Ξενόγλωσσα προγράμματα - ΠΣΕΜ, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ και γονείς απειλούν: «Θα αντιδράσουμε αν πάει το νομοσχέδιο Ολομέλεια»

ΑΝΤΡΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Header Image
Αφήνουν αιχμές στο θέμα της διεθνοποίησης αναφέροντας επί της ουσίας ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί κάτι τέτοιο μέσα από τα ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών

Επιμένουν στην άποψη ότι η εισαγωγή των αλλόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων συνιστά κτύπημα κατά του Δημόσιου Σχολείου και των Παγκυπρίων Εξετάσεων, γονείς Μέσης, εκπαιδευτικοί και μαθητές. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοινωση που εξέδωσε η ΟΕΛΜΕΚ, «πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3/2/2025 κοινή σύσκεψη της ΟΕΛΜΕΚ, της ΟΛΤΕΚ, της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης και της ΠΣΕΜ για το θέμα του σχεδίου Κανονισμών που έχει καταθέσει το ΥΠΑΝ στη Βουλή των Αντιπροσώπων για τη λειτουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων στα Δημόσια Πανεπιστήμια», με τις Οργανώσεις να σημειώνουν ότι «στόχος του συγκεκριμένου σχεδίου Κανονισμών του ΥΠΑΝ δεν είναι η διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων, που προβάλλεται ως κύριος στόχος, αλλά η δημιουργία ενός δεύτερου τρόπου εισδοχής Κυπρίων φοιτητών στα δημόσια Πανεπιστήμια, έξω από τις διαδικασίες των Παγκύπριων Εξετάσεων».  

Ακόμη αφήνουν αιχμές στο θέμα της διεθνοποίησης αναφέροντας επί της ουσίας ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί κάτι τέτοιο μέσα από τα ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών «έστω και αν μέχρι σήμερα είναι ελάχιστοι (μονοψήφιος αριθμός) οι ξένοι φοιτητές που φοιτούν σε αυτά, με τους αρμοδίους να αρνούνται να καταθέσουν σχετικά στοιχεία τόσο στη Βουλή όσο και στη δημόσια συζήτηση».

«Η αντίθεσή μας εστιάζεται στο γεγονός ότι οι προτεινόμενοι Κανονισμοί υπονομεύουν τις Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης, ενός θεσμού αδιάβλητου και καταξιωμένου εδώ και δεκαετίες στη συνείδηση του λαού για την πρόσβαση των Κυπρίων στα δημόσια Πανεπιστήμια. Ουσιαστικά γίνεται εισήγηση τα Δημόσια Πανεπιστήμια μας να αποδεχθούν τις Βρετανικές Εξετάσεις GCE ως παράλληλο σύστημα εισαγωγής σε αυτά» αναφέρει η ΟΕΛΜΕΚ, με την ανακοίνωση να καταλήγει ότι « οι Οργανώσεις μας θα συνεχίσουν με κάθε τρόπο την προσπάθειά τους για να υπερασπιστούν τη Δημόσια Εκπαίδευση, τις Παγκύπριες Εξετάσεις και την ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων μας. Για αυτό το λόγο θα είναι σε συνεχή συντονισμό, ώστε να καθορίσουν τις ενέργειες και τις δράσεις τους, χωρίς να αποκλείουν και τη δυναμική αντίδραση σε ενδεχόμενη προώθηση του σχεδίου Κανονισμών στην Ολομέλεια της Βουλής».

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι ανησυχίες των οργανώσεων, οι οποίες δεν είναι η πρώτη φορά που εκφράζονται, ανασκευάστηκαν και μέσα από ανακοίνωση που είχε εκδώσει πριν από μια εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας, αναφέροντας ότι:

1.   Το Νομοσχέδιο (ΝΣ) αντικατοπτρίζει τη Στρατηγική της Κυβέρνησης για αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης στον τόπο μας και έχει υποβληθεί στη Βουλή για μελέτη και ψήφιση, αφού είχε τεθεί προς δημόσια διαβούλευση. Σημειώνεται ότι κατά το στάδιο της διαβούλευσης κανένα οργανωμένο σύνολο δεν είχε διαφωνήσει με το περιεχόμενο του ΝΣ, αλλά αντίθετα, είχαν υποβληθεί υποβοηθητικές εισηγήσεις οι οποίες λήφθηκαν υπόψη. Έκτοτε τυγχάνει συζήτησης στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής με κάποια οργανωμένα σύνολα να εκφράζουν αβάσιμες ανησυχίες και λανθασμένες τοποθετήσεις.

