Διαφωνεί η Αστυνομία με την ψήφιση της πρότασης νόμου του βουλευτή του ΔΗΣΥ, Νίκου Γεωργίου, η οποία την υποχρεώνει να ανακοινώνει εκ των προτέρων τις περιοχές όπου θα τοποθετούνται και θα λειτουργούν οι 20 κινητές κάμερες (συσκευές φωτοεπισήμανσης) που καταγράφουν τροχαίες παραβάσεις. H διαφωνία της Αστυνομίας δεν σημαίνει και απόσυρση της επίμαχης πρότασης νόμου, καθώς φαίνεται να τυγχάνει στήριξης από μια μεγάλη μερίδα βουλευτών από διάφορα κόμματα. Όπως κατέστησε χθες σαφές στον «Π» ο κ. Γεωργίου, σε περίπτωση που αποφασιστεί η ψήφιση της επίμαχης πρόταση νόμου, θα επέλθει αντίστοιχη τροποποίηση και σε άλλο νόμο για να δημοσιοποιούνται και οι περιοχές στις οποίες θα πραγματοποιούν ελέγχους με ραντάρ τα περιπολικά της Αστυνομίας, χωρίς, βεβαίως, να αναφέρονται τα ακριβή σημεία και οι ώρες ελέγχου.
Οι διαφωνίες της Αστυνομίας
Μιλώντας χθες ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, οι εκπρόσωποι του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας υποστήριξαν ότι, η υπό αναφορά πρόταση νόμου θα πρέπει να απορριφθεί, προτάσσοντας τρεις, βασικούς, λόγους:
1. Από το 2022 που τέθηκε σε εφαρμογή το σύστημα φωτοεπισήμανσης στους δρόμους, σήμερα λειτουργούν 90 σταθερές και 20 κινητές κάμερες, μειώθηκαν τα θανατηφόρα και τα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα. Ωστόσο, αυτή η διαπίστωση δεν τεκμηριώνεται μέσα από τα στατιστικά στοιχεία της ίδιας της Αστυνομίας που είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της όσον αφορά, τουλάχιστον, τα θανατηφόρα δυστυχήματα καθώς για τα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα δεν μπορούμε να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα, διότι, δεν περιλαμβάνονται στατιστικά στοιχεία για το έτος 2024.
Όσον αφορά τις θανατηφόρες συγκρούσεις, το 2022 θρηνήσαμε 37 νεκρούς, το 2023 είχαμε 34 νεκρούς, ενώ για το 2024 μετράμε 41 νεκρούς.
2. Οι οδηγοί πρέπει να βρίσκονται, συνεχώς, σε εγρήγορση. Είναι η θέση της Αστυνομίας ότι, ενισχύεται η συμμόρφωση των οδηγών στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μέσω της «ψυχολογικής πίεσης» της παρακολούθησης. Αφήνοντας ξεκάθαρα να νοηθεί οι εκπρόσωποι της Αστυνομίας στη Βουλή, ότι σε περίπτωση ψήφισης της επίμαχης πρότασης νόμου οι οδηγοί θα είναι προσεκτικοί και θα τηρούν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας μόνο στις περιοχές όπου θα ανακοινώνεται ότι, θα λειτουργούν κινητές κάμερες ή θα πραγματοποιούν ελέγχους με ραντάρ περιπολικά της Αστυνομίας.
3. Θα προκύψει οικονομικό κόστος καθώς θα απαιτούνται πρόσθετες εργατοώρες για τον καταρτισμό των προγραμμάτων ελέγχου και δημοσιοποίησής τους προκειμένου να ενημερώνονται εκ των προτέρων οι οδηγοί για τις περιοχές που θα γίνονται έλεγχοι για τροχαίες παραβάσεις είτε από τα βανάκια με τις κινητές κάμερες είτε από περιπολικά της Αστυνομίας.
Οι προειδοποιητικές πινακίδες που μας... κρύβουν
Με βάση την κείμενη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία του συστήματος φωτοεπισήμανσης στους κυπριακούς δρόμους, οι χειριστές των κινητών καμερών που είναι υπάλληλοι της εταιρείας που διαχειρίζεται το σύστημα φωτοεπισήμανσης, είναι υποχρεωμένοι να τοποθετούν προειδοποιητική πινακίδα σε απόσταση μεταξύ 100 μέτρων μέχρι 5.000 μέτρων πριν τις κάμερες. Στη χθεσινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών ασκήθηκε έντονη κριτική από τους βουλευτές Δημήτρη Δημητρίου (ΔΗΣΥ) και Χρύσανθο Σαββίδη (ΔΗΚΟ), καταγγέλοντας ότι αυτές οι προειδοποιητικές πινακίδες δεν τοποθετούνται σε όλες τις περιπτώσεις.
Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών που εποπτεύει την εταιρεία που διαχειρίζεται το σύστημα φωτοεπισήμανσης, ανέφερε ότι στις περιπτώσεις όπου είναι εγκατεστημένες στο οδικό δίκτυο μόνιμες σημάνσεις ότι γίνονται έλεγχοι από κινητές κάμερες δεν τοποθετείται προειδοποιητική πινακίδα. Δεν παραδέχθηκε ότι, σκόπιμα οι υπάλληλοι της διαχειρίστριας εταιρείας παραλείπουν να τοποθετούν προειδοποιητικές πινακίδες και κατήγγειλε ότι, πολίτες κλέβουν τις προειδοποιητικές πινακίδες που τοποθετούνται στο οδικό δίκτυο από τους χειριστές των κινητών καμερών.
