O Πρόεδρος Χριστοδουλίδης κατόπιν γνωμάτευσης του γενικού εισαγγελέα δεν υπέγραψε το νόμο που ψήφισε, προ ημέρων, η Βουλή για εγκατάσταση χρονομέτρου αντίστροφης μέτρησης σε φώτα τροχαίας που εποπτεύονται από κάμερες και τον έστειλε πίσω στη Βουλή με σκοπό την κατάργηση του. Μάλιστα, ο επίμαχος νόμος προέβλεπε όπως σε περίπτωση κατά την οποία δεν καταστεί δυνατή εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου η τοποθέτηση και λειτουργία χρονομέτρων αντίστροφης μέτρησης, θα ανασταλεί ο νόμος που διέπει τη λειτουργία των καμερών στα φώτα τροχαίας μέχρι την εγκατάσταση τους. Η αναπομπή του Προέδρου Χριστοδουλίδη θα συζητηθεί στη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Πέμπτη.
Ειδικότερα, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης ανέπεμψε το νόμο για τους ακόλουθους λόγους:
1. Επιβαρύνει το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και αυξάνει τα έξοδα του κρατικού προϋπολογισμού κατά παράβαση των διατάξεων του Άρθρου 80 του Συντάγματος. Το Άρθρο 80 του Συντάγματος προβλέπει ότι, ουδεμία πρόταση νόμου που συνεπάγεται αύξηση των εξόδων που προβλέπονται από τον κρατικό προϋπολογισμό δύναται να υποβληθεί από βουλευτή. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, η Εκτελεστική εξουσία έχει την αποκλειστική εξουσία για την ετοιμασία του κρατικού προϋπολογισμού και τον καθορισμό των δαπανών του κράτους. Για τους πιο πάνω λόγους έχει παραβιαστεί, σύμφωνα με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη και η αρχή της διάκρισης των εξουσιών.
2. Ο υπό αναπομπή νόμος δεν δύναται να εφαρμοστεί για μία σειρά τεχνικών λόγων που θα δημιουργήσουν προβλήματα στη λειτουργία των καμερών (συστήματος φωτοεπισήμανσης).
Οι τεχνικοί λόγοι
Όπως αναφέρεται στην επιστολή του Προέδρου προς τη Βουλή ότι, η εφαρμογή των συστημάτων χρονομέτρησης δεν μπορεί τεχνικά να εφαρμοστεί όπου υπάρχουν συστήματα φωτοεπισήμανσης. Οι φωτοελεγχόμενες συμβολές στην Κύπρο αναμένεται να αναβαθμιστούν σύντομα, ώστε να αλληλοεπιδρούν με βάση το μέγεθος της κυκλοφορίας, ήτοι τα «έξυπνα φώτα» τροχαίας και ως εκ τούτου τα φώτα τροχαίας δε θα έχουν προκαθορισμένη διάρκεια της ένδειξης που επιτρέπει τεχνικά την εφαρμογή χρονομέτρη. Ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση των «έξυπνων φώτων» έχει ήδη κατακυρωθεί και αν δεν ασκηθεί προσφυγή, αναμένεται ότι η σύμβαση του Έργου με τον ανάδοχο θα υπογραφεί τέλη Απριλίου / αρχές Μαΐου 2025.
Αναφέρεται, επίσης, στην επιστολή του Προέδρου προς τη Βουλή ότι, το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει προβεί σε εκτεταμένη έρευνα για τη χρήση συστημάτων με ένδειξη καταγραφής της διάρκειας του χρόνου πρασίνου - χρονόμετρου (Signal Countdown) για οχήματα στα φώτα τροχαίας, τα αποτελέσματα της οποίας συζητήθηκαν και με άλλα αρμόδια Τμήματα (Αστυνομία και Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών). Από την έρευνα διαφάνηκε ότι σε Συστήματα Διαχείρισης και Ελέγχου της Αστικής Κυκλοφορίας (UTC-Urban Traffic Control) δεν εφαρμόζεται η χρήση χρονομέτρου (Signal Countdown) λόγω μη συμβατότητας. Το στοιχείο αυτό έχει επιβεβαιωθεί με δύο εταιρείες οι οποίες είχαν υποβάλει προσφορές για τον πιο πάνω διαγωνισμό για το έργο εγκατάστασης του συστήματος UTC. Ο κυριότερος λόγος της μη συμβατότητας είναι ο τρόπος που θα λειτουργούν τα φώτα τροχαίας, που πλέον αναβαθμίζονται με το σύστημα UTC. Με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση των κυκλοφοριακών φόρτων, τα συστήματα UTC ρυθμίζουν / αυξομειώνουν αυτόματα σε πραγματικό χρόνο τον χρόνο πρασίνου (real time adaptive signal control) σε φωτοελεγχόμενες συμβολές κατά μήκος κύριων αστικών οδικών αξόνων. Δηλαδή στις συμβολές αυτές, ενώ αρχικά παρέχεται πράσινη ένδειξη του σηματοδότη για συγκεκριμένη κατεύθυνση π.χ. 30 δευτερολέπτων, όταν ο αλγόριθμος του λογισμικού του UTC εντοπίζει ότι η ζήτηση είναι μειωμένη ή αντίθετα αυξημένη, μπορεί αντίστοιχα να τροποποιήσει τον χρόνο πρασίνου σε π.χ. 13 δευτερόλεπτα ή 35, εντός της ίδιας φάσης (περιόδου). Συνεπώς, στις συμβολές με σύστημα UTC, δεν μπορεί να εγκατασταθεί το χρονόμετρο, γιατί αυτό ενώ αρχικά θα αναγράφει π.χ. 30 δευτερόλεπτα, θα μεταπηδά σε αναγραφή π.χ. 13 ή 35 δευτερόλεπτα. Σε τέτοιες περιπτώσεις το σύστημα θα είναι πολύ επικίνδυνο, γιατί θα προκαλεί σύγχυση στους οδηγούς, με κίνδυνο την πρόκληση σοβαρών οδικών συγκρούσεων, που συνήθως παρατηρούνται σε φωτοελεγχόμενες συμβολές.
Επίσης, υπάρχει και το ενδεχόμενο καταγραφής των οδηγών από το σύστημα φωτοεπισήμανσης για παράβαση του πράσινου σηματοδότη.
