Δεκαπέντε ημέρες περιθώριο έχουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις (ΟΛΤΕΚ, ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ) και οι υπόλοιποι φορείς της εκπαίδευσης να μελετήσουν την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Η πρόταση τούς παρουσιάστηκε χθες από την υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να ρίχνουν μια πρώτη ματιά και να σημειώνουν ότι χρειάζεται σίγουρα μελέτη αλλά και αρκετές προσθήκες-διευκρινίσεις, μιας και είναι, όπως αναφέρουν στον «Π», μια «γενική πρόταση». Θετικό χαρακτηρίζουν την ίδια στιγμή το ότι το πρόσχεδιο του νέου συστήματος αξιολόγησης, το οποίο παρέλαβαν, περιλαμβάνει κάποιες από τις εισηγήσεις που είχαν θέση στο παρελθόν.
Τι λένε ΠΟΕΔ, ΟΛΤΕΚ, ΟΕΛΜΕΚ
Όπως ανέφερε σε δηλώσεις της στον «Π» η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, «είναι πολύ νωρίς για να πούμε το οτιδήποτε σε σχέση με την πρόταση. Κάποιες εισηγήσεις μας διαπιστώνουμε ότι έχουν υιοθετηθεί, ωστόσο θα πρέπει να μελετήσουμε την πρόταση, να δούμε και εμείς τι αντιδράσεις θα έχουμε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και στη συνέχεια να καταθέσουμε την άποψή μας στο υπουργείο». Σημείωσε ακόμη ότι δεν μηδενίζουν την προσπάθεια που έγινε από πλευράς υπουργείου, ωστόσο, μια τέτοια πρόταση, η οποία φέρει σειρά αλλαγών, «οι οποίες δεν επηρεάζουν μόνο τους σημερινούς εκπαιδευτικούς, αλλά στη βάση αυτών θα κριθούν και οι επόμενες γενιές εκπαιδευτικών, χρειάζεται χρόνος για να μελετηθεί προκειμένου να μην γίνουν βεβιασμένες κινήσεις».
«Γενική» χαρακτήρισε σε δηλώσεις του στον «Π» την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, σημειώνοντας ωστόσο ότι σ' αυτήν συμπεριλαμβάνονται εκ πρώτης όψεως αρκετές καινοτομίες, κάποιες από τις οποίες αποτέλεσαν στο παρελθόν προτάσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών, οι οποίοι, όπως είπε, γνωρίζουν πολύ καλά τα προβλήματα που έχει το σημερινό σύστημα και είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νέο, καλύτερο σύστημα αξιολόγησής τους.
«Αρκετά γενική, και αυτό που διαπιστώνουμε με την πρώτη ανάγνωση είναι ότι χρειάζεται πολλή μελέτη και πολλή δουλειά προκειμένου να καταλήξουμε στο νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η πρόταση του ΥΠΑΝ», κατά τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρη Ταλιαδώρο, με τον ίδιο να σημειώνει σε δηλώσεις του στον «Π» ότι «ναι, το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών σήμερα είναι απαρχαιωμένο και ισοπεδωτικό, όπως λέει εξάλλου και η υπουργός Παιδείας, αλλά για να γίνουν οι όποιες αλλαγές χρειάζεται μελέτη και όχι βιαστικές αποφάσεις. Η πρόταση που έχουμε μπροστά μας είναι γενική, έχει κενά. Θα τη μελετήσουμε και θα επανέλθουμε με εισηγήσεις για βελτιώσεις», είπε καταληκτικά.
Τι προτείνει το ΥΠΑΝ
Όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας, είναι γενικά παραδεκτό ότι το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης έχει κλείσει τον κύκλο του και επείγει η καθιέρωση ενός νέου, απλού, σύγχρονου και επιστημονικά τεκμηριωμένου συστήματος, το οποίο θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναδείξουν το έργο τους. Όσον αφορά την πρόταση, επισημαίνεται ότι αυτή «στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας και των αποτελεσμάτων της διδασκαλίας, στον εκσυγχρονισμό στη βάση ερευνών και σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, στην έγκαιρη παρέμβαση, στη βελτίωση της συνεχούς στήριξης των εκπαιδευτικών, στην παροχή κινήτρων στους εκπαιδευτικούς, στην εμπέδωση της αξιοκρατίας και στην ενίσχυση διαφάνειας, καθώς και στην αύξηση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας και της μάθησης». Τα βασικά στοιχεία της πρότασης, έτσι όπως αυτή αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΝ, είναι τα εξής:
- Η πρώτη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πραγματοποιείται νωρίτερα από ό,τι στο υφιστάμενο σύστημα
- Διευρύνεται η κλίμακα αξιολόγησης
- Θεσμοθετείται Δευτεροβάθμιο Σώμα Εξέτασης Ενστάσεων
- Εισάγεται θέση προαγωγής «Ανώτερου Εκπαιδευτικού». Πρόκειται για νέα θέση προαγωγής στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης, με στόχο την παροχή κινήτρου, ώστε αριθμός έμπειρων εκπαιδευτικών να ασχολούνται με τη διδακτική πρακτική και να μην αναλαμβάνουν διοικητικά καθήκοντα. Ο «Ανώτερος Εκπαιδευτικός» αναλαμβάνει καθήκοντα μέντορα για τους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς που διορίζονται στο σχολείο του, καθώς και άλλα παιδαγωγικά καθήκοντα.
- Η αξιολόγηση διενεργείται στη βάση επιστημονικών, διάφανων και απλών κριτηρίων.
- Ενδυναμώνεται ο ρόλος του διευθυντή ως ηγέτη της σχολικής μονάδας
- Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται από περισσότερους από έναν αξιολογητές
- Θεσμοθετείται η διαδικασία της μεταξιολόγησης, της διαδικασίας δηλαδή μέσα από την οποία επιτυγχάνεται συγκέντρωση πληροφοριών για τη συνεχή βελτίωση των κριτηρίων, των εντύπων, των διαδικασιών, καθώς και των πρακτικών αξιολόγησης που ακολουθούνται από τους ίδιους τους αξιολογητές».
- Οι εκπαιδευτικοί ενδυναμώνονται σε όλα τα στάδια της καριέρας τους μέσω της επαγγελματικής μάθησης
Μέντορες, σύμβουλοι, αξιολογητές
Ανάμεσα στις άλλες καινοτομίες που εισάγει η πρόταση του ΥΠΑΝ είναι και ο θεσμός του «μέντορα», ο οποίος συμμετέχει στη διαμόρφωση του ετήσιου σχεδίου επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνει και υποβάλλει συνοπτική έκθεση. Την ίδια στιγμή μετεξελίσσεται και ο ρόλος του επιθεωρητή, ο οποίος γίνεται «επιθεωρητής-αξιολογητής» και «συμμετέχει στην αξιολόγηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας και στην τελική (αριθμητική) αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, των βοηθών διευθυντών, βοηθών διευθυντών Α΄και διευθυντών. Πέραν όμως του επιθεωρητή-αξιολογητή, στην εξίσωση μπαίνει και ο «Επιθεωρητής-Σύμβουλος», ο οποίος έχει την εποπτεία της διαμορφωτικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς που χρήζουν στήριξης και αναλαμβάνει καθήκοντα οικείου/υπεύθυνου επιθεωρητή σχολικής μονάδας.