Στον αέρα τα χρονόμετρα για κάμερες - Η κυβέρνηση θα επιδιώξει ακύρωση του νόμου

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Header Image
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δεν θα υπογράψει τον νόμο για να τεθεί σε εφαρμογή. Η τύχη του αναμένεται να κριθεί στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο - Διαφωνούν ΕΔΕΚ και ΔΗΚΟ.

Ο νόμος που ψήφισε η ολομέλεια της Βουλής κατά πλειοψηφία στην προχθεσινή της συνεδρία, που υποχρεώνει την Εκτελεστική Εξουσία να προχωρήσει στην εγκατάσταση χρονόμετρων αντίστροφης μέτρησης στα φώτα τροχαίας που εποπτεύονται από τις κάμερες εντός έξι μηνών, δεν θα εφαρμοστεί και η τύχη του αναμένεται να κριθεί στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης δεν θα υπογράψει το νόμο για να τεθεί σε εφαρμογή και αυτό που αναμένεται να αποφασιστεί, κατόπιν υποδείξεων του Γενικού Εισαγγελέα, είναι η προσφυγή στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο θα κληθεί να γνωματεύσει κατά πόσο ο επίμαχος νόμος παραβιάζει ή όχι το Σύνταγμα. Για να κηρύξει τον νόμο αντισυνταγματικό, η Εκτελεστική Εξουσία διά του Γενικού Εισαγγελέα θα επικαλεστεί, μεταξύ άλλων, την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από τη Βουλή, παραβιάζοντας, έτσι, την Αρχή της Διάκρισης των Εξουσιών και τα Άρθρα 61 και 167.1 του Συντάγματος. Αφενός, το Άρθρο 61 του Συντάγματος οριοθετεί τη νομοθετική αρμοδιότητα της Βουλής και, αφετέρου, το Άρθρο 167.1 του Συντάγματος εναποθέτει στον υπουργό Οικονομικών την αρμοδιότητα για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του κράτους. Η ετοιμασία του κρατικού προϋπολογισμού εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Εκτελεστικής Εξουσίας.   

 

Το περιθώριο των έξι μηνών   

Η πρόταση νόμου, όπως αυτή κατατέθηκε από το ΑΚΕΛ, προέβλεπε την εγκατάσταση χρονόμετρων στα φώτα τροχαίας που εποπτεύονται από τις κάμερες εντός τριών μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, ειδάλλως προβλέπεται αναστολή εφαρμογής της πρόνοιας του υφιστάμενου νόμου που αφορά το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με τα φώτα τροχαίας μέχρι να εγκατασταθούν τα χρονόμετρα. Στην προχθεσινή συνεδρία της ολομέλειας της Βουλής ψηφίστηκε η τροπολογία του ΔΗΚΟ με σκοπό να επεκταθεί ο χρονικός περιορισμός που τίθεται στην πρόταση νόμου από τρεις σε έξι μήνες. Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, ακόμη και να συμφωνούσε η κυβέρνηση με την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, οι διαδικασίες των δημόσιων προσφορών είναι τέτοιες που δεν μπορεί να προκηρυχθεί και να κατακυρωθεί προσφορά εντός έξι μηνών.

 

Ποιοι διαφωνούν και γιατί

Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης: Στο πλαίσιο της συζήτησης της πρότασης νόμου του ΑΚΕΛ στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, κατατέθηκε ακόμη μια πρόταση νόμου με σχεδόν ταυτόσημο περιεχόμενο από το ΕΛΑΜ που αποσύρθηκε. Ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, δήλωσε ότι σκοπός του συστήματος φωτοεπισήμανσης (κάμερες) ήταν και παραμένει η μείωση των τροχαίων παραβάσεων και η ασφάλεια των πολιτών, σημειώνοντας ότι ο στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση της λειτουργίας του συστήματος και όχι η κατάργησή του.  

