Τέλειος εργοδότης θεωρείται εκείνος που η φήμη του είναι τέτοια ώστε να ελκύει και να κρατά τους καλύτερους υπαλλήλους. Η καλή φήμη δημιουργείται από ένα σύνολο παραγόντων που περιλαμβάνει την ηγεσία του οργανισμού, τις αρχές και αξίες του, την εταιρική του κουλτούρα, τον τρόπο που συμπεριφέρεται στους υπαλλήλους του, τη συμπερίληψη, την πολυπολιτισμικότητα, τις απολαβές και τα ωφελήματα, τις ευκαιρίες ανέλιξης, τη συνεχή εκπαίδευση, την αξιοκρατία κ.λπ. Όλα αυτά δημιουργούν ένα εργασιακό περιβάλλον στο οποίο οι υπάλληλοι είναι ικανοποιημένοι, παρωθημένοι και αφοσιωμένοι στον οργανισμό και δεσμευμένοι με αυτόν.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες
Η αξία του κάθε ενός από τους πιο πάνω παράγοντες διαφοροποιείται ανάλογα με τον κλάδο και τον χώρο στον οποίον ο οργανισμός δραστηριοποιείται, και το μέγεθός του. Θα καλύψουμε πιο κάτω κάποιους παράγοντες γενικής εφαρμογής:
• Ηγεσία
Η ηγεσία του οργανισμού πρέπει να λαμβάνει σωστές αποφάσεις, να εμπνέει τους υπαλλήλους του, να καλλιεργεί την εμπιστοσύνη και γενικά να δημιουργεί ένα περιβάλλον στο οποίο όλοι οι υπάλληλοι να αισθάνονται ασφαλείς και των οποίων οι απόψεις να λαμβάνονται υπόψη. Η ηγεσία πρέπει να είναι ευπροσέγγιστη, να επικοινωνεί με διαφάνεια και να ενδιαφέρεται ειλικρινά για την ευεξία και την επαγγελματική βελτίωση και ανάπτυξη των υπαλλήλων.
Όταν ένας ηγέτης επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους υπαλλήλους του και η συμπεριφορά του αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση δημιουργεί μια κουλτούρα αμοιβαίου σεβασμού με έντονη την υποχρέωση για λογοδοσία. Δίνει σαφείς οδηγίες, θέτει ρεαλιστικούς στόχους και είναι πάντοτε ανοικτός σε ανατροφοδότηση.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι υπάλληλοι αισθάνονται ενδυναμωμένοι να λαμβάνουν αποφάσεις οι οποίες συντείνουν στην επιτυχία του οργανισμού.
Η ικανοποίηση των υπαλλήλων γίνεται ακόμη περισσότερη όταν ο ηγέτης προτεραιοποιεί την ευεξία τους, τους συμπεριφέρεται με ενσυναίσθηση, δίδει σημασία στο ισοζύγιο εργασίας και ιδιωτικής τους ζωής, τους στηρίζει και, γενικά, δημιουργεί ένα περιβάλλον στο οποίο οι υπάλληλοι είναι διατεθειμένοι να προσφέρον τον άπαν των δυνάμεών τους για την επιτυχία του οργανισμού.
• Εταιρική κουλτούρα
Μια θετική εταιρική κουλτούρα, η οποία στηρίζεται στη συμπερίληψη, συμβάλλει στην καλή φήμη του οργανισμού. Οι υπάλληλοι αισθάνονται περισσότερη δέσμευση με τον οργανισμό, όταν η συμπεριφορά των διευθυντών προς όλους τους υπαλλήλους είναι η ίδια, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, θρησκείας κ.λπ. Η επαφή υπαλλήλων με διαφορετικό παρελθόν τούς επιτρέπει να προσφέρουν τις προσωπικές τους απόψεις και εμπειρίες, γεγονός που οδηγεί στη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Η συμπερίληψη δυναμώνει την αλληλοβοήθεια, την αλληλοκατανόηση και την ομαδική εργασία.
