Ο υπουργός Παιδείας μιλάει για τις δύσκολες επιλογές: «Μπορεί να έτυχε αλλά εφαρμόστηκε και πέτυχε η τηλεκπαίδευση»

ΝΑΤΑΛΙΑ Κ. ΔΑΛΙΑΝΗ

Header Image

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Π», ο κ. Προδρόμου εκφράζει την ελπίδα πως δεν θα χρειαστεί να ληφθούν και πάλι περιοριστικά μέτρα, ενώ βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο.

 

Κανένας, μέχρι σήμερα, δεν είναι σε θέση να αποφανθεί ότι ξεμπερδεύουμε με την πανδημία και οι ρυθμοί της ζωής επανέρχονται -έστω αργά και σταθερά- στην κανονικότητα. Πολύ περισσότερο δεν θα μπορούσε να αναμένει κάποιος μια τέτοια πρόβλεψη από τον υπουργό Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου, ο οποίο βρέθηκε, ουκ ολίγες φορές, στο στόχαστρο της κριτικής για το σκωτσέζικο ντους του ανοίγματος και του κλεισίματος σχολείων. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον «Π», ο κ. Προδρόμου εκφράζει την ελπίδα πως δεν θα χρειαστεί να ληφθούν και πάλι περιοριστικά μέτρα, ενώ βλέπει το ποτήρι μισογεμάτο, θεωρώντας πως τα μέτρα που αναγκαστικά λήφθηκαν στην εκπαίδευση, πέραν του κόστους, είχαν και τη θετική τους πλευρά. Εξ ανάγκης, και υπό πίεση χρόνου, επισπεύσθηκαν οι διαδικασίες δημιουργίας αξιόπιστου συστήματος τηλεκπαίδευσης, εκπαιδευτικοί και μαθητές μπόρεσαν να ενισχύσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες και το δημόσιο σχολείο μπόρεσε να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις που δημιουργήθηκαν συνεπεία της πανδημίας.

Ασκήσεις ισορροπίας

Αληθεύει πως δεν ακολουθήσατε τις εισηγήσεις της επιδημιολογικής ομάδας, η οποία είχε προτείνει ότι πρέπει να παραμείνουν κλειστά όλα τα σχολεία πλην των λυκείων; Γιατί περιοριστήκατε στην αναστολή λειτουργίας σχολείων στη Λεμεσό;

Η κυβέρνηση, από την αρχή, δηλαδή από τον Μάρτιο του 2020, ακολουθεί σχεδόν στο σύνολό τους τις συστάσεις της συμβουλευτικής επιστημονικής επιτροπής του Υπουργείου Υγείας. Κάθε φορά γίνεται ανασκόπηση της επιδημιολογικής κατάστασης και κατατίθενται εισηγήσεις. Η διαφοροποίηση που μπορεί να κάνει η κυβέρνηση ίσως να αφορά την πρακτική εφαρμογή των μέτρων. Κανένας δεν θέλει να επιρρίψει τις όποιες ευθύνες σε άλλους. Η ανάγκη να πάρουμε μέτρα προστασίας είναι πανθομολογούμενη. Είναι δυσάρεστα τα μέτρα, αλλά όσον αφορά την τελευταία περίοδο, -μιλάω για τα μέτρα που ίσχυαν μέχρι το τέλος Μαρτίου- οι εισηγήσεις της συμβουλευτικής επιτροπής ήταν αυστηρότερες. Η επιτροπή είχε εισηγηθεί να λειτουργήσουν εξ αποστάσεως μέχρι 31 Μαρτίου τα γυμνάσια και όλα τα δημοτικά. Η διαφοροποίηση που έκανε η κυβέρνηση βασιζόταν στο ότι στα δημοτικά φοιτούν περίπου 60.000 μαθητές και μαθήτριες. Άλλωστε τα επιδημιολογικά δεδομένα για τα δημοτικά σχολεία δεν έδειχναν κάποια ιδιαίτερα επιβεβαρημένη εικόνα πλην της κατάστασης στη Λεμεσό. Γι’ αυτό ελήφθη αυτή η απόφαση. Αντί να πάνε όλα τα δημοτικά σε εξ αποστάσεως διδασκαλία -όπως ήταν η εισήγηση των ειδικών- επιλέξαμε αυτό να γίνει μόνο στη Λεμεσό.