Σε κατοπινό στάδιο της συζήτησης, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι, παρ’ όλο που το σύστημα φωτοεπισήμανσης δύναται να λειτουργήσει με χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης, αυτά, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, δεν αποτελούν επιθυμητό εργαλείο, καθώς η χρήση τους θα δημιουργήσει σύγχυση στους οδηγούς. Γι’ αυτό, πρόσθεσε, θα πρέπει να δοθεί ο αναγκαίος χρόνος στους εμπειρογνώμονες για να μελετήσουν σε βάθος το όλο θέμα και να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες για σκοπούς διαχείρισης των προβλημάτων που προκύπτουν από τη λειτουργία του συστήματος φωτοεπισήμανσης.

Αστυνομία: Ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας δήλωσε ότι με το σύστημα φωτοεπισήμανσης έχουν μειωθεί τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και τα παράπονα από πλευράς οδηγών.

Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας:  Με επιστολή του προς στη Βουλή, ημερ. 05/07/2024, εξέφρασε τις διαφωνίες του με την εγκατάσταση χρονόμετρων στα φώτα τροχαίας με κάμερες, επισημαίνοντας ότι, μετά από έρευνα των αρμόδιων τμημάτων του Υπουργείου Μεταφορών και της Αστυνομίας, διαπιστώθηκε πως η εφαρμογή των συστημάτων χρονομέτρησης λειτουργεί, κυρίως, σε ασιατικές και βαλκανικές χώρες σε φωτοελεγχόμενες συμβολές όπου δεν υπάρχουν συστήματα φωτοεπισήμανσης, χωρίς, όμως, να έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά τους. Παράλληλα, στην εν λόγω επιστολή το ΣΟΑ υπογράμμισε ότι οι φωτοελεγχόμενες συμβολές στην Κύπρο στις οποίες έχουν εγκατασταθεί συστήματα φωτοεπισήμανσης θα αναβαθμιστούν, σύντομα, ώστε να λειτουργούν με ειδικές ρυθμίσεις που θα αλληλοεπιδρούν με βάση το μέγεθος της κυκλοφορίας, ήτοι τα «έξυπνα φώτα τροχαίας», και ως εκ τούτου τα φώτα τροχαίας δεν θα έχουν προκαθορισμένη διάρκεια της ένδειξης που επιτρέπει τεχνικά την εφαρμογή χρονομέτρη. Επιπλέον, σύμφωνα με το ΣΟΑ, στην Πολωνία, σε δοκιμαστική εφαρμογή των συστημάτων χρονομέτρησης σε φωτοελεγχόμενες συμβολές διαπιστώθηκε μείωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και αύξηση των οδικών συγκρούσεων, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει τοποθετηθεί οποιοδήποτε χρονόμετρο σε σημείο όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης.  

Τμήμα Δημοσίων Έργων: Οι εκπρόσωποι του Τμήματος Δημοσίων Έργων ανέφεραν στη Βουλή ότι η τοποθέτηση χρονόμετρου αντίστροφης μέτρησης δεν αποτελεί συνήθη πρακτική και δεν δύναται να εφαρμοστεί τεχνικά λόγω του ότι ο χρόνος στα φώτα τροχαίας δεν είναι σταθερός. Στο πλαίσιο αυτό, διευκρίνισαν ότι στα υφιστάμενα φώτα τροχαίας ο χρόνος αυξομειώνεται, ενώ με τα «έξυπνα φώτα τροχαίας» ο χρόνος θα προσαρμόζεται ανάλογα με το μέγεθος της κυκλοφορίας και, ως εκ τούτου, οι εταιρείες που εγκαθιστούν τα φώτα τροχαίας δεν συστήνουν κάτι τέτοιο, καθώς δεν δύνανται να εγγυηθούν την ορθή λειτουργία των χρονόμετρων και την ορθή απεικόνιση του χρόνου σε αυτά. Επιπροσθέτως, τόνισαν ότι δεν έχει εντοπιστεί οποιαδήποτε περίπτωση κατά την οποία υφίσταται ταυτόχρονη λειτουργία «έξυπνων φώτων τροχαίας», συστημάτων φωτοεπισήμανσης και χρονόμετρων αντίστροφης μέτρησης. Επιπλέον, αφού επισήμαναν τα θέματα οδικής ασφάλειας που πιθανόν να εγερθούν λόγω της τοποθέτησης των χρονόμετρων, τόνισαν ότι κατά την τοποθέτηση χρονόμετρων αντίστροφης μέτρησης στην Πολωνία παρατηρήθηκαν προβλήματα οδικής ασφάλειας, τα οποία οδήγησαν στην αφαίρεσή τους.

