Οι διαβουλεύσεις του Υπουργείου Οικονομικών με την ΕΕ για την επιβολή των πράσινων φορολογιών συνεχίζονται, με την ΕΕ να προχωρεί κατά καιρούς σε συστάσεις για μη αναβολή τους, ενώ φαίνεται να αποδέχεται την εισήγηση του υπουργείου για μείωση του πράσινου τέλους στα καύσιμα. Επίσημη και τελική ωστόσο τοποθέτηση της ΕΕ δεν υπάρχει ακόμα.
Πηγές του Υπουργείου Οικονομικών επεσήμαναν στον «Π» ότι οι διαβουλεύσεις του Μάκη Κεραυνού με την ΕΕ συνεχίζονται, με το υπουργείο να ετοιμάζει σχετικό νομοσχέδιο το οποίο θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο. Οι ίδιες πηγές υπογράμμισαν ότι για την επιβολή των πράσινων φόρων, αρμόδιο για να αποφασίσει είναι το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο μπορεί να μην αποδεχθεί την εισήγηση του υπουργείου.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Κεραυνός, μιλώντας πρόσφατα στο Μέρα Μεσημέρι του ΑΝΤ1, σημείωσε ότι η πρώτη πράσινη φορολογία θα υλοποιηθεί σύντομα και εντός των επόμενων εβδομάδων θα πάει πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο, σημειώνοντας ότι υπάρχουν ορισμένες επιλογές που γίνεται προσπάθεια για προώθησή τους.
«Μια επιλογή είναι να αναβάλουμε σε κάποιο βαθμό τα τέλη για την πράσινη φορολογία. Άλλη επιλογή είναι να αφαιρεθούν από το Σχέδιο, που είναι και η πιο δύσκολη να αποδεχθεί η Κομισιόν. Η άλλη επιλογή είναι να μειώσουμε τα μέτρα και να είναι κλιμακωτά. Και κάτι άλλο που έχουμε προτείνει, είναι αυτά που θα μπουν τώρα είναι να συνυπολογιστούν από μια επόμενη οδηγία που έρχεται το 2027», τόνισε.
Όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών, οι συντελεστές θα είναι μειωμένοι, λιγότερο από 6% όπως προνοούσε η αρχική εισήγηση των εμπειρογνωμόνων. Παραδέχθηκε ακόμη ότι δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε την πράσινη φορολογία τελείως, καθώς έχουμε δεσμευτεί.
«Προσπαθούμε, αλλά μας έχουν κάνει διαχρονικά πολλές συστάσεις και είναι πολύ δύσκολο να δεχτούν κάτι τέτοιο».
«Η κατάληξη του ζητήματος αυτού θα είναι μια μεγάλη ελάφρυνση στην πράσινη φορολογία και θα αφορά τα καύσιμα κίνησης και την επεξεργασία των αποβλήτων», σημείωσε.
Ο γενικός διευθυντής του ΥΠΟΙΚ, Ανδρέας Ζαχαριάδης, ανέφερε τον Απρίλιο στο ΚΥΠΕ ότι για φέτος ο φόρος άνθρακα στα καύσιμα υπολογίζεται σε σχεδόν 6 σεντ το λίτρο (5,95) και θα αυξηθεί το 2026 ακόμα 10 σεντ, επισημαίνοντας ότι ανεξάρτητα από αυτό τον φόρο, με το ETS2 (το ευρωπαϊκό σύστημα αγοράς ρύπων) το 2027 θα μπει η φορολογία του άνθρακα. Όπως είπε, υπολογίζεται ότι το κόστος το 2027 θα είναι γύρω στα 18-20 σεντ, ενώ διευκρίνισε ότι τα 6 σεντ που θα επιβληθούν από φέτος, δεν θα είναι πρόσθετα στα 18 σεντ του 2027, αλλά θα αφαιρεθούν από αυτά.
«Έχουμε εγκλωβιστεί»
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του «Π», «ΠΟΛΙΤΗΣ 107.6» και την εκπομπή «Δεύτερη ματιά στα γεγονότα», ο επικεφαλής του τομέα οικονομίας του ΑΚΕΛ, Χάρης Πολυκάρπου, ανέφερε ότι «μας εγκλώβισαν στο θέμα της επιβολής των πράσινων φορολογιών οι δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας», ενώ την ίδια ώρα διερωτήθηκε πώς μπορούμε να επιβάλουμε πράσινες φορολογίες όταν δεν έχουμε προχωρήσει στις απαραίτητες υποδομές που θα έπρεπε, σημειώνοντας ότι το μόνο που θα πετύχουμε είναι να επιβάλουμε κόστος στον κόσμο. Η ζημιά θα είναι μεγαλύτερη, εκτίμησε, από ό,τι τα έσοδα που θα λάβει η Κύπρος στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνεπώς εκτιμά ότι η πράσινη φορολογία δεν θα πρέπει να προχωρήσει.
Σημειώνεται ότι η πράσινη φορολογία αποτελεί μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και συνδέεται με εκταμίευση ποσού περίπου €70 εκατ. από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Ανάκαμψης.