Σε μια εποχή που η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) αλλάζει ριζικά τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε και μαθαίνουμε, η Κύπρος καλείται να προσαρμοστεί και να προετοιμάσει τη νέα γενιά για το μέλλον. Η εκπαίδευση είναι το πιο σημαντικό εργαλείο για να εξοπλίσει τα παιδιά με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα χρειαστούν σε έναν κόσμο όπου οι μηχανές και οι αλγόριθμοι παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο.
Ο γραμματέας της Κυπριακής Εταιρείας Πληροφορικής, Πάμπος Μασούρας, απευθύνει, μέσω του «Π», κάλεσμα προς το Υπουργείο Παιδείας για να ενταχθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαιδευτική διαδικασία, ακόμα και από τα πρώτα σχολικά χρόνια. «Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε σοβαρά για την Τεχνητή Νοημοσύνη στα σχολεία μας», τονίζει, επισημαίνοντας πως ήδη υπάρχει στα χέρια του υπουργείου μια ολοκληρωμένη και εφαρμόσιμη πρόταση για την εισαγωγή μαθημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης που πρέπει να προχωρήσει άμεσα. «Δεν μιλάμε για κάτι μακρινό ή μελλοντικό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ήδη εδώ και πρέπει να μπει στα μαθήματα των δημοτικών σχολείων μας – όσο το δυνατόν πιο άμεσα! Ελπίζουμε η πρόταση αυτή να μη μείνει στα συρτάρια, αλλά να περάσει γρήγορα σε δράση, γιατί το μέλλον δεν περιμένει», προσθέτει. Ο κ. Μασούρας αναφέρει ότι η εξέλιξη της Τεχνητής Νοημοσύνης έχει ήδη επηρεάσει τη σκηνή της ρομποτικής στην Κύπρο, ενώ η ίδια η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί στην καθημερινότητα των εκπαιδευτικών, των προπονητών και των διοργανωτών διαγωνισμών. Χρησιμοποιούν πλέον ψηφιακά εργαλεία για να διευκολύνουν την οργάνωση και να βελτιώσουν την αποδοτικότητα των δράσεων, από την προετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού μέχρι την οργάνωση των αγώνων. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι πια απλώς θεωρία ή πειραματισμός. Έχει μπει στη ζωή μας και στην εκπαιδευτική κοινότητα», τονίζει ο κ. Μασούρας, προσθέτοντας πως η Κυπριακή Εταιρεία Πληροφορικής προωθεί την ηθική χρήση της τεχνολογίας και ενθαρρύνει όλους τους συνεργάτες της να ακολουθούν αυτήν την κατεύθυνση.
Τι δείχνουν οι μελέτες
Η σημασία της άμεσης ενσωμάτωσης της ΤΝ στην εκπαίδευση επιβεβαιώνεται και από πρόσφατες μελέτες στην Κύπρο. Για παράδειγμα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο MDPI αναδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικοί στην Κύπρο διαθέτουν μέτριες ψηφιακές δεξιότητες και μέτρια επίγνωση της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενώ η μετάφραση αυτής της επίγνωσης σε πρακτική εφαρμογή παραμένει πρόκληση. Η έρευνα τονίζει την ανάγκη για επαγγελματική κατάρτιση και πρακτική υποστήριξη, ώστε οι δάσκαλοι να μπορούν να ενσωματώσουν αποτελεσματικά την ΤΝ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει τα κράτη μέλη, ανάμεσα στα οποία και η Κύπρος, να αναπτύξουν στρατηγικές για την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, ώστε να προετοιμαστούν οι νέες γενιές για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που φέρνει η ψηφιακή εποχή.