Γράφει ο Δρ Νίκος Κατωδρύτης
Όλα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας και αφορούν τη μονή του Οσίου Αββακούμ έχουν αναστατώσει την κοινωνία. Ορισμένοι τα παρακολουθούν με έγνοια για την Εκκλησία, άλλοι με περιέργεια και κάποιοι ως θύματα της βιομηχανίας «θαυμάτων» που στήθηκε στη συγκεκριμένη μονή και ίσως και σε άλλα μοναστήρια. Μέσω των κατασκευασμένων θαυμάτων εμπαίζεται ο θρησκευόμενος λαός και τυγχάνει εκμετάλλευσης ο πόνος του, ψυχικός και σωματικός.
«Εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου» θα μπορούσε να ονομάσει κανείς όσα γινόντουσαν μέχρι πρόσφατα στη μονή. Ο πόνος, σωματικός και ψυχικός, συνοδεύει την ανθρωπότητα από την εμφάνισή της και η ελπίδα για αντιμετώπισή του δίνει δύναμη στον άνθρωπο να τον αντέξει. Ένα μέρος του ανθρώπινου πόνου προκαλείται από ασθένειες που μπορούν να οδηγήσουν στον θάνατο. Ανέκαθεν εμφανίζονταν τσαρλατάνοι, ιατροί και μη, που εκμεταλλεύτηκαν τον ανθρώπινο πόνο, με τους οποίους ασχολείται η πολιτεία. Τι γίνεται όμως με όσους στο όνομα της θρησκείας υπόσχονται «θαύματα» δίνοντας ελπίδα σε απελπισμένους ανθρώπους; Ποιος μπορεί να προστατεύσει τους πολίτες από ιερωμένους που συνειδητά εκμεταλλεύονται τους πιστούς; Όλο και περισσότεροι πολίτες αμφισβητούν τη δυνατότητα της Εκκλησίας να επιληφθεί αυτών των θεμάτων.
Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν πρόκειται για πειθαρχικά παραπτώματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο της Εκκλησίας. Πρόκειται για απάτες με οδυνηρά αποτελέσματα για τους εξαπατημένους. Κάποιοι ασθενείς παρασυρόμενοι και επηρεαζόμενοι διακόπτουν ή και αρνιούνται καθιερωμένες ιατρικές θεραπείες εναποθέτοντας τις ελπίδες τους σε «θαύματα». Άλλοι αμφισβητούν τα καλά αποτελέσματα της κλασικής ιατρικής αποδίδοντάς τα σε «θαύμα» που προήλθε από «υποδήματα», «ενδύματα» ή και «μύρα» Αγίων. Ένα «θαύμα» που πολλές φορές στοιχίζει για κάποιους μια περιουσία. Και επειδή το «θαύμα» εντυπωσιάζει, δίνεται σε αυτό δημοσιότητα. Δίνεται βήμα, συνήθως τηλεοπτικό, σε επιτήδειους ή και σε ανθρώπους που θεωρούν τους εαυτούς τους «ευεργετημένους» να διαφημίσουν το «θαύμα».
Όλα αυτά θα πρέπει να απασχολήσουν την πολιτεία και μετά τη διαλεύκανση της υπόθεσης της μονής Αββακούμ, αφού ευθύνη της είναι η προστασία των πολιτών. Πολιτεία, Εκκλησία και Επιτροπή Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας θα πρέπει να ασχοληθούν επισταμένα με αυτό το κοινωνικό πρόβλημα. Το γεγονός ότι πάντοτε υπήρχαν σκάνδαλα στους κόλπους της Εκκλησίας, όπως δήλωσε ιεράρχης που εμπλέκεται στην υπόθεση της μονής Αββακούμ, δεν απαλλάσσει κανέναν από τις ευθύνες του.
*Ιατρός-Ογκολόγος