Ψηφίζουν για νέες θέσεις εργασίας στον Δημόσιο Tομέα

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS

Header Image
Επεξεργάζεται νέες ρυθμίσεις το Υπουργείο Οικονομικών.

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, τίθενται το απόγευμα κατάλογοι για νέες θέσεις στη δημόσια υπηρεσία, ενώ την ίδια ώρα το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται νομοσχέδιο για την τροποποίηση του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία νόμου, ώστε η διαδικασία πλήρωσης θέσεων για εισδοχή στη δημόσια υπηρεσία να διενεργείται με πιο ορθολογιστικό και αποτελεσματικό τρόπο.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, σκοπός της κατάθεσης των καταλόγων στη Βουλή των Αντιπροσώπων είναι η έγκριση θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία για την πλήρωση των οποίων διεξάγονται γενικές γραπτές εξετάσεις από την Ειδική Επιτροπή και η έγκριση θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία για τις οποίες διεξάγονται ειδικές γραπτές εξετάσεις, ξεχωριστές για κάθε θέση, από την οικεία Συμβουλευτική Επιτροπή και οι οποίες περιλαμβάνουν ειδικό θέμα ανάλογα με τις ειδικές γνώσεις που απαιτούνται και τα εξειδικευμένα καθήκοντα που θα κληθούν να εκτελούν οι υποψήφιοι που θα πληρώσουν τις εν λόγω θέσεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συνοδεύουν τους καταλόγους, βάσει των διατάξεων του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου, διεξάγονται ετησίως τρεις διαφορετικού επιπέδου γενικές γραπτές εξετάσεις για την πλήρωση των πιο κάτω θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία, οι οποίες δημοσιεύονται το αμέσως επόμενο έτος της διεξαγωγής των εξετάσεων:

       α.    Θέσεις για τις οποίες η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει τη μισθοδοτική Κλίμακα Α7 του κυβερνητικού μισθολογίου και για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν απολυτήριο σχολής μέσης παιδείας ή δίπλωμα τριετούς μεταλυκειακού κύκλου σπουδών (μη επιστημονικές θέσεις).

       β.    Θέσεις για τις οποίες η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει τη μισθοδοτική Κλίμακα Α8 του κυβερνητικού μισθολογίου και για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισότιμο προσόν (επιστημονικές θέσεις).

       γ.    Θέσεις για τις οποίες η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την αρχική μισθοδοτική Κλίμακα Α9 και την Κλίμακα Α11 του κυβερνητικού μισθολογίου και για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισότιμο προσόν ή/και επαγγελματικό προσόν (επαγγελματικές θέσεις).

Σύμφωνα με τις διατάξεις του ίδιου νόμου, η ευθύνη διεξαγωγής των γενικών γραπτών εξετάσεων ανατίθεται σε Ειδική Επιτροπή, η οποία συγκροτείται από τον πρόεδρο ή μέλος της ΕΔΥ ως πρόεδρο της Ειδικής Επιτροπής, τον διευθυντή του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού και τον διευθυντή ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας.

Με βάση τις διατάξεις του ίδιου ως άνω νόμου, κατατίθενται ετησίως στη Βουλή των Αντιπροσώπων για έγκριση, τουλάχιστον τέσσερις μήνες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των γενικών γραπτών εξετάσεων, οι τρεις κατάλογοι των θέσεων για τις οποίες θα διεξαχθούν οι εν λόγω γενικές εξετάσεις, καθώς και οι τρεις κατάλογοι για τις αντίστοιχες θέσεις για τις οποίες θα διεξαχθεί ειδική γραπτή εξέταση, ξεχωριστή για κάθε θέση, από την οικεία Συμβουλευτική Επιτροπή ως ακολούθως:

       α.    Κατάλογος θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α7 του κυβερνητικού μισθολογίου, για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν για διορισμό απολυτήριο σχολής μέσης παιδείας ή δίπλωμα τριετούς μεταλυκειακού κύκλου σπουδών (μη επιστημονικές θέσεις) και για την πλήρωση των οποίων διεξάγεται γενική γραπτή εξέταση από την Ειδική Επιτροπή.

       β.    Κατάλογος θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισότιμο προσόν, των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α8 του κυβερνητικού μισθολογίου (επιστημονικές θέσεις) και για την πλήρωση των οποίων διεξάγεται γενική γραπτή εξέταση από την Ειδική Επιτροπή.

       γ.    Κατάλογος θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν πανεπιστημιακό δίπλωμα ή ισότιμο προσόν ή/και επαγγελματικό προσόν, των οποίων η αρχική κλίμακα δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α9 και την Κλίμακα Α11 του κυβερνητικού μισθολογίου (επαγγελματικές θέσεις) και για την πλήρωση των οποίων διεξάγεται γενική γραπτή εξέταση από την Ειδική Επιτροπή.