Και για τα γυμνάσια, στα οποία επίσης γίνονταν τα μαθήματα εξ αποστάσεως;

Για τα γυμνάσια οι ειδικοί δεν είχαν εισηγηθεί την επαναδραστηριοποίηση, την οποία θα χαιρέτιζε το ΥΠΠΑΝ, γιατί απ’ τη δική μας πλευρά, σε όλη αυτή τη διαδρομή, επιδιώκουμε στον βαθμό που είναι δυνατόν να λειτουργήσουν τα σχολεία με φυσική παρουσία.

Μήπως διαπιστώνετε κάποια αντίφαση στον τρόπο εφαρμογής των μέτρων;

Δεν είναι θέμα αντίθεσης ή αντίφασης. Καταλαβαίνουμε ότι κάποτε, παρά την επιθυμία μας, μπορεί να επιβληθούν περιορισμοί αλλά σε καμία περίπτωση το ΥΠΠΑΝ δεν έχει προκρίνει αυστηρότερους περιορισμούς από αυτούς που εισηγούνται οι ειδικοί.

Δυστυχώς ατυχήσαμε

Δεν είναι όμως παράδοξο να γίνεται αυτή η επιλογή των μαθητών που φοιτούν στα γυμνάσια ή στα σχολεία της Λεμεσού;

Είναι όντως παράδοξο, γιατί από τις 20 Δεκεμβρίου του 2020 τα γυμνάσια βρίσκονται σε εξ αποστάσεως διδασκαλία. Δυστυχώς έτυχε. Δεν είναι κάτι το οποίο το επιθυμούσαμε.

Όταν λέτε έτυχε, τι εννοείτε;

Να θυμίσω ότι ήμασταν έτοιμοι αρχές Ιανουαρίου να επιστρέψουμε σε λειτουργία όλων των σχολείων. Είχε γίνει το πρόγραμμα των εξετάσεων τετραμήνων για το λύκειο (α' & β' λυκείου), είχε γίνει ακόμα και η θεματοθέτηση. Είχαν μπει δηλαδή τα θέματα στα οποία θα εξετάζονταν οι μαθητές και στις 14 Ιανουαρίου θα ξεκινούσαν οι εξετάσεις. Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεννόηση με το Υπουργείο Υγείας, είχε ετοιμάσει πρόγραμμα μαζικών διαγνώσεων -rapid tests- για τα λύκεια. Μιλάμε για τον Ιανουάριο, κατά τον οποίο δεν επικρατούσε η σημερινή κατάσταση, με τα χιλιάδες rapid tests στον γενικό πληθυσμό. Αυτά τα λέω για να εξηγήσω ότι προετοιμαζόμασταν να ξεκινήσουν τα σχολεία και φυσικά και τα γυμνάσια. Τότε ήρθε η προειδοποίηση ότι πρέπει να λάβουμε πιο αυστηρά μέτρα. Μας εισηγήθηκαν να λειτουργήσουν όλοι εξ αποστάσεων πλην της γ' λυκείου. Στη συνέχεια έγινε κατορθωτό να φοιτήσουν τα δημοτικά και στην επόμενη φάση αποφάσεων (αρχές Φεβρουαρίου) προβλεπόταν να πάνε και τα γυμνάσια. Σε πρώτη φάση πήγαν η α' & β' λυκείου και έμεναν τα γυμνάσια. Ήταν θέμα δηλαδή χρονικής αλληλουχίας. Δυστυχώς ήρθε απαγορευτικό, με αποτέλεσμα αντί τα γυμνάσια να λειτουργήσουν μέσα στον Φεβρουάριο έμειναν εκτός, και στις 12 Μαρτίου, όταν επρόκειτο να αποφασιστεί η επόμενη περίοδος, ήρθε η εισήγηση όχι μόνο να μην λειτουργήσουν τα γυμνάσια, αλλά να μην λειτουργήσουν και τα δημοτικά, πράγμα το οποίο το αποφύγαμε, αποφασίζοντας μόνο για τη Λεμεσό. Συνεπώς γι' αυτό είπα πως έτυχε. Δεν ήμασταν εμείς που αποφασίσαμε ότι ειδικά τα γυμνάσια έπρεπε να μείνουν απ’ έξω.

