Η χρήση γυαλιών ηλίου κατά την οδήγηση ενδέχεται να αυξήσει τις πιθανότητες ατυχήματος, ιδίως όταν δεν υπάρχει πραγματικός λόγος να τα φοράμε.
Στην Κύπρο, όπου επικρατεί ηλιοφάνεια σχεδόν 300 ημέρες τον χρόνο, το να φορά κανείς γυαλιά ηλίου ακόμη και τον χειμώνα έχει σχεδόν ταυτιστεί με την καθημερινότητά μας. Από την προστασία των ματιών μέχρι το προσωπικό στιλ, το δημοφιλές αξεσουάρ έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της εμφάνισής μας, ακόμη και όταν καθόμαστε πίσω από το τιμόνι.
Μπορεί τα γυαλιά ηλίου να προστατεύουν τα μάτια από την ηλιακή ακτινοβολία, με τη βασική τους αποστολή να είναι η μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης παθήσεων όπως ο καταρράκτης ή η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, όμως όταν τα φοράμε χωρίς πραγματική ανάγκη, όπως σε συνθήκες συννεφιάς ή σκιερού φωτισμού, αντί να μας ωφελούν, ενδέχεται να μας βάζουν σε κίνδυνο χωρίς καν να το αντιλαμβανόμαστε.
Ο μη αποχωρισμός αυτού του δημοφιλούς αξεσουάρ κρατά τις κόρες των ματιών μας διεσταλμένες για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτό εκθέτει ολόκληρο το οπτικό μας σύστημα σε λιγότερο φως και μπορεί να μειώσει την ικανότητα του αμφιβληστροειδούς να προσαρμόζεται γρήγορα σε συνθήκες πιο έντονου φωτισμού.
Επιπλέον, μελέτη της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ιατρικής των ΗΠΑ αναφέρει ότι η μειωμένη έκθεση στο φως μπορεί να προκαλέσει κόπωση στα μάτια και τελικά να οδηγήσει σε υπνηλία, κάτι εξαιρετικά επικίνδυνο όταν κάποιος βρίσκεται πίσω από το τιμόνι.
Ενδεικτικά των κινδύνων που συνδέονται με την υπνηλία κατά την οδήγηση είναι τα αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου για το 2023. Όσον αφορά στην υπνηλία κατά τη διάρκεια οδήγησης, το 26% των Ελλήνων οδηγών έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι, ενώ 2 στους 10 οδηγούς έχει εμπλακεί, ή παραλίγο να εμπλακεί, σε ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
Μην ξεχνάμε ότι η υπνηλία μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια αυτοσυγκέντρωσης και μείωση των αντανακλαστικών. Ακόμη και αν χάσουμε τη συγκέντρωσή μας για μόλις μερικά δέκατα του δευτερολέπτου, θα έχουμε διανύσει αρκετά μέτρα με το όχημά μας, οπότε ο κίνδυνος ατυχήματος είναι ιδιαίτερα μεγάλος.
Πηγή: carandmotor.gr