Εφαρμογές ενημερώνουν οδηγούς
Άλλη μια παράμετρος που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η λειτουργία εφαρμογών κινητών τηλεφώνων μέσω των οποίων οδηγοί ενημερώνουν άλλους οδηγούς για το πού πραγματοποιούν ελέγχους οι κινητές κάμερες και τα περιπολικά της Αστυνομίας. Για τις συγκεκριμένες εφαρμογές, η Αστυνομία σηκώνει τα χέρια. Όπως παραδέχθηκαν στη Βουλή εκπρόσωποί της, η Αστυνομία δεν μπορεί να εμποδίσει ή να απαγορεύσει τη λειτουργία τους.
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Γεωργίου, κατήγγειλε ότι αστυνομικοί και υπάλληλοι της εταιρείας που διαχειρίζεται το σύστημα φωτοεπισήμανσης βάζουν συγγενείς και φίλους να περνούν από δρόμους που είναι τοποθετημένες κινητές κάμερες για να δηλώνουν, σκόπιμα, στις εφαρμογές ότι είναι «καθαροί», με σκοπό να παραπλανήσουν και να παγιδεύσουν ανυποψίαστους οδηγούς.
«Μας απογοήτευσε η Αστυνομία»
Μετά το πέρας της χθεσινής συνεδρίασης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Νίκος Γεωργίου, δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για την αρνητική στάση που τήρησε η Αστυνομία επί της πρότασης νόμου που κατέθεσε. Ο κ. Γεωργίου θεωρούσε ότι θα υιοθετείτο η πρόταση νόμου του από την Αστυνομία και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, μειώνοντας έτσι την καχυποψία μεταξύ των πολιτών που θεωρούν ότι, η χρήση καμερών στους δρόμους έχει εισπρακτικό χαρακτήρα και στόχο την αύξηση των κρατικών εσόδων και όχι την οδική ασφάλεια.
Συγκεκριμένα, ο κ. Γεωργίου προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Καταθέσαμε πρόταση νόμου που υποχρεώνει την Αστυνομία να δημοσιοποιεί καθημερινά και εκ των προτέρων τις γενικές περιοχές όπου θα λειτουργούν κινητές κάμερες φωτοεπισήμανσης. Όχι τα συγκεκριμένα σημεία, ούτε τις ώρες, αλλά ονομαστική αναφορά δρόμων, λεωφόρων, αυτοκινητοδρόμων ή γεωγραφικών περιοχών. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τον προληπτικό ρόλο του συστήματος. Να γνωρίζουν οι οδηγοί ότι, σε συγκεκριμένες περιοχές γίνεται επιτήρηση ώστε να οδηγούν με προσοχή και σύνεση. Να μην αντιλαμβάνονται την παρουσία της Αστυνομίας ως παγίδα, αλλά ως υπενθύμιση υπευθυνότητας και προστασίας της ζωής. Η πραγματικότητα είναι αδιάψευστη: υπάρχουν ομάδες στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με δεκάδες χιλιάδες μέλη – άνω των 150.000 – όπου καθημερινά οι οδικοί χρήστες ανταλλάσσουν πληροφορίες για την τοποθεσία των βαν, συχνά με ύβρεις και οργή κατά της Αστυνομίας για το λεγόμενο «κρυφτό». Όταν η κοινωνία αισθάνεται ότι την παρακολουθούν για να την πιάσουν και όχι για να την προλάβουν, τότε, χάνεται ο στόχος της αστυνόμευσης.
Η πρόταση μας έρχεται να απαντήσει σε αυτή την κοινωνική δυσφορία με λογική και θεσμικότητα. Δεν ακυρώνει το σύστημα φωτοεπισήμανσης. Το ενισχύει, το θωρακίζει θεσμικά και το φέρνει πιο κοντά στον πολίτη.
Μεγάλη απογοήτευση η στάση της Αστυνομίας, η οποία, ανέφερε στην Επιτροπή Μεταφορών ότι ο οδηγός πρέπει να είναι, άκουσον άκουσον, σε εγρήγορση για τις κινητές κάμερες. Εμείς θέλουμε ένα σύστημα που να προλαμβάνει και όχι να αιφνιδιάζει. Θέλουμε μια αστυνόμευση που να εμπνέει εμπιστοσύνη, όχι αντιπαλότητα. Θέλουμε δρόμους ασφαλείς, με υπευθυνότητα και παιδεία, όχι με φόβο και αντανακλαστικές αντιδράσεις».
Αύξηση εξώδικου για πινακίδες
Στη χθεσινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, η Αστυνομία συμφώνησε με την πρόταση νόμου του Μαρίνου Μουσιούττα, για αύξηση του εξώδικου προστίμου για τα οχήματα που δεν φέρουν πινακίδες εγγραφής. Αδίκημα, το οποίο τιμωρείται σήμερα με €85. Ο εισηγητής της πρότασης προτείνει την αύξηση του προστίμου στα €500. Ποσό για το οποίο η Αστυνομία εξέφρασε την άποψη ότι, είναι ιδιαίτερα υψηλό.
«Πειρατικά» ταξί: Εξώδικο και στους επιβάτες;
Εκφράστηκαν επιφυλάξεις από όλες τις εμπλεκόμενες κρατικές υπηρεσίες ως προς το κατά πόσο θα πρέπει να μετακυληθεί η ευθύνη στους επιβάτες για να ελέγχουν πριν επιβιβαστούν σε ένα ταξί εάν είναι νόμιμο - αδειούχο. Η πρόταση νόμου του Μαρίνου Μουσιούττα προβλέπει εξώδικο πρόστιμο €100 στα πρόσωπα που χρησιμοποιούν «πειρατικά» ταξί. Επί τούτου, αποφασίστηκε όπως η συζήτηση του θέματος συνεχιστεί σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Μεταφορών.