       δ.    Κατάλογος θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία με την ίδια μισθοδοσία και το ίδιο βασικό προσόν όπως περιγράφονται στο πιο πάνω σημείο α, για τις οποίες διεξάγεται ειδική γραπτή εξέταση από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές.

       ε.    Κατάλογος θέσεων με το ίδιο βασικό προσόν και την ίδια μισθοδοσία όπως περιγράφονται στο πιο πάνω σημείο β, για τις οποίες διεξάγεται ειδική γραπτή εξέταση από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές.

       στ.   Κατάλογος θέσεων με το ίδιο βασικό προσόν ή/και επαγγελματικό προσόν και την ίδια μισθοδοσία όπως περιγράφονται στο πιο πάνω σημείο γ, για τις οποίες διεξάγεται ειδική γραπτή εξέταση από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές.

Οι επιτυχόντες στις γενικές γραπτές εξετάσεις λαμβάνουν πιστοποιητικό επιτυχίας και έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν οποιαδήποτε θέση περιλαμβάνεται στον κατάλογο θέσεων της αντίστοιχης γραπτής εξέτασης, όταν δημοσιευτούν κενές θέσεις στο έτος που έπεται του έτους των εξετάσεων και νοουμένου ότι έχουν τα απαιτούμενα προσόντα.  Η αξιολόγηση των υποψηφίων για διορισμό σε όλες τις θέσεις των προαναφερθέντων καταλόγων γίνεται με βάση τα ίδια κριτήρια, όπως αυτά καθορίζονται στον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο, σύμφωνα με τα οποία καθοριστικής σημασίας είναι η σειρά επιτυχίας στη γραπτή εξέταση, στην οποία αποδίδεται βαρύνουσα σημασία με εκατό (100) μονάδες σε σύνολο εκατό τριάντα οκτώ (138) μονάδων.

Για σκοπούς ενημέρωσης της Βουλής των Αντιπροσώπων κατατίθεται επιπρόσθετα κατάλογος θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία, για την πλήρωση των οποίων εφαρμόζονται οι διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου, που εξαιρούνται δηλαδή από τις διατάξεις του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου. 

Για τις θέσεις αυτές για συγκεκριμένους στην κάθε περίπτωση λόγους, οι οποίοι αναφέρονται στον σχετικό κατάλογο, δεν μπορεί να διεξάγεται γραπτή εξέταση ή δεν μπορεί να ισχύσουν τα κριτήρια και η βαρύτητα που με βάση τον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο τούς αποδίδεται για σκοπούς αξιολόγησης των υποψηφίων.  Συγκεκριμένα, οι θέσεις που περιλαμβάνονται στον εν λόγω κατάλογο είναι οι ακόλουθες:

       α.    Δημόσιοι Κατήγοροι και Δικηγόροι της Δημοκρατίας - Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας.

       β.    Ακόλουθοι - Εξωτερικές Υπηρεσίες - Υπουργείο Εξωτερικών.

       γ.    Χειριστές Πτητικών Μέσων και Μηχανικοί Πτητικών Μέσων - Τμήμα Δασών.

       δ.    Λειτουργοί Αεροπλοϊμότητας, Λειτουργοί Αεροναυτιλίας, Λειτουργοί Πτητικών Επιχειρήσεων και Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας - Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας.

Το 2020, κυρίως για σκοπούς απλοποίησης και επιτάχυνσης της διαδικασίας πλήρωσης των θέσεων, καθώς και για αποφυγή του κόστους διενέργειας ειδικών εξετάσεων από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές, το Υπουργικό Συμβούλιο έλαβε απόφαση πολιτικής, σύμφωνα με την οποία για το εν λόγω έτος οι θέσεις εισδοχής που θα ενέπιπταν στον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο, επιστημονικές και μη επιστημονικές, θα περιλαμβάνονταν σε καταλόγους θέσεων για τις οποίες θα διεξάγονταν οι γενικές γραπτές εξετάσεις το 2020, με εξαίρεση τις θέσεις που περιλαμβάνονταν στον κατάλογο θέσεων για την πλήρωση των οποίων ακολουθούνται οι διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου.  Συνεπώς, κατ’ εφαρμογή της εν λόγω απόφασης:

       α.    το 2020 δεν περιλήφθηκε καμιά θέση σε καταλόγους θέσεων για την πλήρωση των οποίων θα διεξάγονταν ειδικές γραπτές εξετάσεις από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές,