Με πόνο ψυχής… αλλά έπρεπε

Και ο κίνδυνος επιμολύνσεων στα γυμνάσια ήταν μεγαλύτερος από αυτόν στα δημοτικά σχολεία;

Η επιλογή να επιστρέψουν τα παιδιά του δημοτικού στη διά ζώσης διδασκαλία έγινε πρωτίστως για μαθησιακούς λόγους, γιατί είναι μεγαλύτερος πληθυσμός (δημόσια 53.000 και περίπου 10.000 σε ιδιωτικά) και γιατί ετίθετο το ζήτημα με τους εργαζόμενους γονείς, καθώς έπρεπε κάποιος να είναι σπίτι και να τα προσέχει.

Φέτος έχουμε αξιόπιστη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στο δημοτικό. Την προηγούμενη χρονιά λόγω διαφόρων αντιστάσεων, αμφιβολιών και ανετοιμότητας των εκπαιδευτικών δεν είχε γίνει σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση των δημοτικών. Φέτος έγινε. Παρ’ όλα αυτά, θεωρούμε ότι προσφέρεται λιγότερο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση γι’ αυτές τις ηλικίες των 10 και των 12 ετών. Άρα λοιπόν μπαίνει μια προτεραιότητα, και εκπαιδευτική και κοινωνική, ακόμα και συναισθηματική - ψυχολογική. Τα μικρότερα παιδιά έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να κινηθούν στο σχολείο, όσο μπορούν να κινηθούν με τα μέτρα, να δουν συμμαθητές κ.λπ. Το λέω και είναι αλήθεια, ότι σε αυτό το υπουργείο, το οποίο στελεχώνεται από εκπαιδευτικούς, με πόνο ψυχής κάθε φορά λαμβάναμε την απόφαση αναστολής της λειτουργίας των δημοτικών ή πέρσι των νηπιαγωγείων, όμως το κάναμε εκεί που χρειαζόταν. Αυτό είναι το σκεπτικό.

 

[caption id="attachment_599114" align="alignnone" width="829"]Φωτογραφίες: Χρίστος Θεοδωρίδης. Φωτογραφίες: Χρίστος Θεοδωρίδης.[/caption]

 

Ο «λογαριασμός» των μέτρων

Είναι λογικό όμως κάποιος να αναζητεί τον υπεύθυνο για την όποια απόφαση. Δεν είναι απρόσωπες οι αποφάσεις και όταν λαμβάνονται και αποδεικνύονται μη ορθές κάποιος φταίει.

Αυτός είναι ο λογαριασμός και είναι άχαρο να προσπαθούμε να βρούμε αν φταίνε οι επιδημιολόγοι ή φταίει η κυβέρνηση κ.λπ. Φταίει η πανδημία. Πιθανότατα όλες οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί να μην ήταν τέλειες. Να λάβουν όμως όλοι υπ' όψιν ότι ακόμα και οι ειδικοί, οι επιστημονικοί ερευνητές και άλλοι, τώρα έμαθαν. Θυμάμαι στην αρχή ότι δεν υπήρχε ούτε βιβλιογραφία ούτε στέρεο έδαφος. Εμείς ως ΥΠΠΑΝ σε κάθε ευκαιρία επιδιώκουμε όσο είναι δυνατόν την κανονική λειτουργία των σχολείων.

Βέβαια, τώρα απ’ ό,τι φαίνεται έχουν αλλάξει κάποιες εκτιμήσεις, έχω συναντηθεί και με τον κ. Τσιούτη, μας έχει κάνει και εισηγήσεις και θέλω να ελπίζω ότι από εδώ και στο εξής και τα γυμνάσια και τα δημοτικά θα λειτουργούν με φυσική παρουσία. Στα γυμνάσια ωστόσο έχουμε να κάνουμε αρκετή δουλειά για να καλύψουμε κενά και να ολοκληρώσουμε τη σχολική χρονιά.

