Αποφάσεις χωρίς μελέτη και σχεδιασμό: Διαφωνεί ο Βαφεάδης με το άνοιγμα της Λεωφόρου Μακαρίου

ΓΙΩΤΑ ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ

Header Image
Συμβιβαστική χαρακτήρισε τη λύση ο δήμαρχος Λευκωσίας Χαράλαμπος Προύντζος: «Πρότεινα το άνοιγμα της Μακαρίου στις 09:00 και το κλείσιμο στις 18:00 ή 19:00, ώστε να προστατευτούν τα δρομολόγια των λεωφορείων τις ώρες αιχμής»

Διχασμό ανάμεσα στους Λευκωσίατες αλλά και στους αρμοδίους προκάλεσε η απόφαση που έλαβε την περασμένη Πέμπτη το βράδυ, μετά από πολύωρη συνεδρίασή του το δημοτικό συμβούλιο Λευκωσίας, και θα επιτρέπει τη διέλευση οχημάτων στη Λεωφόρο Μακαρίου, τρία μόλις χρόνια μετά την απαγόρευση διέλευσης αυτοκινήτων. Από την ώρα που ανακοινώθηκε η απόφαση, φορείς, κόμματα και δημότες εκφράζονται κυρίως αρνητικά για την απόφαση που λήφθηκε, με τις ανησυχίες να είναι έντονες. Αντίθετος με το άνοιγμα είναι και ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης. Μιλώντας στον «Π», ο υπουργός κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας πως η εν λόγω απόφαση μπορεί να γίνει αιτία να χαθεί η αξιοπιστία της χώρας στην ΕΕ, η οποία συγχρηματοδότησε το έργο.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, η πρόταση της δημοτικής ομάδας του ΔΗΣΥ κατατέθηκε χωρίς καμία μελέτη προηγουμένως, ενώ μεγαλύτερο ερωτηματικό παραμένει η οικονομική επίπτωση που θα προκύψει, λόγω του ότι το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από τα ευρωπαϊκά ταμεία. «Υπήρξε μια κρούση, ωστόσο ήταν προφορική και έγινε πριν από μήνες. Δεν υπήρξε εντούτοις οποιαδήποτε μελέτη ή δεν ερωτήθηκαν τα αρμόδια τμήματα του υπουργείου», ξεκαθαρίζει ο κ. Βαφεάδης. Σημειώνει, δε, πως η απόφαση αυτή αποτελεί πισωγύρισμα και ανατρέπει σχεδιασμούς ετών, που στόχο έχουν την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας. «Επιπλέον, δεν υπήρξε, εξ όσων γνωρίζω, καμία συνεννόηση, ούτε με την Αστυνομία, ούτε με Τμήμα Κυκλοφοριακών Μελετών», προσθέτει ο υπουργός, σημειώνοντας πως αντιλαμβάνεται τις ανησυχίες των καταστηματαρχών, ωστόσο είπε πως πάμε πίσω αντί μπροστά με τέτοιες αποφάσεις. «Θα πρέπει να υπάρξει μια συνεννόηση με τους ανθρώπους της περιοχής, τους άμεσα επηρεαζομένους, τους καταστηματάρχες. Να δοθούν κίνητρα, να σταθούμε δίπλα τους, αλλά χωρίς να αλλάζουμε τους σχεδιασμούς μας που είναι προς την ορθή κατεύθυνση», υπέδειξε.

 

Μιλώντας στον «Π», ο υπουργός Μεταφορών ανέφερε πως η πρόταση της δημοτικής ομάδας του ΔΗΣΥ κατατέθηκε χωρίς καμία μελέτη, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αξιοπιστία της χώρας μας στην ΕΕ αφού το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο, ενώ ανατρέπει σχεδιασμούς ετών για τη βιώσιμη κινητικότητα

 

Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να επιτρέψει τη διέλευση οχημάτων στο βόρειο τμήμα της Λεωφόρου Μακαρίου πυροδότησε νέο κύκλο συζήτησης γύρω από την ουσία της αστικής ανάπλασης και της βιώσιμης κινητικότητας στο κέντρο της πρωτεύουσας, όχι μόνο ανάμεσα στους πολίτες, αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, εκφράζει στον «Π» απογοήτευση και κάνει λόγο για περιβαλλοντική οπισθοδρομικότητα και χαμένη ευκαιρία στην προσπάθεια δημιουργίας μιας ανθρώπινης πόλης. Υποστηρίζει ότι η αλλαγή της χρήσης της λεωφόρου αντιστρατεύεται τους στόχους που τέθηκαν εξαρχής με τη χρηματοδότηση της ανάπλασης από την ΕΕ και πως αποτελεί ένδειξη πολιτικής ασυνέπειας και αδυναμίας στρατηγικού σχεδιασμού. Από την άλλη, ο δήμαρχος Λευκωσίας, Χαράλαμπος Προύντζος, υπερασπίζεται την απόφαση ως έναν αναγκαίο συμβιβασμό. Τονίζει πως, παρά τις ανησυχίες, η ουσία της απόφασης και οι αρχές της βιώσιμης κινητικότητας δεν ακυρώνονται. Αναγνωρίζει τις δυσκολίες, εξηγεί τη λογική των τεχνικών ρυθμίσεων και επισημαίνει την ανάγκη για επαναξιολόγηση με βάση πραγματικά δεδομένα.

 

«Αγαπούν τα αυτοκίνητα»

Ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου ασκεί έντονη κριτική στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, κάνοντας λόγο για εγκατάλειψη των αρχών της βιώσιμης κινητικότητας και περιβαλλοντικό πισωγύρισμα. «Αυτό αποτελεί τρανή απόδειξη ότι δεν είμαστε έτοιμοι να πάμε μπροστά», δηλώνει χαρακτηριστικά στον «Π», προσθέτοντας πως «τη βιώσιμη κινητικότητα την αναφέρουν μόνο για να δίνουν την εντύπωση ότι είναι προοδευτικοί».  Όπως εξήγησε, από το 2010 η ΕΕ χρηματοδότησε μελέτη για τη βιώσιμη κινητικότητα στη Λευκωσία και είπε πως έπρεπε να προωθήσουμε το περπάτημα, την ποδηλασία και τις συγκοινωνίες. «Δεκαπέντε χρόνια μετά, απλώς έκαναν έργα δρόμων», σημειώνει. Σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, η επιλογή να ανοίξει η Μακαρίου στα αυτοκίνητα υπονομεύει κάθε προσπάθεια να ενισχυθεί η ποιότητα ζωής στο αστικό περιβάλλον. «Ένας βασικός κανόνας για τις κυβερνήσεις που θέλουν να βοηθούν την οικονομική ανάπτυξη είναι η σταθερότητα στους σχεδιασμούς. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται σιγουριά. Τώρα ποιος θα εμπιστευτεί παρόμοιο έργο;», διερωτάται.

Σύμφωνα με τον κ. Θεοπέμπτου, η επιλογή να ανοίξει η Μακαρίου στα αυτοκίνητα υπονομεύει κάθε προσπάθεια να ενισχυθεί η ποιότητα ζωής στο αστικό περιβάλλον.

 

Για τον βουλευτή, το μήνυμα που στέλνεται στους πολίτες – και ιδιαίτερα στους νέους – είναι απογοητευτικό. «Δείχνουν ότι αγαπούν τα αυτοκίνητα περισσότερο από τους πεζούς». Επιπλέον, επισημαίνει τον κίνδυνο να κλονιστεί η αξιοπιστία της Κύπρου απέναντι στην ΕΕ. «Από προσωπικές εμπειρίες μπορώ να πω ότι χάσαμε την αξιοπιστία μας στην ΕΕ εδώ και καιρό. Αν όμως γίνει καταγγελία από κάποια ΜΚΟ, η διαδικασία μπορεί να κινηθεί πιο γρήγορα», εξηγεί ο κ. Θεοπέμπτου. Καταλήγοντας, κάνει λόγο για πολιτική ασυνέπεια και έλλειψη στρατηγικού σχεδίου. «Γιατί έγινε αυτό το έργο τότε; Γιατί ήταν κλειστός ο δρόμος τόσο καιρό; Γιατί δεν κάναμε τα επόμενα βήματα για να αναβιώσουμε το εμπορικό κέντρο;», αναρωτιέται. «Τα εμπορικά κέντρα σκοτώνουν τις μικρές επιχειρήσεις και τα κέντρα των πόλεων. Σε πολλές χώρες έχουν ληφθεί μέτρα για να προστατευθούν. Εδώ επιλέγουμε το αντίθετο».