       β.    το 2021 και το 2022 περιλήφθηκαν στους εν λόγω καταλόγους μόνο οι θέσεις Λειτουργού Γραφείου Επιτρόπου Διοικήσεως (Κλ. Α8-10-11) του Γραφείου Επιτρόπου Διοικήσεως κατόπιν σχετικής απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου για λόγους που αφορούν στην ανάγκη ενίσχυσης του ρόλου του επιτρόπου στην επιλογή του προσωπικού του Γραφείου του και γενικά για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας του θεσμού,

       γ.    το 2023, κατόπιν σχετικών αιτημάτων που υποβλήθηκαν στο Υπουργείο Οικονομικών από τις αντίστοιχες υπηρεσίες λόγω προβλημάτων που αντιμετώπισαν στην πλήρωση των κενών τους θέσεων με τη διαδικασία των γενικών κυβερνητικών εξετάσεων, περιλήφθηκαν στους εν λόγω ξεχωριστούς καταλόγους θέσεων οι επιστημονικές θέσεις των Αρχαιολογικών Λειτουργών του Τμήματος Αρχαιοτήτων, των Λειτουργών Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής του Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, των Λειτουργών Πληροφορικής του Τμήματος Υπηρεσιών Πληροφορικής του ίδιου υφυπουργείου, των Λειτουργών Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών του Τμήματος Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, καθώς και η μη επιστημονική θέση Δεσμοφύλακα του Τμήματος Φυλακών και

       δ.    το 2024 αποφασίστηκε η μη διαφοροποίηση της εν λόγω πολιτικής και η μη ικανοποίηση των αιτημάτων που υποβλήθηκαν από υπηρεσίες σχετικά με την κατάταξη των θέσεών τους στον κατάλογο θέσεων για την πλήρωση των οποίων απαιτείται η διεξαγωγή ειδικών γραπτών εξετάσεων από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές.

Μετά την έγκριση των καταλόγων θέσεων του 2024, ορισμένες υπηρεσίες υπέβαλαν στο Υπουργείο Οικονομικών αίτημα με αιτιολογημένες παραστάσεις για κατάταξη των θέσεών τους στον κατάλογο θέσεων για τις οποίες διεξάγεται ειδική γραπτή εξέταση, καθότι παρατηρήθηκαν προβλήματα στην πλήρωση των κενών τους θέσεων με τη διαδικασία των γενικών γραπτών εξετάσεων.  Τα εν λόγω αιτήματα κρίθηκαν επαρκώς αιτιολογημένα, για να ικανοποιηθούν.

Με πρόσφατη τροποποίηση του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου εντάχθηκαν στο πεδίο εφαρμογής του οι επαγγελματικές θέσεις και η προβλεπόμενη στον εν λόγω νόμο σχετική διαδικασία θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την πλήρωση επαγγελματικών θέσεων που θα προκηρυχθούν το 2026.  

Αριθμός θέσεων για τις οποίες απαιτούνται εξειδικευμένα προσόντα και καθήκοντα κρίθηκε δικαιολογημένο όπως εξαιρεθούν από τη γενική γραπτή εξέταση και ενταχθούν στον κατάλογο θέσεων για τις οποίες απαιτείται η διεξαγωγή ειδικής γραπτής εξέτασης.  Επιπλέον, κρίθηκε ότι ορισμένες επαγγελματικές θέσεις πρέπει να εξαιρεθούν συνολικά από το πεδίο εφαρμογής του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου λόγω της εξειδίκευσης των προσόντων και των καθηκόντων που προβλέπονται στα σχετικά σχέδια υπηρεσίας και κυρίως λόγω της απαιτούμενης σε αυτά κατοχής άδειας σχετικής με τα καθήκοντα των θέσεων, ώστε να ενταχθούν στον κατάλογο θέσεων για τις οποίες εφαρμόζονται οι διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου.  

Σε τέτοια περίπτωση, η οικεία Συμβουλευτική Επιτροπή δύναται να αποφασίσει τη διενέργεια μόνο προφορικής εξέτασης, δεδομένου ότι για την πλήρωση των εν λόγω θέσεων υπάρχει συνήθως χαμηλό ποσοστό προσοντούχων υποψηφίων.

Επεξεργάζεται νέες ρυθμίσεις το ΥΠΟΙΚ

Το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται νομοσχέδιο για την τροποποίηση του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία νόμου, ώστε η διαδικασία πλήρωσης θέσεων για εισδοχή στη δημόσια υπηρεσία να διενεργείται με πιο ορθολογιστικό και αποτελεσματικό τρόπο, με στόχο οι νέες ρυθμίσεις να εφαρμοστούν για την πλήρωση των θέσεων του 2027 και μετέπειτα.  

