Καρότσια φορτωμένα με αποκεφαλισμένα κεφάλια που μοιάζουν με λούτρινα ξωτικά labubu, μυστήριοι μεταπωλητές που παραμονεύουν στα σοκάκια, σακούλες σκουπιδιών γεμάτες λαθραία εμπορεύματα κρυμμένες πίσω από τους πάγκους των καταστημάτων: καλώς ήρθατε στον κόσμο των Lafufus.
Ψεύτικα Labubu, γνωστά και ως Lafufus, κατακλύζουν τη «σκιώδη» αγορά. Καθώς η ζήτηση για τα συλλεκτικά λούτρινα τερατάκια εκτοξεύεται, επιχειρηματίες στο εμπορικό κέντρο του Σεντζέν, νοτίως της Κίνας, δεν χάνουν χρόνο. Βρίσκουν και διοχετεύουν απομιμήσεις στους φανατικούς κυνηγούς Labubu. Οι κινεζικές αρχές όμως, με στόχο να προστατεύσουν μια σπάνια επιτυχία της χώρας, προχωρούν σε σκληρή πάταξη των απομιμήσεων.
«Τα Labubu έχουν γίνει πολύ ευαίσθητο θέμα», λέει μια πωλήτρια στο μικρό της κατάστημα με «μαϊμού» προϊόντα, κρυμμένο στον 17ο όροφο ενός κτιρίου γραφείων στη γνωστή για τα φθηνά ηλεκτρονικά συνοικία Χουακιάνγκμπέι του Σεντζέν. «Δεν τολμάμε καν να μιλήσουμε γι’ αυτό», προσθέτει η συνάδελφός της.
Τα Labubu, τα λούτρινα ξωτικά με τα αυτιά λαγού που κατασκευάζει η κινεζική εταιρεία Pop Mart, έγιναν φέτος viral. Διάσημοι όπως η Rihanna και η Lisa των Blackpink τα αποθέωσαν, δημιουργώντας τέτοια ζήτηση που στο Ηνωμένο Βασίλειο η Pop Mart αποσύρθηκε από όλα τα καταστήματα, λόγω κίνδυνου για επεισόδια μεταξύ των πελατών. Εκεί πωλούνται προς £17,50, ενώ στην Κίνα η επίσημη τιμή κυμαίνεται μεταξύ 99 και 399 γιουάν (£10,30-£41,40), με τιμές στη μεταπώληση να εκτοξεύονται ακόμα υψηλότερα.
Ο ενθουσιασμός για τα Labubu έχει αγκαλιαστεί και από τις κινεζικές αρχές, που θεωρούν πλέον την Pop Mart το νέο εξαγώγιμο επιτυχημένο brand της χώρας, στον απόηχο άλλων επιτυχιών όπως το βιντεοπαιχνίδι Black Myth: Wukong και η εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης DeepSeek.
Labubu: Από το «Made in China» στο «Created in China»
Τον Ιούνιο, η Λαϊκή Ημερησία -το επίσημο όργανο του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος- επαίνεσε τα Labubu ως παράδειγμα της μετάβασης από το“ Made in China” στο “Created in China”. «Η άνοδος του Labubu συνδυάζει την ισχυρή βιομηχανική βάση της Κίνας με δημιουργική καινοτομία, αγγίζοντας τις συναισθηματικές ανάγκες των καταναλωτών παγκοσμίως», ανέφερε το δημοσίευμα.
Τα πλαστά Labubus, γνωστά και ως Lafufus, πλημμυρίζουν την παράνομη αγορά παρά τις προσπάθειες των κινεζικών αρχών να τα καταπολεμήσουν / Φωτ:Amy Hawkins/The Guardian
Η ανάδειξη της Pop Mart σε "εθνικό ήρωα" φαίνεται να ώθησε τις αρχές —σε μια χώρα που προσπαθεί να απαλλαγεί από τη φήμη της ως "χώρα απομιμήσεων"— να πατάξουν δυναμικά τις απομιμήσεις. Τον Απρίλιο, οι τελωνειακές αρχές της Νίνγκμπο (ανατολική Κίνα) κατάσχεσαν παρτίδα 200.000 προϊόντων που παραβίαζαν τα πνευματικά δικαιώματα των Labubu, ενώ ακόμη μία επιχείρηση τον προηγούμενο μήνα εντόπισε πάνω από 2.000 ψεύτικα προϊόντα.