Χρήσιμα εργαλεία τα rapid tests

Έχετε κάποια εικόνα μέχρι πότε θα συνεχιστούν τα rapid tests στα σχολεία;

Όσον αφορά τις διαγνώσεις με rapid tests, έχει γίνει μια πολύ ουσιαστική πρόοδος. Πριν από λίγους μήνες είχαμε μόνο τις μοριακές εξετάσεις και χρειαζόταν πολύ περισσότερος χρόνος για να βγουν τα αποτελέσματα, στοίχιζαν περισσότερο και δεν μπορούσαν να γίνουν σε όλο τον πληθυσμό. Θυμάμαι τότε ότι μιλούσα με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, τους εξήγγειλα ότι θα έρχονταν τα rapid tests και αποτελούσαν τη μεγάλη προσδοκία. Μας βοηθούν σημαντικά στη λειτουργία των σχολείων. Εάν μία συγκεκριμένη μέρα βρούμε 30-40 θετικά περιστατικά, γιατί τέτοιοι είναι οι αριθμοί που έχουμε στο σύνολο των σχολείων, έχουμε ένα μεγάλο όφελος. Με τον εντοπισμό αποφεύγουμε να πάνε στο σχολείο αυτοί οι μαθητές και μαθήτριες και να μεταδώσουν τον ιό. Είναι πολύ ευεργετική η αξιοποίηση των rapid tests παρά το γεγονός ότι δεν είναι ευχάριστη η διαδικασία.

Εκ των ων ουκ άνευ η τήρηση μέτρων

Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι συμβασιούχος εκπαιδευτικός δεν δέχτηκε να κάνει rapid test. Αν αφήσουμε εκτός τη συγκεκριμένη περίπτωση, ποια είναι η εικόνα που έχετε από το εκπαιδευτικό και άλλο προσωπικό των σχολείων;

Έχουμε 12.000 εκπαιδευτικούς. Συνεργαζόμαστε, παρά τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν σε απόψεις κ.λπ. και αυτοί οι άνθρωποι έχουν στελεχώσει τα σχολεία πάρα πολύ καλά. Και όχι μόνο οι εκπαιδευτικοί, αλλά και άλλοι εργαζόμενοι στα σχολεία, όπως π.χ. οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για την καθαριότητα. Όλοι πραγματικά κάνουν αγώνα, γιατί δουλεύουν διπλάσια και τριπλάσια. Μάλιστα, οι εκπαιδευτικοί παίζουν πολλαπλούς ρόλους. Στην κατάσταση της πανδημίας βγαίνουν προς τα έξω και άλλα πράγματα. Εντείνονται οι ανισότητες, χειροτερεύουν κοινωνικά προβλήματα. Όλες αυτές τις συνέπειες της πανδημίας τις αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί και μπορώ να σας πω ότι ορισμένοι κάνουν και κατάθεση ψυχής. Για παράδειγμα, μια δασκάλα μου εξηγούσε ότι κάθισε να ενημερώσει μητέρα, η οποία ποτέ στη ζωή της δεν είχε email, ότι έπρεπε να κάνει διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ότι πρέπει να κατεβάσει μια εφαρμογή στο τηλέφωνο για να επικοινωνούν. Όλα αυτά είναι αφανείς εργασίες που γίνονται. Δεν θέλω να διαφημίσω τους εκπαιδευτικούς, αλλά πρέπει να αναγνωρίζουμε την προσπάθεια που γίνεται και βεβαίως είμαστε ευγνώμονες, διότι σαν σύνολο τα καταφέραμε και λειτουργούμε, αναλόγως, καλά.

Κάθε σπίτι και tablet

Η τηλεκπαίδευση είχε και πρακτικά ζητήματα, γιατί η κάθε οικογένεια δεν διέθετε και ένα ηλεκτρονικό μέσο για το κάθε μέλος της. Έχετε κάνει κάποια έρευνα η οποία να δείχνει το ποσοστό των μαθητών που έμειναν εκτός;

Από πέρσι είχε γίνει αυτή η διερεύνηση. Από τις πρώτες μέρες στο ΥΠΠΑΝ διαθέταμε στατιστικά στοιχεία που δεν είχε ούτε η Στατιστική Υπηρεσία (όχι με επαγγελματικό τρόπο βεβαίως, αλλά μέσω των σχολείων και των εκπαιδευτικών). Αναπτύξαμε λοιπόν ένα σύστημα που πληροφορηθήκαμε πόσα σπίτια δεν είχαν σύνδεση στο διαδίκτυο, πόσα σπίτια δεν είχαν ούτε ένα ηλεκτρονικό μέσο. Θέλαμε να καλύψουμε πρώτα αυτούς και διαθέσαμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό από συσκευές και περίπου 12% του μαθητικού πληθυσμού πήραν δωρεάν tablets. Είναι πολύ μεγάλη η προσπάθεια, δεδομένων των συνθηκών. Δεν ξέρω άλλη χώρα που ένα τέτοιο ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού να το έχει καλύψει το κράτος.

