Ανοικτή επιστολή με θέμα «δυσμενής διάκριση μαθητών με δυσλεξία στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα και στέρηση δικαιώματος πρόσβασης σε τεχνικές σχολές», απέστειλε προς την Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, ο Παγκύπριος Σύνδεσμος για τη Δυσλεξία, εκφράζοντας «βαθιά ανησυχία» για τις «συστηματικές και σοβαρές ανισότητες» που, όπως λέει, αντιμετωπίζουν οι μαθητές με δυσλεξία στο εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, ζητά διασφάλιση συγκεκριμένου αριθμού θέσεων στις τεχνικές σχολές αποκλειστικά για μαθητές με δυσλεξία, ενώ διατυπώνει και το αίτημα για συνάντηση με την Υπουργό Παιδείας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Παγκύπριου Συνδέσμου για τη Δυσλεξία, στην ανοικτή του επιστολή ο Σύνδεσμος αναφέρει πως παρατηρείται ότι, παρά τις πρόνοιες για εκπαιδευτική στήριξη και προσαρμογές που προβλέπονται από τη νομοθεσία και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για την ισότητα στην εκπαίδευση, πολλοί μαθητές με δυσλεξία μένουν ανεξεταστέοι ήδη από τις πρώτες τάξεις του γυμνασίου.
«Το φαινόμενο αυτό κορυφώνεται στη Γ’ Γυμνασίου, όπου οι μαθητές αυτοί, λόγω της απουσίας επαρκούς εκπαιδευτικής στήριξης και προσαρμογών, αποτυγχάνουν στις εξετάσεις Μαΐου και χάνουν τις θέσεις που δικαιωματικά τους ανήκουν στις τεχνικές σχολές. Οι θέσεις αυτές καλύπτονται πριν αυτοί μπορέσουν να επαναλάβουν τις εξετάσεις τον Ιούνιο, αφήνοντάς τους εκτός επιλογών», προστίθεται.
Ο Σύνδεσμος σημειώνει στην επιστολή του ότι η πρακτική αυτή συνιστά ουσιαστική και συστηματική διάκριση, οδηγώντας σε «αποκλεισμό, παραίτηση ή ακόμη και κοινωνική περιθωριοποίηση».
«Το μήνυμα που μεταδίδεται στους μαθητές με δυσλεξία είναι πως το εκπαιδευτικό σύστημα τους θεωρεί "ανεπαρκείς", ενώ στην πραγματικότητα αυτό είναι που αποτυγχάνει να τους στηρίξει», προσθέτει.
Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος για τη Δυσλεξία, στην επιστολή του αναφέρει ότι απαιτούν τη διασφάλιση συγκεκριμένου αριθμού θέσεων στις τεχνικές σχολές αποκλειστικά για μαθητές με δυσλεξία, οι εν λόγω θέσεις να παραμένουν διαθέσιμες και να αποδίδονται μετά την ολοκλήρωση των επαναληπτικών εξετάσεων Ιουνίου, ώστε να μην αποκλείονται άδικα μαθητές που εξετάζονται σε δεύτερο χρόνο λόγω των δυσκολιών τους, εναλλακτικά, οι ανεξετάσεις να ολοκληρώνονται πριν τις εγγραφές, ώστε να μπορούν να έχουν πρόσβαση όλοι και την άμεση εφαρμογή ουσιαστικών και εξατομικευμένων προσαρμογών στις γραπτές εξετάσεις και τη μαθησιακή διαδικασία για μαθητές με δυσλεξία, όπως ορίζει η διεθνής πρακτική και η παιδαγωγική δεοντολογία.
«Η αποτυχία του συστήματος να εντάξει και να στηρίξει ισότιμα όλους τους μαθητές αποτελεί όχι μόνο εκπαιδευτική αδικία αλλά και κοινωνική αποτυχία. Δεν μπορούμε να επιτρέπουμε στα παιδιά μας να εγκαταλείπουν το σχολείο ή να οδηγούνται σε περιθωριοποίηση, όταν έχουν το όνειρο και τη θέληση να προχωρήσουν. Παρακαλούμε για παραχώρηση άμεσης συνάντησης με την Υπουργό Παιδείας, στην οποία θα αναφερθούν λύσεις για εξομάλυνση της ανισότητας που δημιουργείται», καταλήγει ο Σύνδεσμος, στην επιστολή του.
ΚΥΠΕ