Περίπου 40 χιλιόμετρα πιο πέρα, μια 59χρονη δεν είχε καν ακουστά το όνομα «Labubu». Περνά όμως πολλές ώρες καθημερινά, καθισμένη σε χαμηλό πλαστικό σκαμπό στο διαμέρισμά της, κόβοντας εκατοντάδες σιλικονούχα κεφάλια τεράτων που θα μετατραπούν σε Lafufus. Περιτριγυρισμένες από σωρούς δερματόχρωμων εξαρτημάτων, 59χρονη και η γειτόνισσά της —επίσης γυναίκα που μένει στο σπίτι— υποκύπτουν στην ανάγκη για μικροδουλειές. «Αφού μένουμε σπίτι για τα παιδιά και το νοικοκυριό, θέλαμε ένα πρόσθετο εισόδημα», λέει χαρακτηριστικά η 59χρονη.
Η ίδια αγνοεί πού καταλήγουν ή από πού προέρχονται τα κεφάλια-τέρατα. Ο υπεύθυνος ενός κοντινού εργοστασίου, που φέρεται από τα ΜΜΕ να κατασκευάζει Lafufus, αρνείται κάθε σχέση — παρ’ όλο που μια μεγάλη στοίβα από κεφάλια Labubu είναι εμφανής στον διάδρομο.
Οι απομιμήσεις προέρχονται από διάφορες πηγές. Το επιχειρηματικό μοντέλο της 59χρονης έχει ως εξής: κάθε λίγες μέρες, ένας κούριερ φέρνει καρότσια με σακούλες γεμάτες καλούπια κεφαλιών τεράτων στη πολυκατοικία της. Τα κεφάλια αυτά είναι φτιαγμένα μηχανικά, αλλά χρειάζονται χειροκίνητο κόψιμο για να μπορέσουν να γεμιστούν και να συναρμολογηθούν.
Έτσι, η 59χρονη και οι ηλικιωμένες γειτόνισσές της επιστρατεύονται για τη διαδικασία, με το μυστηριώδες εργοστάσιο να τις πληρώνει 0,04 γιουάν ανά τεμάχιο. Κάθε φορά που έρχεται ο κούριερ, η 59χρονη παραδίδει τσάντες με κομμένα κεφάλια και παραλαμβάνει νέα «ξωτικά» προς τεμαχισμό. Μία γυναίκα υπολογίζει ότι μπορεί να κόψει 800-1.000 κεφάλια την ημέρα, κερδίζοντας μέχρι 40 γιουάν.
Labubu: Από επιχειρηματικό σε εθνικό ζήτημα
«Η Κίνα ποτέ δεν ήταν τόσο αποφασισμένη να καταπολεμήσει την κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, χάρη στη συμβολή των Labubu ως bestselling παιχνίδι», δηλώνει η αναλύτρια Yaling Jiang. «Η προστασία των δικαιωμάτων Labubu δεν είναι πλέον μόνο επιχειρηματικό, αλλά και ζήτημα εθνικού συμφέροντος».
Έτσι, η αγορά Lafufu περνάει πλέον στην παρανομία. Οι αρχές της Huaqiangbei ανακοίνωσαν πρόσφατα ελέγχους σε καταστήματα για «μαϊμούδες και αμφιβόλου ποιότητας» Labubu. Παρ’ όλα αυτά, δεν χρειάζεται πολύ για να εντοπίσει κανείς μεταπωλητή.
Καμία από τις γυναίκες που μίλησαν στον Guardian δεν ήξερε τι ακριβώς είναι ένα Labubu. Έμειναν άφωνες όταν έμαθαν πόσο μεταπωλούνται τα τελικά προϊόντα, ψεύτικα ή αυθεντικά. Όμως ένα μέλος της «οικιακής» παραγωγής γνώριζε ακριβώς τι ήταν τα παιχνίδια — η εγγονή της 59χρονης, όταν είδε τη γιαγιά της να εξετάζει ένα έτοιμο προϊόν στο διάδρομο, φώναξε ενθουσιασμένη: «Labubu!».
Με πληροφορίες από The Guardian / Πηγή: lifo.gr