Οι προσευχές των επικριτών του συστήματος αξιολόγησης των εξετάσεων τετραμήνων εισακούστηκαν. Ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών αλλάζει. Και όχι μόνο αλλάζει, αλλά στρέφεται πλέον σε έναν πιο μαθητοκεντρικό χαρακτήρα, που θα εδράζεται –όπως περιέγραψε η ίδια η υπουργός Παιδείας, σε βασικές παιδαγωγικές αρχές και θα δίνει έμφαση σε πολλαπλές και εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης.
Μία λέξη: Επιτέλους! Μαθητές και εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν ανάσα. Όχι μόνο επειδή καταργούνται οι εξετάσεις τετραμήνων, αλλά γιατί το Υπουργείο Παιδείας αλλάζει φιλοσοφία. Κακά τα ψέματα, είναι εμφανής η ποιοτική διαφορά της νέας υπουργού Παιδείας Αθηνάς Μιχαηλίδου από τους προκάτοχούς της -Πρόδρομο Προδρόμου, Κώστα Χαμπιαούρη και Κώστα Καδή, οι οποίοι διαδοχικά αψήφησαν κάθε αντίθετη φωνή, ψήφισαν και εφάρμοσαν τις εξετάσεις τετραμήνων. Ένα δηλαδή εξετασιοκεντρικό και βαθμοθηρικό σύστημα, που κάθε άλλο παρά ωφέλιμο ήταν για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Αντιθέτως, η κ. Μιχαηλίδου, σε διάστημα μόλις μερικών μηνών από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της, έχει κάνει ξεκάθαρο πως η δική της προσέγγιση των πραγμάτων διαφέρει. Και το πιο σημαντικό είναι το γεγονός πως η ίδια έδειξε από την πρώτη στιγμή πρόθυμη να μπει σε διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Να ακούσει –πραγματικά να ακούσει– τις προτάσεις και τα αιτήματα των εκπαιδευτικών οργανώσεων, των γονέων και των μαθητών. Έδειξε επίσης να αντιλαμβάνεται πως η μάθηση δεν πρέπει να μετριέται μόνο με την ύλη, τις εξετάσεις και τους βαθμούς που θα πάρουν τα παιδιά. Αλλά ότι αυτό που έχει σημασία είναι η ποιότητα της διδασκαλίας, η γνώση και η καλλιέργεια κριτικής σκέψης.
Οι προκλήσεις για το μέλλον ωστόσο είναι ακόμη περισσότερες. Το Υπουργείο Παιδείας πάσχει εδώ και χρόνια από έλλειψη οράματος, στόχων και στρατηγικής. Στο πρόσφατο παρελθόν αποτέλεσε το επίκεντρο συγκρούσεων. Το τοξικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί εξαιτίας της απουσίας διαλόγου, των πρόχειρων σχεδιασμών, των μονομερών αποφάσεων και της απαξίωσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών, δεν επέτρεπαν την υγιή ανάπτυξη της παιδείας στον τόπο μας.
Θέλω λοιπόν να πιστεύω πως το Υπουργείο Παιδείας, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές κάνουν μία νέα αρχή. Μία αρχή στην οποία όλοι θα συμβάλουν, με την καθοδήγηση της υπουργού, σε τομές, μεταρρυθμίσεις και ευρύτερα στον επανασχεδιασμό της δημόσιας παιδείας στον τόπο μας. Με το βλέμμα στραμμένο στην κ. Αθηνά Μιχαηλίδου, περιμένουμε να δούμε τη συνέχεια και ελπίζουμε να επιβεβαιώσει τις προσδοκίες. Γιατί το έχει ανάγκη η κοινωνία μας και γιατί στα παιδιά μας αξίζει μία παιδεία καλύτερη.