Μάλιστα, οι νέοι ενήλικες είναι εξίσου -αν όχι περισσότερο- πιθανό να ασπάζονται τέτοιες ιδέες σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους, σε αντίθεση με την παραδοσιακή πίστη στον Θεό, που παραμένει ισχυρή στις πιο μεγάλες ηλικίες.
Πιο πρόσφατα, μελέτη με επικεφαλής ομάδα από το Πανεπιστήμιο Cornell κατέληξε ότι οι νέοι Αμερικανοί εγκαταλείπουν τους παραδοσιακούς θρησκευτικούς θεσμούς, όχι υπέρ του ορθολογισμού και της κοσμικότητας, αλλά για να ακολουθήσουν την πνευματικότητα μέσα από μονοπάτια που ευθυγραμμίζονται καλύτερα με τις ατομικές τους αξίες.
Αυτός ο επαναπροσδιορισμός της θρησκείας, σημειώνουν οι ερευνητές, εντάσσεται στην ευρύτερη κοινωνική αλλαγή που προκρίνει την ατομική ολοκλήρωση και την «ανακάλυψη» του εαυτού. Αντανακλά μια εξέγερση κατά του παλαιού κόσμου και των θρησκευτικών οργανώσεων, που γίνονται συν τω χρόνω όλο και πιο γραφειοκρατικές, άκαμπτες και πολιτικές -εξελίσσονται στα «σιδερένια κλουβιά» που προέβλεψε ο κοινωνιολόγος Μαξ Βέμπερ- και συγκρούονται όλο και περισσότερο με την ανάγκη των ανθρώπων να βρουν νόημα.
Η Ελλάδα στον χάρτη της νέας θρησκευτικότητας
Μεταξύ των ευρημάτων, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάσουν εκείνα για την Ελλάδα, σε σχέση κυρίως με τη βαθιά χριστιανική της παράδοση. Η έρευνα δείχνει ότι 8 στους 10 ενήλικες (82%) -όπως και σε Ινδία (83%) και Τουρκία (81%)- πιστεύουν ότι τα ζώα φέρουν πνευματική υπόσταση ή ενσωματώνουν ενέργειες. Παράλληλα, ένα 48% θεωρεί ότι και τα ποτάμια, βουνά, δέντρα και άλλα στοιχεία της φύσης εμπεριέχουν κάποιο είδος πνευματικής υπόστασης, ενώ έξι στους δέκα (56%) πιστεύουν στη μετά θάνατον ζωή.
Σε ό,τι αφορά την οργανωμένη θρησκεία, το 32% δηλώνει πως η πίστη είναι πολύ σημαντική στη ζωή του. Περαιτέρω ανάλυση έδειξε ότι το 20% των Ελλήνων με σπουδές πέρα από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δηλώνει ότι η θρησκεία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή τους, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 36% στις ομάδες χαμηλότερου μορφωτικού επιπέδου.
Η Ελλάδα στον χάρτη της νέας πνευματικότητας
Σε θρησκευτικό επίπεδο, οι χριστιανοί και όσοι προσεύχονται τακτικά εμφανίζονται πιο δεκτικοί στην ιδέα ότι τα ξόρκια και οι κατάρες έχουν δύναμη, σε σχέση με όσους δεν δηλώνουν πίστη σε συγκεκριμένη θρησκεία (π.χ. άθεοι, αγνωστικιστές).
Χαρτομαντεία, αστρολογία, μέντιουμ και άλλες πρακτικές πρόβλεψης του μέλλοντος δεν φαίνονται ιδιαιτέρως δημοφιλείς, με
λιγότερο από το ένα τέταρτο των ενηλίκων να τις επιλέγει για να μάθει τι του επιφυλάσσει η μοίρα. Στην Ευρώπη, τα ποσοστά κυμαίνονται από 17% στην Ουγγαρία έως μόλις 4% στην Ελλάδα, στην Αμερική από 16% στο Περού έως 9% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αντιθέτως, τα μεγαλύτερα ποσοστά παρατηρούνται σε Νότια Αφρική (47%) και Ινδία (45%).
