Σε ένα νέο γύρο αντιπαράθεσης επιδίδονται Κυπριακή Δημοκρατία και κινεζική κοινοπραξία, CMC, που ανέλαβε την κατασκευή του τερματικού στο Βασιλικό.
Η κινεζική κοινοπραξία κατηγορεί την Κυπριακή Δημοκρατία και την ΕΤΥΦΑ για καθυστέρηση στην παραλαβή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). Πρόκειται για το πλοίο «Προμηθέας» που παραμένει αγκυροβολημένο σε λιμάνι της Κίνας, με την κινεζική κοινοπραξία να εκφράζει τη θέση ότι το πλοίο είναι έτοιμο από τα μέσα Ιανουαρίου, ενώ έχει εκδοθεί δήλωση ετοιμότητας για παράδοση του πλοίου.
Σημειώνει ότι, στις 14 Μαρτίου επιβεβαίωσε δημόσια ότι η ΕΤΥΦΑ δεν είχε παραλάβει το σκάφος «ΕΤΥFΑ Προμηθέας», «παρά το γεγονός ότι το πλοίο ήταν έτοιμο από τα μέσα Ιανουαρίου 2024».
Επιπρόσθετα, η CMC επιβεβαιώνει ότι δεν έχει γίνει καμία ενέργεια από την πλευρά της ΕΤΥΦΑ για την παράδοση και την έναρξη χρήσης «αυτού του κρίσιμου εθνικού περιουσιακού στοιχείου που ανήκει στην Κυπριακή Δημοκρατία».
«Εξαιρετικά περίεργο»
Μάλιστα, η κοινοπραξία χαρακτηρίζει «εξαιρετικά περίεργο» το γεγονός ότι η ΕΤΥΦΑ ως νόμιμος ιδιοκτήτης του FSRU δεν το βάζει σε λειτουργία, προσθέτοντας ότι ακόμη και πριν να είναι έτοιμα τα χερσαία έργα και οι λιμενοβραχίονες στο Βασιλικό, η ΕΤΥΦΑ θα μπορούσε να κερδίσει χρήματα θέτοντας το πλοίο σε εμπορική λειτουργία στην παγκόσμια αγορά ενέργειας, είτε ως Μεταφορέας LNG, είτε ως FSRU για άλλο έργο.
«Η ΕΤΥΦΑ τα γνωρίζει όλα αυτά, αλλά για λόγους πιο γνωστούς στην ΕΤΥΦΑ δεν έχει κάνει τίποτα», αναφέρεται στην ανακοίνωση της κοινοπραξίας.
Υποστηρίζει ακόμη, μεταξύ άλλων, ότι «φαίνεται ότι η ΕΤΥΦΑ αναζητά πλέον λόγους για να μην αποδεχτεί την παράδοση ενός πλοίου που βρίσκεται σε αναμονή για παράδοση και μπορεί να είναι έτοιμο για επιχειρήσεις με λίγη προσπάθεια από την πλευρά της ΕΤΥΦΑ».
Η CMC αναφέρει ότι το πλοίο είναι «αξιόπλοο» και ότι πραγματοποίησε πάνω από 2.000 ναυτικά μίλια δοκιμών θαλάσσης και φυσικού αερίου σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες του κόσμου υπό την επίβλεψη των Lloyds Register, Schulte Marine Concept, Wilhelmsen Technical Vessel Managers, της COSCO και αντιπροσώπων της ΕΤΥΦΑ πριν από περισσότερους από οκτώ μήνες.
Στις 16 Ιανουαρίου 2024, προστίθεται, η Lloyds Register εξέδωσε μια Δήλωση Ετοιμότητας για παράδοση υπέρ του πλοίου, η οποία κοινοποιήθηκε επίσημα στην ΕΤΥΦΑ, σημειώνοντας πως η ΕΤΥΦΑ δεν παρευρέθηκε ούτε στην τελετή παράδοσης στο ναυπηγείο στην Κίνα τον Ιανουάριο του 2024.
Σύμφωνα με το Lloyd’s Register, αναφέρεται στην ανακοίνωση της κοινοπραξίας, δεν υπάρχουν εκκρεμή κατασκευαστικά έργα που να εμποδίζουν το ««ΕΤΥFΑ Προμηθέας» να ταξιδέψει στην Κύπρο. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένα βήματα τεκμηρίωσης που μόνο η ΕΤΥΦΑ μπορεί να κάνει ως νόμιμος ιδιοκτήτης του σκάφους, σημειώνει, προσθέτοντας πως, παρά τα επανειλημμένα αιτήματα της CMC να προχωρήσει η παράδοση του πλοίου, αυτό παραμένει στη Σαγκάη, με την ΕΤΥΦΑ «να μην το αποδέχεται».
Η CMC υποστηρίζει παράλληλα ότι προσπαθεί να συνεργαστεί με την ΕΤΥΦΑ για διάφορα υλικοτεχνικά και όχι συμβατικά θέματα για περισσότερο από έναν χρόνο, σχετικά με την ολοκλήρωση και τον απόπλου του πλοίου στην Κύπρο ή όπου η ΕΤΥΦΑ επιθυμεί να στείλει το πλοίο. «Η ΕΤΥΦΑ επέλεξε να αγνοήσει όλα τα αιτήματα» που σχετίζονται με τις διαδικασίες παράδοσης του πλοίου, αναφέρει η κοινοπραξία, προσθέτοντας πως, ο χρόνος άφιξης του πλοίου στην Κύπρο βρίσκεται στα χέρια της ΕΤΥΦΑ και η CMC δεν μπορεί να ευθύνεται.
«Κατάπληξη»
Σηκώνοντας το γάντι, η Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) απαντά ότι ανάγνωσε «με κατάπληξη» την ανακοίνωση της Κινεζικής Κρατικής Εταιρείας που ηγείται της κοινοπραξίας που ανέλαβε την κατασκευή και λειτουργία του Τερματικού Φυσικού Αερίου στο Βασιλικό.
Η ΕΤΥΦΑ, προσθέτει, ότι σεβόμενη τις σχετικές πρόνοιες εμπιστευτικότητας που τη δεσμεύουν, δεν θα ακολουθήσει την κινεζική κοινοπραξία «στην ατυχή και απέλπιδα προσπάθειά της να παραπλανήσει την κοινή γνώμη περί των σχετικών γεγονότων. Θα αρκεστούμε απλώς να απορρίψουμε απερίφραστα τους ισχυρισμούς της κινεζικής κοινοπραξίας ως παντελώς αναληθείς». Την ίδια ώρα, η ΕΤΥΦΑ διαβεβαιώνει πως λαμβάνει όλα τα μέτρα που της επιτρέπει η κυπριακή και ευρωπαϊκή νομοθεσία ενώπιον της αρμόδιας δικαιοδοτικής αρχής.
«Αναλήθειες»
Με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο απορρίπτει τις κατηγορίες εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας και της ΕΤΥΦΑ, και πηγή από το Υπουργείο Ενέργειας που μίλησε στον "Π". Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο υπουργός Ενέργειας συμμετείχε το προηγούμενο διάστημα σε τηλεδιάσκεψη μαζί με την ΕΤΥΦΑ, την κινεζική κοινοπραξία και τον νηογνώμονα (ο οποίος εργοδοτείται από την κοινοπραξία) και η απάντηση που έλαβε ο υπουργός από τον νηογνώμονα ήταν, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, ότι το πλοίο δεν είναι έτοιμο.
Πηγή από το Υπουργείο Ενέργειας επιβεβαίωσε στον «Π» ότι η κοινοπραξία απέστειλε σειρά επιστολών στον υπουργό. Η ίδια πηγή θεωρεί ότι η κινεζική κοινοπραξία πιέζει την κυπριακή πλευρά να παραλάβει το πλοίο χωρίς να είναι έτοιμο, διότι ενδεχομένως θέλει να ξεφορτωθεί το οικονομικό βάρος που επωμίζεται όσο το πλοίο παραμένει αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Κίνας. Χαρακτήρισε παράλληλα «αναληθείς» τις αναφορές της κοινοπραξίας ότι το πλοίο ήταν έτοιμο από τον Ιανουάριο, αφού η τηλεδιάσκεψη, στο πλαίσιο της οποίας ο νηογνώμονας ξεκαθάρισε ότι το πλοίο δεν είναι έτοιμο, έγινε αργότερα.
Η πιστοποίηση η οποία χρειάζεται προκειμένου το πλοίο να παραληφθεί από την ΕΤΥΦΑ και την κυπριακή πλευρά αφορά τη λειτουργία και χρήση του ως πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), και όχι πιστοποίηση ως πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), η οποία θα ολοκληρωθεί όταν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Κύπρο και συνδεθεί με τις χερσαίες υποδομές του τερματικού.
Έκπληκτο με την ανακοίνωση της κοινοπραξίας, εμφανίζεται και το Υπουργείο Ενέργειας, με αρμόδια πηγή να εκφράζει τη θέση ότι η σιωπή της κυπριακής πλευράς δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως αδυναμία.