Οι νέες εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) για την ειδική εκπαίδευση δεν αίρουν τις διακρίσεις, αλλά τις παγιώνουν, αναφέρει σε ανακοίνωσή τους ο Σύνδεσμος ΔΕΠΥ Κύπρου και η "Αγκαλιά Ελπίδας".
Με αφορμή τις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνάς Μιχαηλίδου την Τετάρτη για τη «μετάβαση σε ένα πιο συμπεριληπτικό σχολείο» και τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για την Ειδική Εκπαίδευση, οι δύο σύνδεσμοι υπογραμμίζουν ότι η ενιαία εκπαίδευση δεν αποτελεί «άποψη», αλλά είναι νομική και συνταγματική υποχρέωση.
"Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει κυρώσει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, η οποία υπερισχύει της εσωτερικής νομοθεσίας σύμφωνα με το άρθρο 169.3 του Συντάγματος. Το άρθρο 24 της Σύμβασης προβλέπει την ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών, χωρίς αποκλεισμούς, σε ενιαίο και συμπεριληπτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Οποιαδήποτε συνέχιση διαχωριστικών πρακτικών (ειδικά σχολεία, μονάδες, ενισχυμένα προγράμματα χωρίς πλάνο επανένταξης) συνιστά διάκριση και παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των παιδιών με αναπηρία", σημειώνουν.
Επιπρόσθετα, αναφέρουν ότι το πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας περιλαμβάνει ρητή δέσμευση για υιοθέτηση νέας νομοθεσίας ενιαίας εκπαίδευσης. "Η επιλογή του Υπουργείου να προχωρήσει σε τροποποίηση του υφιστάμενου Νόμου του 1999, αντί σε κατάθεση νέας νομοθεσίας, συνιστά πολιτική ασυνέπεια και απόκλιση από τις διεθνείς δεσμεύσεις του κράτους", αναφέρουν.
Ακόμα, σημειώνουν ότι οι νέες εισηγήσεις διατηρούν ξεχωριστά εκπαιδευτικά πλαίσια, ενισχύουν τις εξουσίες επιτροπών (ΕΕΕΑΕ), οι οποίες δύνανται να αποφασίζουν για τη φοίτηση των παιδιών χωρίς τη συναίνεση των γονέων, καταργούν τις εκθέσεις τεκμηρίωσης των ΕΕΕΑΕ, αντικαθιστώντας τις με μη διαφανείς αποφάσεις και εισάγουν πρόνοιες για απολυτήρια διαφορετικών προδιαγραφών, ποινικοποιώντας τις εύλογες προσαρμογές στην αξιολόγηση και δημιουργώντας διακρίσεις εις βάρος μαθητών με αναπηρία.
Οι δύο σύνδεσμοι προσθέτουν ότι η αύξηση των συνοδών αντανακλά την αύξηση των διαχωριστικών πρακτικών και όχι την προώθηση της ενιαίας εκπαίδευσης. Χωρίς σαφές θεσμικό πλαίσιο, καθορισμένα προσόντα και ουσιαστική ένταξη των συνοδών στο εκπαιδευτικό σύστημα, δεν διασφαλίζεται η ποιοτική υποστήριξη των παιδιών, αναφέρουν.
Όσον αφορά την πρόταση για «παράταση φοίτησης μέχρι τα 22», οι σύνδεσμοι κάνουν λόγο για πρακτική απομόνωσης. "Η εν λόγω πρόνοια δεν συνοδεύεται από μέτρα για κοινωνική ή επαγγελματική ένταξη, ούτε για προετοιμασία για αυτόνομη διαβίωση. Πρόκειται για αναπαραγωγή του εγκλεισμού και της απομάκρυνσης από την κοινότητα", επισημαίνουν.
Τέλος, σημειώνουν ότι για τις νέες εισηγήσεις δεν έγινε διαβούλευση. Όπως αναφέρουν, ούτε η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ), ούτε άλλοι επίσημοι φορείς όπως ο Σύνδεσμος ΔΕΠΥ Κύπρου ή η «Αγκαλιά Ελπίδας» προσκλήθηκαν σε θεσμικό και ουσιαστικό διάλογο πρίν την υποβολή των εν λόγω εισηγήσεων κατά παραβίαση της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Άτομα με Αναπηρία.
Πηγή: ΚΥΠΕ