2.   Σημειώνεται ότι ήδη, τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας μας, προσφέρουν μεταπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα. Η στοχευμένη προσφορά περιορισμένου αριθμού προπτυχιακών προγραμμάτων θα ενισχύσει την διεθνοποίηση της Κύπρου ως Κέντρου Ανώτερης Εκπαίδευσης, θα προσελκύσει ξένους φοιτητές που θα έχουν την ευκαιρία σπουδών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο στον τόπο μας στα δημόσια πανεπιστήμια, θα διευκολύνει την ερευνητική δραστηριότητα, θα διευρύνει τις θέσεις εργασίας στον τόπο μας  και θα υποβοηθήσει την οικονομία του τόπου.

 3.   Επί της ουσίας διευκρινίζεται ότι, με βάση το ΝΣ:

3.1 Δεν επηρεάζεται καθόλου η υφιστάμενη διαδικασία εισαγωγής στα ελληνόφωνα προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων της Κύπρου, αφού η μόνη οδός για εισαγωγή στα δωρεάν αυτά προγράμματα που υφίστανται σήμερα, είναι οι παγκύπριες εξετάσεις. Περαιτέρω δεν επηρεάζεται ούτε ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων για τα προγράμματα αυτά. Για σκοπούς διαφάνειας υπάρχει σχετική διάταξη στο ΝΣ με την οποία διασφαλίζεται ότι δεν επηρεάζεται με κανένα τρόπο ο υφιστάμενος τρόπος εισδοχής σε όλα τα ελληνόφωνα προγράμματα των δημόσιων Πανεπιστημίων.

3.2   Τα προπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα που προγραμματίζονται είναι περιορισμένα και αφορούν μικρό αριθμό προσφερόμενων θέσεων σε συγκεκριμένα θέματα. Η προσφορά ξενόγλωσσων προπτυχιακών θα γίνεται μόνο με καταβολή διδάκτρων και με βάση διεθνείς εξετάσεις. Συνεπώς, όπως και σήμερα, όποιος τελειόφοιτος επιθυμεί, μπορεί, καταβάλλοντας δίδακτρα, να διεκδικήσει θέση σε όποιο πανεπιστήμιο επιθυμεί στην Κύπρο ή το εξωτερικό, χωρίς αυτό να συνδέεται καν με τις παγκύπριες ή τις θέσεις στα δωρεάν προγράμματα των πανεπιστημίων μας.

3.3   Τα προγράμματα αυτά, πρόσθετα και μη συνδεδεμένα με τα υφιστάμενα δωρεάν προγράμματα, θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, με καταβολή διδάκτρων. Η καταβολή διδάκτρων θα ενισχύσει τη βιωσιμότητα, την ευρωστία και την οικονομική αυτονομία των δημόσιων πανεπιστημίων. Η διαδικασία ορισμού του ποσού των διδάκτρων όπως και του αριθμού των θέσεων, ρυθμίζεται μέσω του ΝΣ, αφού θα τυγχάνει έγκρισης τόσο από το ΥΠΑΝ, όσο και από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργικό Συμβούλιο.

4.   Η συνέχιση της απαγόρευσης προσφοράς στοχευμένων αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από τα δημόσια πανεπιστήμιά μας αποτελεί σοβαρή στρέβλωση, τη στιγμή που σχεδόν σε όλη την Ευρώπη, ειδικά μετά την έξοδο του ΗΒ από την Ε.Ε., προσφέρεται φοίτηση σε αγγλόφωνα προγράμματα και μάλιστα αρκετοί μαθητές τόσο από την Κύπρο όσο και από άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες επιλέγουν να σπουδάσουν καταβάλλοντας δίδακτρα στα πανεπιστήμια αυτά, αντί στα δικά μας.

5.  Οι ξαφνικές αντιδράσεις οργανωμένων συνόλων χωρίς καμία  διαβούλευση ή συζήτηση με το ΥΠΑΝ, προτάσσοντας επιχειρήματα που δεν ευσταθούν, μας ξενίζει και δημιουργεί εύλογα ερωτήματα τόσο για τον χρόνο στον οποίο αυτή συντελείται, όσο και για τον τρόπο με τον οποίο εκφράζεται. Το ΥΠΑΝ παραμένει προσηλωμένο στο έργο του, βασικός άξονας του οποίου είναι να αναβαθμίσει την ελκυστικότητα της Ανώτερης Εκπαίδευσης,  διασφαλίζοντας τη βέλτιστη  ποιότητα και βιωσιμότητα του τομέα. Οι προκλήσεις του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος και του δημόσιου σχολείου είναι πολλές και μόνο με συνεργασίες, βήματα μπρος και έγκυρη πληροφόρηση μπορούμε να τις λύσουμε, προστατεύοντας τα παιδιά μας και ενημερώνοντας σωστά τους ενδιαφερόμενους. 

6.  Παρόλο που το θέμα έχει συζητηθεί εκτενώς, το ΥΠΑΝ παραμένει στη διάθεση όλων των ενδιαφερομένων για συζήτησή του, ώστε αυτό να προωθηθεί άμεσα στην ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων προς ψήφιση, επιτρέποντας την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα προς όφελος της κοινωνίας ευρύτερα».

 

 

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play