Από τη μία ο Ερσίν Τατάρ γιαβάς-γιαβάς, αλλά και ο Χριστοδουλίδης τον χαβά του. Είναι κάποιος που μπορεί να πιστέψει ότι είτε ο ένας είτε ο άλλος θέλουν λύση στο Κυπριακό; Ας το θέσουμε πιο δίκαια. Είναι κανείς που τους βλέπει και τους ακούει και πιστεύει ότι μπορούν να καταλήξουν σε ένα δύσκολο -ας μην πούμε δίκαιο- συμβιβασμό για λύση του Κυπριακού; Και οι δύο ζουν στην κοσμάρα τους. Αν ζούσε ο Διαμαντής δεν θα ξαναζωγράφιζε τον «Κόσμο της Κύπρου». Θα έκανε έναν πίνακα με τίτλο «Η Κύπρος στην κοσμάρα της».
Ο Τατάρ, αν κρίνουμε από την ετυμολογία του ονόματός του, έλκει την καταγωγή του από τη φυλή των Τατάρων ή Ταρτάρων όπως ονομάζονταν παλιότερα. Πρόκειται για φύλο μογγολικής-τουρκικής προέλευσης που εγκαταστάθηκε πέριξ του ποταμού Βόλγα και των νοτίων Ουραλίων κατά τα ύστερα μεσαιωνικά χρόνια. Απ' εκεί κάποιοι μετανάστευσαν στο Βυζάντιο και μετά στη Φράγκικη Κύπρο, όπου εργάζονταν ως μισθοφόροι των Γενουατών. Από τους Ταρτάρους προέκυψε και το steak tartare, το οποίο τρώγεται ωμό. Θα μπορούσε, ως εκ των πιο πάνω, κάποιος να εξηγήσει ότι ο Τατάρ συμπεριφέρεται με τον τρόπο που συμπεριφέρεται, επειδή οι ρίζες του DNA του αγγίζουν αυτές του Τζένγκις Χαν, αλλά θα ήταν υπερβολή. Ο Ταταρίκος είναι πολύ πιο Κυπραίος από πολλούς. Σύμφωνα με τη Νάσα Παταπίου θα πρέπει να έχει κυπριοποιηθεί εκεί γύρω στο 1373 μ.Χ. όταν ένας Τάταρος πρόγονός του έγινε ιπποκόμος της Ελεονώρας της Αραγωνίας και αργότερα εξελληνίστηκε μαζί με όλο του το σόι. Στην πορεία βεβαίως επί Οθωμανοκρατίας, για να μην πληρώνουν φόρους, οι Τάταροι της Κύπρου έγιναν λινοβάμβακοι. Το πρωί στο τζαμί και «Αλλάχ Ουάκπαρ» και το βράδυ άναμμα κεριού στο ξωκλήσι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.
Κάπως έτσι μεγάλωσαν και οι πρόγονοι του Νίκου Χριστοδουλίδη στη Χούλου και στη Γεροσκήπου της επαρχίας Πάφου. Στη Χούλου μέχρι το 1973 ζούσαν 550 Ε/Κ και 120 Τ/Κ, ήταν δηλαδή μεικτό χωριό και ήταν όλοι αγαπημένοι, ανεξαρτήτως τι έκαναν οι πολιτικοί στις πόλεις. Ρωμιοί ή Οθωμανοί, μιλούσαν την ίδια γλώσσα, είχαν τα ίδια ήθη και έθιμα, από το πρωί μέχρι το βράδυ έλεγαν τις ίδιες λαφαζανιές, μέχρι που κάποιοι πολιτικοί και κάποιοι παπάδες τους είπαν ότι είναι εχθροί. Κάπως έτσι έπιασαν τις τσάππες και άρχισαν να σκίζουν τις κκελλάδες τους. Παρόμοια ιστορία και στη Γεροσκήπου όπου μέχρι το 1964 ζούσαν Ε/Κ και Τ/Κ. Μαζί έκαναν τα χαλλούμια τους, μαζί ζύμωναν τα ψουμιά τους και έφτιαχναν τα καττιμέρκα και τα κατεΐφια τους. Αν δεν το γνωρίζατε το καττιμέριν προέρχεται από την τουρκική λέξη katmer που σημαίνει διπλωμένο φύλλο, εξ ου και τα καττιμέρκα τα λένε και δίπλες. Το κατεΐφιν προέρχεται από το βυζαντινό καταΰφαντον γλύκισμα, το οποίο οι Οθωμανοί συντόμεψαν σε κανταΐφ για να μας προκύψει αργότερα, ως αντιδάνειο στην κυπριακή διάλεκτο, ως κατεΐφιν, το οποίο έφτιαχναν και Ε/Κ και Τ/Κ. Με λίγα λόγια και ο Νικολάκης είναι Κύπρικος, παρά τις προσπάθειες της πρώτης κυρίας η οποία έζησε στην Αθήνα στα φοιτητικά της χρόνια και γαλουχήθηκε στα νάματα της Μεγάλης Ιδέας να τον πείσει ότι είναι απόγονος του πρίγκιπα Δημήτριου Υψηλάντη και έχει μακρινό ξάδελφο τον Φαναριώτη Καντακουζηνό.
Ποιο είναι το συμπέρασμα; Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι έζησαν πολλούς αιώνες μαζί. Με τις μνήμες και τις μυρωδιές της κουζίνας τους να θυμίζουν ορισμένες φορές αυτή τη συμβίωση πολύ έντονα. Στην πράξη ζουν χωριστά από το 1964. Τους χωρίζει η πολιτική ανωριμότητα, η απληστία, τους χωρίζει ένας ποταμός αίματος. Όποιος δεν το αναγνωρίζει αυτό δεν θα μπορέσει ποτέ να κατανοήσει το πρόβλημα, ούτε θα μπορέσει να το λύσει.
