Αρχίζουν σήμερα στις 9.30 το πρωί οι δημόσιες ακροάσεις της Ερευνητικής Επιτροπής για τους φονικούς αερόσακους takata. Η κατάθεση των μαρτύρων θα γίνεται στην αίθουσα ΥΠΕΡΕΙΔΗΣ του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών. Στόχος, η αποκάλυψη της αλήθειας και ο καταλογισμός ευθυνών, ποινικών και πειθαρχικών, για την εγκληματική αμέλεια που επιδείχθηκε, διαχρονικά, και που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους δυο νεαρά πρόσωπα και να τραυματιστεί σοβαρά άλλος ένας, όταν ενεπλάκησαν σε τροχαία και ενεργοποιήθηκαν οι προβληματικοί αερόσακοι takata. Τόσο για τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου Όξινου όσο και για τον θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή βρίσκονται σε εξέλιξη ποινικές έρευνες.
Ο πρώτος μάρτυρας που θα καταθέσει είναι ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κοτζιάπασιης, ο οποίος διορίστηκε από τον Υπουργό Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, ως ερευνών λειτουργός. Ο διορισμός της Ερευνητικής Επιτροπής αποτελεί συνέχεια της διοικητικής έρευνας που διενήργησε ο κ. Κοτζιάπασιης για το χάος που προκλήθηκε με τις ανακλήσεις οχημάτων που φέρουν αερόσακους takata.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», στο πόρισμα της διοικητικής έρευνας το οποίο θα κατατεθεί σήμερα ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής από τον κ. Κοτζιάπασιη αποκαλύπτεται ότι, από το 2010 και εντεύθεν δεν υπήρχε καμία κρατική εποπτεία και έλεγχος όσον αφορά τις ανακλήσεις των οχημάτων που εισάγονταν στην Κύπρο ως μεταχειρισμένα από τρίτες χώρες και κυρίως, από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη. Κοντολογίς, για τα τελευταία 14 χρόνια δεν ενημερώθηκαν ποτέ οι εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτών των μεταχειρισμένων οχημάτων για τις ανακλήσεις που αποφασίστηκαν να γίνουν όλα αυτά τα χρόνια από τις κατασκευάστριες εταιρείες και αφορούσαν ελαττωματικά και επικίνδυνα εξαρτήματα, όπως είναι οι αερόσακοι takata. Καθυστερήσεις στην ενημέρωση των πολιτών καταγράφηκαν και από αντιπροσωπείες καινούργιων οχημάτων στην Κύπρο παρόλο που είχαν απευθείας ενημέρωση από τον κατασκευαστή.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο πόρισμα της διοικητικής έρευνας αποκαλύπτεται, επίσης, ότι κατά το έτος 2010, πολίτες επικοινώνησαν με το αρμόδιο Τμήμα Οδικών Μεταφορών ζητώντας καθοδήγηση όταν ενημερώθηκαν ότι, οχήματα του ίδιου τύπου και μάρκας που χρησιμοποιούν, ανακλήθηκαν στο εξωτερικό λόγω των αερόσακων takata. Οι πολίτες δεν έλαβαν καμία απάντηση από το ΤΟΜ.
Ποιοι άλλοι θα καταθέσουν
Στη σημερινή πρώτη συνεδρία της Ερευνητικής Επιτροπής θα καταθέσουν, επίσης, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ) Σώτος Τρικωμίτης (Α.Ι.Τrikomitis Ltd) καθώς και εκπρόσωποι των αντιπροσωπειών καινούργιων οχημάτων και μέλη του ΣΕΜΗΟ, Unicars, Dickran Ouzounian (TOYOTA Cyprus) και του ομίλου Πηλακούτα.
Πόρισμα εντός τριών μηνών
Ο Πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής και πρώην Δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου, Μιχαλάκης Χριστοδούλου, και οι Επίτροποι, Μιχάλης Βορκάς, Πρόεδρος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου και Θεοδόσιος Χατζημιχαήλ, στέλεχος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, είχαν προ ημερών την πρώτη τους συνάντηση με τον γενικό εισαγγελέα (βλέπε φωτογραφία) κατά την οποία τους επεξηγήθηκαν οι όροι εντολής. Σύμφωνα με τους όρους εντολής, η Ερευνητική Επιτροπή θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της εντός τριών μηνών ή σε μεταγενέστερη ημερομηνία ως ήθελε αποφασίσει ο γενικός εισαγγελέας.