Δεν μπόρεσαν όμως να καλυφθούν όλες οι ανάγκες, χωρίς αυτό να αποτελεί μομφή για το υπουργείο που βρέθηκε μπροστά σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση.

Δεν τους καλύψαμε όλους, με την έννοια ότι δώσαμε tablets μόνο στα παιδιά που δεν είχαν καμία συσκευή στο σπίτι. Υπενθυμίζω ότι στην αρχή ξεκινήσαμε εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα λύκεια. Όταν περάσαμε στα δημοτικά προέκυψαν τα προβλήματα, καθώς στο ίδιο νοικοκυριό υπήρχαν δύο και τρία παιδιά. Η πρώτη μέριμνά μας ήταν η εφαρμογή των μέτρων έκτακτης ανάγκης από πέρυσι, όταν περιοδολογήσαμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δηλαδή βάλαμε χρονικές ζώνες. Το γυμνάσιο για παράδειγμα λειτουργούσε μέχρι συγκεκριμένη ώρα, το δημοτικό άλλη και το λύκειο άλλη. Αυτό προκάλεσε βέβαια περιορισμούς και είχαμε και αντιδράσεις. Ήταν ωστόσο απαραίτητο για να μην στερήσουμε την εκπαίδευση από κάποια παιδιά, καθώς μπορεί να ήταν τρία αδέρφια στο ίδιο νοικοκυριό, ενώ ταυτόχρονα και οι γονείς μπορεί να είχαν ανάγκη την ηλεκτρονική συσκευή για τη δουλειά τους. Όσο μπορούσαμε βοηθήσαμε τα νοικοκυριά και βεβαίως και στη φετινή σχολική χρονιά χωρίστηκε η εξ αποστάσεως διδασκαλία σε ζώνες. Τα δημοτικά λειτουργούσαν από τις 8:00 μέχρι τις 10:30, και μετά η μέση εκπαίδευση από τις 11:00 μέχρι τις 13:00. Μάλιστα, στο ενδιάμεσο, το υπουργείο έδωσε και πάλι δωρεάν εκεί όπου υπήρχε η ανάγκη και σύνδεση στο διαδίκτυο. Την προηγούμενη σχολική χρονιά έγινε κανονική σύνδεση για 3 μήνες στα σπίτια γιατί η περίοδος ήταν γνωστή από την αρχή (από τον Μάρτιο). Φέτος που υπήρχαν σκαμπανεβάσματα, ανοίγαμε-κλείναμε, λήφθηκαν τα περιοριστικά μέτρα σε Πάφο και Λεμεσό για 15 ημέρες, χρησιμοποιήσαμε άλλη τεχνολογία, αυτή των έτοιμων πακέτων διαδικτύου, όπου τα σχολεία προμήθευσαν αυτούς που είχαν ανάγκη. Ό, τι μπορούσαμε κάναμε.

Τα παρεμφερή «οφέλη» της πανδημίας

Υποδομή υπήρχε στα σχολεία για να αντέξουν το σύστημα της τηλεκπαίδευσης;

Στα σχολεία δεν προβλεπόταν και δεν υπήρχε. Είναι όμως ένα απ’ τα παρεμφερή «οφέλη» της πανδημίας το γεγονός ότι έχουμε κάνει άλματα. Ήδη έχουμε εξοπλίσει τα σχολεία, ενώ εντός των ημερών θα είμαστε και στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι αυτό που περιμέναμε από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς -τον Δεκέμβριο και είχαμε συνεχείς αναβολές- θα έχουμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό πρόσθετων υπολογιστών στα σχολεία, με τους οποίους και θα αντικαταστήσουμε κάποιους, οι οποίοι είναι παλαιότερης τεχνολογίας και θα συμπληρώσουμε σχολικά και τάξεις που δεν έχουν. Άρα λοιπόν με το τέλος της σχολικής χρονιάς το σχολείο θα είναι πολύ περισσότερο εξοπλισμένο απ’ ό,τι ήταν ποτέ.