Γιαβάς
Γιατί γιαβάς-γιαβάς (σιγά-σιγά) ο Τατάρ; Διότι όπως είπαμε είναι Κυπραίος χώρκατος, ο οποίος δεν βιάζεται γιατί αισθάνεται ότι κάθεται πάνω στον γάδαρο και ότι μπορεί να σούζει και τα δύο του πόδια. Στα χωριά, πέρα από τη συγγραφή παροιμιών για γαδάρους, παλαιότερα οι άνθρωποι σκοτώνονταν για μιαν αυλατζιά. Αυτός με τη βοήθεια της Τουρκίας κρατά το 36% ενός νησιού, οπότε δεν είναι διατεθειμένος να κάνει πίσω. Μόνο που ο Τατάρ θα πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να κάνει και πολλά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης αν αφήσει τη σκέψη του να συντονίζεται και να ταλανίζεται μόνο με το παρελθόν. Εξάλλου και αυτός και όλοι οι Τ/Κ έχουν ένα μεγάλο δίλημμα να αντιμετωπίσουν που αφορά το μέλλον. Θα κολλήσει σε αυτά που χωρίζουν σήμερα Ε/Κ-Τ/Κ και θα προσχωρήσει σε κάτι πολύ πιο ξένο και ίσως πιο επικίνδυνο; Θα αφήσει την τ/κ κοινότητα να χάσει την ταυτότητά της για να προσχωρήσει στα νεοθωμανικά ιδεώδη του Ερντογάν, θα επιτρέψει στην κοινότητά του να ξαναρχίσει τις προσευχές και τις γονυκλισίες 10 φορές τη μέρα και στα κορίτσια του να κυκλοφορούν με μαντήλα; Θα αφήσει τους ανθρώπους της κοινότητάς του να εξευτελίζονται ως τεμπέληδες και ανόητοι από την ελίτ της Άγκυρας, θα αφήσει την Ευρώπη και θα μείνει μόνος στον Κάμπο της Μεσαρκάς να εγκαινιάζει τζαμιά και να γλείφει τον Ερντογάν; Ούτε η γυναίκα του δεν το δέχεται αυτό, σε σημείο που βγήκε και τον έκραξε δημοσίως. Αν δεν κατάλαβε ακόμα ο Τατάρ ότι ο ίδιος έχει μετατραπεί σε ένα πολιτικό εξάρτημα της Άγκυρας, το οποίο χρησιμοποιείται από το τουρκικό βαθύ κράτος, τότε έχει πρόβλημα IQ.
Τον χαβά του
Πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα βέβαια έχει ο Νίκος Χριστοδουλίδης ο οποίος όχι μόνον δεν κάθεται πάνω στον γάδαρο, αλλά τον τρέχει από πίσω τραβώντας τον νούρο του, κινδυνεύοντας να φάει και καμιά πορτοκλοτσιάν. Εν ολίγοις δεν δείχνει να κατανοεί τα βασικά. Πού νομίζει ότι κάθεται και από το 2023 που εξελέγη σούζει τα πόδια του όπως το μωρόν; Αν φωνάζουν οι Τ/Κ ότι χάνονται ως κοινότητα τι θα έπρεπε να λέει και αυτός; Με τους Ε/Κ να αναπαράγονται με 1.3 παιδιά ανά ζευγάρι πληθυσμιακά η χώρα συρρικνώνεται. Σήμερα η Κυπριακή Δημοκρατία έχει κοντά στο ένα εκατομμύριο πληθυσμό, εκ των οποίων μόνο 600.000 είναι Ε/Κ. Οι υπόλοιποι είναι είτε υψηλά αμειβόμενοι, είτε χαμηλά αμειβόμενοι μετανάστες. Οι οποίοι δεν απορροφούνται, ούτε καν εγκλιματίζονται όπως γινόταν παλιότερα. Ο καθένας στις δουλειές του, στις εκκλησιές του και στις γειτονιές του. Όλοι ήρθαν στην Κύπρο για να βγάζουν ριάλια και σε αυτό έχουν εθιστεί πλέον και οι αυτόχθονες ιθαγενείς. Ο Χριστοδουλίδης έβαλε φυλακή τον Αϊκούτ και καλά έκανε γιατί πωλεί ε/κ περιουσίες στα κατεχόμενα. Τι πρέπει να κάνει με τους Ε/Κ που ξεπουλούν τα πάντα στη νότια Κύπρο; Τι πρέπει να πει στους Ε/Κ που βγάζουν έξω τους γονείς τους και τους κλείνουν σε γηροκομεία της κακιάς ώρας για να δώσουν τα οικόπεδά τους αντιπαροχή σε εργολάβους που κτίζουν πολυτελή διαμερίσματα για Εβραίους και Ρώσους;
Το νέο ήθος
Δεν λύνεται το Κυπριακό, κι ας το χωνέψουμε επιτέλους, όχι γιατί δεν υπάρχουν πολιτικές ιδέες για να λυθεί. Δεν λύνεται διότι έχει επικρατήσει παντού η απληστία. Δεν λύνεται διότι έχει χαθεί το ήθος. Παντού έχει επικρατήσει ο χειρότερός μας εαυτός. Αυτός που εκπροσωπείται από τη λαϊκή ρήση «απόν φορτώνει πόσσω σου τάνα του να φορτώσει».