήσει τον καθορισμό και την ένταξή του και ως εκ τούτου, αυτό το «αεροδρόμιο» δεν θεωρείται και δεν μπορεί να θεωρηθεί διεθνές αεροδρόμιο.
- Η Σύμβαση του Σικάγου απαιτεί τη συναίνεση του συμβαλλόμενου κράτους για την εκτέλεση τακτικών (scheduled) και μη τακτικών (chartered) πτήσεων πάνω από ή στο έδαφός του. Κατά συνέπεια, οι πτήσεις προς το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου απαιτούν τη συναίνεση της Κυπριακής Δημοκρατίας, του μόνου αναγνωρισμένου κράτους, κυρίαρχου σε ολόκληρο τον εναέριο χώρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Συνεπώς, οποιαδήποτε χρήση του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου θα συνιστά κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου.
- Απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασίλειου στην υπόθεση R (Kibris Turk Hava Yollari and another) v Secretary of State for Transport and The Republic of Cyprus (interested party), (2010), έκρινε παράνομες τις όποιες απευθείας πτήσεις προς στο παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου. Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας είχε ενεργή εμπλοκή σε όλη τη διάρκεια της εκδίκασης της υπόθεσης.
- Αν και εφόσον πραγματοποιηθούν απευθείας πτήσεις προς στο παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου θα πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις, για τις οποίες μόλις και εφόσον ενημερωθεί το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα, προβαίνοντας σε σχετικά διαβήματα τόσο στα κράτη όπου είναι νηολογημένα τα αεροσκάφη όσο και στις αεροπορικές εταιρείες.