Για τι αριθμούς μιλάμε;

Να σας πω ότι σύντομα θα ανακοινωθούν προσφορές για ένα μεγαλύτερο σχέδιο (το πρώτο σχέδιο και αυτό που εφαρμόζουμε τώρα είναι για 4.000 συσκευές) για δημιουργία 6.000 ψηφιακών αιθουσών. Το έργο αυτό κοστολογείται 11,4 εκατομμύρια ευρώ. Το κονδύλι έχει εγκριθεί από τον Αύγουστο από το Υπουργικό Συμβούλιο. Πρόκειται για ένα σχέδιο που τρέχουμε μαζί με το Υφυπουργείο Καινοτομίας και Έρευνας, το οποίο θα συνεχίσει τους επόμενους μήνες και τα επόμενα χρόνια. Στο μεταξύ, θα έχουμε εξοπλίσει τα σχολεία. Και βέβαια δεν είναι μόνο μηχανές.

Η μάχη των εκπαιδευτικών

Χρειάστηκαν εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι ενδεχομένως δεν είχαν κάποια σχέση με αυτά τα θέματα;

Βεβαίως. Το μεγαλύτερο σύστημα είναι η παιδαγωγική προσέγγιση. Πρώτον, είναι η βασική γνώση των εκπαιδευτικών να λειτουργήσουν, γιατί δεν ήταν υποχρεωμένοι όλοι να είναι γνώστες και δεν προβλεπόταν. Είδαμε πραγματικά αξιοθαύμαστες προσπάθειες. Είδαμε ανθρώπους οι οποίοι ποτέ στη ζωή τους δεν είχαν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για διδασκαλία σε αυτόν τον βαθμό να καταβάλλουν πρωτοφανείς προσπάθειες και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες που προέκυψαν. Έγινε επιμόρφωση χιλιάδων εκπαιδευτικών μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Πρώτα είχαμε επιμορφώσει αυτούς που λειτούργησαν ως πυρήνες στα σχολεία, δηλαδή τους εκπαιδευτικούς με ειδίκευση στην πληροφορική, οι οποίοι και βοήθησαν στη συνέχεια συναδέλφους τους. Έχουμε περάσει στο δεύτερο στάδιο, που είναι η ανάπτυξη των παιδαγωγικών μεθόδων διότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι απλή διάλεξη. Υπάρχουν παιδαγωγικές προσεγγίσεις τις οποίες σιγά-σιγά κερδίζουμε και εδώ είναι ένα μεγάλο όφελος. Παράλληλα, πραγματοποιούνται και επιμορφώσεις για διάφορες ξεχωριστές θεματικές (άλλη για μαθηματικά, άλλη για γλώσσα κ.λπ.). Έχω μιλήσει με τους εκπαιδευτικούς και πάρα πολλοί απ’ αυτούς είναι συνεπαρμένοι που μπορούν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία.

Ψηφιακή εκπαιδευτική υποδομή

Παρά τις αντιξοότητες, θεωρείτε ότι πρόκειται για «προίκα» που θα μείνει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα;

Η ψηφιακή διδασκαλία δεν είναι ένας διακόπτης που θα τον κλείσουμε όταν με το καλό ελέγξουμε την πανδημία. Τουναντίον, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί και να ενσωματωθεί στην κανονική λειτουργία του σχολείου, όχι για να κάνουμε εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά για να εμπλουτίσουμε την κανονική εκπαίδευση.

Δημιουργείται ψηφιακή βιβλιοθήκη;

Κατ' αρχάς ήταν ευτύχημα ότι απ’ την πρώτη μέρα, σε συνεργασία με την συνάδελφο υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας κ. Νίκη Κεραμέως, είχαμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε το υλικό που υπήρχε ήδη σε ψηφιακή τράπεζα στο Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας. Διέθετε μια σημαντική τράπεζα την οποία και χρησιμοποιήσαμε. Στο ενδιάμεσο, έχουμε αναπτύξει και εμείς μια δική μας τράπεζα ψηφιακού υλικού και στο κανάλι του ΥΠΠΑΝ στο YouTube έχουμε άφθονο υλικό.