Νομική Υπηρεσία: Οι εκπρόσωποι της Νομικής Υπηρεσίας εξέφρασαν επιφυλάξεις ως προς τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και επισήμαναν ότι ενδεχομένως να εγείρεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας λόγω πιθανής παραβίασης της αρχής της διάκρισης των εξουσιών αλλά και λόγω της πιθανής επιβάρυνσης του κρατικού προϋπολογισμού. Περαιτέρω, η Νομική Υπηρεσία με επιστολή της, ημερ. 21/01/2025, προς τους βουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών εξέφρασε προβληματισμό ως προς την πρακτική εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων δεδομένης της θέσης του Υπουργείου Μεταφορών ότι δεν δύναται αυτές να εφαρμοστούν τεχνικά.

 

Πρόκειται για κοροϊδία

 «Οι πανομοιότυπες προτάσεις νόμου του ΑΚΕΛ και του ΕΛΑΜ για τους χρονοδιακόπτες στο σύστημα φωτοεπισήμανσης είναι μη ρεαλιστικές, αντισυνταγματικές και επικίνδυνες», δήλωσε χθες ο εκπρόσωπος Τύπου και βουλευτή του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλάς. Και διερωτήθηκε ποιος πιστεύει στα αλήθεια ότι σε έξι μήνες μπορεί να τοποθετηθεί ένα τέτοιο σύστημα. «Στον ΔΗΣΥ δεν λέμε ψέματα στους πολίτες. Δεν χαϊδεύουμε αφτιά. Το σύστημα δεν θα εφαρμοστεί με έναν τέτοιο νόμο και σε λίγους μήνες οι πολίτες θα αντιληφθούν την κοροϊδία», κατέληξε.

 

Εισπρακτικό μέτρο οι κάμερες

Στην προχθεσινή συνεδρία της ολομέλειας της Βουλής άσκησαν κριτική στην κυβέρνηση και βουλευτές της συγκυβέρνησης, καταγγέλλοντας ότι το σύστημα φωτοεπισήμανσης-κάμερες αποτελεί εισπρακτικό μέτρο. Ενδεικτικά, παραθέτουν τις πιο κάτω τοποθετήσεις:  

  • Ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ, Μαρίνος Σιζόπουλος, μίλησε για «ληστρική διαδικασία» σε βάρος των πολιτών αναφέροντας ότι δυσβάστακτα πρόστιμα βαραίνουν τους πολίτες, ο στόχος της μείωσης των θανατηφόρων δεν εξυπηρετείται, αλλά αντίθετα η προσοχή των οδηγών αποσπάται στην προσπάθειά τους να ελαττώσουν ταχύτητα.
  • Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρίστος Ορφανίδης, μίλησε για καθαρά φοροεισπρακτικό μέτρο, ενώ δεύτερος βουλευτής του κόμματος, ο Χρύσανθος Σαββίδης, αναφέρθηκε σε σύστημα-παγίδα και στην αύξηση του άγχους των οδηγών.
  • Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Νίκος Κέττηρος δήλωσε ότι τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα δεν μειώθηκαν από τη λειτουργία των καμερών, ενώ ο Ανδρέας Πασιουρτίδης διερωτήθηκε «πώς γίνεται το έτος 2025 τα έξυπνα φώτα να μην είναι συμβατά με τα χρονόμετρα και να ακούμε σωρεία δικαιολογιών από το Υπουργείο Μεταφορών;».  

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play