Ειδικότερα, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις μεταξύ άλλων προβλέπουν τη διεξαγωγή της γραπτής εξέτασης μετά την προκήρυξη των κενών θέσεων και όχι πριν ως ισχύει σήμερα, η δε γραπτή εξέταση θα πραγματοποιείται εντός του πρώτου τριμήνου του έτους, ώστε:

       α.    οι πολίτες να γνωρίζουν κατά πόσο υπάρχουν κενές θέσεις για τις οποίες κατέχουν τα προσόντα, ώστε να αποφασίσουν κατά πόσο θα παρακαθήσουν τις εξετάσεις,

       β.    η όλη διαδικασία και η εκδήλωση ενδιαφέροντος των υποψηφίων να είναι πιο στοχευμένη και δίκαιη γι’ αυτούς, συμβάλλοντας παράλληλα στην αποτελεσματικότερη πλήρωση των θέσεων και στελέχωση των υπηρεσιών, και

       γ.    να αντιμετωπιστεί ή/και να περιοριστεί το πρόβλημα της κινητικότητας των υπαλλήλων που αποδέχονται διορισμό σε μία θέση και μεταγενέστερα αποδέχονται διορισμό σε άλλη θέση για την οποία κατέχουν τα απαιτούμενα προσόντα με κατάλληλο προγραμματισμό τόσο των προφορικών εξετάσεων ενώπιον της ΕΔΥ όσο και της προσφοράς διορισμού προς τους υποψηφίους.

Όπως προκύπτει από τα πιο πάνω, έχουν καταρτιστεί με βάση τον εγκεκριμένο κρατικό προϋπολογισμό του 2025 και έχουν υποβληθεί προς έγκριση στη Βουλή των Αντιπροσώπων οι κατάλογοι θέσεων για τις οποίες θα διεξαχθεί γενική γραπτή εξέταση και οι οποίοι θα ισχύσουν για την πλήρωση θέσεων εισδοχής που θα δημοσιευθούν το έτος 2026, καθώς και οι κατάλογοι θέσεων για την πλήρωση των θέσεων για τις οποίες θα διεξαχθούν ειδικές εξετάσεις από τις οικείες Συμβουλευτικές Επιτροπές.

Στο πλαίσιο της συζήτησης η εκπρόσωπος του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους κρίθηκε αναγκαία η έγκριση αιτημάτων ορισμένων τμημάτων για κατάταξη ορισμένων θέσεων στον κατάλογο θέσεων για τις οποίες εφαρμόζονται οι διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου, σημειώνοντας ότι λόγω των εξειδικευμένων απαιτούμενων προσόντων για τις πιο πάνω θέσεις η γενική γραπτή εξέταση κρίθηκε ακατάλληλη και γι’ αυτό δεν πληρώθηκαν οι θέσεις αυτές.  

Σε σχέση με ερώτημα που τέθηκε από τον πρόεδρο της επιτροπής αναφορικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων αποφασίζεται η κατάταξη θέσεων στον εν λόγω κατάλογο θέσεων ανέφερε ότι το Υπουργείο Οικονομικών κατά την εξέταση τέτοιων αιτημάτων λαμβάνει υπόψη κυρίως τις αιτιολογημένες παραστάσεις αναφορικά με τις δυσκολίες πλήρωσης των θέσεων με τη διαδικασία που προβλέπεται στον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο. Επ’ αυτού, ενημέρωσε την επιτροπή ότι από το σύνολο των εβδομήντα επτά (77) θέσεων των οποίων η αρχική κλίμακα εισδοχής δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α9 και την Κλίμακα Α11 του κυβερνητικού μισθολογίου οι δώδεκα (12) εντάχθηκαν στον υπό αναφορά κατάλογο θέσεων, δηλαδή ένα ποσοστό περίπου 20% των εν λόγω θέσεων.

Όλες οι πλευρές συμφώνησαν με την έγκριση των καταλόγων θέσεων.  Ωστόσο, ο εκπρόσωπος της ΠΑΣΥΔΥ, αν και δεν έφερε αντίρρηση στην εφαρμογή της προαναφερόμενης απόφασης πολιτικής του Υπουργικού Συμβουλίου, υποστήριξε ότι πρέπει να επαναξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της απόφασης.  Συναφώς, εξέφρασε την άποψη ότι για την πλήρωση ορισμένων θέσεων είναι προτιμότερη η διεξαγωγή ειδικών γραπτών εξετάσεων από την οικεία Συμβουλευτική Επιτροπή, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι υποψήφιοι που επιλέγονται θα είναι οι καταλληλότεροι για τις εν λόγω θέσεις.

Υπό το φως των πιο πάνω, η επιτροπή επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί των καταλόγων του επισυνημμένου παραρτήματος κατά τη συζήτησή τους στην ολομέλεια του σώματος.

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play