 

[caption id="attachment_599116" align="alignnone" width="735"]Φωτογραφίες: Χρίστος Θεοδωρίδης. Φωτογραφίες: Χρίστος Θεοδωρίδης.[/caption]

 

Προαιρετικό e-σχολείο

Διαβλέπετε νέες δυνατότητες στην εκπαίδευση μέσω της ανάπτυξης των ηλεκτρονικών δυνατοτήτων;

Βεβαίως. Υπάρχει κάτι το οποίο θα το εξαγγείλουμε σε λίγες ημέρες. Από την προηγούμενη σχολική χρονιά επιδιώκω να γίνει ένα πρόσθετο ψηφιακό σχολείο που θα λειτουργεί πέραν του ωρολογίου προγράμματος και πέραν των ωρών λειτουργίας των σχολείων, στο οποίο θα προσθέσουμε μια σειρά από ωφέλιμες κοινωνικές γνώσεις και μαθήματα ατομικής βελτίωσης για πράγματα για τα οποία η κοινωνία ζητάει απ’ το σχολείο αλλά δεν υπάρχει χρόνος να γίνουν. Για παράδειγμα, οδική ασφάλεια, κυβερνοασφάλεια / ασφαλής χρήση διαδικτύου, επαγγελματικός προσανατολισμός, ενημέρωση για σπουδές, το πέρασμα από το γυμνάσιο στο λύκειο, εξαρτησιογόνες ουσίες, περιβαλλοντολογική εκπαίδευση κ.λπ. Είναι κάτι το οποίο θα το λειτουργήσουμε σε συστηματική και μόνιμη βάση. Τα προγράμματα αυτά αρχικά θα είναι προαιρετικά, αλλά στη συνέχεια ευελπιστώ ότι θα δώσουμε κίνητρα να το παρακολουθούν περισσότερα παιδιά.

«Θύμα» πανδημίας και τετραμήνων

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, δεν είστε και ο πιο δημοφιλής υπουργός. Τι πιστεύετε ότι φταίει; Έχετε κάνει λάθη;

Από την πρώτη μέρα που βρέθηκα στο υπουργείο υπήρχαν αντιδράσεις. Κάποιοι εξακολουθούν ένα είδος «σταυροφορίας» εναντίον των τετραμήνων. Μα τα τετράμηνα ούτε δική μου απόφαση είναι ούτε εγώ τα επέβαλα. Είναι ψηφισμένα από τη Βουλή. Γίνεται μια συστηματική αντιπολίτευση για πολιτικούς λόγους και βεβαίως δημιουργείται η εικόνα αναταραχής στο ΥΠΠΑΝ. Καμία αναταραχή δεν υπήρχε, αλλά όταν κάποιοι τρία χρόνια μετά απ’ όταν έχουν εγκριθεί οι εξετάσεις τετραμήνων και η αξιολόγηση διοργανώνουν δημοψήφισμα στα σχολεία, είναι φυσικό και οι γονείς να ανησυχούν.

Φταίνε μόνο οι αντιδράσεις για τα τετράμηνα;

Από την πρώτη περίοδο που βρέθηκα στο υπουργείο προέκυψε η πανδημία. Φυσικά ούτε οι εκπαιδευτικοί ήταν ευχαριστημένοι από τα μέτρα τα οποία έπρεπε να ληφθούν, ούτε οι γονείς ήταν ευχαριστημένοι από το γεγονός ότι τα σχολεία διέκοψαν την παρουσία μαθητών με φυσική παρουσία. Είχαμε συνεχώς μια κατάσταση δυσαρέσκειας. Όσον αφορά την εκπαιδευτική πολιτική, δεν έχω κανέναν ενδοιασμό να πω ότι προσωπικά είμαι πολύ ικανοποιημένος από το δημόσιο σχολείο. Το υπογραμμίζω αυτό. Μιλάω για το δημόσιο σχολείο, διότι δυστυχώς στην κοινωνία μας υπάρχουν τάσεις εναντίον του δημόσιου σχολείου. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι χωρίς να γνωρίζουν, υποβιβάζουν, υποτιμούν και αδικούν το δημόσιο σχολείο, το οποίο έδειξε αντανακλαστικά.

