Νοέμβριο του 2025 θα είναι έτοιμο να τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή το «Κόκκινο Κουμπί», με το Παρατηρητήριο Τρίτης Ηλικίας, αφού έλαβε στα μέσα Μαΐου τη σχετική έγκριση από το Υφυπουργείο Πρόνοιας, να αναζητεί αυτή την περίοδο στέγη και το προσωπικό, το οποίο θα στελεχώνει το τηλεφωνικό κέντρο που θα υποστηρίζει το «Κουμπί». Όπως αναφέρει σε δηλώσεις του στον «Π» ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου, πριν το τέλος του χρόνου και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο αναμένεται να λειτουργήσει το πρόγραμμα με τους πρώτους 80 δικαιούχους, με απώτερο σκοπό έξι μήνες μετά, το καλοκαίρι δηλαδή του 2026, να μπορούν όλοι όσοι έχουν ανάγκη το «Κόκκινο Κουμπί» να συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Πώς θα λειτουργεί
Όπως εξήγησε ο κ. Αντωνίου, το «Κόκκινο Κουμπί» θα λειτουργήσει μέσω υπηρεσίας τηλεειδοποίησης που στοχεύει στην παροχή της δυνατότητας σε πρόσωπα που το έχουν ανάγκη να επικοινωνούν με αρμόδιο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεων, πιέζοντας απλώς ένα φορητό κόκκινο κουμπί, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν ή να σχηματίσουν οποιονδήποτε αριθμό. Με το πάτημα του κόκκινου κουμπιού θα ενεργοποιείται αυτόματα κλήση προς το αρμόδιο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεων, που θα λειτουργεί υπό το Παρατηρητήριο Τρίτης Ηλικίας καθημερινώς και επί 24ώρου βάσεως. Το Συντονιστικό θα στελεχώνεται από κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και εθελοντές εκπαιδευμένους σε θέματα ψυχικής υγείας και διαχείρισης κρίσεων, οι οποίοι, ανάλογα με την ανάγκη που υπάρχει, θα επικοινωνούν με Αστυνομία, Πυροσβεστική, Υπηρεσία Ασθενοφόρων ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία του κράτου χρειάζεται να παρέμβει προκειμένου να βοηθηθεί το άτομο που πάτησε το κουμπί.
«Αφού λάβαμε την έγκριση του υφυπουργείου, προχωρήσαμε στο επόμενο βήμα που ήταν η επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων που είχαμε δημιουργήσει το 2019, χρονιά κατά την οποία είχε προγραμματιστεί αρχικά ότι θα είναι έτοιμο να εφαρμοστεί το πρόγραμμα, και τώρα ετοιμαζόμαστε να προκηρύξουμε θέσεις για να προσλάβουμε προσωπικό, ενώ παράλληλα γίνονται διεργασίες για το πού θα στεγαστεί το "Κουμπί"», είπε ο κ. Αντωνίου. Για τον χώρο, ανέφερε ότι μελετάται το ενδεχόμενο να μπορεί να συστεγαστεί το «Κουμπί» με το Παρατηρητήριο, ενώ σε ό,τι αφορά το προσωπικό που θα χρειαστεί να προσληφθεί σημείωσε ότι, μόνο για την πιλοτική φάση, χρειάζονται εννέα άτομα (ψυχολόγοι ή κοινωνικοί λειτουργοί), τα οποία θα στελεχώνουν το τηλεφωνικό κέντρο 24 ώρες το 24ωρο και θα εργάζονται με σύστημα βάρδιας. «Όταν ολοκληρωθεί η πιλοτική φάση και λειτουργήσει κανονικά το πρόγραμμα, θα χρειαστεί να προσλάβουμε περισσότερα άτομα, ωστόσο για τους 80 δικαιούχους που θα ενταχθούν στην πιλοτική φάση, οι εννέα λειτουργοί είναι υπεραρκετοί», πρόσθεσε ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου.
Οι πρώτοι δικαιούχοι
Σχετικά με το ποιος αποφασίζει για το ποιοι θα είναι οι 80 δικαιούχοι της πιλοτικής φάσης, ο κ. Αντωνίου εξήγησε ότι οι πρώτες συσκευές θα δοθούν με βάση κατάλογο που θα ετοιμάσει το Υφυπουργείο Πρόνοιας και για να ενταχθεί κάποιος σ’ αυτόν λαμβάνονται υπόψη κάποια κριτήρια. «Μιλάμε για άτομα που είναι άνω των 75 ετών, λήπτες ΕΕΕ, άτομα που διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές, μπορεί να είναι μονήρη άτομα ή και ζευγάρι ηλικιωμένων, με θέματα υγείας, χωρίς υποστηρικτικό περιβάλλον», εξηγεί ο πρόεδρος του Παρατηρηρίου, επισημαίνοντας ότι η επιλογή των ατόμων είναι στο υφυπουργείο. «Μιλάμε για άτομα που έχουν πραγματική ανάγκη και τα οποία θα επωφεληθούν ουσιαστικά με το να έχουν μια τέτοια συσκευή. Δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να δώσουμε το Κουμπί, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, σε άτομα που ενδεχομένως να μην το χρειαστούν και ποτέ, αφού στόχος των πρώτων έξι μηνών πιλοτικής λειτουργίας του προγράμματος είναι να εντοπίσουμε και βελτιώσουμε τυχόν αδυναμίες».
Μεγάλο το ενδιαφέρον
Ως προς τον αριθμό των ατόμων που έχουν ανάγκη το κουμπί, ο κ. Αντωνίου σημείωσε ότι «η ανάγκη είναι μεγάλη, καθώς, με βάση τους υπολογισμούς μας, ενδέχεται σε 2-3 χρόνια ο αριθμός των συμπολιτών μας που για διάφορους λόγους θα χρειάζονται κόκκινο κουμπί να ξεπεράσει τις 30-40 χιλιάδες». Διευκρίνισε ότι δεν μιλάμε μόνο για ηλικιωμένους αλλά για άτομα με αναπηρίες, μονήρη άτομα, «τα οποία έχοντας τη δυνατότητα να ζητήσουν βοήθεια με το πάτημα ενός κουμπιού θα αισθάνονται περισσότερη ασφάλεια, μέσα στο ίδιο τους το σπίτι». Ενδεικτικά της ανάγκης που υπάρχει για να τεθεί σε εφαρμογή η συγκεκριμένη υπηρεσία, τα μηνύματα που λαμβάνει συχνά-πυκνά το Παρατηρητήριο από κόσμο που επιθυμεί να αποκτήσει κόκκινο κουμπ». «Όταν το 2019 ανακοινώσαμε ότι θα προχωρήσουμε με το "Κόκκινο Κουμπί", μέσα σε μια μόλις εβδομάδα είχαμε δεχθεί περισσότερα από 300 τηλεφωνήματα-αιτήματα από άτομα που ήθελαν να το βάλουν. Ηλικιωμένοι, συγγενείς ηλικιωμένων που ανησυχούν για τους δικούς τους, ακόμη και πιο νεαρά άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Αντιλαμβάνεστε επομένως τι ανάγκη υπάρχει εκεί έξω», τόνισε ο κ. Αντωνίου προσθέτοντας ότι η ανάγκη που υπάρχει είναι τέτοια που δεν μας επιτρέπει ούτε να μην το εφαρμόσουμε ούτε να κάνουμε βιαστικές κινήσεις και να γίνουν λάθη.