Σημασία για την εταιρική κουλτούρα έχουν και οι αρχές και αξίες του οργανισμού, καθώς και το όραμα και η αποστολή του. Όταν οι υπάλληλοι τα αντιλαμβάνονται και συμφωνούν με όλα αυτά αισθάνονται ότι εργάζονται σε έναν οργανισμό με συγκεκριμένους στόχους, ηθικές αξίες και κοινωνική υπευθυνότητα, γεγονός που τους κάνει να είναι περήφανοι για την εργασία τους.
• Ευκαιρίες ανάπτυξης και ανέλιξης
Οι υπάλληλοι προτιμούν να εργάζονται σε οργανισμούς οι οποίοι προσφέρουν ευκαιρίες για εκπαίδευση, επαγγελματική βελτίωση και ανέλιξη.
Ο διορισμός από τον οργανισμό μεντόρων οι οποίοι να καθοδηγούν τους υπαλλήλους στα πρώτα τους βήματα και, στη συνέχεια, η εκπαίδευση των υπαλλήλων πάνω σε θέματα ηγεσίας και μάνατζμεντ βοηθούν τόσο στην ανέλιξη των υπαλλήλων όσο και τον οργανισμό, ο οποίος αποκτά ικανά στελέχη για να συνεχίσουν το έργο εκείνων που αφυπηρετούν. Η επένδυση σε θέματα εκπαίδευσης δυναμώνει περισσότερο τη δέσμευση των υπαλλήλων με τον οργανισμό, στον οποίον παραμένουν μέχρι τέλους. Η δέσμευση των υπαλλήλων ενισχύεται ακόμη περισσότερο με τον ορισμό πορείας σταδιοδρομίας (career path) για κάθε υπάλληλο, ο οποίος με τον τρόπο αυτό γνωρίζει καλύτερα τον δικό του ρόλο μέσα στη μεγάλη εικόνα των δραστηριοτήτων του οργανισμού. Δημιουργείται έτσι ένα αίσθημα «ανήκειν» λόγω του ότι ο υπάλληλος γνωρίζει ότι την ανέλιξή του την οφείλει και στον οργανισμό.
• Ισοζύγιο εργασίας και ιδιωτικής ζωής
Η νέα τεχνολογία είναι μια πρόκληση για συνεχή εργασία. Για αυτό και το ισοζύγιο μεταξύ εργασίας και ιδιωτικής ζωής απέκτησε ιδιαίτερη σημασία για τους εργαζομένους. Οι ταλαντούχοι υπάλληλοι προτιμούν να εργάζονται σε οργανισμούς οι οποίοι προσφέρουν ευέλικτο ωράριο, τηλεργασία, τετραήμερη εργασία κ.λπ. Όλα αυτά τα προσφέρουν οργανισμοί οι οποίοι αντιλαμβάνονται τη σημασία της ιδιωτικής ζωής των υπαλλήλων τους και για αυτό προσπαθούν να κρατούν ένα ισοζύγιο το οποίο να επιτρέπει στους υπαλλήλους να ικανοποιούν τόσο τις επαγγελματικές όσο και τις ιδιωτικές τους υποχρεώσεις.
Οι εν λόγω οργανισμοί δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην ευεξία των υπαλλήλων τους, αποφεύγοντας να τους προκαλούν άγχος και εξουθένωση. Αυτά βελτιώνουν το ηθικό των υπαλλήλων και αυξάνουν την παραγωγικότητά τους. Ταυτόχρονα αισθάνονται περισσότερη δέσμευση με τον οργανισμό και γίνονται πιο δημιουργικοί.
• Αναγνώριση
Ένας καλός εργοδότης αναγνωρίζει και ανταμείβει τις επιτυχίες των υπαλλήλων του. Η αναγνώριση αυτή μπορεί να πάρει τη μορφή του δημόσιου επαίνου, ενός τηλεφωνήματος/μηνύματος από τον γενικό διευθυντή, του φιλοδωρήματος κ.λπ. Αυτή η αναγνώριση/ανταμοιβή παρωθεί τους υπαλλήλους και τους κάνει να συνεχίζουν να παρουσιάζουν τον καλύτερό τους εαυτό στη δουλειά τους.