Το δημόσιο σχολείο είναι σχολείο όλων μας

Αναφέρεστε στα αντανακλαστικά προσαρμογής στις συνθήκες της πανδημίας;

Κυριολεκτικά μέσα σε μερικές μέρες ή εβδομάδες χρησιμοποιούσαμε την ψηφιακή τεχνολογία. Το ΥΠΠΑΝ είχε άδειες για να χρησιμοποιήσει αυτά τα ψηφιακά μέσα εδώ και κάτι χρόνια. Τώρα έγινε. Τώρα τα σχολεία λειτουργούν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όταν τον Μάρτιο του 2020 είπαμε σε δύο λύκεια -στο Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και στο Λύκειο Κύκκου- εδώ στη Λευκωσία να κάνουμε υποδειγματική εξ αποστάσεως διδασκαλία και να δούμε αν γίνεται, θυμάμαι ότι ήταν αντικείμενο ειρωνείας, αμφισβητήσεων και οι περισσότεροι δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Το κάναμε. Κέρδισε η Κύπρος την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Βέβαια όταν κάποιοι διαμαρτύρονται και λένε «τα σχολεία δεν έχουν εξοπλισμό», να πούμε πως τα σχολεία αυτά δεν είναι δικά μου. Εγώ είμαι στο ΥΠΠΑΝ από τον Δεκέμβριο του 2019. Αυτά είναι τα σχολεία μας. Είτε είχαν, είτε δεν είχαν κομπιούτερ ήταν τα δικά μας σχολεία, είτε είχαν, είτε δεν είχαν γνώσεις οι εκπαιδευτικοί στην πληροφορική, είτε είχαν είτε δεν είχαν τους χώρους για να φιλοξενήσουν μαθητές εξ αποστάσεως, αυτά είναι τα σχολεία μας. Αυτοί που διαμαρτύρονται πρέπει να θυμούνται ότι αυτά είναι τα σχολεία τους. Έγιναν εδώ και δεκαετίες, όχι από αυτήν την κυβέρνηση, απ' όλες τις κυβερνήσεις. Δεν τα υποτιμώ. Συγκρίνοντας και με άλλες χώρες, αναλόγως πολύ καλά σχολεία έχουμε και συνεχίζουμε να φτιάχνουμε. Το σχολείο που πήγαμε και είδαμε προχθές στη Λάρνακα, το Δημοτικό Αγίου Λαζάρου, είναι ένα κόσμημα, το σχολείο στην Αθηένου που πήγαμε να δείξουμε τα φωτοβολταϊκά που έχουμε εγκαταστήσει είναι ένα υπέροχο κτήριο, όπως πρέπει να είναι τα σχολεία. Αυτά είναι τα σχολεία που φτιάχνει η κυβέρνησή μας, δεν τα φτιάχνω εγώ, αλλά γίνονται επί της υπουργίας μου. Και επί υπουργίας μου υλοποιείται το σχέδιο του εξοπλισμού των σχολείων με κομπιούτερ.

Βεβαίως δεν είναι μόνο τα κομπιούτερ και η ηλεκτρονική υποδομή.

Ξεκινήσαμε και θα εγκατασταθούν σε 400 σχολικά κτήρια φωτοβολταϊκά. Ήδη υπάρχουν 100 σχολεία στα οποία έχουν ήδη εγκατασταθεί. Γίνονται μεγάλες αλλαγές, ολοκληρώνεται η διαδικασία αξιολόγησης και με τις εξετάσεις τετραμήνων (τώρα η α' & β' λυκείου, και του χρόνου θα κάνει και η γ'). Όταν θα κάνει θα συζητήσουμε ξανά τι γίνεται με τη μετάβαση στα πανεπιστήμια. Εγώ εδώ πέρα είμαι για να συνεχίσω τις μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης.

Στο β’ μέρος της συνέντευξης του Πρ. Προδρόμου αύριο Δευτέρα στον «Π»


  • Πώς θα εξεταστούν οι τελειόφοιτοι της γ' λυκείου με έξαρση κρουσμάτων;

  • Υπάρχει ανάγκη παράτασης της σχολικής χρονιάς;

  • Πώς θα αναπληρωθεί ο χαμένος διδακτικός χρόνος;

  • Τα τετράμηνα, η ύλη και οι εξετάσεις στα λύκεια




ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play