Στην τελική της ευθεία μπαίνει η πολύμηνη διερεύνηση της υπόθεσης των φονικών αερόσακων Takata. Η Ερευνητική Επιτροπή ολοκλήρωσε σήμερα τις εργασίες της με μια κρίσιμη κατάθεση, λίγο πριν το τελικό πόρισμα παραδοθεί στον Γενικό Εισαγγελέα.
Πρόκειται για την κατάθεση του διευθυντή της Τροχαίας του Αρχηγείου Αστυνομίας, Χάρη Ευριπίδου, η οποία προστέθηκε εσπευσμένα στο πρόγραμμα των ακροάσεων, μετά τις μαρτυρίες πρώην και νυν υπουργών, οι οποίοι υποστήριξαν πως ουδέποτε είχαν ενημερωθεί για τα θανατηφόρα περιστατικά που σχετίζονται με τους επικίνδυνους αερόσακους.
Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής ο διευθυντής της Τροχαίας του Αρχηγείου Αστυνομίας, Χάρη Ευριπίδου, είπε ότι δεν θεωρούσαν αρμοδιότητά τους να ενημερώσουν το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας για τα περιστατικά της έκρηξης των αερόσακων.
«Από την πλευρά της Αστυνομίας, συνήθως παρουσιάζονται στατιστικά στοιχεία για τις θανατηφόρες συγκρούσεις και όχι λεπτομέρειες για την κάθε σύγκρουση ξεχωριστά {...} Δεν προκύπτει από τη νομοθεσία υποχρέωση αναφοράς συγκεκριμένων λεπτομερειών για κάθε περιστατικό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η αποκάλυψη που προκάλεσε αίσθηση κατά τη διάρκεια της κατάθεσης ήταν ότι ήδη από το 2017 η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία είχε κοινοποιήσει στην Αστυνομία έκθεση, στην οποία τεκμηριωνόταν ότι συγκεκριμένο τροχαίο προκλήθηκε από έκρηξη ελαττωματικού αερόσακου. Παρά ταύτα, η πληροφορία δεν διαβιβάστηκε ποτέ στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. «Μας κοινοποιήθηκε η έκθεση. Όμως, το θέμα δεν αξιολογήθηκε ως υπόθεση που αφορά μαζικό κίνδυνο. Εφόσον δεν ήταν σαφές ότι επρόκειτο για γενικευμένο πρόβλημα, δεν θεωρήθηκε αναγκαίο να υπάρξει ενημέρωση άλλων οργάνων», είπε ο κ. Ευριπίδου.
«Δεν θεωρήσατε θέμα απλής λογικής να θέσετε αυτήν την πληροφορία υπόψιν του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας για να ληφθούν κάποια μέτρα;» ρώτησε ακολούθως ο πρόεδρος Επιτροπής με τον κ. Ευριπίδου να απαντά ότι η Αστυνομία έστειλε τις υποθέσεις του 2023 και του 2024 στη Νομική Υπηρεσία, προσθέτοντας ότι «ακόμα ζητούνται διευκρινίσεις».
Καταληκτικά, ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, ανέφερε ότι το τελικό πόρισμα θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί μέχρι τις 12 Ιουλίου.
Ο κ. Χριστοδούλου εξέφρασε βαθιά συγγνώμη προς τους συγγενείς των θυμάτων, σημειώνοντας πως το κράτος δεν κατόρθωσε να τους προσφέρει την απαιτούμενη ασφάλεια.
Τα μέχρι στιγμής στοιχεία φανερώνουν σοβαρές παραλείψεις, τόσο από κρατικές υπηρεσίες όσο και από εμπλεκόμενους εισαγωγείς και διανομείς. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται και στην εγκύκλιο του Τμήματος Οδικών Μεταφορών του 2017, η οποία — παρά τις σχετικές προειδοποιήσεις και τις διεθνείς ανακλήσεις — δεν προέβλεπε κανέναν ουσιαστικό περιορισμό στην κυκλοφορία των οχημάτων με προβληματικούς αερόσακους.