• Αμοιβές και ωφελήματα
Με τη σημασία που δίδεται σήμερα στην ηγεσία και την εταιρική κουλτούρα, πολλοί οργανισμοί ξεχνούν ότι οι σωστές απολαβές και τα σωστά ωφελήματα δεν χάνουν ποτέ την αξία τους. Οι υπάλληλοι ικανοποιούνται μόνο όταν οι απολαβές και τα ωφελήματά τους αντανακλούν τις γνώσεις και την πείρα τους και την αξία που προσθέτουν στον οργανισμό.
Οι οργανισμοί που προσφέρουν ανταγωνιστικά πακέτα απολαβών στους υπαλλήλους τους αποδεικνύουν ότι δεν ενδιαφέρονται μόνο για τη σωματική και ψυχική ευεξία τους αλλά και για την οικονομική τους ευρωστία. Πέραν των συνηθισμένων ωφελημάτων (ετήσια και αναρρωτική άδεια, ασφάλεια ζωής, ταμεία προνοίας και υγείας κ.λπ.), υπάρχουν ευφάνταστοι οργανισμοί οι οποίοι επιτρέπουν στους υπαλλήλους τους να απουσιάζουν για εθελοντική εργασία, για φιλανθρωπικούς σκοπούς και για άλλες εξωεταιρικές κοινωνικές δραστηριότητες.
• Επικοινωνία
Αν ένας οργανισμός θέλει να φημίζεται για την εμπιστοσύνη που του έχουν οι υπάλληλοί του πρέπει να διαθέτει ένα ανοικτό και διαφανές σύστημα επικοινωνίας. Η επικοινωνία αυτή μπορεί να αφορά τους στόχους του οργανισμού, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, τυχόν επικείμενες αλλαγές κ.λπ. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα μηνύματα της Γενικής Διεύθυνσης σχετικά με το όραμα, την αποστολή και τις αρχές και αξίες του οργανισμού. Τα μηνύματα αυτά επιτρέπουν στους υπαλλήλους να γνωρίζουν πώς η δική τους δουλειά συμβάλλει στην επιτυχία των στόχων του οργανισμού.
Ένα βασικό στοιχείο της ανοικτής επικοινωνίας είναι η τακτική ανατροφοδότηση, με τους υπαλλήλους να ενημερώνουν τους διευθυντές τους για τις απόψεις και τα προβλήματά τους. Όταν οι υπάλληλοι γνωρίζουν ότι η ανατροφοδότησή τους λαμβάνεται υπόψη, αισθάνονται ότι οι στόχοι του οργανισμού είναι και δικοί τους στόχοι.
• Σκοπός
Οι υπάλληλοι ικανοποιούνται και παρωθούνται όταν γνωρίζουν ότι η δουλειά τους έχει κάποιον σκοπό, για αυτό και εργάζονται σκληρά για να επιτευχθούν αυτοί οι σκοποί.
Επίλογος
Ο τέλειος εργοδότης σέβεται τους υπαλλήλους του, τους στηρίζει, τους εμπνέει και τους παρωθεί. Τους προσφέρει ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον στο οποίο όλοι είναι ίσοι, όλοι έχουν τις ίδιες ευκαιρίες βελτίωσης και ανέλιξης, δίδοντας ιδιαίτερη σημασία στο ισοζύγιο εργασίας και ιδιωτικής ζωής. Υπάλληλοι που εργάζονται σε έναν τέτοιο εργοδότη ξεχωρίζουν για την παραγωγικότητά τους, παραμένουν μαζί του μέχρι να αφυπηρετήσουν και είναι αφοσιωμένοι ψυχή τε και σώματι στην εργασία τους.
* Fellow του Ινστιτούτου Τραπεζιτών Λονδίνου | Ιδρυτικού μέλους του Κυπριακού Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών και του Κυπριακού Συνδέσμου Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού