Ανοίξανε τα σχολεία και οι μαθητές έχουν να παίρνουν γνώση, παιδεία, δείκτες, μπήκτες κ.λπ. Θα πρέπει να μάθουν να γράφουν τα γράμματα σωστά, τις λέξεις ορθογραφημένες, να κάνουν τον σταυρό τους σωστά, να ντύνονται με γκρίζο παντελόνι, να βάζουν μπλουζάκι μαύρο, άσπρο κ.λπ. Να έχουν τα σωστά τετράδια, τα σωστά μολύβια, στυλά, το ντοσιέ με τις σημειώσεις κ.λπ. Και στα διαγωνίσματα να είναι διαβασμένοι και κάθε ενότητα να είναι καλυμμένη σωστά από τον δάσκαλο τους. Να τους έχει πει κάθε μικρή λεπτομέρεια που θα μπορούσε να μπει στο διαγώνισμα ή στις εξετάσεις.
Βέβαια… έτσι θα γίνουν σωστοί άνθρωποι που έλεγαν οι πρωτινοί… Να μάθεις γράμματα να γίνεις σωστός άνθρωπος… Μα μείναμε στα γράμματα και στις σημειώσεις τις απαραίτητες για τον βαθμό και τις εξετάσεις και αφήσαμε τον σωστό άνθρωπο στο έλεος των καιρών… και το θεριό μεγάλωσε, δεν μας ενδιαφέρει ο γείτονας, δεν μας ενδιαφέρει αν ξέφυγε από ένα καθεστώς, από εμφύλιο, από φτώχεια ή πείνα και ήρθε στην πατρίδα μας γιατί την είδε σαν σανίδα σωτηρίας. Δεν μας ενδιαφέρει αν ο Φαρούκ ή ο Άχμετ αν τώρα συνεισφέρει και προσφέρει στην κοινωνία μας, αν είναι ο ηλεκτρολόγος, ο υδραυλικός, ο εργολάβος, ο κτίστης κ.λπ. Αν είναι ο ντελιβεράς που τρέχει στους δρόμους (παρεμπιπτόντως με αδημονία περιμένουν τα κορίτσια μου την πίτσα, γιατί άραγε να αργεί;…) και γίνεται στόχος κλοπών, αν είναι ο Σύρος ο βρόμικος ο οικοδόμος με το παλιό αυτοκίνητο, δεν τον θέλουμε, να πάει πίσω στη χώρα του. Η «σαβούρα» έξω…
Και γίναμε θεριό σκοτεινό και ξεχυθήκαμε στους δρόμους και σπάγαμε και ρημάζαμε αυτούς που ήρθαν να μας πάρουν τάχα τις ζωές μας. Και το σχολείο αύριο στην ενότητα ρατσισμός θα δώσει τους απαραίτητους δείκτες για την αποδοχή και την ένταξη και τα παιδιά θα γράψουν ωραίες εκθέσεις και ειδικά στην έκθεση της πρεσβείας θα γράψουν για τον ξένιο Δία και την αγάπη των Ελλήνων για την ανθρωπότητα.
Και έτσι απλά το αλλοτριωμένο πρόσωπο της κοινωνίας πλαστικοποιείται και φαίνεται ανθρώπινο, οι σχετικοί δείκτες επ’ αυτού έχουν καλυφθεί, δείκτες για την ηθική, την ανθρωπιά, τον σεβασμό, την κατανόηση δεν υπάρχουν, ο Αντώνης από την Κρήτη έπεσε στη θάλασσα και πέθανε όταν τον έσπρωξε ο ύπαρχος. Το πλοίο έπρεπε να φύγει στην ώρα του, η «σαβούρα» έξω…
Τα ίδια και στο σχολείο. Η ύλη πρέπει να καλυφθεί, οι δείκτες πρέπει να αναλυθούν. Χρόνος για αδιέξοδες συζητήσεις για την ηθική, για το καλό και το κακό, τους τίμιους και τους άτιμους, το σωστό και το λάθος δεν υπάρχει. Η «σαβούρα» έξω…