«Το δημόσιο σχολείο κινδυνεύει από την παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια», αναφέρουν μέσα από κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν χθες ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, ΠΣΕΜ και ΦΕΠΑΝ, με τις πέντε οργανώσεις να εκφράζουν την έντονη διαφωνία τους σε σχέση με το νομοσχέδιο που βρίσκεται αυτή τη στιγμή ενώπιον της Βουλής. Επισημαίνουν δε ότι με την εισαγωγή των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων «υπονομεύονται τα δημόσια σχολεία» και «καταστρατηγούνται οι Παγκύπριες Εξετάσεις», ενώ «ανοίγεται διάπλατα το ενδεχόμενο καταβολής διδάκτρων από τους φοιτητές στα υφιστάμενα προπτυχιακά προγράμματα». Στις πέντε οργανώσεις απάντησαν μέσα από νέα κοινή τους ανακοίνωση οι πρυτάνεις των δημοσίων πανεπιστημίων, Τάσος Χριστοφίδης (Πανεπιστήμιο Κύπρου) και Παναγιώτης Ζαφείρης (ΤΕΠΑΚ), με τους δύο να αναρωτιούνται μεταξύ άλλων αν θέλουμε ως χώρα να πάμε μπροστά, στο κομμάτι της ανώτερης εκπαίδευσης, ή αν θα παραμείνουμε «όμηροι συμφερόντων και φοβιών». Σήμερα τα βλέμματα όλων στρέφονται στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, όπου αναμένεται ότι θα συνεχιστεί-αρχίσει επί της ουσίας- η κατ΄άρθρον συζήτηση, τόσο για το νομοσχέδιο που αφορά τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, όσο και για εκείνο της λειτουργίας παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.
Ακόμα μελετούν τα νομοσχέδια
Το μέλλον και των δύο νομοσχεδίων παραμένει αβέβαιο, μιας και παρά τις συζητήσεις που έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες σε επίπεδο Βουλής, στην παρουσία μάλιστα και της υπουργού Παιδείας Αθηνάς Μιχαηλίδου, ακόμη τα κόμματα δεν έχουν εκφράσει ξεκάθαρες προθέσεις. Παρασκηνιακά τις τελευταίες ημέρες μαθαίνουμε ότι έχουν γίνει ουκ ολίγες συζητήσεις, μιας και υπάρχουν ακόμη και εσωκομματικές διαφωνίες σε κάποια κόμματα, ενώ υπενθυμίζεται ότι η κατ’ άρθρον συζήτηση αναβλήθηκε πριν από δύο εβδομάδες, με απώτερο σκοπό να πάρουν οι βουλευτές τον χρόνο τους και να έρθουν ενώπιον της Επιτροπής, σήμερα, με συγκεκριμένες θέσεις. Κάτι τέτοιο, μέχρι και χθες δεν είχε επιτευχθεί στον επιθυμητό βαθμό, με αρμόδιες πηγές να αναφέρουν στον «Π» ότι έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση τώρα είναι πρακτικά αδύνατον να οδηγηθούν τα νομοσχέδια στην ολομέλεια πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Δύσκολα θα ολοκληρωθεί σήμερα η κατ' άρθρον συζήτηση. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, τα δύο νομοσχέδια θα οδηγηθούν στην ολομέλεια εντός Ιανουαρίου, ωστόσο και πάλι ενδέχεται να προωθηθούν μαζί με τροποποιήσεις, οι οποίες δεν αποκλείεται να καθυστερήσουν και άλλο την ψήφιση των νομοσχεδίων. Να σημειωθεί ωστόσο ότι δεν είναι τώρα που έχει ξεκινήσει η συζήτηση για τα ξενόγλωσσα, είναι χρόνια που συζητείται σε επίπεδο Βουλής το θέμα.
Και για το δημόσιο σχολείο
Καθόλου τυχαίο πάντως δεν μπορεί να θεωρηθεί το γεγονός ότι χθες, μια ημέρα πριν ανοίξει δηλαδή ξανά το θέμα των ξενόγλωσσων ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, εκπρόσωποι των πέντε οργανώσεων (ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ Συνομοσπονδία Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, ΠΣΕΜ και ΦΕΠΑΝ) συναντήθηκαν και μέσα από τη συνάντησή τους προέκυψε το κοινό ανακοινωθέν, διά μέσω του οποίου ζητούν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την πρόεδρο της Βουλής και τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων, για να τους εκφράσουν την έντονη διαφωνία τους για το νομοσχέδιο. Πέραν της έντονης διαφωνίας που εκφράζουν για λόγους «υπονόμευσης του δημοσίου σχολείου και των Παγκυπρίων Εξετάσεων, σημειώνουν ότι «είναι προκλητικό ότι, ενώ το Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη την ανάπτυξή του, αφού σημαντικές πανεπιστημιακές σχολές, όπως Οδοντιατρική, Φαρμακευτική, Κτηνιατρική κ.ά. δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμα, ζητά να δημιουργήσει ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα. Ο πρώτιστος στόχος του θα έπρεπε να είναι η πανεπιστημιακή / επιστημονική του ολοκλήρωση».