 

«Συμβιβασμός», λέει ο Προύντζος

Ο δήμαρχος Λευκωσίας, Χαράλαμπος Προύντζος, μιλώντας στον «Π» αναγνωρίζει τις προκλήσεις και τις επιφυλάξεις γύρω από την απόφαση, αλλά ξεκαθαρίζει ότι η γενική φιλοσοφία της ανάπλασης δεν ακυρώνεται. «Η Μακαρίου παραμένει ένας υπέροχος δρόμος, με πλατεία, πεζοδρόμια, προσβασιμότητα για ΑμεΑ, υποδομές μικροκινητικότητας και βελτιωμένη φύτευση», δηλώνει. Αν και συμφωνεί ότι το νέο ωράριο επιτρέπει τη διέλευση οχημάτων τις ώρες αιχμής, γεγονός που ενδεχομένως θέτει σε δεύτερη μοίρα το Pame Express, σημειώνει πως δεν επηρεάζονται καθόλου οι λεωφορειολωρίδες στη νότια Μακαρίου. «Υπάρχουν τεχνικά εργαλεία, όπως αυτά που εφαρμόζονται στη Λεωφόρο Λεμεσού, που μπορούν να δώσουν προτεραιότητα στα εισερχόμενα λεωφορεία», εξηγεί.

Ο ίδιος είχε καταθέσει συμβιβαστική πρόταση με στόχο να διασφαλιστεί η προτεραιότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενώ δέον να σημειωθεί πως ο ίδιος καταψήφισε την πρόταση της δημοτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού, μαζί με τη δημοτική ομάδα των Οικολόγων και του ΑΚΕΛ. «Πρότεινα το άνοιγμα της Μακαρίου στις 09:00 και το κλείσιμο στις 18:00 ή 19:00, ώστε να προστατευτούν τα δρομολόγια των λεωφορείων τις ώρες αιχμής». Αν και η πρόταση δεν υιοθετήθηκε, ο κ. Προύντζος σημειώνει πως με την τελική απόφαση διατηρούνται τουλάχιστον οι υφιστάμενες ρυθμίσεις τα Σαββατοκύριακα.

Συμβιβαστική χαρακτήρισε τη λύση ο δήμαρχος Λευκωσίας Χαράλαμπος Προύντζος: «Πρότεινα το άνοιγμα της Μακαρίου στις 09:00 και το κλείσιμο στις 18:00 ή 19:00, ώστε να προστατευτούν τα δρομολόγια των λεωφορείων τις ώρες αιχμής»

 

Σε ό,τι αφορά την επιτήρηση του οδικού δικτύου, ο δήμαρχος ασκεί κριτική στο Υπουργείο Μεταφορών για την απουσία καμερών φωτοεπισήμανσης και καθυστέρηση στη σχετική νομοθεσία. «Παρά τα επανειλημμένα αιτήματά μας, δεν τοποθετήθηκαν στο σημείο σταθερές ή κινητές κάμερες. Το πρόβλημα αυτό είναι σοβαρό, γιατί η επιβολή των περιορισμών εξαρτάται μόνο από την Τροχαία ή την Αστυνομία». Σε ερώτηση για το κυκλοφοριακό, απαντά πως το αρχικό μοντέλο εφαρμόστηκε με βάση μελέτες και κυκλοφοριακά μοντέλα με θετικά αποτελέσματα σε σημεία όπως η είσοδος από τη νότια Μακαρίου. «Πρέπει όμως να είμαστε ρεαλιστές. Αν η απόφαση αποδειχθεί εσφαλμένη, να έχουμε το θάρρος να την αναθεωρήσουμε», τονίζει.

Ο κ. Προύντζος ξεκαθαρίζει πως ούτε ο ίδιος, ούτε η τεχνική υπηρεσία του δήμου είχαν γνώση της πρότασης που υπερψηφίστηκε. «Κατατέθηκε απευθείας στην ολομέλεια. Η δική μας πρόταση ήταν διαφορετική», επισημαίνει. Σχετικά με την πιθανότητα άλλων αλλαγών, διαβεβαιώνει πως δεν υπάρχουν προς το παρόν νέα αιτήματα ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου. «Αντίθετα, έχουν υπερψηφιστεί με μεγάλη συναίνεση μέτρα υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας, όπως το όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε ιστορικούς πυρήνες και η διεύρυνση του δικτύου ποδηλατοδρόμων», αναφέρει. Τέλος, τοποθετείται και για το οικονομικό σκέλος του έργου. «Η θέση μου ήταν σαφής. Δεν μπορούμε να ρισκάρουμε τα χρήματα των φορολογουμένων χωρίς να γνωρίζουμε τη στάση των χρηματοδοτών μας. Είναι θέμα χρημάτων αλλά και αξιοπιστίας. Η θέση τους πρέπει να γίνει άμεσα γνωστή», καταλήγει.

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play