Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στη Νομική Υπηρεσία με τη συμμετοχή δικηγόρων της Δημοκρατίας και εισαγγελέων, αποφασίστηκε να μην γίνει καμία ενέργεια σε σχέση με την υπόθεση του θανάτου του 24χρονου Κυριάκου Όξινου στις 24/1/2023 από αερόσακο takata εν αναμονή του πορίσματος της Ερευνητικής Επιτροπής. Η απόφαση αυτή λήφθηκε στο ενδεχόμενο να προκύψουν νέα ή ενισχυτικά στοιχεία από το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής όσον αφορά το θέμα των ευθυνών.
Όπως έγραψε στη χθεσινή του έκδοση ο «Π», το Ποινικό Τμήμα της Νομικής Υπηρεσίας ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των μαρτυριών που περιλαμβάνονται στον αστυνομικό φάκελο σε σχέση με το θάνατο του Κυριάκου Όξινου και η χθεσινή σύσκεψη σκοπό είχε τη λήψη απόφασης ως προς τον καταλογισμό ποινικών ευθυνών. Δηλαδή, θα αποφασιζόταν κατά πόσο θα ασκηθούν ποινικές διώξεις και εάν ναι, εναντίον ποιων προσώπων, φυσικών και νομικών.
Η Ερευνητική Επιτροπή για τους φονικούς αερόσακους takata θα ολοκληρώσει τις ακροάσεις μαρτύρων την ερχόμενη Δευτέρα με την κατάθεση του διευθυντή της Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας, κ. Χάρη Ευρυπίδου. Η κλήση του συγκεκριμένου μάρτυρα αποφασίστηκε μόλις προχθές μετά τις καταθέσεις του υπουργού Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, και των πρώην υπουργών Μεταφορών Γιάννη Καρούσου και Βασιλικής Αναστασιάδου. Όπως υποστήριξαν, η Αστυνομία ουδέποτε ενημέρωσε το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας που προήδρευαν για τα δυο θανατηφόρα δυστυχήματα και τα δυο σοβαρά ατυχήματα που προκλήθηκαν από αερόσακους takata παρόλο που στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας η Αστυνομία προβαίνει σε εκτενείς αναλύσεις και ενημερώσεις ως προς τις αιτίες πρόκλησης των θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Πόρισμα σε ένα μήνα
Η Ερευνητική Επιτροπή για τους αερόσακους takata θα ολοκληρώσει το έργο της με την κατάθεση του πορίσματος της ενώπιον του Γενικού Εισαγγελέα. Σύμφωνα με το μέλος της Ερευνητικής Επιτροπής και πρόεδρο του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, Μιχάλη Βορκά, άρχισε ήδη η σύνταξη του πορίσματος και εκτίμησε ότι, θα είναι έτοιμο περί τα τέλη Ιουνίου ή αρχές Ιουλίου.
Στη συνέχεια, το πόρισμα θα τεθεί κάτω από το μικροσκόπιο της Νομικής Υπηρεσίας για να διαπιστωθεί κατά πόσο διαπράχθηκαν ποινικά ή και πειθαρχικά αδικήματα. Κρίνοντας από τις μαρτυρίες που ακούστηκαν, πέραν από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών ενδεχομένως να προκύπτουν ευθύνες και στο Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών καθώς οι προϊστάμενοι του Τμήματος, από το 2017 και εντεύθεν, δεν ενημέρωσαν τη διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών για τις εκθέσεις που ετοίμασε το Τμήμα και αφορούσαν το θάνατο του Κυριάκου Όξινου και το σοβαρό τραυματισμό του Αλέξανδρου Λούγκου στις 30 Ιουλίου 2017 από αερόσακους takata.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε χθες ο πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής και πρώην δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου, κ. Μιχαλάκης Χριστοδούλου, «έπαιζαν καμπάνες» από το 2013 στο ΤΟΜ, στάλθηκαν συνολικά 73 προειδοποιήσεις από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου για τις επικίνδυνες ανακλήσεις αλλά δεν έκανε τίποτα, ούτε ενημέρωσε.
Δεν είχαν ιδέα οι υπουργοί
Ενώπιον της χθεσινής συνεδρίασης της Ερευνητικής Επιτροπής κατέθεσαν ως μάρτυρες έξι πρώην υπουργοί Μεταφορών. Πρόκειται για τους Μάριο Δημητριάδη (2014–2018), Ευθύμιο Φλουρέντζου (2011–2013), Νίκο Νικολαΐδη (2008–2010), Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή (2010–2011), Μαρία Μαλαχτού-Παμπαλλή (2007–2008) και Χάρη Θράσου (2004–2007). Όπως υποστήριξαν, δεν ενημερώθηκαν ποτέ για τους αερόσακους takata παρόλο που συγκαλούσαν συσκέψεις κάθε μήνα με σκοπό να ενημερωθούν για τα θέματα που απασχολούσαν, μεταξύ άλλων, το ΤΟΜ και το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών.
Η κ. Μαρκουλλή στην κατάθεσή της ευχήθηκε η διερεύνηση να καταλήξει σε συγκεκριμένες ευθύνες «γιατί υπάρχουν ευθύνες», όπως είπε. Ο πρόεδρος της Ερευνητικής Επιτροπής τη διαβεβαίωσε ότι, «εφόσον εντοπιστούν οι ευθύνες, θα αποδοθούν».