Η απάντηση των πρυτάνεων
«Δεν είναι η προσφορά ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών που υπονομεύει το δημόσιο σχολείο», απαντούν από πλευράς τους οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων, για να προσθέσουν ότι «το ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι πώς το δημόσιο σχολείο αναβαθμίζεται και πώς κερδίζει την εμπιστοσύνη της ευρύτερης κοινωνίας και των μαθητών. Προετοιμάζει κατάλληλα το δημόσιο σχολείο τη νεολαία μας για τις απαιτήσεις του σήμερα και του αύριο; Αν δεν επιτυγχάνει το πιο πάνω, προφανώς και αιτία δεν είναι η νομοθετική ρύθμιση για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών που αυτή τη στιγμή δεν προσφέρονται. Ας κάνει ο καθένας τη δική του κριτική και ας αναλάβει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί». Ακόμη, επισημαίνουν για άλλη μια φορά πως «οι κανονισμοί που θα εγκριθούν δεν πρόκειται να επηρεάσουν με κανέναν τρόπο την εισδοχή των μαθητών μέσω των Παγκυπρίων Εξετάσεων. Ο αριθμός των θέσεων, η διαδικασία εισδοχής και η δωρεάν πρόσβαση στη δημόσια ανώτερη εκπαίδευση μέσω των Παγκυπρίων Εξετάσεων είναι καθιερωμένη και διασφαλισμένη, αποτελεί δημόσιο αγαθό. Οποιεσδήποτε αναφορές περί του αντιθέτου γίνονται για να διασπείρουν τον φόβο και να προκαλέσουν αντιδράσεις που μόνο πλήττουν το δημόσιο πανεπιστήμιο και την παιδεία ευρύτερα». Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης που εξέδωσαν οι πρυτάνεις, αναφέρεται ότι «βρισκόμαστε στην εποχή που τα πανεπιστήμια ιδιαίτερα στην Ευρώπη επενδύουν στη διεθνοποίηση ανταγωνιζόμενα το ένα το άλλο, ως προς το ποιο θα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα» και ότι η «στέρηση του δικαιώματος προσφοράς ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών θέτει τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας σε μειονεκτική θέση όχι μόνο έναντι άλλων ξένων πανεπιστημίων αλλά και έναντι των εταίρων μας στις συμμαχίες πανεπιστημίων». Η ανακοίνωση καταλήγει με τους πρυτάνεις να θέτουν το εξής ερώτημα «Θέλουμε να πάμε μπροστά, ή να είμαστε όμηροι συμφερόντων και φοβιών;»
Τι θέλουν τελικά οι φοιτητές;
Αίσθηση προκαλεί ότι την ανακοίνωση των πέντε οργανώσεων υπογράφει και η Φοιτητική Ένωση του Πανεπιστημίου Κύπρου (ΦΕΠΑΝ). Ο λόγος; Όπως κατέγραψε και σε προηγούμενο του ρεπορτάζ ο "Π" σε συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας που συζητήθηκε το θέμα των ξενόγλωσσων, δύο εκπροσώποι της οργάνωσης εξέγρασαν εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη, γεγονός που συνεπάγεται ότι εντός της φοιτητικής κοινότητας του ΠΚ δεν υπάρχει ξεκάθαρη θέση ούτε υπερ ούτε εναντίον του νομοσχεδίου. Πιο ξεκάθαρα φαίνεται να είναι τα πράγματα στο ΤΕΠΑΚ, όπου η Φοιτητική Ένωση ΤΕΠΑΚ(ΦΕΤΕΠΑΚ) στηρίζει το νομοσχέδιο, όπως στηρίζει και την απόφαση της διοίκησης του ιδρύματος να προχωρήσει με τα ξενόγλωσσα προγράμματα ακόμη και χωρίς την έγκριση της Βουλής. Όπως είχε δηλώσει εξάλλου στον "Π" ο πρύτανης του ΤΕΠΑΚ, έχουν εξασφαλίσει ήδη νομική γνωματευση που τους επιτρέπει να το πράξουν και θα το κάνουν καθώς «δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο την Βουλή» όπως είπε ο κ. Ζαφείρης.