Ξόρκια, ζώδια και manifest

Δεν είναι μόνο τα ζώδια: στις μισές περίπου χώρες της έρευνα της Pew, οι νεότεροι (18–34) ήταν πιθανότερο να πιστεύουν στην πνευματικότητα των ζώων και στη μετενσάρκωση.
Ακόμη, σε αντίθεση με τις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, εγκαταλείπουν τους κόλπους της οργανωμένης θρησκείας και εισέρχονται στο σύμπαν των ταρώ, των ωροσκόπων, των ενεργειών και του manifest(ation), σκέφτονται δηλαδή έντονα κάτι που επιθυμούν, το επικαλούνται, πολύ συχνά πριν την πανσέληνο ή σε άλλες «ενεργειακές» φάσεις.
Μοιάζει με αυτό που περιέγραφε το 1971 στον πρόλογό του το «Magia Pratica», ένας cult οδηγός μαγείας που κυκλοφόρησε στη χώρα μας ως «Πρακτική Μαγεία» το 1977, σε μετάφραση Ν. Σημηριώτη: «Ζούμε, όπως από καιρό είχαν προβλέψει οι παραδοσιακές διδασκαλίες, σε μια εποχή "νέας θρησκευτικότητας”».
Ύστερα από αιώνες υλιστικού ρασιοναλισμού, ο άνθρωπος ξαναρχίζει να νιώθει «ένα μαύρο φτεροκόπημα, ένα ποδοβολητό από μορφές και οντότητες εξώτερες, στην εσχατιά του γνωστού μας σύμπαντος» (Χ. Π. Λάβκραφτ).
«Ο κόσμος έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια»
μάτια, φυλαχτά και γούρια.
«Έρωτας και χρήμα, αυτά κυρίως αναζητούν. Αλλά δεν σταματούν εκεί. Δεν έρχονται πια τόσο για τα ζώδια, η αστρολογία έχει υποχωρήσει κάπως. Τώρα ψάχνουν κάτι βαθύτερο… πιο ενεργειακό. Μιλάνε για ανώτερες δυνάμεις, για μαγικές ενέργειες, φίλτρα, ξόρκια. Ζητούν κρυστάλλους, λίθους, ατσάλι, υλικά που “κρατάνε” κάτι παραπάνω» προσθέτει.
Η κ. Ζ. περιγράφει μια νέα εποχή απελευθέρωσης: «Αρκετοί από αυτούς δεν ντρέπονται καθόλου. Έρχονται χωρίς περιστροφές, από όλες τις κοινωνικές τάξεις - ακόμα και άνθρωποι με πανεπιστημιακή μόρφωση. Κάποτε αυτά τα πράγματα τα έκρυβαν. Τώρα τα δηλώνουν ανοιχτά. Και δεν είναι μόνο οι πελάτες. Πολλοί ασχολούνται επαγγελματικά. Άνθρωποι που ανοίγουν κάρτες, δίνουν συμβουλές, κάνουν ενεργειακές θεραπείες. Έχει αυξηθεί πάρα πολύ αυτό το “ρεύμα”».
Σε έναν κόσμο που απομακρύνεται από το δόγμα και στρέφεται στο βίωμα, η πνευματικότητα των νέων μοιάζει περισσότερο με ευρύτερη μεταστροφή και όχι παροδικό φαινόμενο. Δεν αναζητούν απαντήσεις σε ιερά κείμενα αλλά σε σύμβολα, αντικείμενα, τελετές και προσωπικά νοήματα. Ίσως τελικά η νέα θρησκευτικότητα να μην είναι τόσο μια απόρριψη της πίστης, όσο μια ανακατασκευή της: πιο άμεση, βιωματική και προσωπική.