Το κύκλωμα των παράνομων μεταφορέων αποβλήτων κατασκευών και κατεδαφίσεων, οι οποίοι προσφέροντας χαμηλότερες τιμές προχωρούν σε παράνομες μεταφορές και απορρίψεις στην κυπριακή ύπαιθρο αντί να μεταφέρουν τα υλικά στις αδειοδοτημένες μονάδες διαχείρισης, επιθυμεί να χτυπήσει το Τμήμα Περιβάλλοντος υπό τις έντονες αντιδράσεις και του Συνδέσμου Αδειούχων Μεταφορέων «σκιπ».
Όπως πληροφορείται ο «Π», το θέμα τέθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση εμπλεκομένων για τους παράνομους σκυβαλότοπους, που συγκάλεσε το Τμήμα Περιβάλλοντος. Μία από τις αποφάσεις ήταν η έναρξη από την προσεχή Δευτέρα παγκύπριας εκστρατείας ελέγχων, τους οποιους θα διενεργούν από κοινού λειτουργοί του Τμήματος Περιβάλλοντος και μέλη της Αστυνομίας.
Οι έλεγχοι θα γίνονται σε κύριες οδικές αρτηρίες που διακινούνται οι μεταφορείς «σκιπ», σε εργοτάξια με οικοδομές και σε μονάδες διαχείρισης αποβλήτων κατασκευών και κατεδαφίσεων.
Από το 2019
Πρόκειται για ένα ζήτημα, το οποίο υφίσταται και αδυνατεί να αντιμετωπίσει η Πολιτεία από το 2019, όταν αποφασίστηκε να κλείσουν οι χωματερές στον Κοτσιάτη και το Βατί, για να περάσει η διαχείριση των υλικών αυτών στις αδειοδοτημένες ιδιωτικές μονάδες, οι οποίες χρεώνουν τους μεταφορείς. Σήμερα, με βάση στοιχεία των οργανωμένων και αδειοδοτημένων επαγγελματιών του κλάδου, οι παράνομοι μεταφορείς των «σκιπ» κατέχουν στην αγορά το μεγαλύτερο μέρος της πίτας. Καταγγέλλουν ότι οι επιτήδειοι περιφέρονται στους δρόμους είτε με τους γνωστούς κάδους αποκομιδής μπάζων («σκιπ») είτε με φορτηγά και δρουν είτε οργανωμένοι είτε ως μονάδες.
Οι τιμές ανά κάδο αποκομιδής μπαζών κυμαίνονται σήμερα γύρω στα 170-200 ευρώ, από τα οποία, τα 100 ευρώ ζητούνται από τη μονάδα διαχείρισης, ποσό που δεν αποτελεί κόστος για όσους παρανομούν.

Μικρές δυνατότητες απορρόφησης
Την ίδια ώρα το πρόβλημα συνδέεται και με τις μικρές δυνατότητες απορρόφησης διαχείρισης όλων των υλικών από τις υφιστάμενες ιδιωτικές μονάδες, οι οποίες είναι περίπου 10 παγκύπρια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των οργανωμένων επαγγελματιών, εάν το κράτος σταματήσει την παράνομη απόρριψη αποβλήτων κατασκευών και κατεδαφίσεων, θα υπάρξει πρόβλημα απορρόφησης των υλικών αυτών. Για αυτόν τον σκοπό το Τμήμα Περιβάλλοντος βρίσκεται σε στάδιο εκπόνησης μελέτης, με ζητούμενο να εξεταστεί ο βαθμός ανάγκης πρόσθετων μονάδων ανά επαρχία. Το Τμήμα σχεδιάζει να προκαλέσει επενδυτικό ενδιαφέρον για νέες μονάδες, δίνοντας κίνητρα σε ενδιαφερόμενους επενδυτές, με δημοπράτηση και ενοικίαση κρατικής γης.